Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Med all sannolikhet är det just Fias beteende som föranlett LVU. Det framgår i allt material som finns tillgängligt, både domar och samtal mellan henne och socialtjänsten som hon spelat upp.
Det är helt omöjligt att det kan ha att göra med barnens pappa att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Även fakta så som att hon vid snart 50 års ålder inte lyckats hålla fast ett jobb eller bygga en karriär.
Nej för att hon blivit mentalt nedbruten kanske av socialtjänsten? Det är ju precis det jag hävdat. Socialtjänsten bryter ner människor istället för att hjälpa dem och då hamnar vissa personer UTANFÖR samhället som en följd av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Hennes demonstrerat dåliga omdöme, så som att skaffa barn med en hemlös heroinist hon träffade på tunnelbanan, inte bara en gång utan två gånger.
Vem är du att avgöra det? I vilken lag är det förbjudet att skaffa barn med en "hemlös heroinist" att barnet måste placeras av socialtjänsten?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Barnens dokumenterade icke åldersadekvata beteende, hur hon drog med dom till åtskilliga läkarundersökningar, hur hon har försökt coacha barnen till att säga saker om pappan medan hon spelat in det.
Hur vet du det? Av socialtjänsten dokumenterade beteende?
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Allt detta är baserat på faktiskt underlag, finns gott om material som styrker att Fia var problematisk redan innan LVU.
Det är klart att det alltid finns någon orsak till ett tvångsomhändertagande, men socialtjänstens material är ofta bristfälligt och granskas dessvärre inte av de som borde granska det. Dvs av socialnämnd och domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Men du väljer istället att spekulera och anta för att presentera det som om det vore fakta, på exakt det sättet du anser alla socionomer gör.
Nej men jag vet hur en traumatiserad människa fungerar och agerar. F visar tecken på det och det är inte så konstigt med tanke på vad hon gått igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Här kommer min spekulation om dig.
Du projicerar ditt egna beteende, så klart de bara hittar på och säger godtyckliga saker baserat på ingenting, och problemet är att du anser att det finns för lite incitament och lagar som förhindrar detta.
Vad har jag nu sagt som är "godtyckligt"? Den kritik jag riktar mot socialtjänsten är det många seriösa personer och expertmyndigheter har. Experter, forskare, advokater, BO, IVO, JO osv listan kan göras hur lång som helst. Kritiken mot socialtjänsten är återkommande och det är samma typ av fel som begås år ut och år in utan att någon bättring sker.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
För det är exakt så du fungerar själv, du har ingen moral eller känsla för vad som är rätt och fel så om det inte finns regler som håller dig i schack hade du betett dig än mer gränslöst, precis som Fia.
Jag utgår från ett rättssäkerhetsperspektiv där både barnens och föräldrarnas rättigheter står i centrum. Det finns ingen anledning att acceptera brister i socialtjänstens utredningar, de måste uppfylla grundläggande krav på rättssäkerhet, vara sanningsenliga och genomgå noggrann granskning i domstol.
Ett stort problem idag är brist på transparens när det gäller socialtjänstens hantering av deras dokumentation. All dokumentation borde omedelbart göras tillgänglig för föräldrarna så fort det finns överväganden om placering, oavsett om det gäller direkta omhändertaganden eller utredningshem för familjer. Att förespråka det är att stå upp för barnen och mänskliga/demokratiska rättigheter. Det är att tydligt ta ställning till vad som är rätt och fel och inte att bete sig "gränslöst". Att däremot vilja ge godtycklig makt var och hur länge barn ska placeras till socialtjänstens tjänstemän är däremot både ytterst "gränslöst" och odemokratiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Du är en störd individ Kurt-Sune och det i kombination med total avsaknad av självinsikt gör dig rent av farlig.
Nej det är du som är störd som blundar för socialtjänstens grova fullt medvetna misstag och icke rättssäkra utredningar. Samt att du bortser från systemfelet att socialtjänsten fritt kan välja och vraka bland sin information och dölja densamma bakom sekretess. Således är det mycket svårt för föräldrar och barn att få en rättvis förhandling i domstol. Det är detta som behöver ändras per omgående och det måste bli slut på det närmast systematiska fuskandet och manipulerandet i socialtjänstens utredningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Självklart kommer du nu inte ta åt dig ett ord av vad jag skrivit utan fortsätta mala på om samma sak om och om igen, men bespara mig, efter spaltmeter av ditt nonsens är jag väl medveten om allt du tycker och tänker om socialtjänsten et al.
Nej det kommer jag inte eftersom jag vet vad jag skriver och det är konstruktiv kritik som inte bara jag har, utan många med mig,
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Slutligen, ja föräldrar kan givetvis få trauman från ett LVU, ja det kan påverka hur de beter sig. Är det vad som hänt Fia? Absolut inte!
Detta visar att du inte förstår hur en svår traumatisering som att bli av med barn påverkar människor. F har blivit helt förstörd mentalt av detta och som hon är nu var hon garanterat inte innan barnen placerades.