Citat:
Ursprungligen postat av
Lagopussy
Bra inlägg och jag håller med. Det är ändå intressant på ett "inte kunna slita blicken från olyckan"-sätt att läsa den här gruppen som så idogt försvarar gäddor och förövare, om och om igen drar upp åldersgränser och gamla mossiga myter om kvinnor och barnafödande, att övergrepp inte är farligt och småtjejer ska ta äckliga penisbilder som en komplimang. De som argumenterar om rättssäkerhet är betydligt mer nyanserade och, enligt mig då, relevanta. De är också sällan de som önskar att sara ska dö (alltid sara sällan Patrik, misogyna som de är), inte tycker det är fel att ragga på (=trakassera) småtjejer, fastnar på och driver maiskt skumma teorier om Dumpen, allt om från inlägg på Facebook, till ekonomi. Alla vet naturligtvis exakt vad Sara (sällan Patrik som sagt) har för avsikter, motiv, tycker och tänker för de är alla synska, insiktsfulla personer som kan ta olika perspektiv och har tolkningsföreträde framför alla andra. Det upplevs som oerhört arga, bittra, hämndlystna personer. Eller de som menar att de ska hitta "riktiga" pedofiler, dvs bebisknullar, vilket bara belyser att den typ av -fil de själva är "inte är så farligt". Den typen som skriver "Jag är för att jaga pedofiler/hatar pedofiler MEN...".
Personligen trodde jag aldrig Dumpen skulle kunna hålla på så här länge och tyckte (tycker delvis fortfarande även om Dumpen vuxit till mer och annat som nog inte var avsett från start) det var ett bra sätt att uppmärksamma vad ungar (och kvinnor) möter på nätet och vad det kan leda till för ffa trasiga ungar (skräpflickor kallar en skribent här dem och menar att de är m e m förbrukningsvaror). Att det är ett samhällsproblem när män tycker det är okej och deras rättighet att fråga tioåringar om de är kåta i Roblox- eller Ponyfarm-chatten, eller värre. Att barn sexualiseras så extremt på nätet. Det finns tydliga problem med det Dumpen gör, vilken många av oss har svårt att ens kunna diskutera eftersom man ständigt fastnar på att bemöta och ifrågasätta helt bisarra påståenden om biologi, statistik, övergrepp eller Dumpen, eller ständigt blir påhoppade och kallade för "fanclub", "sekten", eller "dumpling" av alla de som tycker det är okej att betala 14-åringar att suga av en, till den grad att det är tydligt att det inte finns intresse av en nyanserad diskussion. I den här tråden.
Jag håller med dig i allt du skriver. Ska besvara det längre vid tillfälle (när jag sitter vid en dator).
Sara vs Patrik. Jag har också noterat att man ofta och främst attackerat Sara, kommentarer kring hennes tidigare liv och intentioner kring att driva Dumpen. Jag håller med att det känns misogynt och märkligt.
Jag har hittills inte sett något som gör att jag vill betvivla att Sara och Patrik gör de som de gör för att de tror på den bakomliggande goda kraften i deras verksamhet.
Allt snack om ekonomisk utpressning av gäddor i samarbete med Impulskollen och Bodströms uttalanden om kommande stämningar verkar hittills varit stormar i vattenglas. Ingenting av vad 200 sekunder rapporterat om gör att jag är övertygad, snarare tvärtom, deras "reportage" framstår ju mer som propaganda med hur de klippt ihop lösryckta påståenden och hastigt redovisade omständigheter om samröre med ekonomi mellan Impulskollen och Dumpen. Ingenting som jag ser som belagt hittills. Jag ändrar mig när jag ser underlag på det.
Egentligen är ju alla dessa attacker på Dumpens verksamhet kontraproduktivt för de som vill se dem försvinna. Varken personangrepp eller lösryckta påståenden som är illa underbyggda gör att de försvinner, snarare blir ju de som står bakom Dumpen stärkta i uppfattningen att både media och makten försöker tysta deras rättighet att hänga ut människor på nätet med hull och hår.
Jag vet för lite om hur ofta och mycket Dumpen skriver debattartiklar och gör påstötningar till makthavare att ändra lagstiftningen. Sett att de har en namninsamling nu, vilket jag tycker är bra.
Men frågan är ju, leder deras verksamhet till att några övergrepp förhindras? Leder det till mindre pedofiler som tar kontakt med barn? Är det motiverat att människor blir helt uteslutna ur samhället och får sina liv raserade i utomrättsliga processer bara för att vi som samhälle är "out for blood"?
De har gjort detta några år nu. De har ändå visat på fenomenet och problemet. Gäddorna verkar inte ta slut. 12 stycken har tagit bort sig hittills. Skulle man kunna anpassa sin metodik för att minska dödsfallen genom att censurera filmerna och namnen? Varför inte göra denna anpassning, samtidigt de meddelar anhöriga och arbetsgivare i de fall där det finns skäl.
Eller är det egentliga straffet vi vill utmäta att dessa individer fullständigt förstörs? Varför inte vara ärlig med det och strida för en sådan lagstiftning då?