2024-12-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är dock mycket lättare, billigare och säkrare att ta full kontroll över sina egna bitcoin än att ta full kontroll över sitt eget guld. I synnerhet när det gäller större mängder. Det är även svårt att motivera varför inte medborgarna utan en centralbank ska äga alla bitcoin, såsom man gjorde med guldet 1933. Därtill kommer att man inte behöver en bank för att göra transaktioner på distans när det gäller bitcoin.

Dynamiken kommer att bli annorlunda på en bitcoinstandard än på en guldstandard. Stater, banker och dylika tvingas spela rent eller gå omkull ganska snabbt.
Tvärt om, bitcoin är dömt att inte kunna bli någon monetär standard av samma anledning som man övergav guldmyntfot, fullreservbanker och liknande system. De låter bra på pappret och kan funka hjälpligt en kortare period. Men de funkar inte i längden i en värld med växande befolkning, ekonomisk tillväxt och konkurrerande marknader, som är den verklighet vi lever i.
Citera
2024-12-30, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Tvärt om, bitcoin är dömt att inte kunna bli någon monetär standard av samma anledning som man övergav guldmyntfot, fullreservbanker och liknande system. De låter bra på pappret och kan funka hjälpligt en kortare period. Men de funkar inte i längden i en värld med växande befolkning, ekonomisk tillväxt och konkurrerande marknader, som är den verklighet vi lever i.

Vi får se hur det går då!

Jag kan inte se fiatpengarna i längden fortbestå sida vid sida med bitcoin. (Jag kan inte se att de i längden kan fortbestå utan bitcoin heller, för övrigt.)

I något skede kommer ingen att vilja hålla fiatpengar utan dagligen växla allt de får in till bitcoin. Till slut kommer ingen att ta emot fiat som betalning för sitt arbete eller sina varor och än mindre för sina tillgångar.

Vad som händer därefter återstår att se.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-30 kl. 00:24.
Citera
2024-12-30, 00:12
Medlem
Citat:

Vilken kryptocentralbank ger ut fiat och säger att "xxx BTC är = xxx fiat"?
Citera
2024-12-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiexiemoo
Vilken kryptocentralbank ger ut fiat och säger att "xxx BTC är = xxx fiat"?
Vi pratar om monetära system som bygger på 1:1 till en vara som bara finns i ett begränsat antal, må det så vara guld, bitcoin eller något annat. Det enkla anledningen är att man inte kan hänga upp en växande ekonomi på något som är begränsat, det kommer inte växa.
Citera
2024-12-30, 00:27
Medlem
Citat:
Vi pratar om monetära system som bygger på 1:1 till en vara som bara finns i ett begränsat antal, må det så vara guld, bitcoin eller något annat. Det enkla anledningen är att man inte kan hänga upp en växande ekonomi på något som är begränsat, det kommer inte växa.

Men det är väl ingen som säger att 1 BTC == 1 av "X"? Vad man sedan i framtiden kan köpa/byta mot med 1 BTC eller varför inte 100K satoshi är en helt annan sak.
Citera
2024-12-30, 00:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vi får se hur det går då!

Jag kan inte se fiatpengarna i längden fortbestå sida vid sida med bitcoin. (Jag kan inte se att de i längden kan fortbestå utan bitcoin heller, för övrigt.)

I något skede kommer ingen att vilja hålla fiatpengar utan dagligen växla allt de får in till bitcoin. Till slut kommer ingen att ta emot fiat som betalning för sitt arbete eller sina varor och än mindre för sina tillgångar.

Vad som händer därefter återstår att se.

Vänligen förklara så att en femåring förstår varför man vid ett ratande av fiat skulle välja just bitcoin som substitut?
Citera
2024-12-30, 03:40
Medlem
Bitcoin är den mest beprövade valutan som erkänts som digitalt guld. Med det sagt är det inte säkert att Bitcoin monetarism ersätter fiat keynesianism i framtiden.
Citera
2024-12-30, 07:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Lesson learned: system som bygger på en fast mängd och underliggande fullreserver funkar inte i praktiken. Som exempelvis bitcoin.
Det finns massor av fullreserv-pappersderivat som funkar utmärkt. Alla Blackrock 500 ETF:er är väl exempel på det? Alla krypto produkter på Avanza och ett par guld produkter finns det som exempel.

Men de flesta pappersderivat är det inte, ska sägas men det har det inte heller varit någon hemlighet med. Så jag vet inte vad du menar med ”funkar inte”?

Fiat däremot har ju (i princip) aldrig varit fullreserv, och det är ju just det som varit problemet.
Citera
2024-12-30, 08:16
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Rätt små kostnader jämfört med bitcoin.
Nej, jag har inga omkostnader alls relaterade till mina besparingar.
Gissar att MicroStrategy kanske har lite omkostnader, då deras op-sec lär vara betydligt större än min, men fortfarande högst marginella mot motsvarande mängder sparade i guld.

Du försöker få in miningen som en kostnad här på något märkligt sätt, märker jag. Isf måste du ju väga in miningen för guld också. Och då väger jag inte in kostnaden för alla etiska problem som också uppstår, främst i Afrika.
Citera
2024-12-30, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det finns massor av fullreserv-pappersderivat som funkar utmärkt. Alla Blackrock 500 ETF:er är väl exempel på det? Alla krypto produkter på Avanza och ett par guld produkter finns det som exempel.

Men de flesta pappersderivat är det inte, ska sägas men det har det inte heller varit någon hemlighet med. Så jag vet inte vad du menar med ”funkar inte”?

Fiat däremot har ju (i princip) aldrig varit fullreserv, och det är ju just det som varit problemet.
Vi pratar om monetära system. Det är inte ett problem att fiat inte är fullreserv, det är en fördel. Det kan och har misskötts vid några tillfällen, men i grunden är det en oerhörd styrka med fiatsystemet som visat sig mycket uthålligt, effektivt och gagnat världen.

Fiat kommer säkert ersättas eller mutera vidare någon gång i framtiden. Men bitcoin eller någon annan fast penningmängd kommer aldrig komma på tal, för det funkar inte.
Citera
2024-12-30, 08:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vi pratar om monetära system. Det är inte ett problem att fiat inte är fullreserv, det är en fördel. Det kan och har misskötts vid några tillfällen, men i grunden är det en oerhörd styrka med fiatsystemet som visat sig mycket uthålligt, effektivt och gagnat världen.

Fiat kommer säkert ersättas eller mutera vidare någon gång i framtiden. Men bitcoin eller någon annan fast penningmängd kommer aldrig komma på tal, för det funkar inte.

Det råder olika åsikter om avsaknaden av fullreserv bakom fiat är ett problem eller inte. Du har dina åsikter i frågan, det är noterat.

Att värden gått framåt i utvecklingen är inte tackvare att fiat inte varit fullreserv genom årtusenden.
Senast redigerad av Leaston 2024-12-30 kl. 08:54.
Citera
2024-12-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det råder olika åsikter om avsaknaden av fullreserv bakom fiat är ett problem eller inte. Du har dina åsikter i frågan, det är noterat.

Att värden gått framåt i utvecklingen är inte tackvare att fiat inte varit fullreserv genom årtusenden.
Världen stod tämligen stilla i tusentals år. Man lärde sig stapla stenar lite högre, förfinade sina handredskap, utvecklade skriv- och räknekonst. Men det gick låååångsamt. När utvecklingen tog fart på riktigt så uppstod behovet av ett flexibelt monetärt system, och med tiden växte fiat fram som det allenarådande sofistikerade systemet, och de stela omoderna fullreservsystemen dog ut.

Jag säger aldrig att fiat alltid är 100% perfekt, det kräver aktiv disciplin för att hålla det balanserat. Men det går att balansera, sätta in åtgärder, bromsa där det behövs för att upprätthålla en sund ekonomi och tillväxt. Till skillnad från bitcoin som skapar incitament till att bara sparas på hög, istället för att allokeras och göra nytta. Vilket i sin tur skulle leda till recession och konflikter, om vi leker med fantasitanken att bitcoinekonomin hade blivit verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in