2024-12-30, 09:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Världen stod tämligen stilla i tusentals år. Man lärde sig stapla stenar lite högre, förfinade sina handredskap, utvecklade skriv- och räknekonst. Men det gick låååångsamt. När utvecklingen tog fart på riktigt så uppstod behovet av ett flexibelt monetärt system, och med tiden växte fiat fram som det allenarådande sofistikerade systemet, och de stela omoderna fullreservsystemen dog ut.

Jag säger aldrig att fiat alltid är 100% perfekt, det kräver aktiv disciplin för att hålla det balanserat. Men det går att balansera, sätta in åtgärder, bromsa där det behövs för att upprätthålla en sund ekonomi och tillväxt. Till skillnad från bitcoin som skapar incitament till att bara sparas på hög, istället för att allokeras och göra nytta. Vilket i sin tur skulle leda till recession och konflikter, om vi leker med fantasitanken att bitcoinekonomin hade blivit verklighet.

Ju mer religion du haft i ett samhälle, desto mer har utvcklingen stått stilla. Så var det i västvärlden på medeltiden, och så är det i många fundamentalistiska länder idag. Men det är OT.

Att spara värden är inget nytt som uppstått med Bitcoin. Det har funnits i ALLA tider. Det har blivit påtaglig ju mer fiat fått fäste.
Store of value har alltid varit eftertraktat. Det som Bitcoin tillför, tack vare bland annat sin decentraliserade och digitala form, är nu en så väldigt mycket friktionslösare tillgång att spara värde i.

Fiat kommer fortsätta existera under lång tid framöver. Bitcoin kommer på sin höjd användas för transaktioner i den globala import/export handeln, där Bitcoin kan överta rollen som "cash is king" i stora affärer, som den hårda valutan den trots allt är.

Men löner betalas fortsättningsvis ut i fiat, och därför kommer vara defacto standard i dagligvaruhandeln. Den som säger annat, har inte fokus på rätt prioriteringar och/eller tidshorisonter.
Senast redigerad av Leaston 2024-12-30 kl. 09:31.
Citera
2024-12-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vänligen förklara så att en femåring förstår varför man vid ett ratande av fiat skulle välja just bitcoin som substitut?

Det handlar om självbevarelsedrift. Det kräver fortfarande viss förmåga till abstraktion, men när fiatvalutans värde faller snabbare blir det tillräckligt konkret för att flertalet ska inse vad som behöver göras för att rädda sin köpkraft, vilket i sig skyndar på fallet.

Se t.ex.: https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=SEK&to=BTC&view=10Y

Somliga kommer kanske att söka fly till börsen, men det är ett sämre alternativ som dessutom inte är tillgängligt för alla.

(FB) Bitcoin - trading och analys

Guld är också ett (sämre) alternativ, men en fiatlöntagare lär inte ha råd med guld framledes. En svensk månadslön ger knappt ett uns numera. För ett par decennier sedan fick man typ åtta uns för en svensk månadslön. I fattigare länder, där man i dag flyr till dollarn, lär inte guld fungera alls för de flesta. Tegelstenar, som kom till användning som värdebevarare i Venezuela, är också ett uppenbart sämre alternativ för alla som har tillgång till en smartphone åtminstone.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-30 kl. 11:42.
Citera
2024-12-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Men löner betalas fortsättningsvis ut i fiat, och därför kommer vara defacto standard i dagligvaruhandeln. Den som säger annat, har inte fokus på rätt prioriteringar och/eller tidshorisonter.
¨

Hur länge kommer du själv att arbeta för fiatpengar? Kommer du att fortsätta även om fiatlönens värde mot bitcoin kontinuerligt rasar med låt säga 90 procent per år och knappt räcker till mat och husrum?

Det finns en tröghet hos massan, men i något skede blir det konkret och självbevarelsedriften tar över, varefter det går allt snabbare utför.

https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=SEK&to=BTC&view=10Y
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-30 kl. 12:13.
Citera
2024-12-30, 11:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det handlar om självbevarelsedrift. Det kräver fortfarande viss förmåga till abstraktion, men när fiatvalutans värde faller snabbare blir det tillräckligt konkret för att flertalet ska inse vad som behöver göras för att rädda sin köpkraft, vilket i sig skyndar på fallet.

Se t.ex.: https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=SEK&to=BTC&view=10Y

Somliga kommer kanske att söka fly till börsen, men det är ett sämre alternativ som dessutom inte är tillgängligt för alla.

Guld är också ett (sämre) alternativ, men en fiatlöntagare lär inte ha råd med guld framledes. En svensk månadslön ger knappt ett uns numera. För ett par decennier sedan fick man typ åtta uns för en svensk månadslön. I fattigare länder, där man i dag flyr till dollarn, lär inte guld fungera alls för de flesta. Tegelstenar, som kom till användning som värdebevarare i Venezuela, är också ett uppenbart sämre alternativ för alla som har tillgång till en smartphone åtminstone.

Förstår att du är övertygad om hur bäst bitcoin är, men det finns givetvis en massa andra scenarion vid en eventuell fiatkollaps.

Att bitcoin de senaste 10 åren spekulerats upp till enorma nivåer gentemot fiat är i sig inget bevis för att det har något långsiktigt "värde" och kommer ersätta fiat, guld, aktier etc.
Citera
2024-12-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Förstår att du är övertygad om hur bäst bitcoin är, men det finns givetvis en massa andra scenarion vid en eventuell fiatkollaps.

Att bitcoin de senaste 10 åren spekulerats upp till enorma nivåer gentemot fiat är i sig inget bevis för att det har något långsiktigt "värde" och kommer ersätta fiat, guld, aktier etc.

Nej, det är inget bevis, men alltmer pekar mot att det blir bitcoin som blir det föredragna köpkraftsbevarande alternativet.

"Spekulerats upp"-formuleringen indikerar att du är kvar i ett fiattänk. När bitcoin blir tillräckligt stor blir det rimligare att vända på det och se det som att fiatvalutorna faller mot bitcoin.
Citera
2024-12-30, 12:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
¨

Hur länge kommer du själv att arbeta för fiatpengar? Kommer du att fortsätta även om fiatlönens värde mot bitcoin kontinuerligt rasar med låt säga 90 procent per år?

Det finns en tröghet hos massan, men i något skede blir det konkret och självbevarelsedriften tar över, varefter det går allt snabbare utför.

https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=SEK&to=BTC&view=10Y
Vare sig jag vill eller inte? Minst 15 år.
Allt är beroende på vad för alternativ som presenteras och framför allt NÄR dom kommer.
Vad jag får lönen utbetald i spelar inte så stor roll IOM att jag kan investera dom i annat sekunden efter jag fått dem.

Att fiat minskar i värde över tid bekommer mig inte då jag investerar dom i annat (främst bitcoin) alternativt betalar av på lån jag har.
Men jag har det jag behöver i fiat för att klara dagligvaruhandeln då det är överlägset ”medium of exchange” just nu och i en överskådlig framtid.

Behöver jag betala dyr resa eller annat viktig som inte täcks av de fiat jag ”har” så säljer jag av investeringar (ofta motvilligt iom att det isf innebär mindre exponering mot BTC).
Citera
2024-12-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vare sig jag vill eller inte? Minst 15 år.
Allt är beroende på vad för alternativ som presenteras och framför allt NÄR dom kommer.
Vad jag får lönen utbetald i spelar inte så stor roll IOM att jag kan investera dom i annat sekunden efter jag fått dem.

Att fiat minskar i värde över tid bekommer mig inte då jag investerar dom i annat (främst bitcoin) alternativt betalar av på lån jag har.
Men jag har det jag behöver i fiat för att klara dagligvaruhandeln då det är överlägset ”medium of exchange” just nu och i en överskådlig framtid.

Behöver jag betala dyr resa eller annat viktig som inte täcks av de fiat jag ”har” så säljer jag av investeringar (ofta motvilligt iom att det isf innebär mindre exponering mot BTC).

Jag gjorde en liten ändring som inte hann komma med: "Kommer du att fortsätta även om fiatlönens värde mot bitcoin kontinuerligt rasar med låt säga 90 procent per år och knappt räcker till mat och husrum?"

Vet inte om det påverkar ditt svar något. Men lönens köpkraft torde i ett sådant skede börja på att vackla betänkligt även beträffande konsumtionsvaror. Fler butiker torde även börja ta betalt i bitcoin och/eller automatiskt växla fiat till bitcoin direkt vid köpet. Steget till att börja sätta priserna i satoshi, för att slippa ändra priserna varje dag eller varje vecka, är i det läget inte så stort.
Citera
2024-12-30, 12:59
Medlem
Citat:
Nej, det är inget bevis, men alltmer pekar mot att det blir bitcoin som blir det föredragna köpkraftsbevarande alternativet.

"Spekulerats upp"-formuleringen indikerar att du är kvar i ett fiattänk. När bitcoin blir tillräckligt stor blir det rimligare att vända på det och se det som att fiatvalutorna faller mot bitcoin.
Bitcoin är väl inte den bästa kryptovalutan som någonsin kommer att uppfinnas, men den är den första och därmed den största. Om bitcoin är good enough så kanske folk nöjer sig med den och inte investerar i andra coins. Jag hörde någon fråga, hur många skulle använda ethereum om det hade upptäckts idag? Man kan fråga sig samma sak om bitcoin.
Citera
2024-12-30, 13:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag gjorde en liten ändring som inte hann komma med: "Kommer du att fortsätta även om fiatlönens värde mot bitcoin kontinuerligt rasar med låt säga 90 procent per år och knappt räcker till mat och husrum?"
Självklart inte.
Det är dock INTE en verklighet i Sverige idag och jag ser inte hur det kommer vara de närmaste +20 åren.

Hade jag bott i något av alla länder med hyperinflation så hade det så klart varit en annan sak.
Senast redigerad av Leaston 2024-12-30 kl. 13:35.
Citera
2024-12-30, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalltvader111
Bitcoin är väl inte den bästa kryptovalutan som någonsin kommer att uppfinnas, men den är den första och därmed den största. Om bitcoin är good enough så kanske folk nöjer sig med den och inte investerar i andra coins. Jag hörde någon fråga, hur många skulle använda ethereum om det hade upptäckts idag? Man kan fråga sig samma sak om bitcoin.

Varför skulle man använda ETH? Centraliserad, premined och finns inget tak på hur många ETH som kommer finnas.
Citera
2024-12-30, 18:09
Medlem
Det kan vara intressant att kolla på hur många antal bitcoin olika länder äger.
Om den Danska, Norska och Finska staten skulle köpa bitcoin, skulle Sverige stå utanför?

USA 207189
China 194000
UK 61000
Ukraine 46351
Bhutan 13029
El Salvador 6002
Finland 1981
Georgia 66

https://treasuries.bitbo.io/countries/
Citera
2024-12-30, 21:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalltvader111
Det kan vara intressant att kolla på hur många antal bitcoin olika länder äger.
Om den Danska, Norska och Finska staten skulle köpa bitcoin, skulle Sverige stå utanför?

USA 207189
China 194000
UK 61000
Ukraine 46351
Bhutan 13029
El Salvador 6002
Finland 1981
Georgia 66

https://treasuries.bitbo.io/countries/

Ja det var ju en imponerande lista....

Staterna löser väl det genom att beskatta, beslagta och sanktionera bitcoin om de nu tycker att det är värt att hålla på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in