2025-01-01, 10:28
Medlem
zio86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det bör vara möjligt att få en second opinion men en läkare har ju en moralisk yrkeskodex att följa.
Jag har bett en läkare om hjälp och hen sa nej.
Däremot har jag kanske möjlighet att få en bedömning av en annan person. Vi får se vad som händer....

Det scenario som polisen arbetade med, bör iaf ha varit felaktigt. Det finns flera skäl att anta att säckarna lämnades utomhus efter pingsthelgen:

- Påfallande sen upptäckt i båda fallen
- Frånvaro av attackerande djur
- Förvånansvärt intakta kvarlevor, särskilt på Eugeniavägen

En detalj som åtminstone jag har funderat mycket på, är BO:s intakta fingrar och tår. Jag beklagar om jag blir ännu mer gory, men vad ska man bli?

Jag har för mig att råttor angriper fingrar och tår på lik.
Och i detta fall har inga råttor tagit sig in i säckarna (på Eugeniavägen alltså) och angripit fingrar och tår.

Råttorna på Eugeniavägen hade sju veckor på sig, enligt polisens helkonstiga scenario.

Ändå gnagde de inte på BO:s fingrar och tår.

Dum fråga: Har man undersökt om det finns DNA från främmande personer under Da Costas naglar? Hon kan eventuellt försökt försvara sig i samband med hon blev mördad.
Citera
2025-01-01, 10:29
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Idag fyller Karin Allgén/Andersson 42 år. Grattis. Undrar vad hon tänker om sin uppväxt idag. Har hon några minnen från 80-talet och allt det som hennes mamma Kristina utsatte henne för?

Mamma Kristina Allgén/Andersson verkar ha klarat sig bra i livet, omhuldad av media som en stackars ensam sanningssökerska, fick hon fullt stöd av pseudopsykologen Frank Lindblad och den aktivistiske juristen Christian Diesen. Hon byggde upp ett liv i lögn som antagligen började redan i det fanatiskt religiösa hemmet borta i Jönköping.

Idag lever hon ett liv som går ut på manipulera och intrigera (som hon alltid gjort) och för att smutskasta sin gamle make Thomas, och som alltid att framställa sig som ett stackars offer. Hon gör det dock anonymt via tangentbord och internet. Att öppet debattera eller låta sig intervjuas passar inte hennes natur, hon anser sig stå över sådant.
Man kan tänka att Christian Diesen lät henne glida igenom en juristutbildning. Det antyddes i ett tidigare inlägg att hon var inblandad i skandalen som skildrades i tv-serien, Att rädda ett barn. Skulle det vara så är det helt oerhört.
Citera
2025-01-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Växtligheten under säckarna undersöktes av en expert och han var tydligen ganska säker på att de var utplacerade samtidigt och då ungefär vid pingsthelgen.

Jo jag vet men de olika åsikterna går inte ihop.
En lös tanke jag har, är att något annat (tex stenar eller tunnor) funnits på platsen där säckarna låg.
Citera
2025-01-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zio86
Dum fråga: Har man undersökt om det finns DNA från främmande personer under Da Costas naglar? Hon kan eventuellt försökt försvara sig i samband med hon blev mördad.

Jag vet inte om man skrapade där.
Det är ingen dum fråga.
Citera
2025-01-01, 10:42
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Fråga till er som har koll på det juridiska:

Måste en åklagare verkligen måla in sig i ett hörn genom att i gärningsmannabeskrivningen fastslå ett specifikt datum? Kan man inte driva åtalet utan att säga i vilken tidsrymd brottet ägt rum? Risken är ju uppenbar att försvaret genom alibin kan få åklagarens version att verka osannolik.
Åklagaren ska precisera var, när, hur så tydligt det går i en gärningsbeskrivning. Det är en rättssäkerhetsfråga då det blir stört omöjligt att försvara sig mot hur luddiga anklagelser som helst. Hur exakt det ska vara är inte utskrivet, men med mindre noggrannhet följer krav på att bevisningen i övrigt är stark nog för att kompensera brister i gärningsbeskrivningen.
Citera
2025-01-01, 10:54
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Växtligheten under säckarna undersöktes av en expert och han var tydligen ganska säker på att de var utplacerade samtidigt och då ungefär vid pingsthelgen.
Eller så var det en "expert" av samma kvalité som övriga i det här fallet.
Citera
2025-01-01, 11:00
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Man kan nog förutsätta att Lindeberg och andra även gått igenom hans arbete och slutsatser i en granskning och ingen verkar ha haft något direkt att erinra.
Citera
2025-01-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet

Experten var botaniker och jag betvivlar att hans granskning var ofelbar. Han var inte i närheten av medicinsk utbildning och givet omständigheterna, var hans uppgift extremt svår.

Han visste ju inte vad som stått eller legat på platsen innan säckarna hamnade på marken, och det hade regnat flera gånger under sommaren.

Hur visste han att ANDRA säckar inte hade legat på platsen innan kvarlevorna lämnades där?

Läckte säckarna vätska? Var de "perforerade" undertill, som säckarna på FP1?

Hur exakt var hans placering? Visste han exakt var säckarna hade legat? Om han dök upp efter att tio poliser och en fotograf varit där och klafsat runt, tvivlar jag på att han såg platsen i "mint condition".
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-01-01 kl. 11:09.
Citera
2025-01-01, 11:10
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Arkitekten var inte bara det sista vittnet, BO övernattade hos honom vid ett flertal tillfällen i februari/mars 1984 och i slutet av maj, i början av juni.
Han skjutsade även henne hit och dit, lånade ut pengar och försökte även tränga sig in på avdelningen på Sabbatsbergs sjukhus när hon låg intagen där i mars.
Hennes sista kända övernattning var också hos honom och det sista kända fordon hon satt i innan hon försvan var arkitektens bil.
Alltså var han en rätt betydelsefull person det sista halvåret i BO:s liv. Du vill dock bara tjata om Krist*na Allg*n som inte hade någon koppling alls till arkitekten.
Borgnäs ska ha cred för att han lyfte fram arkitektens märkliga sorti ut ur utredningen.
Du har i femton år sagt att läkarna är skyldiga och alla som säger emot är dumma. Har du nu efter år av "tänkande" kommit fram till att det egentligen var tre personer som gjorde brottet?

Frågan om vad du anser om Kristina Allgén (1954-06-11) är intressant och jag tycker du skall svara på hur du ser på henne. Jag tänker nämligen fortsätta forska om henne och hennes familj för de är ju ett stycke svensk nutidshistoria.
Citera
2025-01-01, 11:19
Medlem
Citat:
Det bör vara möjligt att få en second opinion men en läkare har ju en moralisk yrkeskodex att följa.
Jag har bett en läkare om hjälp och hen sa nej.
Däremot har jag kanske möjlighet att få en bedömning av en annan person. Vi får se vad som händer....

Det scenario som polisen arbetade med, bör iaf ha varit felaktigt. Det finns flera skäl att anta att säckarna lämnades utomhus efter pingsthelgen:

- Påfallande sen upptäckt i båda fallen
- Frånvaro av attackerande djur
- Förvånansvärt intakta kvarlevor, särskilt på Eugeniavägen

En detalj som åtminstone jag har funderat mycket på, är BO:s intakta fingrar och tår. Jag beklagar om jag blir ännu mer gory, men vad ska man bli?

Jag har för mig att råttor angriper fingrar och tår på lik.
Och i detta fall har inga råttor tagit sig in i säckarna (på Eugeniavägen alltså) och angripit fingrar och tår.

Råttorna på Eugeniavägen hade sju veckor på sig, enligt polisens helkonstiga scenario.

Ändå gnagde de inte på BO:s fingrar och tår.
Fanns det några hål i säckarna? Lämna en påse matrester ute obevakad i 10min och alla möjliga asätare och omnivorer som skator, kråkor och måsar är där och sliter… Är det det minsta hål så kommer flugor och andra insekter och det kryllar av likmask efter ett tag.
Citera
2025-01-01, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Fanns det några hål i säckarna? Lämna en påse matrester ute obevakad i 10min och alla möjliga asätare och omnivorer som skator, kråkor och måsar är där och sliter… Är det det minsta hål så kommer flugor och andra insekter och det kryllar av likmask efter ett tag.

Så är det. I detta fall dök dessa djur inte upp på flera veckor. Intressant. Det var hål i botten på säckarna som hittades vid Ekelundsvägen.

Jan Olsson påstår dessutom att en benpipa stack ut.

Säckarna på Eugeniavägen var intakta, vad jag vet.
Och eftersom polisen och rättsväsendet antog att de legat där i sju veckor, är det högst anmärkningsvärt att säckarna var hela.

Varken i polisens protokoll eller i obduktionsrapporten, finns en enda mening som beskriver hål i dessa säckar.
Citera
2025-01-01, 11:54
Medlem
Citat:
Experten var botaniker och jag betvivlar att hans granskning var ofelbar. Han var inte i närheten av medicinsk utbildning och givet omständigheterna, var hans uppgift extremt svår.

Han visste ju inte vad som stått eller legat på platsen innan säckarna hamnade på marken, och det hade regnat flera gånger under sommaren.

Hur visste han att ANDRA säckar inte hade legat på platsen innan kvarlevorna lämnades där?

Läckte säckarna vätska? Var de "perforerade" undertill, som säckarna på FP1?

Hur exakt var hans placering? Visste han exakt var säckarna hade legat? Om han dök upp efter att tio poliser och en fotograf varit där och klafsat runt, tvivlar jag på att han såg platsen i "mint condition".
Man måste läsa expertens uttalande för att bedöma hur trovärdig tidsangivelsen är. Vilken forskning finns det om detta? Jag betvivlar att det går att göra någon exakt bedömning av antalet dagar en säck stått på marken.

Av bilder man sett från Fp1 ser det ut som det är piketgruppen som tillkallades som råddar runt med plastpåsarna. Utan handskar eller overaller som personligt skydd och för att inte kontaminera platsen och bevismaterialet. Det var ju trots allt 1984 och inte 1884.
När polisen konstaterat att det var lik i en säck borde väl platsen spärrats av för teknisk undersökning? Gjordes detta? Eller klafsade piketgruppen runt och råddade med säckarna innan tekniska brottsplatsutredare kom dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in