2024-12-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Får man fråga vad du har för operatör? Svara bara om det känns bra. Annars så är det inte så viktigt. Men jag kan se det på två av de stora som jag har.

Halebop.
Citera
2024-12-30, 20:53
Medlem
Fått veta nu att jag ska få faktura imorgon från Halebop, så förhoppningsvis framgår det då vad det kostade.
Senast redigerad av torkskap1 2024-12-30 kl. 20:56.
Citera
2024-12-30, 20:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabMedWhisky
Du tror att det finns betalnummer där ute som kostar flera tiotals kronor per minut, som dras endast av att man ringer? Det får stå för dig. Återkom om några veckor och se TS intyga att ingenting hände.

Det har genom åren seglat upp historier lite då och då om att folk har fått betala stora summor när de har ringt betalnummer. Så därför tolkar jag det som du skriver som att de har ändrat på något nu då? Varför skulle TS gräns då ha passerats?

Men vi lär väl snart få se. TS hopas nog att du har rätt. Den stackarn. Du... HaHaHaHa.
Citera
2024-12-30, 21:02
Medlem
Meddelandet jag fick:

"Hej, (namn)! Jag har brådskande information!

Det här meddelandet kan komma att förändra hela ditt liv. Alla ekonomiska och hälsorelaterade bekymmer kan bli ett minne blott, men du måste agera nu!

Jag hoppas att du lyssnar på röstmeddelandet som jag har spelat in till dig den här gången. Jag tror att jag vet vem som i hemlighet älskar dig och saknar dig länge. Lyssna på meddelandet så blir det enklare för dig att förstå vem det är!

Du kommer att få höra många olika detaljer efter den sjätte minuten av röstmeddelandet. Men jag vill varna dig. 35 minuter efter att du har läst det här meddelandet kommer ljudinspelningen att raderas för alltid.

Klicka på knappen nedan och ring så fort som möjligt, medan ljudinspelningen fortfarande finns tillgänglig!

👇"

Skickades från detta konto: https://www.facebook.com/share/14193yujSB/
Citera
2024-12-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det har genom åren seglat upp historier lite då och då om att folk har fått betala stora summor när de har ringt betalnummer. Så därför tolkar jag det som du skriver som att de har ändrat på något nu då? Varför skulle TS gräns då ha passerats?

Men vi lär väl snart få se. TS hopas nog att du har rätt. Den stackarn. Du... HaHaHaHa.

Framgår i TS att det var ett barn som ringde. Barn kan ej ingå avtal.
Citera
2024-12-30, 21:23
Medlem
Citat:
Nej det finns ingen risk. Du kommer inte få en faktura på ens över 1000:-. Inte ens 500:-. Lugn.

Får du en faktura du inte känner igen, bestrid den, även om den är på 50:-.

Citat:
Ursprungligen postat av 100procent-nazist
Framgår i TS att det var ett barn som ringde. Barn kan ej ingå avtal.
TS har låtit barnen använda telefonen och är därför ansvarig för de samtal som är genomförda. Han kan därmed inte bestrida fakturan då det har skett med hans medverkan.
Citera
2024-12-30, 21:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det finns en övre gräns på 500 kr i fast kostnad och 1500 kr totalt per samtal för betalnummer, och det kanske inte är så roligt att behöva betala även om det inte "kostar hur mycket som helst"? 30 kr/min under 14 minuter är fullt möjligt under dessa regler. Dock finns det andra regler för att minska risken att bli lurad, som att kostnaden måste anges i början av samtalet och att man ska kunna bryta samtalet inom 10 sekunder utan att det ska kosta något (se referens i mitt andra inlägg i tråden).

Fast Italien kan ju ha helt andra regler än Sverige.
Citera
2024-12-30, 21:56
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast Italien kan ju ha helt andra regler än Sverige.

Varför skulle italienska regler gälla när ett svenskt nummer ringer ett annat svenskt nummer i Sverige?
Citera
2024-12-30, 22:01
Avslutad
Citat:
Oroa dig inte, det är en myt att man kan ringa ett nummer som sedan kostar hur mycket som helst.

Eh nej? Det beror på hur länge man pratar minutpriset till tex. USA är 11kr.

Googlade numret står att det är ett numer till något medium/spåtant och att minutpriset är 11.90 vid svar.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-12-30 kl. 22:07.
Citera
2024-12-30, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Eh nej? Det beror på hur länge man pratar minutpriset till tex. USA är 11kr.

Googlade numret står att det är ett numer till något medium och att minutpriset är 11.90 vid svar.

Det där verkar vara gammal info, hittade samma info och ingen av länkarna fungerade t ex. Det går ju säkerligen till något minst lika bluffartat men just det där mediumet och det priset gäller nog inte längre.
Citera
2024-12-30, 22:10
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Varför skulle italienska regler gälla när ett svenskt nummer ringer ett annat svenskt nummer i Sverige?

Det var väl ett italienskt nummer som TS barnbarn ringde? Åtminstone förstod jag det så pga att det var Italiens landsnummer.
Citera
2024-12-30, 22:12
Medlem
Googlade oxå lite och 0939 nummer verkar vara en serie för betaltjänster typ support, väder, horoskop o sånt. Priserna verkade variera beroende på operatör så TS kan nog räkna med att åka på den där dryga 500-ingen.

På 80-90-talet hette dessa 071-nummer. Var i princip bara sexchattar det användes för och det kostade upp till 19.20kr/minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in