Citat:
Ursprungligen postat av
Skyr123
Nä det hade jag verkligen inte. Jag hade aldrig tillåtit det att hända.
Jag undrar om du verkligen förstår vad det innebär att hamna på socialtjänstens radar. Dina egna val och vad du tillåter eller inte blir i praktiken irrelevant, eftersom det är socialtjänsten som får makten att besluta över dina barn och deras framtid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skyr123
Jag hade definitivt inte suttit och gapat i sociala medier om jag varit i riskzon. Jag hade gjort allt för att uppfylla vårdplanen och få hem dem.
Du verkar inte förstå hur socialtjänsten arbetar med sina vårdplaner och hur de ständigt flyttar målstolparna. Det finns sällan eller aldrig tydliga riktlinjer eller mål för föräldrar att uppfylla, som redovisas på ett transparent sätt. Detta på ett sätt så att de biologiska föräldrarna förstår exakt vad det det är för mål som ska uppnås för att barnen ska få komma hem igen.
I slutändan är det socialtjänsten som godtyckligt avgör vad som krävs. Det är inte svårt att föreställa sig att även du hade blivit upprörd och förbannad om de tagit dina barn och du, oavsett vad du gjorde, aldrig fick hem dem. Hur kan du vara säker på att F och hennes vänner inte har försökt samarbeta med socialtjänsten och följa de vårdplaner som faktiskt finns?
Citat:
Ursprungligen postat av
Skyr123
För övrigt så har jag haft kontakt med socialtjänsten när mina barn var mindre då de fick in en anmälan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skyr123
Det blev en utredning med förslag till öppenvårdsinsatser som vi tackade nej till. Och absolut inget hände.
Det hela är som ett lotteri. Det är helt oförutsägbart om något händer eller inte. Om felaktig information hamnar i systemet kan det få allvarliga konsekvenser, särskilt om en förälder samtidigt avböjer den så kallade "frivilliga" hjälpen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skyr123
Barnen skickades inte till Ryssland för att kriga, de blev inte sålda. Inte heller blev de placerade hos pedofiler eller narkomaner. Jag hörde aldrig från soc igen.
Vi måste förhålla oss till fakta. Det finns starka krafter som vill upprätthålla detta system, inte minst av ekonomiska skäl. Varje nytt barn som placeras kan generera miljontals kronor i omsättning för privata företag, som dessutom får uppdrag från socialtjänsten att göra utredningar och bedömningar av föräldraförmåga. Även förmedlingen av familjehem är en lukrativ verksamhet.
Konsekvensen av detta är att barn fastnar i ett skadligt system under alldeles för lång tid och riskerar att skadas av "vården" snarare än att få den hjälp de behöver. Behandlingen av de biologiska föräldrarna är ofta bedrövlig, vilket inte sällan leder till att de tappar hoppet och reagerar irrationellt, precis som trådens huvudperson och hennes vänner. Så här kan traumatiserade människor bete sig, och det är ett symtom på det system vi tillåter att fortsätta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skyr123
Därför är allt de gapar om kvalificerat skitsnack.
Nej, det är faktiskt inte det om du lyssnar på vad hon verkligen säger. Jag förstår att det kan vara svårt att ta till sig allt, men allt hon säger är inte skitsnack. En stor del av kritiken är fullt befogad, och fler borde reagera och protestera mot det som sker, för det är barnen som drabbas och far illa.