Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Den här frågan har inget samband med PK-frågorna. Jag skulle vilja säga, att det bara är det sunda förnuftet som växer till. Även i går natt fick ett par unga pojkar sina händer, ansikten, ögon förstörda. Bara för en helt onödig grej. Var det värt det? Är det så viktigt för oss andra att få se dessa fyrverkerier, att pojkarnas händer, ansikten, ögon måste offras år efter år? Tänk även på vad det kostar sjukvården, för den delen.
Och sedan har vi det stora problemet för oss som har hundar och andra djur som blir rädda. Jag fick tillbringa flera timmar i går kväll och natt i sängen under filtar tillsammans med min hund, som ylade och darrade och var livrädd. Detta händer i så många hushåll landet runt på Nyårsnatten - är det VÄRT det att få se de där fyrverkerierna? Det tycker inte jag. (Dessutom kan man inte gå ut på restaurang t.ex., för att lämna hunden ensam eller med en främmande hundvakt i detta skulle vara djurplågeri.)
Jag tycker att fyrverkerier ska skötas av särskilt utbildade tekniker, och att det bara ska få göras på särskilda (och få) platser efter tillstånd, t.ex. att kommunen ordnar ett fyrverkeri på nyårsnatten. Det räcker. Om det måste göras alls.
Skiter i fyrverkerier men skiter ännu mer i andras hundar.
Det är hundägarens ansvar att träna sin hund att klara smällar utan att bryta ihop, inte andras.
Det finns ju jakthundar så uppenbarligen går det att träna bort hundars rädsla för smällar.