2025-01-01, 12:47
  #38761
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Som sagt , i denna värld innan internet hade de behövt träffats ofta eller haft tät telefonkontakt under tiden innan mordet för att komma så varandra så nära för att tillsammans kunna utföra er ett gemensamt sexmord och styckning a en prostituerad.

Bara att komma varandra så nära att det är rimligt att börja diskutera idén att genomföra styckmord ihop kräver rimligen en otrolig massa tät kontakt. Man kan ju bara tänka sig om man själv skulle få för sig att råna en bank. Skulle man ta någon ytterst ytlig kontakt och bara spontant att göra? Det låter ej troligt.

Sedan bara den faktiska logistiken hur få ihop:

Allmänläkare, allmänläkarens lilla dotter, Obducent, samt inte minst Catrine da Costa - på en specifikt utsedd plats: rättsläkarstationen i Solna och på en mycket specifik tid: någon enstaka timme mitt på dagen på annandag pingst.

Ändå verkar ingen annan ha märkt att det telefonerades kraftigt mellan de båda misstänkta.

Det enda "beviset" för att de faktiskt kände varandra var ju damen med hundens vittnesmål.
Citera
2025-01-01, 12:51
  #38762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Onekligen en kriminalhistoriskt intressant person som sticker ut även internationellt. En religiös figur som tolkar barnjoller och berättar om medicinare, horor och bebisar som spelar piano och utför kannibalistiska riter. Det är helt otroligt att en sådan människa fick obegränsat spelutrymme i rättsapparaten.

Trots att 40 år har gått, är detta pinsamt så ini h-e.
Skamfläckar för Sverige är denna utredning och denna rättsprocess.
Citera
2025-01-01, 12:54
  #38763
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av förman
Som jag tolkar honom så har han ingen uppfattning i skuldfrågan. Han rapporterade om Kammarrättens rättegång 1991 för Dagens Eko och har skrivit en bok och gjort fyra program om fallet. 33 år senare har han ingen tanke om vad han tycker. Skynda långsamt.

Det känns som ett fegt sätt att frikoppla sig ansvar. Det är väldigt uppenbart om man sett Lars Borgnäs i olika TV-debatter att han trott mycket starkt på deras skuld och återkommer ofta till det "mycket solida" utpekandet av fotohandlarparet.

Nu säger han mest att han kan ändra sig om det kommer fram nya omständigheter, men det har det ju faktiskt inte gjort. I princip allt vi har i dag fanns ju även på 80-talet. Det handlar ju bara om man tolkar dem via den klassiska häxprocessens ögon eller mer på ett sakligt kritiskt vis.

************************

Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Inte bara möss och råttor utan även fåglar ex skator, kråkor, måsar. De plundrar ju papperskorgar på innehållet och lär ha hackat sönder plastsäckar med ätbart innehåll.

Ja, alla har väl sett någon gång hur kråkor och skator gärna och enkelt drar ur påsar ur sopkorgar och sedan hackar sönder dem i ett enda stort kaos. Det är faktiskt märkligt att ingen sådan påverkan är känd.
Citera
2025-01-01, 13:07
  #38764
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Man kan nog förutsätta att Lindeberg och andra även gått igenom hans arbete och slutsatser i en granskning och ingen verkar ha haft något direkt att erinra.

Det är möjligt men det är något som inte stämmer i detta.

Gjorde botanikern några kommentarer om djur i sin rapport?
Citera
2025-01-01, 13:18
  #38765
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Inte bara möss och råttor utan även fåglar ex skator, kråkor, måsar. De plundrar ju papperskorgar på innehållet och lär ha hackat sönder plastsäckar med ätbart innehåll.

Det är synnerligen märkligt att inga skadedjur gjort åverkan på säckarna om de legat utomhus i nästan två månader.
Har för mig att jag läst att sopsäckarna kan ha förvarats i en kyl innan de dumpades.
Citera
2025-01-01, 13:20
  #38766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Inte bara möss och råttor utan även fåglar ex skator, kråkor, måsar. De plundrar ju papperskorgar på innehållet och lär ha hackat sönder plastsäckar med ätbart innehåll.

Det tror jag också. Måsar? Antagligen.
Citera
2025-01-01, 14:35
  #38767
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det är möjligt men det är något som inte stämmer i detta.

Gjorde botanikern några kommentarer om djur i sin rapport?
Kollade lite. Eventuellt var det bara på andra fyndplatsen Biologen Ulf Malmgren gjorden en undersökning där säckarna legat. Lökväxter som fanns bredvid fanns ej under säckarna och det upptäcktes ett mörkerskott utan klorofyll, antagligen Lönn. Så säckarna bör funnits där från slutet av maj eller början av juni blev hans slutsats. Fotografering blev aldrig gjord vilket ställde till problem i rättegången långt senare. Detta från boken DÄEM sid 79 och register.

Har för mig jag läst eller hört en mer precis redogörelse på annat ställe.
Citera
2025-01-01, 14:42
  #38768
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Frågan om vad du anser om Kristina Allgén (1954-06-11) är intressant och jag tycker du skall svara på hur du ser på henne. Jag tänker nämligen fortsätta forska om henne och hennes familj för de är ju ett stycke svensk nutidshistoria.

Du borde absolut fortsätta med din forskning, du kommer kanske att kunna lösa fallet till slut.

Men det fanns fortfarande ingen koppling mellan henne och det sista vittnet arkitekten så det vore nog kanske bättre att du la din tid och energi på arkitekten eftersom BO försvann efter sin sista övernattning hos honom den 10 juni.

Vi vet inte ens om hon blev avsläppt vid Kungsträdgården som arkitekten uppgav.

Du måste hålla med om att det var ett stort misstag att inte utreda arkitekten.
Citera
2025-01-01, 14:45
  #38769
Medlem
UT64s avatar
Det finns många häpnadsväckande saker i styckmordsmålet och min favorit är polisens och åklagarens gärningsbeskrivning. Det tog månader av intensivt arbete att komma fram till följande:

Citat:
En dag i pingsthelgen 1984 (Den enda dag man räknat ut kunde stämma p.g.a.
alibin och dylikt) åker Teet Härm in till Stockholm från sin bostad i Täby och
hämtar Allmänläkaren.(Som han knappt kände) Allmänläkaren tar med sin dotter 1,5 år
i barnvagn. Sällskapet gör sedan följande:

Hämtar Da Costa (Någonstans, inga vittnen finns)

Kör till rättsläkarstationen i Solna och går in där (Ett vittne finns, en gammal tant
med hund, dock är det fel dag, fel byggnad, fel väder o.s.v.)

Utför sexualsadistiska ritualer med Da Costa och med varandra. (Da Costas kroppsdelar
visar inga spår av sådan behandling)
Mördar Da Costa och och utför nekrofila och kannibalistiska handlingar, som fotograferas.
Paketerar sedan Da Costas kvarlevor i plastsäckar och promenerar iväg med dem till
ett närbeläget grönområde. Troligtvis går man två vändor. Sedan städar man upp efter
massakern och var och en åker hem till sitt.

Allmänläkaren till en familjemiddag och Teet Härm för att köra jord till sin trädgård.
(Detta stöds av alibin) Snacka om iskyla!!

En tid senare går allmänläkaren till en fotoaffär i Solna och lämnar in en filmrulle
till framkallning. Flinande berättar han för fotohandlaren att det är otäcka bilder.
(Fotohandlaren sade senare till polisen att kunden såg ut som en "typisk homosexuell"
Han hade träffat en homosexuell under sin militärtjänst och visste nog hur sådana såg ut)
Inga bilder har någonsin kommit fram och ingen annan i fotoaffären känner till incidenten.
Till saken hör att denna fotoaffär ibland faktiskt gjorde jobb åt sjukvården, ibland med
"otäcka" bilder.

Detta var åklagare Anders Helins BÄSTA teori om vad som hänt!
Citera
2025-01-01, 14:46
  #38770
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du borde absolut fortsätta med din forskning, du kommer kanske att kunna lösa fallet till slut.

Men det fanns fortfarande ingen koppling mellan henne och det sista vittnet arkitekten så det vore nog kanske bättre att du la din tid och energi på arkitekten eftersom BO försvann efter sin sista övernattning hos honom den 10 juni.

Vi vet inte ens om hon blev avsläppt vid Kungsträdgården som arkitekten uppgav.

Du måste hålla med om att det var ett stort misstag att inte utreda arkitekten.
Du har tidigare sagt att läkarna styckmördade da Costa. Var kommer arkitekten in?
Citera
2025-01-01, 15:10
  #38771
Medlem
Bigpoxs avatar
När den före detta svärfadern gick till polisen och tipsade om Teet skulle ett indicium då vara att rättsläkarstationen låg mitt emellan fyndplatserna. Har sett på någon bild att det verkar stämma men vilka avstånd rör det sig om?

Ett riktigt långskott är att svärfadern styckade och placerade ut säckarna för att sätta dit Teet.
Citera
2025-01-01, 15:29
  #38772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
När den före detta svärfadern gick till polisen och tipsade om Teet skulle ett indicium då vara att rättsläkarstationen låg mitt emellan fyndplatserna. Har sett på någon bild att det verkar stämma men vilka avstånd rör det sig om?

Ett riktigt långskott är att svärfadern styckade och placerade ut säckarna för att sätta dit Teet.

Nej den låg inte mellan fyndplatserna. Den låg 400-500 meter norr om en linje som dras mellan fyndplatserna, om jag fattat rätt. Om rättsläkarstationen låg mellan fyndplatserna, låg Norrtulls hotellhem (ett slummigt och obehagligt ställe) också mellan fyndplatserna, liksom den kaotiska adressen Dalagatan 86 och troligen också Sigge Cedergrens spelklubb på Norrtullsgatan. Allt beror på tycke och smak och vad man vill se och inte ... och den förslummade Eugeniavägen (med sina psykfall, missbrukare och våldsbrottslingar) låg defintivt mellan fyndplatserna men det är nästan ingen som har brytt sig om det ... E-vägen var nästan 1 km lång och full med folk men E-vägen har betraktats som nån sorts obefolkad, obskyr geografisk blindtarm ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in