2024-12-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så ska LVU generellt sett inte fungera överhuvudtaget. Tanken med lagen är att barnen i första hand ska återförenas med sina biologiska föräldrar. Som systemet ser ut idag drabbas både barn och deras föräldrar hårt av socialtjänstens agerande.

Det är tydligt, både genom forskning och verkliga exempel, att placerade barn ofta far illa längre fram i livet. Att ryckas upp, flyttas runt och hållas borta från sitt biologiska nätverk är mycket skadligt för barnens välmående och det blir inte bättre att av att barnen dessutom flyttas runt otaliga gånger under sin placering.

Detta måste få ett slut. Socialtjänstens tjänstemän behöver hållas ansvariga för sina bristfälliga och lögnaktiga utredningar, som leder till felaktiga och olagliga tvångsomhändertaganden.

Det här handlar knappast om barnens bästa, utan verkar snarare drivas av ekonomiska intressen och lobbyism från privata företag som tjänar miljontals kronor på varje nytt barn som placeras i systemet.
Dessa barn kommer aldrig att återförenas med sina biologiska föräldrar av olika skäl , ibland finns ju tex inte biologiska föräldrar kvar , ibland har föräldrar IF eller svårare psykisk ohälsa som aldrig hannar i ett stabilt läge där de klarar livet på egen hand , finns mängder av placerade barn som har sådana föräldrar
2024-12-30, 11:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Så hur var Fia innan LVU? Berätta gärna du som vet.

Det kan jag inte veta, och inte ni heller som kritiserar henne och pekar finger för det beteende hon nu uppvisar. Vad vi heller inte har tillgång till är den fullständiga dokumentationen i sin helhet. Därför är det svårt att diskutera sådana här fall. Att bara läsa domar räcker inte för att göra en samlad bedömning, eftersom domarna bygger på den information som socialtjänsten valt att visa för domstol och nämnd.

Men med all sannolikhet uppträdde hon inte på det sätt hon nu gör tidigare innan barnen omhändertogs. Felet socialtjänsten gör är att de inte jobbar med de biologiska föräldrarna på rätt sätt, utan mer eller mindre kör över dem när de väl kommit över barnen. Och då uppstår en ond spiral och kommunikation mellan föräldrar och socialtjänsten blir mer eller mindre omöjlig. Det är tyvärr många föräldrar som råkar ut för det F gjort, men få har det driv och ork att protestera som F har.
2024-12-30, 11:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Dessa barn kommer aldrig att återförenas med sina biologiska föräldrar av olika skäl , ibland finns ju tex inte biologiska föräldrar kvar , ibland har föräldrar IF eller svårare psykisk ohälsa som aldrig hannar i ett stabilt läge där de klarar livet på egen hand , finns mängder av placerade barn som har sådana föräldrar

Ja fast hur uppstod den psykiska ohälsan och har den förvärrats av socialtjänstens behandling? Att bli av med ett barn är ett svårt trauma för vilken förälder som helst. Därför måste föräldrarna som fått sina barn omhändertagna få hjälp och stöd av socialtjänsten, men så fungerar det dessvärre inte i den verkliga världen. Det blir istället en ond spiral som leder till ännu längre placeringar än vad som är nödvändigt. Det är skadligt för föräldrarna, barnet och för samhället detta. På längre sikt förvärras bara problemen och det leder till helt sjuka kostnader för samhället med mentalt nedbrutna föräldrar och barn.

Socialtjänsten gör inte vad de ska göra på pappret, utan förstör till stor del bara för barnen och föräldrarna som de egentligen ska hjälpa i svåra situationer.
2024-12-30, 11:32
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Du har barn på familjehem själv? Ja det förstår jag som du resonerar.

Vad snackar du om? Biologiska föräldrar ordnar ingenting. Det är socialtjänsten som bestämmer var barn ska bo och roddar med familjehem. Inget barn mår bra av att flytta runt på det sätt du beskriver i längden, vilket också all forskning på området pekar på. Du verkar ju vara helt koko om du inte förstår att barn far illa av en sådan behandling.

Det är nog du som inte förstår, eftersom du ignorerar all forskning på området. Varför vill du plåga barn och deras familjer i onödan och slösa grovt med skattebetalarnas pengar?

Jag har god relation med soc. Vi är praktiskt taget bästa vänner. Jag brukar ringa dit och så är det lite a la carte. Hon ger mig en lista med alla familjehem så får jag välja själv.

Faktiskt fantastiskt för hela familjen. Vi får lite barnfritt och dom får föräldrafritt.
Kan verkligen rekommendera för alla föräldrar som är lite trötta.
2024-12-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ja fast hur uppstod den psykiska ohälsan och har den förvärrats av socialtjänstens behandling? Att bli av med ett barn är ett svårt trauma för vilken förälder som helst. Därför måste föräldrarna som fått sina barn omhändertagna få hjälp och stöd av socialtjänsten, men så fungerar det dessvärre inte i den verkliga världen. Det blir istället en ond spiral som leder till ännu längre placeringar än vad som är nödvändigt. Det är skadligt för föräldrarna, barnet och för samhället detta. På längre sikt förvärras bara problemen och det leder till helt sjuka kostnader för samhället med mentalt nedbrutna föräldrar och barn.

Socialtjänsten gör inte vad de ska göra på pappret, utan förstör till stor del bara för barnen och föräldrarna som de egentligen ska hjälpa i svåra situationer.
Du verkar inte veta att svår psykisk ohälsa , missbruk och intellektuell funktionsnedsättning inte har påverkan på fertilitet och att det årligen föds ett antal barn där föräldrar aldrig kommer att kunna ta hand om barnen detta har man vetat om sedan mycket länge och det var bla därför man sysslade med sterilisering en gång i tiden något som dock blev helt fel när man även steriliserade de som hade en kusin med någon psykisk sjukdom ..
2024-12-30, 11:43
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Det kan jag inte veta, och inte ni heller som kritiserar henne och pekar finger för det beteende hon nu uppvisar. Vad vi heller inte har tillgång till är den fullständiga dokumentationen i sin helhet. Därför är det svårt att diskutera sådana här fall. Att bara läsa domar räcker inte för att göra en samlad bedömning, eftersom domarna bygger på den information som socialtjänsten valt att visa för domstol och nämnd.

Men med all sannolikhet uppträdde hon inte på det sätt hon nu gör tidigare innan barnen omhändertogs. Felet socialtjänsten gör är att de inte jobbar med de biologiska föräldrarna på rätt sätt, utan mer eller mindre kör över dem när de väl kommit över barnen. Och då uppstår en ond spiral och kommunikation mellan föräldrar och socialtjänsten blir mer eller mindre omöjlig. Det är tyvärr många föräldrar som råkar ut för det F gjort, men få har det driv och ork att protestera som F har.

Med all sannolikhet är det just Fias beteende som föranlett LVU. Det framgår i allt material som finns tillgängligt, både domar och samtal mellan henne och socialtjänsten som hon spelat upp.

Även fakta så som att hon vid snart 50 års ålder inte lyckats hålla fast ett jobb eller bygga en karriär.

Hennes demonstrerat dåliga omdöme, så som att skaffa barn med en hemlös heroinist hon träffade på tunnelbanan, inte bara en gång utan två gånger.

Barnens dokumenterade icke åldersadekvata beteende, hur hon drog med dom till åtskilliga läkarundersökningar, hur hon har försökt coacha barnen till att säga saker om pappan medan hon spelat in det.

Allt detta är baserat på faktiskt underlag, finns gott om material som styrker att Fia var problematisk redan innan LVU.

Men du väljer istället att spekulera och anta för att presentera det som om det vore fakta, på exakt det sättet du anser alla socionomer gör.

Här kommer min spekulation om dig.
Du projicerar ditt egna beteende, så klart de bara hittar på och säger godtyckliga saker baserat på ingenting, och problemet är att du anser att det finns för lite incitament och lagar som förhindrar detta.

För det är exakt så du fungerar själv, du har ingen moral eller känsla för vad som är rätt och fel så om det inte finns regler som håller dig i schack hade du betett dig än mer gränslöst, precis som Fia.

Du är en störd individ Kurt-Sune och det i kombination med total avsaknad av självinsikt gör dig rent av farlig.

Självklart kommer du nu inte ta åt dig ett ord av vad jag skrivit utan fortsätta mala på om samma sak om och om igen, men bespara mig, efter spaltmeter av ditt nonsens är jag väl medveten om allt du tycker och tänker om socialtjänsten et al.

Slutligen, ja föräldrar kan givetvis få trauman från ett LVU, ja det kan påverka hur de beter sig. Är det vad som hänt Fia? Absolut inte!
2024-12-30, 11:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Jag har god relation med soc. Vi är praktiskt taget bästa vänner. Jag brukar ringa dit och så är det lite a la carte. Hon ger mig en lista med alla familjehem så får jag välja själv.

Faktiskt fantastiskt för hela familjen. Vi får lite barnfritt och dom får föräldrafritt.
Kan verkligen rekommendera för alla föräldrar som är lite trötta.

Ja, det är ett förväntat svar från dig. Du ljuger lika bra som socialtjänsten gör i sina utredningar.
2024-12-30, 11:51
Medlem
Citat:
Med all sannolikhet är det just Fias beteende som föranlett LVU. Det framgår i allt material som finns tillgängligt, både domar och samtal mellan henne och socialtjänsten som hon spelat upp.

Även fakta så som att hon vid snart 50 års ålder inte lyckats hålla fast ett jobb eller bygga en karriär.

Hennes demonstrerat dåliga omdöme, så som att skaffa barn med en hemlös heroinist hon träffade på tunnelbanan, inte bara en gång utan två gånger.

Barnens dokumenterade icke åldersadekvata beteende, hur hon drog med dom till åtskilliga läkarundersökningar, hur hon har försökt coacha barnen till att säga saker om pappan medan hon spelat in det.

Allt detta är baserat på faktiskt underlag, finns gott om material som styrker att Fia var problematisk redan innan LVU.

Men du väljer istället att spekulera och anta för att presentera det som om det vore fakta, på exakt det sättet du anser alla socionomer gör.

Du projicerar ditt egna beteende, så klart de bara hittar på och säger godtyckliga saker baserat på ingenting, och problemet är att du anser att det finns för lite incitament och lagar som förhindrar detta.

För det är exakt så du fungerar själv, du har ingen moral eller känsla för vad som är rätt och fel så om det inte finns regler som håller dig i schack hade du betett dig än mer gränslöst, precis som Fia.

Du är en störd individ Kurt-Sune och det i kombination med total avsaknad av självinsikt gör dig rent av farlig.

Självklart kommer du nu inte ta åt dig ett ord av vad jag skrivit utan fortsätta mala på om samma sak om och om igen, men bespara mig, efter spaltmeter av ditt nonsens är jag väl medveten om allt du tycker och tänker om socialtjänsten et al.

Slutligen, ja föräldrar kan givetvis få trauman från ett LVU, ja det kan påverka hur de beter sig. Är det vad som hänt Fia? Absolut inte!
Lvu - föräldrarna tycker inte att risk för hälsa och utveckling ska vara skäl för lvu utan bara där det är risk för fysisk skada och liknande de förstår uppenbarligen inte att saker som tex icke åldersadekvat beteende är något som kan ge men för livet om det fortsätter och göra att barn hamnar utanför i skola och alla sociala sammanhang , är tom risk att de hamnar i anpassade skolgång trots att skälet är att de inte fått utvecklats normalt
2024-12-30, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är helt omöjligt att det kan ha att göra med barnens pappa att göra?

Citat:
Nej för att hon blivit mentalt nedbruten kanske av socialtjänsten? Det är ju precis det jag hävdat. Socialtjänsten bryter ner människor istället för att hjälpa dem och då hamnar vissa personer UTANFÖR samhället som en följd av det.

Citat:
Vem är du att avgöra det? I vilken lag är det förbjudet att skaffa barn med en "hemlös heroinist" att barnet måste placeras av socialtjänsten?

Citat:
Hur vet du det? Av socialtjänsten dokumenterade beteende?

Citat:
Det är klart att det alltid finns någon orsak till ett tvångsomhändertagande, men socialtjänstens material är ofta bristfälligt och granskas dessvärre inte av de som borde granska det. Dvs av socialnämnd och domstol.

Citat:
Nej men jag vet hur en traumatiserad människa fungerar och agerar. F visar tecken på det och det är inte så konstigt med tanke på vad hon gått igenom.

Citat:
Vad har jag nu sagt som är "godtyckligt"? Den kritik jag riktar mot socialtjänsten är det många seriösa personer och expertmyndigheter har. Experter, forskare, advokater, BO, IVO, JO osv listan kan göras hur lång som helst. Kritiken mot socialtjänsten är återkommande och det är samma typ av fel som begås år ut och år in utan att någon bättring sker.

Citat:
Jag utgår från ett rättssäkerhetsperspektiv där både barnens och föräldrarnas rättigheter står i centrum. Det finns ingen anledning att acceptera brister i socialtjänstens utredningar, de måste uppfylla grundläggande krav på rättssäkerhet, vara sanningsenliga och genomgå noggrann granskning i domstol.

Ett stort problem idag är brist på transparens när det gäller socialtjänstens hantering av deras dokumentation. All dokumentation borde omedelbart göras tillgänglig för föräldrarna så fort det finns överväganden om placering, oavsett om det gäller direkta omhändertaganden eller utredningshem för familjer. Att förespråka det är att stå upp för barnen och mänskliga/demokratiska rättigheter. Det är att tydligt ta ställning till vad som är rätt och fel och inte att bete sig "gränslöst". Att däremot vilja ge godtycklig makt var och hur länge barn ska placeras till socialtjänstens tjänstemän är däremot både ytterst "gränslöst" och odemokratiskt.

Citat:
Nej det är du som är störd som blundar för socialtjänstens grova fullt medvetna misstag och icke rättssäkra utredningar. Samt att du bortser från systemfelet att socialtjänsten fritt kan välja och vraka bland sin information och dölja densamma bakom sekretess. Således är det mycket svårt för föräldrar och barn att få en rättvis förhandling i domstol. Det är detta som behöver ändras per omgående och det måste bli slut på det närmast systematiska fuskandet och manipulerandet i socialtjänstens utredningar.

Citat:
Nej det kommer jag inte eftersom jag vet vad jag skriver och det är konstruktiv kritik som inte bara jag har, utan många med mig,

Citat:
Detta visar att du inte förstår hur en svår traumatisering som att bli av med barn påverkar människor. F har blivit helt förstörd mentalt av detta och som hon är nu var hon garanterat inte innan barnen placerades.
2024-12-30, 12:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du verkar inte veta att svår psykisk ohälsa , missbruk och intellektuell funktionsnedsättning inte har påverkan på fertilitet och att det årligen föds ett antal barn där föräldrar aldrig kommer att kunna ta hand om barnen detta har man vetat om sedan mycket länge och det var bla därför man sysslade med sterilisering en gång i tiden något som dock blev helt fel när man även steriliserade de som hade en kusin med någon psykisk sjukdom ..

Visst, vissa barn behöver placeras i extrema fall, men i de flesta situationer ska barnen återvända till sina biologiska föräldrar. Det är så LVU-lagen är tänkt att fungera, som en tillfällig lösning. Bara för att ett barn blir LVU-placerat betyder det inte att det ska vara det under hela uppväxten. Socialtjänsten har ett ansvar att stötta föräldrarna och göra allt för att barnen ska kunna återvända hem. Men tyvärr fungerar det inte så idag, då felaktiga personer har tagit över socialtjänsten och få politiker vågar ifrågasätta tjänstemännens beslut.

Att placera barn är dessutom extremt kostsamt för samhället, och därför ska inte lagen missbrukas på det sätt som sker idag. Det vore bättre att lägga pengarna på stöd i hemmet, vilket i de allra flesta fall skulle vara mer effektivt. De miljarder som idag går till vinster i privat sektor skulle räcka långt. Men för att det ska fungera behöver stödet i hemmet breddas. Det är för begränsat, och de insatser som erbjuds är ofta för få. Socialtjänsten behöver utöka och individanpassa sitt stöd enligt SoL och framför allt så behöver de bli bättre på att lyssna på sina klienter vad de faktiskt behöver hjälp med.
2024-12-30, 12:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Lvu - föräldrarna tycker inte att risk för hälsa och utveckling ska vara skäl för lvu utan bara där det är risk för fysisk skada och liknande de förstår uppenbarligen inte att saker som tex icke åldersadekvat beteende är något som kan ge men för livet om det fortsätter och göra att barn hamnar utanför i skola och alla sociala sammanhang , är tom risk att de hamnar i anpassade skolgång trots att skälet är att de inte fått utvecklats normalt

Vad du inte verkar förstå är att det är just socialtjänstens ständiga omflyttningar av placerade barn som gör att de hamnar utanför både i skola och sociala sammanhang. Det är så enkelt att ett barn kan förstå varför, men inte du.

När både barn och föräldrar behandlas illa leder det till resultat som i Fias fall. Fia hamnar utanför samhället och kommer med stor sannolikhet inte vara anställningsbar, vilket kan leda till bestående mentala skador och dyrt bidragsberoende.

Barnen får inte heller den trygghet de behöver, eftersom de inte kan skapa en stabil punkt i livet. De hamnar utanför sociala sammanhang, får svårt att bygga ett nätverk och tappar kontakten med sitt ursprungliga biologiska nätverk, något som är avgörande för barns utveckling.

Detta leder i slutändan till ännu fler sociala problem som socialtjänsten måste hantera senare, och så fortsätter cykeln år efter år utan att nästan någon ifrågasätter det vansinne som pågår. Förmodligen för att det handlar om "andras barn". Men ingen som diskuterar dessa frågor skulle acceptera samma behandling för sina egna barn.
2024-12-30, 12:48
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ja, det är ett förväntat svar från dig. Du ljuger lika bra som socialtjänsten gör i sina utredningar.

I och med att det är så lätt som du säger att få sina barn placerade brukar jag och handläggaren skriva ihop någon liten incident och hitta på att barnen far illa.
Oftast brukar vi skriva att barnen hade lite blåmärken, det tillsammans med lite falska anonyma anmälningar vi gör mot mig i samma veva. Sen blir det LVU i några dagar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in