Citat:
Ursprungligen postat av
Bigpox
Kollade lite. Eventuellt var det bara på andra fyndplatsen Biologen Ulf Malmgren gjorden en undersökning där säckarna legat. Lökväxter som fanns bredvid fanns ej under säckarna och det upptäcktes ett mörkerskott utan klorofyll, antagligen Lönn. Så säckarna bör funnits där från slutet av maj eller början av juni blev hans slutsats. Fotografering blev aldrig gjord vilket ställde till problem i rättegången långt senare. Detta från boken DÄEM sid 79 och register.
Har för mig jag läst eller hört en mer precis redogörelse på annat ställe.
Jag har för mig att jag sett Malmgrens rapport någonstans i Da Costa-filen. Hittar inte på den nu tyvärr men hans slutsats återges i kammarrättens dom:
"Botanisten, fil dr Ulf Malmgren, undersökte växtligheten på den plats där fynden den 7 augusti 1984 gjordes. Han har uttalat att med ledning av utseendet på växtligheten under en av säckarna så måste den slutsatsen dras att säcken placerats på fyndplatsen två månader, plus/minus högst två veckor, innan den anträffades."
Det skulle innebära att Catrine i så fall kan ha levt fram till 19 juni eller däromkring.
Men det mest intressanta står i Rättsliga rådets utlåtande över Rajs' obduktionsrapport:
"Om likdelarna har legat utomhus i plastsäckar från den 11 juni till den 18 juli respektive den 8 augusti är de påfallande välbevarade. Det kan misstänkas att materialet antingen tidvis förvarats vid lägre temperatur (t ex kylskåp) eller att da Costa avlidit senare än vad som antagits."