Citat:
Ursprungligen postat av
torkskap1
Hej,
Mitt barnbarn hade min mobil igår och tryckte på något bedrägerinummer som hade kommit som spam i min Facebook-chat. Samtalet hade pågått i 14 minuter innan jag upptäckte det och tryckte bort. Jag är nu orolig för vad detta samtal kan ha kostat. Numret var 0939-2973 . På 180.se har någon skrivit en kommentar om att det kostar 30 kr/min, men det är ju inte säkert att det stämmer ens. Känns jobbigt nu att sitta och oroa sig för vad det kommer visa på fakturan, kan man kolla upp på något sätt med säkerhet vad det kostar per minut?
Hittade detta, som tyder på att man kan ringa numret för att få prisinformation via det välkomstmeddelande som enligt reglerna måste läsas upp i början. Förutsatt att man lägger på inom 10 sekunder ska detta inte kosta något:
Citat:
När en kund ringer ett betalnummer är det av yttersta vikt att hon eller han känner sig trygg och vet vad den faktiska kostnaden för samtalet blir. Därför ska det alltid finnas en prisuppgift om vad samtalet kostar i den välkomsthälsning som läses upp för kunden i början av samtalet. Välkomsthälsningen kan anpassas så att den passar för tjänstens utformning. Kunden kan godkänna samtalskostnaden med ett knapptryck på telefonen.
För att ytterligare stärka säkerheten finns normalt en ångertid på 10 sekunder. Det vill säga avbryts samtalet inom tio sekunder så debiteras inte kunden för samtalet. Detta minimerar ytterligare risken för oönskade samtal där kunden inte förstått vad det kostar. Det är en trygghet både för dig och din kund.
https://www.betalnummer.se/sa-fungerar-betalnummer
Oseriösa aktörer skulle kunna strunta i den regeln och t.ex. inte läsa upp någon prisinformation, men jag gissar att de inte kommer runt 10-sekunders-regeln, då den torde implementeras av teleoperatören. Så om man är noga med att lägga på inom 10 sekunder, oavsett om man fått prisinformationen eller inte, borde det fungera.