2024-12-30, 19:37
Medlem
Hej,

Mitt barnbarn hade min mobil igår och tryckte på något bedrägerinummer som hade kommit som spam i min Facebook-chat. Samtalet hade pågått i 14 minuter innan jag upptäckte det och tryckte bort. Jag är nu orolig för vad detta samtal kan ha kostat. Numret var 0939-2973 . På 180.se har någon skrivit en kommentar om att det kostar 30 kr/min, men det är ju inte säkert att det stämmer ens. Känns jobbigt nu att sitta och oroa sig för vad det kommer visa på fakturan, kan man kolla upp på något sätt med säkerhet vad det kostar per minut?
Citera
2024-12-30, 19:56
Medlem
che3s avatar
Landsnummer 39 är Italien tror inte de har sådant scam men det får du se
Senast redigerad av che3 2024-12-30 kl. 20:00.
Citera
2024-12-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabMedWhisky
Oroa dig inte, det är en myt att man kan ringa ett nummer som sedan kostar hur mycket som helst.

Det finns en övre gräns på 500 kr i fast kostnad och 1500 kr totalt per samtal för betalnummer, och det kanske inte är så roligt att behöva betala även om det inte "kostar hur mycket som helst"? 30 kr/min under 14 minuter är fullt möjligt under dessa regler. Dock finns det andra regler för att minska risken att bli lurad, som att kostnaden måste anges i början av samtalet och att man ska kunna bryta samtalet inom 10 sekunder utan att det ska kosta något (se referens i mitt andra inlägg i tråden).
Senast redigerad av vgebler 2024-12-30 kl. 20:15.
Citera
2024-12-30, 19:59
Medlem
Citat:
Oroa dig inte, det är en myt att man kan ringa ett nummer som sedan kostar hur mycket som helst.

Finns det någon gräns för hur mycket man får ta betalt per minut?

Det måste ha dragits endel, för jag ändrade efteråt hos operatören så att man inte ska kunna ringa betalsamtal och ändrade till en maxgräns på 500 kr per månad som innan låg på 5000. Idag fick jag sms om att gränsen överskridits och att mitt abonnemang spärrats, men jag ändrade som sagt efter samtalet.
Citera
2024-12-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Hej,

Mitt barnbarn hade min mobil igår och tryckte på något bedrägerinummer som hade kommit som spam i min Facebook-chat. Samtalet hade pågått i 14 minuter innan jag upptäckte det och tryckte bort. Jag är nu orolig för vad detta samtal kan ha kostat. Numret var 0939-2973 . På 180.se har någon skrivit en kommentar om att det kostar 30 kr/min, men det är ju inte säkert att det stämmer ens. Känns jobbigt nu att sitta och oroa sig för vad det kommer visa på fakturan, kan man kolla upp på något sätt med säkerhet vad det kostar per minut?

Hittade detta, som tyder på att man kan ringa numret för att få prisinformation via det välkomstmeddelande som enligt reglerna måste läsas upp i början. Förutsatt att man lägger på inom 10 sekunder ska detta inte kosta något:

Citat:
När en kund ringer ett betalnummer är det av yttersta vikt att hon eller han känner sig trygg och vet vad den faktiska kostnaden för samtalet blir. Därför ska det alltid finnas en prisuppgift om vad samtalet kostar i den välkomsthälsning som läses upp för kunden i början av samtalet. Välkomsthälsningen kan anpassas så att den passar för tjänstens utformning. Kunden kan godkänna samtalskostnaden med ett knapptryck på telefonen.

För att ytterligare stärka säkerheten finns normalt en ångertid på 10 sekunder. Det vill säga avbryts samtalet inom tio sekunder så debiteras inte kunden för samtalet. Detta minimerar ytterligare risken för oönskade samtal där kunden inte förstått vad det kostar. Det är en trygghet både för dig och din kund.

https://www.betalnummer.se/sa-fungerar-betalnummer

Oseriösa aktörer skulle kunna strunta i den regeln och t.ex. inte läsa upp någon prisinformation, men jag gissar att de inte kommer runt 10-sekunders-regeln, då den torde implementeras av teleoperatören. Så om man är noga med att lägga på inom 10 sekunder, oavsett om man fått prisinformationen eller inte, borde det fungera.
Senast redigerad av vgebler 2024-12-30 kl. 20:16.
Citera
2024-12-30, 20:09
Medlem
Galejans avatar
Citat:

Det måste ha dragits endel, för jag ändrade efteråt hos operatören så att man inte ska kunna ringa betalsamtal och ändrade till en maxgräns på 500 kr per månad som innan låg på 5000. Idag fick jag sms om att gränsen överskridits och att mitt abonnemang spärrats, men jag ändrade som sagt efter samtalet.
Det kan bli väldigt dyrt. Man har hört om människor som fått betala tiotusentals kronor.

Du får hålla koll på ungarna…
Citera
2024-12-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det kan bli väldigt dyrt. Man har hört om människor som fått betala tiotusentals kronor.

Du får hålla koll på ungarna…

Citat:
Dom personer som fått betala tiotusentals har dock gått med på det, inte blivit lurade. T.ex. "Hej, ring det här numret för att ingå ett avtal med oss", och så ringer dom, och en faktura skickas hem på 10,000:-, och dom betalar 10,000:-, sedan säger "omg vi ringde ett nummer och det drogs 10,000:-", haha NEJ, det är helt omöjligt.

Jag vet ju inte dessvärre vad det är för typ av bedrägerinummer, finns det inte en risk då att det kan ha kostat så mycket?

I Facebook-meddelandet handlar det i alla fall om någon sorts horoskop eller liknande, att man ska få reda vem som är förälskad i en om man ringer numret.
Citera
2024-12-30, 20:26
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Men när du ändå höll på och grejade med detta så är det väl bara att kolla vad samtalet kostade? Jisses!
Citera
2024-12-30, 20:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Nej det finns ingen risk. Du kommer inte få en faktura på ens över 1000:-. Inte ens 500:-. Lugn.

Får du en faktura du inte känner igen, bestrid den, även om den är på 50:-.

Men varför skulle han inte få betala om han ringt ett betalnummer för? Är du helt väck eller?

Bestrider han fakturan så kommer han att förlora om hans telefon varit uppkopplad i 14 minuter. Är det alltså svårt för dig att förstå?
Citera
2024-12-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Landsnummer 39 är Italien tror inte de har sådant scam men det får du se

Nej, numret började med 0939 som är ett svenskt prefix för betalnummer. Ett italienskt nummer hade börjat med 0039.
Citera
2024-12-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men när du ändå höll på och grejade med detta så är det väl bara att kolla vad samtalet kostade? Jisses!

Du tror inte jag hade gjort det om det gick? Då hade jag ju inte startat denna tråd.

Självklart har jag kontaktat operatören etc. men det går inte att se ännu, varken från mitt eller operatörens håll.
Senast redigerad av torkskap1 2024-12-30 kl. 20:43.
Citera
2024-12-30, 20:43
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Du tror inte jag hade gjort det om det gick? Då hade jag ju inte startat denna tråd.

Självklart har jag kontaktat operatören etc. men det går inte att se ännu.

Får man fråga vad du har för operatör? Svara bara om det känns bra. Annars så är det inte så viktigt. Men jag kan se det på två av de stora som jag har.

Du borde kunna se det eftersom de kan se om du har passerat gränsen eller inte. Annars är det väl bara att ringa dem och fråga rätt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in