2024-12-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Refuserad var den ju inte eftersom den publicerades där. Likväl som i LT(Södertälje)
https://i.imgur.com/tV2htkG.jpeg
(Och, om än inte bild, även samma uppgift i norsk media. D.v.s. att Lisbeth klivit ut ur en polisbil vid Sabbatsbergs sjukhus.)

Frågan, som flera träter om är om det verkligen var, som bildtexterna gör gällande att det var Lisbeth som klev ut ur polisbilen?

Kolla några inlägg högre upp, så får du mer information och bilder.

Förlåt - jag menade retuscherad.

Jag avser det som tagits bort ur Lisbeths (Ingrids?) högra hand...
Citera
2024-12-30, 10:21
Medlem
Jag kan nu konstatera, att under mitt helguppehåll har tre av trådens charlataner och desinformatörer tapetserat tråden med just charlataneri och desinformation – om de två fotografier som stått i fokus för all denna aktivitet, nämligen "Lisbeth-bilden" och "Rimborn-bilden". Nykomlingar får det verkligen inte lätt att bringa reda i den här soppan.

"Lisbeth-bilden" här:
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb2.png

Om "Lisbeth-bilden" har egentligen inget nytt framkommit i sak, utan bevisläget är detsamma nu som tidigare. Det finns en uppgift om när bilden togs, och den kommer från fotografen själv (Ulf Karlsson) som intervjuats av Sven Anér i september 2000. Karlsson uppger där att han anlände till Sabbatsberg kl 23.37 och att han tog "Lisbeth-bilden" kl 23.43. Det är den enda tidsuppgift som föreligger.

Frågan är om den tidsuppgiften är (någorlunda) riktig eller ej. Då kan jag konstatera, att Ulf Karlssons egna uppgifter i mars 1986 om när han kom till mordplatsen, hur länge han uppehöll sig där, om att han stannade vid Grand och ringde på vägen till Sabbatsberg, de stämmer utmärkt med att han skulle ha kommit till Sabbatsberg cirka 23.37. Då finns det inget i hans ände som hindrar att han kan ha tagit "Lisbeth-bilden" kl 23.43.

Den möjliga stötestenen skulle i så fall vara, att objekten på "Lisbeth-bilden" – bilen, föraren och de troligtvis tre passagerarna – inte skulle kunna ha kommit till Sabbatsberg så tidigt. Det påstås då, att bilen ifråga skulle vara radiobil 3120, att registreringsnumret skulle vara LZO872, att föraren i bilen skulle vara polismannen Lars Berntsson, samt att passagerarna skulle vara Ingrid Klering, Mårten Palme och en tredje oidentifierad mansperson. Vidare påstås det att "Lisbeth-bilden" skulle vara tagen cirka kl 00.20.

Av alla de här påståendena har ett enda påvisats på ett någorlunda nöjaktigt sätt, och det är att kvinnan på bilden som just rusat ut ur bilen är Ingrid Klering. De övriga påståendena förblir obevisade.

Att en anonym privatspanare med mycket dåligt track record här i tråden påstår sig ha varit i kontakt med Berntsson år 2018 och meddelar att denne "inte förnekar" att bilen på bilden skulle vara hans bil på mordkvällen (radiobil 3120), det bevisar naturligtvis ingenting alls. Bevisvärdet är lika med noll även oaktat att användaren som kommer med uppgiften saknar trovärdighet.

Om Berntsson i en normalt utförd och öppet publicerad intervju, utförd av en journalist med namn och bild, hade "bekräftat" att bilen var hans och att han själv satt i den som förare, då hade det haft något slags bevisvärde, även om det också är mycket begränsat med tanke på att 32 år gått sedan mordet. Att helt anonymt "inte förneka" en uppgift har inget bevisvärde alls.

Detsamma gäller identiteten på passagerarna i bilen, där Berntsson påstås ha sagt att han körde "personer" från Gamla Stan till Sabbatsberg. Det framgår ju inte ens hur många personer, låt vara vilka de är. Vi vet att Berntsson körde "personer" från Olof Palmes bostad i Gamla Stan till Sabbatsbergs sjukhus, och att den transporten torde ha ägt rum cirka 00.15-00.20. Däremot vet vi ju inte vilka personer han körde, och den frågor som är av intresse här – nämligen om Ingrid Klering fanns med i bilen och vem den tredje passageraren är – de står alltjämt obesvarade.

I utredningsmaterialet kommer vad jag kunnat se den tidigaste uppgiften om färden till Sabbatsberg från Ingrid Klering, som i förhör den 24/4 1986 uppger följande (hon kallas i förhöret för "Helen" och "fästmannen" är naturligtvis Mårten Palme:

Helen och fästmannen vänder nu och går Sveavägen norr ut och omedelbart då man började gå, vänder sig Helen om och ser Lisbeth och Olof förflytta sig söderut, i armkrok vad hon kommer ihåg. Helen och fästmannen fortsätter sedan Sveavägen mot Odengatan. Fästmannen och Helen får skjuts av en polisbil upp till Sabbatsbergs sjukhus där de släpps in i ett mindre rum.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T9593-00-A

Här sägs inte ett knyst om att de skulle ha åkt taxi till Gamla Stan och först därefter fått skjuts av en polisbil till Sabbatsberg. Den uppgiften framkommer först 1989 när Mårten Palme uppger det i sitt vittnesförhör i tingsrätten vid rättegången mot Christer Pettersson. Där inleder åklagaren (Anders Helin) vid den punkt då föräldrarna och ungdomarna skiljs åt efter bion:

Åklagaren: Och sen går ni hem till er.
Mårten Palme: Ja, ja till min flickvän.
Åkl: Ja ni gick hem till din... till din...
P: Ja.
Åkl: flickvän, ja. Och när får du reda på, vad som hänt sen?
P: Vi sä... vi sätter på thé, kommer jag ihåg, och så ringer min mor plötsligt och är väldigt chockad och säger, att de har blivit beskjutna. Och då störtar vi ut på gatan och så får vi tag på en taxi och åker till Västerlånggatan. Och sen så ser vi, att de inte är där och då åker vi till Sabbatsbergs sjukhus.
Åkl: Och då får ni...?
P: Ja vi får skjuts av poliser som står utanför porten.
Åkl: Jaha. Och då får ni kontakt med din mor sen då på Sabbatsberg?

https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-marten.html

Det är ju intressant att Helin nästan får lägga orden i munnen på Mårten, som om han stakar sig vid konfirmationen. Det här förhöret sker visserligen under ed, men det är ändå ingen bevisning eftersom sakförhållandena rör Mårten själv och saknar oberoende bekräftelse. Den felande länken är taxiresan från Ingrids bostad till Västerlånggatan, det finns överhuvudtaget inget belägg för att den ägt rum och Ingrid själv hoppar alltså över den biten i det mycket tidigare förhöret i april 1986.

Här finns alltså ingenting alls som bevisar att Ingrid skulle ha varit med i Gamla Stan eller att de skulle ha åkt taxi dit. Ingrid har inte lämnat några uppgifter som antyder att hon varit i Gamla Stan utan hennes uppgifter säger att de fått skjuts med polisen från bostaden till Sabbatsberg. Om så är fallet är det fullt rimligt att de anländer till Sabbatsberg kl 23.43 som Ulf Karlsson uppger. Mårten kan sedan ha fortsatt till Gamla Stan – antingen solo eller tillsammans med Ingrid – och återvänt igen efter ett tag, och då troligtvis kring kl 00.20.

Inget har framkommit som motsäger det scenariot. Den tidsuppgift som föreligger om när "Lisbeth-bilden" togs (kl 23.43) förutsätter emellertid en sådan "mellanlandning" på Sabbatsberg då det är svårt att hinna runt till Gamla Stan innan det klockslaget. Det är bevisläget idag. Vi vet inte säkert, men den bevisning som finns lutar i alla fall mot att bilden tagits ungefär kl 23.43 och att Mårten & Ingrid fått skjuts av polisen direkt från bostaden till Sabbatsberg, där de gjort en "mellanlandning" innan färden fortsatt till Gamla Stan fram och åter.

Det om "Lisbeth-bilden". På grund av teckenbegränsningen får vi lov att ta "Rimborn-bilden" i ett andra inlägg, som följer omedelbart på detta.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-12-30 kl. 10:33.
Citera
2024-12-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
(Klicka bakåt för första delen, om "Lisbeth-bilden")

Då var det alltså "Rimborn-bilden" vid Sabbatsberg. Frågan där var när bilden tagits och vem som tagit den. På bilden syns ett runt objekt på husväggen ovanför akutintaget, som förefaller vara en väggklocka och som då visar 23.30. Den föreslagna tiden är alltså kl 23.30. På bilden syns Åke Rimborn som lutar sig in i en målad polisbil av märket Saab, med klart synligt registreringsnummer ADO294. Parkerade bredvid står samma två målade polisbilar som i "Lisbeth-bilden", nämligen LUL874 och LTS 597.

"Rimborn-bilden" här (femte bilden ovanifrån):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvG3Px/dygnet-som-skakade-sverige

Då har jag föreslagit att Saaben sannolikt är Lars Christiansons bil, radiobil 1210 med förare Hans Rehnstam. Ankomsttiden till Sabbatsberg stämmer bra med min förloppsanalys, som utgår från tidtagarkungen Jan Länninges rekonstruktion av Christiansons färd från det att han hörde larmet på radion till dess att han anlände vid mordplatsen. Lägger man till tre minuter för snabbstoppet vid mordplatsen och färden till Sabbatsberg så landar han där just kl 23.30 – förutsatt att man utgår från min korrigerade mordtid kl 23.19. Så förloppet klickar alltså helt, enligt min analys.

Det föreligger då inga hinder för att bilden verkligen ska ha tagits kl 23.30 som vägguret verkar visa. Nu är det här visserligen ett ganska nytt rön, och mer högupplösta bilder vore önskvärt. Jag stötte först på den där bilden i Mathias "Matte" Oscarssons video, där han även visar en annan bild av samma runda objekt på dagtid. Även då ser den ut som en klocka, med visarna i en annan position dessutom.

https://www.youtube.com/watch?v=g5cJxUTSQUY&t=25m40s

Upplösningen är dålig och bilden blir pixelerad när man zoomar in. Den bild som Aftonbladet publicerade har lite bättre upplösning, men ändå är det inte bra. Jag har kontaktat Aftonbladet för att höra mig för om möjligheten att få fram en mer högupplöst version, plus information om vem som är fotografen. Jag väntar ännu på svar på det.

Den "motbild" som en användare grävt fram igår, och som han påstår visar att objektet ifråga inte är någon klocka, den är så förvrängd av det starka solljuset att den kort sagt inte är användbar till ändamålet. Det framgår tydligt hur formen på andra objekt, till exempel lampan invid, förvrängts på liknande sätt. Så det är rent charlataneri att anföra den bilden som "motbevis". Att det är samma charlatan som kommer med de påstådda uppgifterna från Berntsson säger ju en del om trovärdigheten i dem också.

Sådant är bevisläget idag. Med en mer högupplöst bild – och/eller andra bilder från andra källor i dagtid – kunde vi avgöra om det runda objektet är en klocka eller något annat. Som läget är röstar jag för klocka och att den visar 23.30. Jag röstar även för att det är Christiansons bil på bilden. Helt säkra kan vi inte vara, men åt det hållet lutar bevisningen idag.

De invändningar som riktats – och som går ut på att varken ambulanserna eller den tredje polisbilen på bilden kan ha kommit till Sabbatsberg redan 23.30 – dem tar i alla fall jag lätt på. Att ambulanserna anlänt minst en minut tidigare framgår av min analys av mordtiden, som enligt mina resultat måste flyttas tillbaka till cirka 23.19.00. Då hinner ambulanserna fram till Sabbatsberg före kl 23.30. Och som redan sagt hinner även Christianson dit till kl 23.30.

Den enda lösa tråden här är den tredje polisbilen, som av Ulf Karlssons bildsvit förefaller ha anlänt till Sabbatsberg alldeles innan "Rimborn-bilden". Uppgifterna om förloppen vid Sabbatsberg går vida isär och efter en första genomgång i helgen är jag inte optimistisk om att kunna bringa full klarhet i alla turer med Rimborn och Christianson, låt vara med familjen Palme.

Det är i alla fall min preliminära uppfattning att Christianson ljuger om en del saker, och att Rimborn definitivt var först på plats. Det besynnerliga är att Christianson helt utelämnats i Rimborns redogörelser och omnämns överhuvudtaget inte förrän i Sören Morbergs uppföljningsförhör med Rimborn i december 1991. Här ligger det en hund begraven, och jag vill inte göra mig någon brådska eller dra några tvärsäkra slutsatser från ett alltför svagt underlag. Sådant får charlatanerna och desinformatörerna ägna sig åt – och har naturligtvis redan gjort det i stora lass. Tyvärr är det så som "palmeriet" ser ut, och har sett ut under snart 40 års tid. Det är lögnarnas paradis – och dårarnas.
Citera
2024-12-30, 10:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterforskaren
Förlåt - jag menade retuscherad.

Jag avser det som tagits bort ur Lisbeths (Ingrids?) högra hand...

Ah, ok.
Ja, den spekulationen har jag hört förut, men anser att det inte är någon retuschering alls utan snarare bildens kvalitet som ger upphov till detta. Förstorar man bilden så ser man att handen och fingrarna finns där.

Betänk hur detta skulle ha gått till och varför?
Ulf Karlsson, fotograf, tar bilden.
Något i Ingrids hand är alltså för "hemligt" för att visas? Enligt någon?

Skulle Ulf Karlsson retuscherat bilden innan han sålde den till tidningarna?
Det är först senare som bilderna även skickas till utredningen.
Eller skulle någon annan ha retuscherat bilden?

Hur skulle det ha gått till?(1986 då det inte fanns speciellt utvecklade bildredigeringsprogram som Photoshop etc.)
Citera
2024-12-30, 10:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag kan nu konstatera, att under mitt helguppehåll har tre av trådens charlataner och desinformatörer tapetserat tråden med just charlataneri och desinformation – om de två fotografier som stått i fokus för all denna aktivitet, nämligen "Lisbeth-bilden" och "Rimborn-bilden". Nykomlingar får det verkligen inte lätt att bringa reda i den här soppan.

"Lisbeth-bilden" här:
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb2.png

Om "Lisbeth-bilden" har egentligen inget nytt framkommit i sak, utan bevisläget är detsamma nu som tidigare. Det finns en uppgift om när bilden togs, och den kommer från fotografen själv (Ulf Karlsson) som intervjuats av Sven Anér i september 2000. Karlsson uppger där att han anlände till Sabbatsberg kl 23.37 och att han tog "Lisbeth-bilden" kl 23.43. Det är den enda tidsuppgift som föreligger.

Frågan är om den tidsuppgiften är (någorlunda) riktig eller ej. Då kan jag konstatera, att Ulf Karlssons egna uppgifter i mars 1986 om när han kom till mordplatsen, hur länge han uppehöll sig där, om att han stannade vid Grand och ringde på vägen till Sabbatsberg, de stämmer utmärkt med att han skulle ha kommit till Sabbatsberg cirka 23.37. Då finns det inget i hans ände som hindrar att han kan ha tagit "Lisbeth-bilden" kl 23.43.

Den möjliga stötestenen skulle i så fall vara, att objekten på "Lisbeth-bilden" – bilen, föraren och de troligtvis tre passagerarna – inte skulle kunna ha kommit till Sabbatsberg så tidigt. Det påstås då, att bilen ifråga skulle vara radiobil 3120, att registreringsnumret skulle vara LZO872, att föraren i bilen skulle vara polismannen Lars Berntsson, samt att passagerarna skulle vara Ingrid Klering, Mårten Palme och en tredje oidentifierad mansperson. Vidare påstås det att "Lisbeth-bilden" skulle vara tagen cirka kl 00.20.

Av alla de här påståendena har ett enda påvisats på ett någorlunda nöjaktigt sätt, och det är att kvinnan på bilden som just rusat ut ur bilen är Ingrid Klering. De övriga påståendena förblir obevisade.

Att en anonym privatspanare med mycket dåligt track record här i tråden påstår sig ha varit i kontakt med Berntsson år 2018 och meddelar att denne "inte förnekar" att bilen på bilden skulle vara hans bil på mordkvällen (radiobil 3120), det bevisar naturligtvis ingenting alls. Bevisvärdet är lika med noll även oaktat att användaren som kommer med uppgiften saknar trovärdighet.

Om Berntsson i en normalt utförd och öppet publicerad intervju, utförd av en journalist med namn och bild, hade "bekräftat" att bilen var hans och att han själv satt i den som förare, då hade det haft något slags bevisvärde, även om det också är mycket begränsat med tanke på att 32 år gått sedan mordet. Att helt anonymt "inte förneka" en uppgift har inget bevisvärde alls.

Detsamma gäller identiteten på passagerarna i bilen, där Berntsson påstås ha sagt att han körde "personer" från Gamla Stan till Sabbatsberg. Det framgår ju inte ens hur många personer, låt vara vilka de är. Vi vet att Berntsson körde "personer" från Olof Palmes bostad i Gamla Stan till Sabbatsbergs sjukhus, och att den transporten torde ha ägt rum cirka 00.15-00.20. Däremot vet vi ju inte vilka personer han körde, och den frågor som är av intresse här – nämligen om Ingrid Klering fanns med i bilen och vem den tredje passageraren är – de står alltjämt obesvarade.

I utredningsmaterialet kommer vad jag kunnat se den tidigaste uppgiften om färden till Sabbatsberg från Ingrid Klering, som i förhör den 24/4 1986 uppger följande (hon kallas i förhöret för "Helen" och "fästmannen" är naturligtvis Mårten Palme:

Helen och fästmannen vänder nu och går Sveavägen norr ut och omedelbart då man började gå, vänder sig Helen om och ser Lisbeth och Olof förflytta sig söderut, i armkrok vad hon kommer ihåg. Helen och fästmannen fortsätter sedan Sveavägen mot Odengatan. Fästmannen och Helen får skjuts av en polisbil upp till Sabbatsbergs sjukhus där de släpps in i ett mindre rum.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T9593-00-A

Här sägs inte ett knyst om att de skulle ha åkt taxi till Gamla Stan och först därefter fått skjuts av en polisbil till Sabbatsberg. Den uppgiften framkommer först 1989 när Mårten Palme uppger det i sitt vittnesförhör i tingsrätten vid rättegången mot Christer Pettersson. Där inleder åklagaren (Anders Helin) vid den punkt då föräldrarna och ungdomarna skiljs åt efter bion:

Åklagaren: Och sen går ni hem till er.
Mårten Palme: Ja, ja till min flickvän.
Åkl: Ja ni gick hem till din... till din...
Åkl: flickvän, ja. Och när får du reda på, vad som hänt sen?
P: Vi sä... vi sätter på thé, kommer jag ihåg, och så ringer min mor plötsligt och är väldigt chockad och säger, att de har blivit beskjutna. Och då störtar vi ut på gatan och så får vi tag på en taxi och åker till Västerlånggatan. Och sen så ser vi, att de inte är där och då åker vi till Sabbatsbergs sjukhus.
Åkl: Och då får ni...?
P: Ja vi får skjuts av poliser som står utanför porten.
Åkl: Jaha. Och då får ni kontakt med din mor sen då på Sabbatsberg?

https://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-marten.html

Det är ju intressant att Helin nästan får lägga orden i munnen på Mårten, som om han stakar sig vid konfirmationen. Det här förhöret sker visserligen under ed, men det är ändå ingen bevisning eftersom sakförhållandena rör Mårten själv och saknar oberoende bekräftelse. Den felande länken är taxiresan från Ingrids bostad till Västerlånggatan, det finns överhuvudtaget inget belägg för att den ägt rum och Ingrid själv hoppar alltså över den biten i det mycket tidigare förhöret i april 1986.

Här finns alltså ingenting alls som bevisar att Ingrid skulle ha varit med i Gamla Stan eller att de skulle ha åkt taxi dit. Ingrid har inte lämnat några uppgifter som antyder att hon varit i Gamla Stan utan hennes uppgifter säger att de fått skjuts med polisen från bostaden till Sabbatsberg. Om så är fallet är det fullt rimligt att de anländer till Sabbatsberg kl 23.43 som Ulf Karlsson uppger. Mårten kan sedan ha fortsatt till Gamla Stan – antingen solo eller tillsammans med Ingrid – och återvänt igen efter ett tag, och då troligtvis kring kl 00.20.

Inget har framkommit som motsäger det scenariot. Den tidsuppgift som föreligger om när "Lisbeth-bilden" togs (kl 23.43) förutsätter emellertid en sådan "mellanlandning" på Sabbatsberg då det är svårt att hinna runt till Gamla Stan innan det klockslaget. Det är bevisläget idag. Vi vet inte säkert, men den bevisning som finns lutar i alla fall mot att bilden tagits ungefär kl 23.43 och att Mårten & Ingrid fått skjuts av polisen direkt från bostaden till Sabbatsberg, där de gjort en "mellanlandning" innan färden fortsatt till Gamla Stan fram och åter.

Det om "Lisbeth-bilden". På grund av teckenbegränsningen får vi lov att ta "Rimborn-bilden" i ett andra inlägg, som följer omedelbart på detta.

Ring och prata med Rysén själv då, vad hindrar dej? Att han inte säger det du vill höra?

Han är pensionär sedan 2020 och bor i Trollhättan, nummer och adress finns där sådant brukar finnas.
Citera
2024-12-30, 10:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Vid tidpunkten för mordet så bor Stefan och Göran på samma gata och har gjort det i åtta års tid. De bor på gatunummer 26 respektive 36 på en gata i ett radhusområde. Det vill säga de bor nära varandra. De är jämnåriga och känner naturligtvis till varandra och umgås troligen en del.

Men egentligen spelar det inte någon stor roll hur väl de kände varandra då Stefan omöjligt kan ha varit på två ställen samtidigt. Såvida du inte hävdar att Stefan hoppade ut ur taxin (utan att Göran märkte det) när de stod och väntade på grönt ljus.

Visst kan Stefan med hjälp ha lagt OP i framstupa sidoläge men det är då inte första gången han läggs i framstupa sidoläge.

Förhör med Göran Israelsson 88-02-03 (E9979):

"Göran kan inte beskriva de personer som stod runt personen som låg på trottoaren men det var samma personer som stod kvar när de kom fram.
Han kan bara säga att det var en dam och en kille. Killen hade tydligen gjort upplivningsförsök för han var alldeles blodig runt munnen.
När han kom fram till platsen kom det ytterligare två tjejer som också hjälpte till med upplivningsförsök av den skadade mannen.
Killen som var blodig i ansiktet talade om att det sprungit en person från platsen."

Killen som är blodig om mun kan omöjligt vara Stefan G (SG) som ju inte kan vara på mordplatsen och sitta i bilen tillsammans med Göran samtidigt. Dessutom så säger SG att han inte såg någon springa från platsen.

Förhör med Anna H visar ännu tydligare att det finns en yngling först framme hos OP vars identitet polisen hjälpt till med att dölja.

Förhör och en tidningsartikel med Anna H

Det allra första förhöret 860301 kl 00.15 (E-19):

"När hon kom fram till mannen som ligger på gångbanan såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en man - Y satt nedhukad vid den skadades huvud."

Länstidningen Södertälje 860302:

"Vi var på väg till Centralen där min bror skulle hämta mig, när jag såg en man på gatan. En kvinna och en ung man hukade sig ner över honom, och jag förstod att det hänt något alldeles nyligen. När vi svängde runt såg jag att en man sprang iväg på en sidogata."

Det 2:a förhöret 86 03 03 (E19-A):

"I samband med att Anna steg ur bilen såg hon också en kvinna som stod intill den liggande mannen.
Vidare fanns där också en yngling som uppehöll sig vid mannens huvud. De båda iakttagna höll på att "joxa" med den liggande mannen. Ynglingen vid den liggande mannens huvud var iklädd en mellanblå midjejacka, typ dunjacka och jeans. Han hade smalt ansikte och var mörkhårig."

I ovanstående 3 tillfällen 1,2 och 3:e mars beskriver Anna tydligt att en yngling och en kvinna är framme hos OP klart före henne själv. Hon beskriver också i förhören att hon ifrån framstupa sidoläge lägger honom på rygg.

Kan det vara Stefan G hon ser?
Nej sannolikt inte:

-Anna är 17 år och Stefan 22 och ska fylla 23 om några månader. Att hon skulle kalla Stefan för en yngling är inte troligt.

- När hon kliver ur bilen och ser ynglingen och en kvinna vid den liggande mannen nämner hon dom som om dom var ensamma på mordplatsen. Men borde inte också t ex Göran, Anders och Lena finnas i närheten om ynglingen vore Stefan. Finns inget som tyder på att Stefan kom ut långt före dom andra från Hjs taxi. Istället bör Göran och Lena kommit fram först till MOP eftersom dom satt till höger ytterst fram och bak i bilen.
- Anna beskriver att ynglingen har jeans på sig vilket Stefan Glantz troligen inte hade då han besökte Albatross efteråt där det var tabu att bära jeans.

- Om Stefan G var först till OP hur stämmer det med att OP låg på rygg när han kom fram till honom som framgår av förhör med Stefan. Vem har lagt OP på rygg innan han kom fram?

-HJs taxi har inte ens stannat vid mordplatsen när Anna H klivit ur bilen och ser ynglingen på ett avstånd av 25-30 m. Lena B och Göran I säger sig komma till MOP ungefär samtidigt som Anna H. Det finns även ett vittne som ser HJs taxi svänga runt samtidigt som Anna och Karin springer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
På fotot i DN den 30 mars 1986 (ett stort foto av Stefan Glantz och Anna Hage tillsammans) är Stefans hår mörkt. Att Anna beskrev Stefans hår som mörkt när hon förhördes i början av mars 1986 (efter att ha sett Stefan i några minuter den 28 februari) är inte konstigt. Hon beskrev också Stefans ansikte som "smalt". Som framgår av fotot i DN var Stefans ansikte smalt.

Det är ett växande problem att folk tror att Palme mördades 2024. Palme mördades 1986. Det var en annan värld. Sverige var ett annat land. Folk var annorlunda. Tekniken var annorlunda. Språket var annorlunda. "Yngling" var ett mycket vanligare ord än idag. Det användes om alla män mellan 16 och 25.

Det finns en "kille" som bor 20 meter från oss. Sedan tio år. Jag vet inte ens vad han heter i förnamn. Det framgår i förhören att Stefan (som gick sista terminen i husbyggnadsteknik) och Kenneth (som var timmerman) var bekanta. Det framgår också att Göran och Lena var bekanta. Det stämmer att alla fyra var på Lilla Köpenhamn på Regeringsgatan 47. I vilken mån Stefan och Göran var bekanta framgår inte. Stefan visste inte att Görans bekant hette Lena. Det tyder inte på en närmare bekantskap mellan Stefan och Göran. Att Stefan och Göran var bekanta när Göran förhördes den 3 februari 1988 framgår inte. Det är riktigt att Stefan och Göran bodde ganska nära varandra 1986 (i samma radhuslänga), men Göran flyttade till en annan adress tre kilometer bort och Stefan flyttade till Kungsholmen. Att Stefan kallas "killen" i förhöret med Göran den 3 februari 1988 är inte konstigt. Handlingen är ett referat. Oklara syftningar och andra språkfel är vanliga i referat. Hur Göran själv använde ordet "killen" när han förhördes framgår inte.

Det finns många bevis att "Ynglingen" inte var på mordplatsen den 28 februari 1986. Mycket starkare bevis än Stefans hårfärg, bruket av ordet "yngling" och användningen av ordet "killen" i förhöret med Göran den 3 februari 1988.

Antingen hade Stefan Glantz mellanblont eller mörkt hår. Vilket var det ?

Nej och fortsatt, det övertygar definitivt inte att Anna Hage som var nära 6 år(!) yngre än Stefan Glantz benämner honom "yngling" helt oavsett hur du tror att detta uttryck användes vid denna tid. Det skaver.

Den jämförelsen du försöker att dra med den "killen" som du vet bor 20 meter ifrån där du bor är ju helt uppåt väggarna. Hallå !? Det är ingen självklarhet att känna till namnet på alla som bor runt dig om du te x bor i en större stad eller för den delen "stad". En stor skillnad med Stefan G och Göran I är att de umgicks uppenbarligen och att de var i samma ålder och bodde på samma mindre ort utanför Stockholm i samma radhuslänga vid tidpunkten.

De har först varit ute och ätit på stan och delar taxi med två andra och skall sedan fortsätta vidare ut i natten på lokal. Tycker du det är troligt att Göran benämner Stefan endast som "killen" mot denna kontext ? Särskilt också i ett sådant här allvarligt läge, i ett FÖRHÖR...Precis som denne "kille" är en total främling för honom... Detta stämmer ju mycket dåligt, det måste du förstå. Han kunde heller aldrig tänka sig att fråga Stefan G innan polisförhöret... vad han hette om han otroligt(!) nog inte visste vad han hette. Grannen i samma ålder som han umgicks med... Hm hm. Det skaver väldigt mycket kan jag säga.

Jag anser att du har stora problem med att komma runt Sheerlucks punkter i det denne framför. Ett problem till är varför då Stefan G skall komma ut först från taxin av de fyra samt med försprång. Det som skaver än mer är det Göran Israelsson säger i förhöret säger att denne "kille" sagt att han sett en person som sprungit från platsen. Stefan Glantz som du tror är denne "kille" har inte sagt ett ord om detta. Är det inte märkligt ?

Att också sedan polisen Bäckström förmedlar telefonnummer emellan vittnena Anna Hage och Stefan Glantz är ju också mycket tvivelaktigt beteende. Risk för att dessa då "pratar ihop sig/ "får stöd av varandra..." är ju definitivt inte optimalt. Stor risk för vittneskontaminering föreligger alltså.
Senast redigerad av IB03 2024-12-30 kl. 10:59.
Citera
2024-12-30, 11:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som jag förstått är det Lars Christiansson som står mellan bilarna på bild 61

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Lisbeth-bilden" bidrar till mytbildning. Därför bör fotot förklaras.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Yttre befäl VD 5. Befann sig i LC när första samtalet kom in att Sveriges statsminister Olof Palme hade blivit skjuten.
Tog upp redogörelse av Lisbeth Palme på Sabbatsbergssjukhus.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Snyggt! Och tack, det stärkte mina aningar rejält för att det inte ens var en klocka.

En fåkunnig undrar vad för relevans på sekunden exakt ordning för anländande av individer och ekipage till Sabbatsberg har?
Citera
2024-12-30, 11:14
Medlem
Knattarnas avatar
Beträffande skiftande språkbruk och vad som klassades som ”yngling” 1986:

EH3871-00:

Uppgiftslämnare: Referens behövs
Plats: i närheten av mordplatsen
Händelse:
I mitten av januari och i månadsskiftet januari / februari ser han ynglingar med walkie-talkies i närheten av mordplatsen.
Signalement Ynglingen från månadsskiftet:
Man, cirka 25 år. Mörkhårig. Smärt kroppsbyggnad.
Citera
2024-12-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En fåkunnig undrar vad för relevans på sekunden exakt ordning för anländande av individer och ekipage till Sabbatsberg har?

Frågorna om "Lisbeth-bilden" har låg prioritet i min värld och har inte förts på tal av mig. Att den bilden ändå blivit föremål för omfattande babbel i tråden beror på att de tre charlataner som du citerar tagit upp den som en avledningsmanöver från den intressanta fråga jag tog upp, nämligen den om "Rimborn-bilden". Det är ett klassiskt mörkläggar- och desinformationsknep att byta ämne och sedan pumpa på med diarrén om något som i allt väsentligt saknar betydelse.

"Rimborn-bilden" är intressant därför att det finns en väggklocka med i den, och den väggklockan visar 23.30. Om bilden tagits så tidigt som 23.30 så har det implikationer för hela förloppsanalysen och i synnerhet för bestämningen av mordtiden. Rimborn kommer efter ambulanserna till Sabbatsberg, det vet vi, så om han är där redan 23.30 så måste ambulanserna ha kommit minuten innan. Då är tiden för ambulansernas ankomst till Sabbatsberg enligt LAC-bandet oriktiga. Samma gäller Christianson. Om han kommer till Sabbatsberg redan 23.30 så måste mordet ha skett tidigare än 23.21.

Där har vi två aspekter på en och samma bild, som båda motsäger den officiella mordtiden. Det är den aspekten som främst intresserar mig. Sedan vore det väl också bra om man kunde bringa någon slags ordning i förloppen vid och kring Sabbatsberg. Som jag nämnde i morgonens inlägg är det i vissa avseenden svårframkomligt, men jag tycker i alla fall att det är värt besväret att gå igenom materialet och se om det går att komma någon vart.

I övrigt är det mig egalt om Mårten Palme kommer till Sabbatsberg kl 23.43 eller 00.20, utan den frågan handlar bara om bevishantering och sådan argumentation, där charlatanerna helt tagit över och sitter och gör tvärsäkra uttalanden utan att ha någon som helst saklig grund för det. I och med att de tvålar in den smörjan i ansiktet på en så blir man ju närmast tvungen att tackla de frågorna också – även om de som sagt inte är särskilt högprioriterade i det stora hela.
Citera
2024-12-30, 11:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Sid 15 " Bakom Lisbet Palme och med ryggen mot maskerat så lutade sig som han uttrycker det en gubbe över Olof Palme.

Signalement 190 cm lång, lång svart rock, rätt kraftig , runt ansikte.

https://drive.google.com/file/d/1HqND188OiRA6M3iLuKasIWlyqq1ijQEO/view

19961030 E 17711

Inkom 1996 (då Sydafrika spåret var hett i media).
Tycker dock inte riktigt att uppgifterna går ihop där kring/på mordplatsen.

Gällande utseendet på mannen så hänvisas till HB10658
HBO 10658 är en SvD artikel från 1987-05-27 (enligt liggaren)

Jag har inte den, men Expressen från 28/5 handlar om Craig Williamson. Så det är kanske han som avses här?
Citera
2024-12-30, 11:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Förmodligen ingen större relevans, men det är väl här konspirationerna kommer in.
För min del började det med Anérs gamla "sanningar". Lisbeth-bilden och den påstått manipulerade "instämplingen" av Palme på Sabb.
Citera
2024-12-30, 11:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Det är ju det det inte har. Ändå använder vissa här allt sånt för att skapa desinformation kring det.
Därför har jag sett det som viktigt att få det hela rätt för att slå hål på dumheter och desinformation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in