2024-12-31, 00:03
  #6709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja det var ju en imponerande lista....

Staterna löser väl det genom att beskatta, beslagta och sanktionera bitcoin om de nu tycker att det är värt att hålla på med.
Det är svårt att vara säker på vad dessa listor och anspråk egentligen gäller är det bara en av tre tävlande kedjespetsar (BTC/bch/bsv), splittade eller inte? Saken som många fastnar på är som om bitcoin är ett makt-verktyg snarare än apolitiskt och det viktiga är transparensen med vad som hänt. Vill man ändra på politiken demokratiskt gör man inte det med ett sunt ekonomiskt system utan genom att rösta, det bitcoin göra är att effektivisera och göra denna process enklare och mer transparent. Filosofiskt ter det sig motsättningsfullt att vad jag upplever som många BTC-fundamentalister säger sig vilja ta makt över pengarna så att inte staten kan ta makten över pengarna. Hur kan man förhindra att någon har makt över pengarna om man kan ta makten över pengarna ”själva”? Det mest neutrala är att dessa i någon utsträckning naturliga maktingrepp görs tydliga vilket innebär att det syns på blockkedja och då är det ju synd om den informationen begränsas till 4-7tps. Proof of work innebär också att vill man göra något åt det politiska landskapet får man helt enkelt engagera sig…
Citera
2024-12-31, 00:10
  #6710
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Det är svårt att vara säker på vad dessa listor och anspråk egentligen gäller är det bara en av tre tävlande kedjespetsar (BTC/bch/bsv), splittade eller inte? Saken som många fastnar på är som om bitcoin är ett makt-verktyg snarare än apolitiskt och det viktiga är transparensen med vad som hänt. Vill man ändra på politiken demokratiskt gör man inte det med ett sunt ekonomiskt system utan genom att rösta, det bitcoin göra är att effektivisera och göra denna process enklare och mer transparent. Filosofiskt ter det sig motsättningsfullt att vad jag upplever som många BTC-fundamentalister säger sig vilja ta makt över pengarna så att inte staten kan ta makten över pengarna. Hur kan man förhindra att någon har makt över pengarna om man kan ta makten över pengarna ”själva”? Det mest neutrala är att dessa i någon utsträckning naturliga maktingrepp görs tydliga vilket innebär att det syns på blockkedja och då är det ju synd om den informationen begränsas till 4-7tps. Proof of work innebär också att vill man göra något åt det politiska landskapet får man helt enkelt engagera sig…


Jaha jamen dåså fattar ingenting av vad det är du babblar om, och nej jag har faktiskt ingen lust att försöka förstå heller
Citera
2024-12-31, 11:57
  #6711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar


Filosofiskt ter det sig motsättningsfullt att vad jag upplever som många BTC-fundamentalister säger sig vilja ta makt över pengarna så att inte staten kan ta makten över pengarna. Hur kan man förhindra att någon har makt över pengarna om man kan ta makten över pengarna ”själva”?


Det handlar väl snarare om vem som har makt över ens egna pengar.

Med nuvarande fiatsystem är mina pengar statens pengar som jag har fått tillstånd att använda till sådant som staten finner godtagbart. Om staten eller banken (som i fiatsystemet har blivit till ett slags myndighetsrepresentant) anser att jag har gått utöver vad jag har tillstånd att göra återkallar staten "sina" pengar från mig med ett penndrag. Mitt "ägande" av pengar och snart sagt allt annat är alltså villkorat.

Med bitcoin stärks äganderätten avsevärt. Det är jag och endast jag som har rätt och teknisk möjlighet att flytta på mina bitcoin. Detta oavsett om jag åtnjuter statlig nåd eller, med rätt eller orätt, faller i statlig onåd.

Inte heller kan staten eller någon annan tunna ut värdet av mina och alla andras bitcoin medelst inflation.

Bitcoin är ett tekniskt framsteg som stärker individens ställning och särskilt individens äganderätt relativt staten.

På liknande sätt kommer bitcoin att stärka nationalstaters ställning relativt internationella banker och stormakter, eftersom nycklarna till statens reserver kan kontrolleras lokalt på ett säkert sätt utan att göra avkall på möjligheten att kunna använda eller sälja delar av reserverna. Inget land behöver ha sina bitcoinnycklar förvarade i London eller New York, och inget land kommer att bli av med sina bitcoin för att det har fallit i en eller flera stormakters eller någon internationell bankkartells onåd.

Bitcoiniseringen leder sålunda till en hälsosam decentralisering på flera nivåer.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-31 kl. 12:40.
Citera
2024-12-31, 12:48
  #6712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det handlar väl snarare om vem som har makt över ens egna pengar.

Med nuvarande fiatsystem är mina pengar statens pengar som jag har fått tillstånd att använda till sådant som staten finner godtagbart. Om staten eller banken (som i fiatsystemet har blivit till ett slags myndighetsrepresentant) anser att jag har gått utöver vad jag har tillstånd att göra återkallar staten "sina" pengar från mig med ett penndrag. Mitt "ägande" av pengar och snart sagt allt annat är alltså villkorat.

Med bitcoin stärks äganderätten avsevärt. Det är jag och endast jag som har rätt och teknisk möjlighet att flytta på mina bitcoin. Detta oavsett om jag åtnjuter statlig nåd eller, med rätt eller orätt, faller i statlig onåd.

Inte heller kan staten eller någon annan tunna ut värdet av mina och alla andras bitcoin medelst inflation.

Bitcoin är ett tekniskt framsteg som stärker individens ställning och särskilt individens äganderätt relativt staten.

På liknande sätt kommer bitcoin att stärka nationalstaters ställning relativt internationella banker och stormakter, eftersom nycklarna till statens reserver kan kontrolleras lokalt på ett säkert sätt utan att göra avkall på möjligheten att kunna använda eller sälja delar av reserverna. Inget land behöver ha sina bitcoinnycklar förvarade i London eller New York, och inget land kommer att bli av med sina bitcoin för att det har fallit i en eller flera stormakters eller någon internationell bankkartells onåd.

Bitcoiniseringen leder sålunda till en hälsosam decentralisering på flera nivåer.
Poängen är att BTC eller bitcoin för den delen inte kan separeras från makten rent logiskt, att kunna påstå sig kunna ta makten själv utan att någon annan kan göra det är omöjligt och det handlar inte om inflation. På samma sätt som du själv inte kan bestämma hur mycket eller vad du betalar skatt (som är väldigt centralt i att ge dagens pengar en icke marknadsmässig konkurrensmässig ”fördel”). Du kan däremot röra på arslet och rösta eller engagera dig om dessa POLITISKA frågor men eftersom politik och pengar inte har med varandra att göra kan du heller inte använda detta som verktyg för att separera dom, men det vore ju bra om det syntes i systemet tydligare vad som är vad. Då vore det ju synd om transparensen begränsades till 4-7tps som BTC erbjuder som ”värde”…
Citera
2025-01-01, 14:04
  #6713
Medlem
hr4fninns avatar
En nyårshälsning ifrån Europeiska Centralbanken!

https://x.com/ecb/status/1874433952209137787?s=46&t=GQJX6lFE-utkxIH1K1C97Q

Några intressanta saker som sägs:
- we have a big heavy agenda at the ECB (hahaha… no shit)
- vi har varit duktiga och sänkt inflationen under 2024 (kul för er? Men var det också ni som ökade den? Hint, hint)
- kolla hur Christine ler när hon nämner inflationen målet på 2% (varför skall vi ha ett mål på att stjäla köpvärdet på alla pengar till 2%? Alla pengar bara förlorar i värde? För vem är det bra?)
- digital euro (varför inte använda digitala bitcoin? 💶 &#128184
- hur skall ni behålla tillit och förtroende?

Och… hennes örhängen? Seriöst?
Citera
2025-01-01, 15:27
  #6714
Medlem
Leastons avatar
Stopp.Belagg,

Snart har du Bitcoin backade lån som gör att du kan ha sålt din sista Bitcoin.

https://cryptoslate.com/nydig-explores-float-financing-for-bitcoin-backed-lending-market/

TL;DR

Citat:
NYDIG, a subsidiary of Stone Ridge, plans to expand Bitcoin-backed lending through "float financing," enabling Bitcoin holders to access liquidity while retaining exposure.
The concept, inspired by insurance industry practices and Warren Buffett's use of float, could unlock vast investable capital for Bitcoin. This approach aims to lower lending costs, boost Bitcoin scarcity, and attract institutional adoption, potentially accelerating its value growth.
NYDIG envisions Bitcoin-backed loans (dubbed "HODL loans") rivaling traditional stock margin loans in terms of risk and cost efficiency. Despite current high interest rates, competitive pressures are expected to align Bitcoin loan pricing closer to standard margin loans.
Citera
2025-01-01, 15:58
  #6715
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Stopp.Belagg,

Snart har du Bitcoin backade lån som gör att du kan ha sålt din sista Bitcoin.

https://cryptoslate.com/nydig-explores-float-financing-for-bitcoin-backed-lending-market/

TL;DR
Vad tror du egentligen att ett bitcoinlån är? Du säljer såklart dina bitcoins och köper tillbaka dem (med ränta) senare
Citera
2025-01-01, 16:02
  #6716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Stopp.Belagg,

Snart har du Bitcoin backade lån som gör att du kan ha sålt din sista Bitcoin.

https://cryptoslate.com/nydig-explores-float-financing-for-bitcoin-backed-lending-market/

TL;DR

Kanske mer något för dig än för mig. Men blir räntorna ytterst låga så tål det att tänkas på.

Har du förresten sett den här? https://lend.hodlhodl.com/
Citera
2025-01-01, 16:11
  #6717
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Kanske mer något för dig än för mig. Men blir räntorna ytterst låga så tål det att tänkas på.

Har du förresten sett den här? https://lend.hodlhodl.com/
Ja, räntorna är ju avgörande för alla lån. Men artikeln handlar ju om att göra dom betydligt lägre än vad man kan få redan idag.

Antar att man bara kan låna stablecoins hos hodlhodl? Så länge du inte kan göra så mycket utanför kryptomarknaden med stablecoins, så är det begränsat intressant.

Men jag ser inte varför utfärdarna av stablecoins skall hållas tillbaka av någon reglering (eller snarare tillfällig avsaknad av sådan) i "framtiden". Jag menar, stablecoins kommer vara minst lika gångbara som deras underliggande valutor om marknaden bara får tillåtelse att använda dessa lika fritt.

Eric Voorhees har ju köpt hus genom att låsa sina kryptos i DeFi protokoll för att få loss stablecoins. Det svåra var att hitta säljare av hus som tog emot stablecoins (det här var för 2-3 år sedan). Så han gjorde så att han fick hjälp av en bank att växla in dessa mot USD som han använde när han köpte huset.
I en snar framtid så kommer växlingen stablecoins till fiat, bli helt onödigt steg hoppas jag.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad tror du egentligen att ett bitcoinlån är? Du säljer såklart dina bitcoins och köper tillbaka dem (med ränta) senare
Gäller det även DeFi lån? Svara inte, för jag skiter i semantiken här fullkomligt.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2025-01-01 kl. 16:14.
Citera
2025-01-01, 16:17
  #6718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, räntorna är ju avgörande för alla lån. Men artikeln handlar ju om att göra dom betydligt lägre än vad man kan få redan idag.

Antar att man bara kan låna stablecoins hos hodlhodl? Så länge du inte kan göra så mycket utanför kryptomarknaden med stablecoins, så är det begränsat intressant.

Men jag ser inte varför utfärdarna av stablecoins skall hållas tillbaka av någon reglering (eller snarare tillfällig avsaknad av sådan) i "framtiden". Jag menar, stablecoins kommer vara minst lika gångbara som deras underliggande valutor om marknaden bara får tillåtelse att använda dessa lika fritt.

Eric Voorhees har ju köpt hus genom att låsa sina kryptos i DeFi protokoll för att få loss stablecoins. Det svåra var att hitta säljare av hus som tog emot stablecoins (det här var för 2-3 år sedan). Så han gjorde så att han fick hjälp av en bank att växla in dessa mot USD som han använde när han köpte huset.
I en snar framtid så kommer växlingen stablecoins till fiat, bli helt onödigt steg hoppas jag.


Det är smidigt att växla USDT till valfri fiatvaluta på t.ex. Revolut.

Det som besvärar mig mest är nog att flytta en större mängd bitcoin ur cold storage.

Annars är väl idén att man löser det gamla lånet genom att ta ett nytt större lån med ungefär samma bitcoinmängd som säkerhet.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-01-01 kl. 16:20.
Citera
2025-01-01, 16:20
  #6719
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är smidigt att växla USDT till valfri fiatvaluta på t.ex. Revolut.
Jaha, se där.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det som besvärar mig mest är nog att flytta en större mängd bitcoin ur cold storage.
Ja, det skall ju vara istället för att sälja sina Bitcoin.
Dvs, att ta lån på dem till räntor som är betydligt lägre än förväntad prisökning och på så sätt äta kakan och ha den kvar samtidigt.
Citera
2025-01-01, 16:33
  #6720
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Gäller det även DeFi lån? Svara inte, för jag skiter i semantiken här fullkomligt.
Ja? Du verkar inte ens förstå vad lån är för något.

Att du inte ens vill ha svar tyder på att du vet att du än en gång är ute och cyklar och inte vill att detta blir tydliggjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in