2025-01-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det går säkert om man köper en liten frisk och glad valp, utan några negativa livserfarenheter i bagaget. Min hund levde på gatorna i Bukarest tills han var fyra år... DET är något annat.
Fortfarande inte andras ansvar att hunden mår bra, utan ditt.
Citera
2025-01-01, 15:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fortfarande inte andras ansvar att hunden mår bra, utan ditt.

Jaha, men Tyskland förbjöd privata fyrverkerier för ett par år sedan, bland annat av denna anledning. Så det där kan man tycka olika om. Jag anser att det är en oacceptabel störning. Sådana ljudnivåer skulle ju inte tillåtas för något annat nära bostadsområden, så varför just detta?
Citera
2025-01-01, 15:30
Medlem
Citat:
Jaha, men Tyskland förbjöd privata fyrverkerier för ett par år sedan, bland annat av denna anledning. Så det där kan man tycka olika om. Jag anser att det är en oacceptabel störning. Sådana ljudnivåer skulle ju inte tillåtas för något annat nära bostadsområden, så varför just detta?
Som sagt inget fan av fyrverkerier, bara less på gnälliga hundägare som tror att de som smäller av fyrverkerierna bryr sig ett skit om deras gnäll.

I övrigt är fyrverkerier rätt dåliga för miljön som jag förstått det och får gärna förbjudas av den orsaken enligt mig.
Citera
2025-01-01, 15:42
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som sagt inget fan av fyrverkerier, bara less på gnälliga hundägare som tror att de som smäller av fyrverkerierna bryr sig ett skit om deras gnäll.

I övrigt är fyrverkerier rätt dåliga för miljön som jag förstått det och får gärna förbjudas av den orsaken enligt mig.

Man kan absolut skita i sina grannar och vad hundägare tycker, men varför skulle man om man är någorlunda normalbegåvad? Vare sig min hund eller katt bryr sig den minsta med det betyder inte att jag tror det är så för alla. Sen har vi precis som du skriver miljöförstöringen.
Citera
2025-01-01, 15:43
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:

Nu importeras ju fyrverkerier från Polen. Med importen kommer smällare som är betydligt farligare än kina puffarna på 90-talet.

Så något förbud kommer inte hjälpa.
Citera
2025-01-01, 15:46
Medlem
Jag tycker fyrverkerier är som att slänga slantarna i sjön
Mina hundar bryr sig inte
Men det finns dom djur som dör av skräck i det nyårsnatten
Som nu så skjuter mina grannar för brinnande livet 1545 på eftermiddagen
Jag bor på landet så bryr mig inte

Men alla fulla idioter som ska skjuta inne mot hus mot folk

Vapen är det licens på men inte fyrverkerier som kan göra samma skada...
Citera
2025-01-01, 15:50
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det verkar vara gott om empatistörda och antisociala individer i tråden, som anser att de har rätt att jävlas med eller plåga andra för att få några minuters glädje ur sina fattiga och händelselösa liv.

Min gamla katt, som t.ex. inte har några problem med att sitta bredvid mig när jag skjuter .22:a, brukar tillbringa hela nyårskvällarna i källaren. I år så hade vi 30-40st dovhjortar som i panik tvingade sig igenom eller över ett taggtrådsstängsel och hästarna i lösdriften fick panik och rymde rakt genom elstängslet vid tolvslaget, när villasvenskarna i närheten drog av allt sitt fyrverkeri.

Tack och lov in i en annan hage och inte bort och upp på vägen. Men det tog oss ändå tre personer och ett par timmar att få tillbaka hästarna. Tid för reparation av stängslet, och sårskadehantering på den häst som spräckte stängslet ej inkluderat.

Hur klarar sig alla djur under jakten som pågår i veckor? Där kan vi snacka smällar.
Citera
2025-01-01, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Vapen är det licens på men inte fyrverkerier som kan göra samma skada...

Det är licens på det mesta i fyrverkeriväg.

Citat:
Om du är intresserad av att själv hantera och köpa professionella fyrverkeripjäser behöver du först gå utbildning i pyroteknik. Våra kurser har genomgående fått gott betyg och är ett lärorikt och roligt första steg in i pyroteknikens värld.

https://fyrverkerifabriken.se/utbildning/

Det du kan köpa i butik är licensfritt och det är väl mest barn som är intresserade av sådant.
Citera
2025-01-01, 15:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Nu importeras ju fyrverkerier från Polen. Med importen kommer smällare som är betydligt farligare än kina puffarna på 90-talet.

Så något förbud kommer inte hjälpa.

Det ska naturligtvis vara förbjudet att smälla av smällarna, inte bara att sälja dem. Och det blir inte så svårt för polisen att hitta dem som smäller... så att säga. Det både syns och hörs...
Citera
2025-01-01, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Hur klarar sig alla djur under jakten som pågår i veckor? Där kan vi snacka smällar.

Ja, jakthundar utsätts för mycket starka ljud, men ingen bryr sig om jakthundarna eller stressen älgarna och andra djur i skogen utsätts för. Det är hyckleri och djurplågeri.
Citera
2025-01-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Är det inte bra att färre ägnar sig åt något som skadar och lemlästar ett par unga killar om året? Samt säkert orsakar några dussintals bränder i bostäder, och de bekymmer det orsakar?

Håller med.
Det är därför tändstickor, alkohol, parfymer på burk och thinner tex bör förbjudas
Citera
2025-01-01, 15:58
Medlem
Fan vad skönt äntligen har folk slutat med skiten. Det var ganska lungt igår. Blir bara mindre för varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in