2025-01-01, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det finns många häpnadsväckande saker i styckmordsmålet och min favorit är polisens och åklagarens gärningsbeskrivning. Det tog månader av intensivt arbete att komma fram till följande:

Detta var åklagare Anders Helins BÄSTA teori om vad som hänt!

Hann dom inte ut i skärgården en vända och grilla hennes huvud också? Alla som har små barn förstår att det är så här det måste ha gått till. T & T borde hålla föreläsningar för stressade småbarnsföräldrar om hur man får ihop livspusslet!
Citera
2025-01-01, 16:06
Medlem
Borgnäs hävdar alltså att han ”inte pekat ut någon i da Costa-fallet”

Sett folk skriva att SVT har städat undan hans program för Uppdrag Granskning om CdC, TH och TA. Vet någon om man kan hitta dem någonstans?
Citera
2025-01-01, 16:11
Medlem
En tanke. Borde man inte kunna slå hål på fotohandlarnas vittnesmål ganska enkelt? Något sjukhus hade alltså en sjukhusfotograf som tog bilder men kunde inte framkalla dem själv på plats. Obduktionsbilder lämnades därför in till fotoaffären av en korpulent bög?
Detta sjukhus borde vara återkommande kund? Det borde ha funnits fakturor och kvitton. Bilderna bör ju ha framkallats av ett syfte, antingen för undervisning eller för att lämnas till en brottsutredning. De borde finnas i ett sjukhusarkiv och bilderna överensstämmer troligen inte med Da Costas brutalt och slarvigt styckade kropp.
Citera
2025-01-01, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Kollade lite. Eventuellt var det bara på andra fyndplatsen Biologen Ulf Malmgren gjorden en undersökning där säckarna legat. Lökväxter som fanns bredvid fanns ej under säckarna och det upptäcktes ett mörkerskott utan klorofyll, antagligen Lönn. Så säckarna bör funnits där från slutet av maj eller början av juni blev hans slutsats. Fotografering blev aldrig gjord vilket ställde till problem i rättegången långt senare. Detta från boken DÄEM sid 79 och register.

Har för mig jag läst eller hört en mer precis redogörelse på annat ställe.

Jag har för mig att jag sett Malmgrens rapport någonstans i Da Costa-filen. Hittar inte på den nu tyvärr men hans slutsats återges i kammarrättens dom:
"Botanisten, fil dr Ulf Malmgren, undersökte växtligheten på den plats där fynden den 7 augusti 1984 gjordes. Han har uttalat att med ledning av utseendet på växtligheten under en av säckarna så måste den slutsatsen dras att säcken placerats på fyndplatsen två månader, plus/minus högst två veckor, innan den anträffades."
Det skulle innebära att Catrine i så fall kan ha levt fram till 19 juni eller däromkring.

Men det mest intressanta står i Rättsliga rådets utlåtande över Rajs' obduktionsrapport:
"Om likdelarna har legat utomhus i plastsäckar från den 11 juni till den 18 juli respektive den 8 augusti är de påfallande välbevarade. Det kan misstänkas att materialet antingen tidvis förvarats vid lägre temperatur (t ex kylskåp) eller att da Costa avlidit senare än vad som antagits."
Citera
2025-01-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Jag har för mig att jag sett Malmgrens rapport någonstans i Da Costa-filen. Hittar inte på den nu tyvärr men hans slutsats återges i kammarrättens dom:
"Botanisten, fil dr Ulf Malmgren, undersökte växtligheten på den plats där fynden den 7 augusti 1984 gjordes. Han har uttalat att med ledning av utseendet på växtligheten under en av säckarna så måste den slutsatsen dras att säcken placerats på fyndplatsen två månader, plus/minus högst två veckor, innan den anträffades."
Det skulle innebära att Catrine i så fall kan ha levt fram till 19 juni eller däromkring.

Men det mest intressanta står i Rättsliga rådets utlåtande över Rajs' obduktionsrapport:
"Om likdelarna har legat utomhus i plastsäckar från den 11 juni till den 18 juli respektive den 8 augusti är de påfallande välbevarade. Det kan misstänkas att materialet antingen tidvis förvarats vid lägre temperatur (t ex kylskåp) eller att da Costa avlidit senare än vad som antagits".

Exakt, tack!

Det var exakt detta jag ville få bekräftat från högre instans. Då var Rättsliga rådet inne på exakt samma tankegångar som jag och flera andra i tråden.

Rättsliga rådets analys passade dock inte polisen och Rajs. Ska man ta Rättsliga rådets jordade analys på allvar, blir det åter igen uppenbart att läkarna inte mördat och styckat BO under pingsthelgen.

Någon hemlig långvarig kylförvaring ingår överhuvudtaget inte i gärningsbeskrivningen, som knappast tålde ett absurt inslag till.

TH och TA han ju inte med det man påstod att de hunnit med och var skulle ett långvarigt dribblande med kylskåp få plats?

Ingen jävla stans....
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-01-01 kl. 16:56.
Citera
2025-01-01, 16:51
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:

"Om likdelarna har legat utomhus i plastsäckar från den 11 juni till den 18 juli respektive den 8 augusti är de påfallande välbevarade. Det kan misstänkas att materialet antingen tidvis förvarats vid lägre temperatur (t ex kylskåp) eller att da Costa avlidit senare än vad som antagits."
Ja jag känner igen det där två månader plus/minus högst två veckor. Han t.om. preciserade det till högst troligt plus/minus en vecka.

Har du möjlighet att länka kammarrättens dom skulle jag uppskatta det väldigt mycket.
Citera
2025-01-01, 17:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det känns som ett fegt sätt att frikoppla sig ansvar. Det är väldigt uppenbart om man sett Lars Borgnäs i olika TV-debatter att han trott mycket starkt på deras skuld och återkommer ofta till det "mycket solida" utpekandet av fotohandlarparet.

Nu säger han mest att han kan ändra sig om det kommer fram nya omständigheter, men det har det ju faktiskt inte gjort. I princip allt vi har i dag fanns ju även på 80-talet.

Redan 2008 sa Borgnäs i en TV-debatt att det inte framkommit något av betydelse sen fallet var uppe i kammarrätten, inget som försvagar bevisningen.

Från 2:30.in i klippet.

https://youtu.be/pRM8I3VpdUI?si=f11ZVb91xwBwt61G

Till dags dato 17 år senare verkar det fortfarande inte ha dykt upp några nya omständigheter av betydelse? Vad skulle det vara i så fall?
Citera
2025-01-01, 17:20
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Om BO avled den 11 juni och kvarlevorna förvarades i ett kylskåp fram till den 19-20 juni och sen placerades på FP1 så kan det stämma med hundägaren Georges uppgifter om att säckarna legat där i cirka en månad.

Det går samtidigt inte att utesluta att säckarna på FP2 på Eugeniavägen strax nedanför Eugeniahemmet på Karolinska sjukhusets område kan därefter ha blivit utplacerade något senare än säckarna på FP1?

Det som talar för att BO inte levde efter pingsthelgen är avsaknaden av trovärdiga vittnesmål. Det betyder väl i så fall att det sista vittnet var fortfarande arkitekten?
Citera
2025-01-01, 17:23
Medlem
habets avatar
Apropå vad Borgnäs har sagt och inte.
Råkade av en slump i DÄEM hitta detta:
I SR samhällsprogram `Kanalen` ska Borgnäs ha sagt:
"- Hur kan någon känna lust av att skända en död kropp? Hur kan någon bli upphetsad av att stycka ett lik? Hur kan man låta sitt lilla barn vara med och se på medan det pågår?

Så var det med det: jag har aldrig sagt.
Citera
2025-01-01, 17:31
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Redan 2008 sa Borgnäs i en TV-debatt att det inte framkommit något av betydelse sen fallet var uppe i kammarrätten, inget som försvagar bevisningen.

Från 2:30.in i klippet.

https://youtu.be/pRM8I3VpdUI?si=f11ZVb91xwBwt61G

Till dags dato 17 år senare verkar det fortfarande inte ha dykt upp några nya omständigheter av betydelse? Vad skulle det vara i så fall?
Bra klipp där. Borgnäs försöker framställa sig som offer för en "kampanj" men det misslyckas totalt. Det går ju inte att sitta och svamla när man har Janne Josefsson och Leif GW Persson mot sig i en studio! Även en diskussion om den berömda handduken med dess dna-spår. För Borgnäs betydde det ingenting att läkarnas dna saknades. Vilka personers dna man hittade på handduken verkade han tycka var ointressant.
Citera
2025-01-01, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
"- Hur kan någon känna lust av att skända en död kropp? Hur kan någon bli upphetsad av att stycka ett lik? Hur kan man låta sitt lilla barn vara med och se på medan det pågår?

Haha. Ja de faller bort med tiden, de hetsigaste agitatorerna, som outade oskyldiga som styckmord utan rim och reson.

Borgnäs, Rajs, Olsson, C Allgén osv, de tystnar eller bortförklarar sig. Rajs har slingrat sig som ett proffs, vill jag minnas.
Citera
2025-01-01, 17:43
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet

Från hans bok. . ”Dog hon i Arkitektens händer? Förde han kroppen till Obducentens disposition? Förde han henne levande till honom?”

Hur var det nu med konspirationsteoretikernas favorit argumentation JAQ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in