2025-01-01, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
"Endast"? 20 dagar är väldigt lång tid när det kommer till förruttnelseprocessen. Hinner bli soppa av kroppa på den tiden.

På sju veckor blir det definitivt soppa av en kropp, om det är sommar. Temperaturen växlade mellan 10 och 20 grader ungefär, under sommaren 1984, så det var knappast någon kylförvaring.

Dessutom regnade det verkar det vid flera tillfällen, så det borde vara riktigt gosigt och fuktigt för bakterier och insekter i plastsäckarna, om de låg ute i flera veckor.

Vad händer om man förvarar köttvaror i en kyl som växlar mellan tio och tjugo grader i sju veckor och sprayar dem med vatten då och då?

Varsågod, ett övertydligt pedagogiskt exempel..

Plastsäckarna låg säkerligen inte på marken så länge som polisen trodde, eller ville tro. Basala funderingar om förruttnelse tyckte polisen inte om.

Dessa funderingar leder nämligen till en justering av dödsdatumet, det datum som polisen bestämt, utan några egentliga skäl.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-01-01 kl. 06:55.
Citera
2025-01-01, 08:14
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
På sju veckor blir det definitivt soppa av en kropp, om det är sommar. Temperaturen växlade mellan 10 och 20 grader ungefär, under sommaren 1984, så det var knappast någon kylförvaring.

Dessutom regnade det verkar det vid flera tillfällen, så det borde vara riktigt gosigt och fuktigt för bakterier och insekter i plastsäckarna, om de låg ute i flera veckor.

Vad händer om man förvarar köttvaror i en kyl som växlar mellan tio och tjugo grader i sju veckor och sprayar dem med vatten då och då?

Varsågod, ett övertydligt pedagogiskt exempel..

Plastsäckarna låg säkerligen inte på marken så länge som polisen trodde, eller ville tro. Basala funderingar om förruttnelse tyckte polisen inte om.

Dessa funderingar leder nämligen till en justering av dödsdatumet, det datum som polisen bestämt, utan några egentliga skäl.

Man får ju heller inte glömma i vilket tillstånd de var I, öppna blodiga och kladdiga köttdelar inuti plastsäckarna.

Borde det inte idag, med de tekniska möjligheter som finns numer, gå att säga vilken föruttnelsenivå de borde ha varit i. Vore ju av största vikt för att på ett ungefär tidsbestämma dödstidpunkten, alternativtkunna sägaomm de måste ha legat nerkylda. Förstås svårt när man endast har bilder att jämföra med, men nog tycker man att det skulle vara en väg att gå bara någon tog tag i det.
Citera
2025-01-01, 08:35
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tror du på hennes påståenden?

Vilket av dem? Påståendet att hon eventuellt inbillar sig själv och inte kan tänka klart?

Ljuger man fullt medvetet i syfte att sätta dit sitt ex säger man väl inte så?
Citera
2025-01-01, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Man får ju heller inte glömma i vilket tillstånd de var I, öppna blodiga och kladdiga köttdelar inuti plastsäckarna.

Borde det inte idag, med de tekniska möjligheter som finns numer, gå att säga vilken föruttnelsenivå de borde ha varit i. Vore ju av största vikt för att på ett ungefär tidsbestämma dödstidpunkten, alternativt kunna säga om de måste ha legat nerkylda. Förstås svårt när man endast har bilder att jämföra med, men nog tycker man att det skulle vara en väg att gå bara någon tog tag i det.

Ja ska man vara explicit, och det går ju inte att undvika, så går nedbrytningsprocessen snabbt om det finns sk öppna sårytor och i detta fall var sårytorna gigantiska.

Att kvarlevornas skick talade för att att BO avled efter pingsthelgen, visste polisen och Rajs. Man teg om detta offentligt helt enkelt. Självklart visste man att kvarlevornas skick var besvärande att lyfta fram, och då sket man i det, antar jag.

Och av allt att döma, agerade GM under stor brådska, och att GM skulle ägna sig åt kylförvaring i flera veckor, tror jag inte. Isf borde GM haft tid att lämna kvarlevorna på bättre ställen också....

Hm. Alltihop är jätteintressant tycker jag.
Citera
2025-01-01, 08:41
Medlem
Bjurras avatar
Fråga till er som har koll på det juridiska:

Måste en åklagare verkligen måla in sig i ett hörn genom att i gärningsmannabeskrivningen fastslå ett specifikt datum? Kan man inte driva åtalet utan att säga i vilken tidsrymd brottet ägt rum? Risken är ju uppenbar att försvaret genom alibin kan få åklagarens version att verka osannolik.
Citera
2025-01-01, 08:47
Medlem
Citat:

Borde det inte idag, med de tekniska möjligheter som finns numer, gå att säga vilken föruttnelsenivå de borde ha varit i. Vore ju av största vikt för att på ett ungefär tidsbestämma dödstidpunkten, alternativtkunna sägaomm de måste ha legat nerkylda. Förstås svårt när man endast har bilder att jämföra med, men nog tycker man att det skulle vara en väg att gå bara någon tog tag i det.

Det bör vara möjligt att få en second opinion men en läkare har ju en moralisk yrkeskodex att följa.
Jag har bett en läkare om hjälp och hen sa nej.
Däremot har jag kanske möjlighet att få en bedömning av en annan person. Vi får se vad som händer....

Det scenario som polisen arbetade med, bör iaf ha varit felaktigt. Det finns flera skäl att anta att säckarna lämnades utomhus efter pingsthelgen:

- Påfallande sen upptäckt i båda fallen
- Frånvaro av attackerande djur
- Förvånansvärt intakta kvarlevor, särskilt på Eugeniavägen

En detalj som åtminstone jag har funderat mycket på, är BO:s intakta fingrar och tår. Jag beklagar om jag blir ännu mer gory, men vad ska man bli?

Jag har för mig att råttor angriper fingrar och tår på lik.
Och i detta fall har inga råttor tagit sig in i säckarna (på Eugeniavägen alltså) och angripit fingrar och tår.

Råttorna på Eugeniavägen hade sju veckor på sig, enligt polisens helkonstiga scenario.

Ändå gnagde de inte på BO:s fingrar och tår.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-01-01 kl. 08:56.
Citera
2025-01-01, 09:02
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonio-puerta
Gott nytt år Thomas och Teet, jag hoppas än en gång att ni vet att alla förstår att ni är oskyldiga.

Sen på bollen men jag också önskar Thomas och Teet Gott nytt år!

Läst på lite på fallet och hittar ingenting som skulle kunna tala emot er och jag är bra på sådant efter studier IRL.
Citera
2025-01-01, 09:26
Medlem
habets avatar
Citat:
Det bör vara möjligt att få en second opinion men en läkare har ju en moralisk yrkeskodex att följa.
Däremot har jag kanske möjlighet att få en bedömning av en annan person. Vi får se vad som händer....

Det scenario som polisen arbetade med, bör iaf ha varit felaktigt. Det finns flera skäl att anta att säckarna lämnades utomhus efter pingsthelgen:

En detalj som åtminstone jag har funderat mycket på, är BO:s intakta fingrar och tår. Jag beklagar om jag blir ännu mer gory, men vad ska man bli?

Och i detta fall har inga råttor tagit sig in i säckarna (på Eugeniavägen alltså) och angripit fingrar och tår.

Råttorna på Eugeniavägen hade sju veckor på sig, enligt polisens helkonstiga scenario.

Detta skulle vara oerhört spännande om det skulle gå att få till. annars är det här en sådan sak som man tänker att om, som någon föreslagit, SVT skulle göra någon slags uppföljning de skulle kunna få gjort. De har ju resurser för sådana projekt och det är ju faktiskt sådant som är fakta och inte kan pratas bort med svammel.

Jag tänker att alldeles oavsett var råttorna skulle ha bitit så finns det inte en chans att de åtminstone inte skulle ha börjat gnaga sig in i säckarna på så lång tid. Det är helt enkelt omöjligt att de inte skulle gjort det!
Citera
2025-01-01, 09:28
Medlem
Möss och råttor kan på kort tid (ett par dagar) åstadkomma enorm skada på ett lik. Gnagare angriper bla händer fötter och ansikte).

Jag har hittat en informativ (och otrevlig) länk, som tydligt visar omfattningen av sådana skador.

https://www.researchgate.net/figure/Case-2-circular-soft-tissue-defect-on-the-back-of-the-left-hand-due-to-postmortem-rat_fig2_12767905

Varning för explicita bilder.

Som jag trodde - kroppsdelar som ligger på marken i plastsäckar på Eugeniavägen, bör ha flera synliga skador, orsakade av möss och råttor.

Det finns inte en enda anteckning om sådana skador i obduktionsrapporten.

Denna länk är också intressant:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9027482/

I de två länkarna beskrivs sådant som jag tjatat om till och från i flera år.....

Hanteras kvarlevor som da Costas kvarlevor och ligger på marken i flera veckor, dyker möss och råttor upp. Och de lämnar stora och karaktäristiska spår.

Fanns sådana spår på da Costas kvarlevor?

Inte enligt obduktionsrapporten.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-01-01 kl. 09:40.
Citera
2025-01-01, 09:30
Medlem
Citat:
Detta skulle vara oerhört spännande om det skulle gå att få till. annars är det här en sådan sak som man tänker att om, som någon föreslagit, SVT skulle göra någon slags uppföljning de skulle kunna få gjort. De har ju resurser för sådana projekt och det är ju faktiskt sådant som är fakta och inte kan pratas bort med svammel.

Jag tänker att alldeles oavsett var råttorna skulle ha bitit så finns det inte en chans att de åtminstone inte skulle ha börjat gnaga sig in i säckarna på så lång tid. Det är helt enkelt omöjligt att de inte skulle gjort det!

Ja det vore väldigt intressant att se ett sådant program.

Ja det är faktiskt omöjligt. Möss och råttor undersöker ju allt. Den som inte tror det, kan ju lämna plastinpackad mat på en ställe som liknar Eugeniavägen i sju veckor på sommaren......

Även om det var en matlåda av plast, skulle det vara hål i den.
Citera
2025-01-01, 10:12
Medlem
UT64s avatar
Idag fyller Karin Allgén/Andersson 42 år. Grattis. Undrar vad hon tänker om sin uppväxt idag. Har hon några minnen från 80-talet och allt det som hennes mamma Kristina utsatte henne för?

Mamma Kristina Allgén/Andersson verkar ha klarat sig bra i livet, omhuldad av media som en stackars ensam sanningssökerska, fick hon fullt stöd av pseudopsykologen Frank Lindblad och den aktivistiske juristen Christian Diesen. Hon byggde upp ett liv i lögn som antagligen började redan i det fanatiskt religiösa hemmet borta i Jönköping.

Idag lever hon ett liv som går ut på manipulera och intrigera (som hon alltid gjort) och för att smutskasta sin gamle make Thomas, och som alltid att framställa sig som ett stackars offer. Hon gör det dock anonymt via tangentbord och internet. Att öppet debattera eller låta sig intervjuas passar inte hennes natur, hon anser sig stå över sådant.
Citera
2025-01-01, 10:23
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:

Växtligheten under säckarna undersöktes av en expert och han var tydligen ganska säker på att de var utplacerade samtidigt och då ungefär vid pingsthelgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in