2025-01-01, 02:00
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Richenbacker 2025-01-01 kl. 02:06.
Citera
2025-01-01, 02:01
Medlem
Kan också bli fint köplöge i morgon. Eller nästa vecka.Tänker att, har du pengarna så använd dom i dag.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag minus 7,37% på 3 månader. Den får vara några veckor eller månader till.
Senast redigerad av Richenbacker 2025-01-01 kl. 02:09.
Citera
2025-01-01, 18:59
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Köpte på mig Swedbank robur access USA igår vet inte om det var ett smart val, kanske annullera köpte och köper den senare under året

Kan vara smart att avvakta, alla experter verkar överens om att en sättning är på gång efter enorma uppgångar under några år nu.
Köper nog in mig i USA och Tech lite pö om pö om det blir dippar, börjat redan sjunka på flera håll nu.
Citera
2025-01-01, 19:23
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Kan vara smart att avvakta, alla experter verkar överens om att en sättning är på gång efter enorma uppgångar under några år nu.
Köper nog in mig i USA och Tech lite pö om pö om det blir dippar, börjat redan sjunka på flera håll nu.

Fast det "experterna" INTE är eniga om är NÄR denna sättning kommer. Men börsen har känts nervig ett bra tag, både här hemma och i New York, och minsta lilla osäkerhet och svaghetstecken ger stora, men hittills kortsiktiga, effekter. Det omotiverade raset på 10 % i början av augusti är ett exempel på detta, och mer av den varan lär komma under 2025.

Likväl tror jag att börsen slutar på plus både här och där, så i slutändan lönar det sig nog att behålla sina aktier och fonder och inte få panik och sälja billigt för att sen köpa tillbaka till en högre kurs. Se hellre nedgångarna som köptillfällen, blir mitt råd.
Citera
2025-01-01, 19:25
Medlem
ingetbranicks avatar
Själv går jag in i det nya året med åtta olika fonder plus lika många ETF:er. Mest USA och Sverige, kryddat med lite Indien, Kina och läkemedel.

När vi gör bokslut om ett år gissar jag att IKC Fastighetsfond har varit min bästa fond med en uppgång på 31 %
Citera
2025-01-01, 21:42
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Själv går jag in i det nya året med åtta olika fonder plus lika många ETF:er. Mest USA och Sverige, kryddat med lite Indien, Kina och läkemedel.

När vi gör bokslut om ett år gissar jag att IKC Fastighetsfond har varit min bästa fond med en uppgång på 31 %

Vilka?
Citera
2025-01-01, 22:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Vilka?

Bara en indexfond, men inte vilken som helst utan Amundi IS S&P 500. "Never bet against America", som Warren Buffett väl brukar säga. Amerikanska småbolag kan få ett uppsving både tack vare sänkta räntor och att placerare söker alternativ till techjättarna, så här sätter jag mitt hopp till Swedbank Robur Small Cap USA. Även svenska småbolag har släpat efter, och Kavaljer Quality Focus blir ett komplement (och värdemätare) till mina egna småbolagsaktier.

Allianz India Equity är förvisso dyr (2,36 % + växlingsavgift 0,25 % hos Avanza) men kan 2024 års bästa Indienfond fortsätta i samma stil är det ett bättre val än en billigare, men sämre fond. Relativt dyr är också SEB Swedish Value Fund (1,70 %), och även om de blott 18 innehaven skulle kunna gå att replikera hyfsat så har jag fullt förtroende för att den erfarne och dokumenterat skicklige förvaltaren fördelar insatserna på bästa sätt.

IKC Fastighetsfond har jag nämnt, BNP Paribas Health Care finns för bredden, och East Capital China är lite av en chansning eftersom det alltjämt är osäkert om Kina står inför en vändning eller om problemen på hemmamarknaden kvarstår samtidigt som tullar både från USA och EU slår mot exporten.
Citera
2025-01-01, 22:40
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Bara en indexfond, men inte vilken som helst utan Amundi IS S&P 500. "Never bet against America", som Warren Buffett väl brukar säga. Amerikanska småbolag kan få ett uppsving både tack vare sänkta räntor och att placerare söker alternativ till techjättarna, så här sätter jag mitt hopp till Swedbank Robur Small Cap USA. Även svenska småbolag har släpat efter, och Kavaljer Quality Focus blir ett komplement (och värdemätare) till mina egna småbolagsaktier.

Allianz India Equity är förvisso dyr (2,36 % + växlingsavgift 0,25 % hos Avanza) men kan 2024 års bästa Indienfond fortsätta i samma stil är det ett bättre val än en billigare, men sämre fond. Relativt dyr är också SEB Swedish Value Fund (1,70 %), och även om de blott 18 innehaven skulle kunna gå att replikera hyfsat så har jag fullt förtroende för att den erfarne och dokumenterat skicklige förvaltaren fördelar insatserna på bästa sätt.

IKC Fastighetsfond har jag nämnt, BNP Paribas Health Care finns för bredden, och East Capital China är lite av en chansning eftersom det alltjämt är osäkert om Kina står inför en vändning eller om problemen på hemmamarknaden kvarstår samtidigt som tullar både från USA och EU slår mot exporten.

Tack för infon. Håller på och kollar på lite nya fonder så ska kika in dessa.
Citera
2025-01-02, 09:01
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Fast det "experterna" INTE är eniga om är NÄR denna sättning kommer. Men börsen har känts nervig ett bra tag, både här hemma och i New York, och minsta lilla osäkerhet och svaghetstecken ger stora, men hittills kortsiktiga, effekter. Det omotiverade raset på 10 % i början av augusti är ett exempel på detta, och mer av den varan lär komma under 2025.

Likväl tror jag att börsen slutar på plus både här och där, så i slutändan lönar det sig nog att behålla sina aktier och fonder och inte få panik och sälja billigt för att sen köpa tillbaka till en högre kurs. Se hellre nedgångarna som köptillfällen, blir mitt råd.

Precis så, därför sitter jag med närmare hälften av innehavet i räntefonder nu för att köpa in i div marknader när de väl dippar för det kommer som ett brev på posten 😁
Jag är mer än nöjd över uppgångarna som varit 2 sista åren.
Citera
2025-01-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Precis så, därför sitter jag med närmare hälften av innehavet i räntefonder nu för att köpa in i div marknader när de väl dippar för det kommer som ett brev på posten 😁
Jag är mer än nöjd över uppgångarna som varit 2 sista åren.

Tajma marknaden är helt omöjligt och önskar dig all lycka.
Bästa strategin är att ha pengarna investerade och köpa månadsvis.
Citera
2025-01-05, 19:40
Medlem
Swingexpertens avatar
Portföljen v01 🇸🇪 2025

Nytt ATH (+2,37% i år) 🤩

Nya fonder inför 2025 blir:

BGF World Energy A2 USD (+68,8%)
BGF World Financials A2 (+250%)
Consensus Småbolag A (+109%)
Handelsbanken Hållbar Energi (+152%)
Invesco India Equity A USD AD (+289%)

MS INVF US Growth A USD (+398%)
Swedbank Robur Ny Teknik A (+346%)
Swedbank Robur Technology A (+768%)
Templeton China A (acc) USD (+21,7%)
Thematica Future Mobility Retail (+97,1%)

(Utveckling 10 år)
Senast redigerad av Swingexperten 2025-01-05 kl. 19:45.
Citera
2025-01-07, 13:46
Medlem
Christopher.s avatar
Inleder året med att köpa Avanza Global för 100.000. Indexfonder med exponering mot USA är vad jag satsar på preliminärt då jag inte tror på EU eller Sverige heller för den delen kommande 4 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in