Citat:
Ursprungligen postat av
Datapengar
Filosofiskt ter det sig motsättningsfullt att vad jag upplever som många BTC-fundamentalister säger sig vilja ta makt över pengarna så att inte staten kan ta makten över pengarna. Hur kan man förhindra att någon har makt över pengarna om man kan ta makten över pengarna ”själva”?
Det handlar väl snarare om vem som har makt över ens
egna pengar.
Med nuvarande fiatsystem är mina pengar statens pengar som jag har fått tillstånd att använda till sådant som staten finner godtagbart. Om staten eller banken (som i fiatsystemet har blivit till ett slags myndighetsrepresentant) anser att jag har gått utöver vad jag har tillstånd att göra återkallar staten "sina" pengar från mig med ett penndrag. Mitt "ägande" av pengar och snart sagt allt annat är alltså villkorat.
Med bitcoin stärks äganderätten avsevärt. Det är jag och endast jag som har rätt och teknisk möjlighet att flytta på mina bitcoin. Detta oavsett om jag åtnjuter statlig nåd eller, med rätt eller orätt, faller i statlig onåd.
Inte heller kan staten eller någon annan tunna ut värdet av mina och alla andras bitcoin medelst inflation.
Bitcoin är ett tekniskt framsteg som stärker individens ställning och särskilt individens äganderätt relativt staten.
På liknande sätt kommer bitcoin att stärka nationalstaters ställning relativt internationella banker och stormakter, eftersom nycklarna till statens reserver kan kontrolleras lokalt på ett säkert sätt utan att göra avkall på möjligheten att kunna använda eller sälja delar av reserverna. Inget land behöver ha sina bitcoinnycklar förvarade i London eller New York, och inget land kommer att bli av med sina bitcoin för att det har fallit i en eller flera stormakters eller någon internationell bankkartells onåd.
Bitcoiniseringen leder sålunda till en hälsosam decentralisering på flera nivåer.