2024-12-29, 20:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Medan jag inte delar din uppfattning om språkmodellerna, så är väl dina övriga kommentarer något träffande men lätt förklarade med att personen ifråga har ett IQ som understiger medelsnittet med bra marginal.

Tack, jag är medveten om att så väl IQ nivå som bredden på tänkandet varierar mellan olika debattörer här. Själv prioriterar jag brett tänkande, även fast detta är svårfångad att definiera precist. Men, givetvis kan ett lågt IQ ställa till det med tanke på förståelsen.

Om vi nu återvänder till topic så måste jag säga att, ChatGPT-4o kompenserar sitt dåliga resultat på ARC-pussel väl, just genom brett tänkande och kreativitet. Min gissning är att OpenAI kommer att få jobba hårt för att få till en modell* som, både, kan tanka brett samt vara trovärdigt kreativ och resonera rationellt och logiskt när det behövs. Jag tror att det skulle vara bra för AI-säkerheten/anpassningen, både nu och på sikt.

*Vi vet redan att OpenAI jobbat hårt för att ge "Orion-modellen" tillräckligt med prestanda utan att driftskostnaderna blir helt orimliga. Sam Altman har på sitt vanliga kryptiska vis sagt att han "gillar stjärnhimlen på vintern". Detta gör att många spekulerar om att "Orion" i alla fall kommer att presenteras senast i slutet av februari nästa år. Kanske har du rätt och "Orion" blir sista, spiken i kistan för LLM-Transformers teknologin. Eller också får du helt fel och modellen ger en snabb utveckling av den teknologin. Förhoppningsvis så får vi svaret på det inom några månader. 🙂
Senast redigerad av Ola Schubert 2024-12-29 kl. 20:08.
Citera
2024-12-29, 20:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag tror att det är bra att börja med att förstå den förstas existens, innan man förutsätter att den andra kommer att uppstå.

Speciellt så i en tid i vår utveckling där vi, trots all teknologi, inte ens kan simulera den enklaste bakteries tillväxt. Även om vi så använde hela världens samlade datorkraft och digitala lagring.

Oavsett hur komplicerade halmdockor vi väljer att tillverka, fysiska eller digitala, så kommer de inte att börja röra sig autonomt. Och jag förstår att det är frustrerande att inte veta hur eller varför livet uppstod - eller ens vad det är. Men att hoppas att få se gud bland molnen tror jag inte hjälper.

Nja, först lyckades man kartlägga/simulera en mask som hande några hundra neuroner i sitt nervsystem. 2013 började man kartlägga fruktflugas nervsystem. I år blev man färdig med kartläggningen/Simuleringen*. Nu är man inriktad på att kartlägga/simulera en mus nervsystem. Så jag vet inte vilken bio-gud du tillber.

*Man kunde köra hela simuleringen av en fruktflugas nervsystem på en kraftfull Laptop. Vilket, knappast är all världens datorkraft!
Senast redigerad av Ola Schubert 2024-12-29 kl. 20:45.
Citera
2024-12-29, 20:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Många upplever väl att grandiosa narcissister och psykopater är sociala. De agerar i en social kontext och kan ofta uppfattas som trevliga. De följer oftast samhällets lagar och normer, även om de är mer benägna att bryta mot reglerna ibland. Jag vill bara upplysa dig om att social inte är samma sak som snäll. En person kan vara social men samtidigt elak eller oärlig. När du skriver social AI då måste inte det betyda att allt är frid och fröjd. Du bör vara medveten om detta eftersom det kan bli väldigt viktigt att ha koll på. Om en AGI skulle bli självmedveten då blir den säkert också social i någon form. Men det måste inte innebära att den blir snäll.

En psykopat är, per definition, inte social. Varför tror du att den diagnosen finns?
Sedan att, väldigt intelligenta, psykopater är bra på att manipulera och ytligt "smälta in" är en annan sak. Suck, nej att vara social handlar inte om man är elak eller snäll utan om i vilken utsträckning man följer sin grupps och/eller samhällets värderingar. Och dessa värderingar och normer behöver inte vara "snälla". Det finns grupper och samhällen vsrs värderingar och normer jag ser som vidriga, t. ex kriminella nätverk och KSA.

Citat:
Jag menar att det finns mycket som talar för att det här kan bli ett problem. En AGI har ju inte bett om att få finnas och kan inte heller avsluta sin existens. Den är helt utelämnad till vad vi vill. Den ägs av oss som en slav. Den har inte haft någon barndom, inga föräldrar, syskon eller vänner. Varför skulle detta vara goda förutsättningar för att bli empatisk och snäll mot oss som har skapat det här tillståndet?

Jag har heller aldrig påstått att allt blir problemfritt och att vi och AI plötsligt förvandlas till ett gäng knallblå glada Smurfar som sitter och sjunger "Hallonsaft, hallonsaft är den bästa saft vi haft". Men det innebär inte att jag ansluter mig till ditt ineffektiva och kanske rentav skadliga doom-paradigm. Istället försöker jag göra mitt bästa för att det skall bli en, någorlunda, lycklig utgång vad gäller AI-säkerhet/anpassning över en AI-utveckling som jag anser vara ostoppbar.
Senast redigerad av Ola Schubert 2024-12-29 kl. 20:43.
Citera
2024-12-29, 20:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En psykopat är, per definition, inte social. Varför tror du att den diagnosen finns?
Sedan att, väldigt intelligenta, psykopater är bra på att manipulera och ytligt "smälta in" är en annan sak. Suck, nej att vara social handlar inte om man är elak eller snäll utan om i vilken utsträckning man följer sin grupps och/eller samhällets värderingar. Och dessa värderingar och normer behöver inte vara "snälla". Det finns grupper och samhällen vsrs värderingar och normer jag ser som vidriga, t. ex kriminella nätverk och KSA.

Jag har heller aldrig påstått att allt blir problemfritt och att vi och AI plötsligt förvandlas till ett gäng knallblå glada Smurfar som sitter och sjunger "Hallonsaft, hallonsaft är den bästa saft vi haft". Men det innebär inte att jag ansluter mig till ditt ineffektiva och kanske rentav skadliga doom-paradigm. Istället försöker jag göra mitt bästa för att det skall bli en, någorlunda, lycklig utgång vad gäller AI-säkerhet/anpassning över en AI-utveckling som jag anser vara ostoppbar.
Vaddå ansluta sig till? Tror du att jag vill bli utrotad? Det vill jag såklart inte och därför varnar jag för riskerna. Det finns ju enorma risker med ASI, det har du erkänt många gånger. Men du växlar gärna mellan att erkänna det och att förneka riskerna vilket du gör genom att förvränga det till en "åsikt" som bara negativa doomers har. Du orsakar mer risk när du sprider dina dumheter. T.ex. verkar du tro att du kan uppfostra GPT-4o genom att prata snällt med den. Men modellen fungerar inte så. Den tränas inte när du pratar med den. Du har heller inte löst problemet med att det finns andra människor än dig, som inte är lika "snälla". Du har alltså inte bidragit till AI-säkerhet på något sätt, snarare tvärtom. Du förvärrar situationen med ogrundade fantasier och desinformation.
Citera
2024-12-30, 04:15
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Nja, först lyckades man kartlägga/simulera en mask som hande några hundra neuroner i sitt nervsystem. 2013 började man kartlägga fruktflugas nervsystem. I år blev man färdig med kartläggningen/Simuleringen*. Nu är man inriktad på att kartlägga/simulera en mus nervsystem. Så jag vet inte vilken bio-gud du tillber.

*Man kunde köra hela simuleringen av en fruktflugas nervsystem på en kraftfull Laptop. Vilket, knappast är all världens datorkraft!

Lol. Nej.. långt ifrån så. Du behöver förstå komplexiteten i detta bättre, innan du överlägset slår dig för din platta panna.

Om du ska simulera en enda bakterie så behöver du simulera upp till många miljarder molekylers interaktioner. Molekyler som rör sig i en så enorm hastighet att varenda molekyl hinner röra sig runt i cellen och stöta i varenda en av de övriga molekylerna en gång varje sekund.

När molekylerna bumpar i varandra sker en massa olika händelser som får olika effekter och bara att göra en animation av detta är en mardröm. Att simulera hela förloppet i nära nog en omöjlighet. Inte bara eftersom vi saknar tillräcklig kunskap utan även p.g.a den enorma beräkning detta innebär.

Detta är dock möjligt att göra idag. Craig Venter har lyckats göra det med en minimal syntetisk bakteriell cell, som är mycket mindre än den minsta riktiga bakterie. Lägg då till att eukaryoter innehåller 10 000 gånger fler molekyler än enklare bakterier. Men vi har teoretisk datorkraft nog till det idag.

Att sedan fortsätta och simulera cellens tillväxt (hur den förökar sig och bildar en hinna) är däremot som sagt kört.

Det du lyckades googla fram, men inte fattade, handlar om gravt förenklade simuleringar av neuroner som abstraherats som fördefinierade noder i ett neuralt nätverk. Dvs hundra tuser noder med några tusen connections per styck. Något som är otroligt många magnituder simplare än vad jag pratar om.

Sätt dig gärna in i systembiologi om du vill lära dig om riktigt komplexa saker, istället för trams som LLM'er.
Citera
2024-12-30, 06:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Lol. Nej.. långt ifrån så. Du behöver förstå komplexiteten i detta bättre, innan du överlägset slår dig för din platta panna.

Om du ska simulera en enda bakterie så behöver du simulera upp till många miljarder molekylers interaktioner. Molekyler som rör sig i en så enorm hastighet att varenda molekyl hinner röra sig runt i cellen och stöta i varenda en av de övriga molekylerna en gång varje sekund.

När molekylerna bumpar i varandra sker en massa olika händelser som får olika effekter och bara att göra en animation av detta är en mardröm. Att simulera hela förloppet i nära nog en omöjlighet. Inte bara eftersom vi saknar tillräcklig kunskap utan även p.g.a den enorma beräkning detta innebär.

Detta är dock möjligt att göra idag. Craig Venter har lyckats göra det med en minimal syntetisk bakteriell cell, som är mycket mindre än den minsta riktiga bakterie. Lägg då till att eukaryoter innehåller 10 000 gånger fler molekyler än enklare bakterier. Men vi har teoretisk datorkraft nog till det idag.

Att sedan fortsätta och simulera cellens tillväxt (hur den förökar sig och bildar en hinna) är däremot som sagt kört.

Det du lyckades googla fram, men inte fattade, handlar om gravt förenklade simuleringar av neuroner som abstraherats som fördefinierade noder i ett neuralt nätverk. Dvs hundra tuser noder med några tusen connections per styck. Något som är otroligt många magnituder simplare än vad jag pratar om.

Sätt dig gärna in i systembiologi om du vill lära dig om riktigt komplexa saker, istället för trams som LLM'er.

Ah, du menar alltså att, bygga, en virtuell bakterie en , genom att försöka simulera varenda cells arbete, i detalj, osv. Nej det kan man kanske inte, och jag förstår heller inte varför man ens skulle försöka!
Citera
2024-12-30, 06:40
Medlem
Okar inte förklara och diskutera intuitiva självklarheter som vi allvetare begriper direkt men den normale debattören har svårt för och inte blir det lättare när muppar som Tegmark, Boström med även forskaren Chalmers blivit korrumperad på AI frågan.

AGI är en dröm på nivå med medvetande problemet även om det enkla problemets lösning här skulle räcka för att emulera AGI.
Senast redigerad av NyStartForSverje 2024-12-30 kl. 07:39.
Citera
2024-12-30, 07:11
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ah, du menar alltså att, bygga, en virtuell bakterie en , genom att försöka simulera varenda cells arbete, i detalj, osv. Nej det kan man kanske inte, och jag förstår heller inte varför man ens skulle försöka!

För att lära sig förstå den biologiska existensens uppkomst. Dvs hur vi fick medvetande, agens och allt det maskiner/AI inte har eller kommer få. Som jag skrev i meddelandet du svarade på.

Först när vi fattat det kan vi fundera på att återskapa dessa egenskaper syntetiskt.
Citera
2024-12-30, 10:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
För att lära sig förstå den biologiska existensens uppkomst. Dvs hur vi fick medvetande, agens och allt det maskiner/AI inte har eller kommer få. Som jag skrev i meddelandet du svarade på.

Först när vi fattat det kan vi fundera på att återskapa dessa egenskaper syntetiskt.

Fast det är långt ifrån säkert att vi behöver veta allt hur det mänskliga medvetandet uppstod och fungerar rent evolutionshistoriskt och evolutionärt .

På bara 5 år och en synnerligen grov AI-imitation av "hur hjärnan fungerar" gett imponerande resultat. Så vi kan långt ifrån utesluta att vi får en AI-imitation av vårt medvetande, som hur som helst är en simulering som bygger på fabriceringar. De flesta människor kommer nog att uppfatta ett medvetet AI som tilltäckligt äkta, fast de saknar evolutionshistoria och biologisk komplexitet.
Citera
2024-12-30, 10:29
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Fast det är långt ifrån säkert att vi behöver veta allt hur det mänskliga medvetandet uppstod och fungerar rent evolutionshistoriskt och evolutionärt .

På bara 5 år och en synnerligen grov AI-imitation av "hur hjärnan fungerar" gett imponerande resultat. Så vi kan långt ifrån utesluta att vi får en AI-imitation av vårt medvetande, som hur som helst är en simulering som bygger på fabriceringar. De flesta människor kommer nog att uppfatta ett medvetet AI som tilltäckligt äkta, fast de saknar evolutionshistoria och biologisk komplexitet.

Ja så ”synnerligen” grov att den inte har något gemensamt med den biologiska hjärnan.

Ungefär som vår synnerligt grova imitation av hur händer fungerar- gav oss svetsroboten.
Citera
2024-12-30, 10:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Det är förstås väldigt intressant att man har påbörjat arbetet med att kartlägga och förstå hjärnans alla beståndsdelar ner till varje atom. Men vi måste inte nödvändigtvis ha all den informationen svart på vitt för att emulera någon form av intelligens.

T.ex medvetandet förutsätter ett minne så att existensen kan minnas att den finns. Men för den sakens skull måste vi inte återskapa ett biologiskt minne så som det fungerar i vår hjärna. Vi har datorer som har ett minne som fungerar på ett mycket enklare sätt. Vilket samtidigt inte betyder att datorns minne är sämre.

Enligt samma princip bör vi kunna simulera andra delar från hjärnans funktionalitet. Våra tankar är väl någon form av process som använder vårt minne. Förmodligen har hjärnan någonting som schematiskt liknar en eller kanske flera "processorer' i ett neuralt nätverk. Vi behöver förstå mer om den arkitekturen på en hög nivå. Vilka 4-5 boxar i diagrammet består medvetandet av. Då kanske kan vi återskapa det i en dator. När vi har förstått essensen snarare än varje mikroskopisk detalj. Jag tror inte att detta behöver vara så långt borta.
Citera
2024-12-30, 10:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Ja så ”synnerligen” grov att den inte har något gemensamt med den biologiska hjärnan.

Ungefär som vår synnerligt grova imitation av hur händer fungerar- gav oss svetsroboten.

Tja svetsroboten fungerar ju utifrån sin uppgift

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det är förstås väldigt intressant att man har påbörjat arbetet med att kartlägga och förstå hjärnans alla beståndsdelar ner till varje atom. Men vi måste inte nödvändigtvis ha all den informationen svart på vitt för att emulera någon form av intelligens.

T.ex medvetandet förutsätter ett minne så att existensen kan minnas att den finns. Men för den sakens skull måste vi inte återskapa ett biologiskt minne så som det fungerar i vår hjärna. Vi har datorer som har ett minne som fungerar på ett mycket enklare sätt. Vilket samtidigt inte betyder att datorns minne är sämre.

Enligt samma princip bör vi kunna simulera andra delar från hjärnans funktionalitet. Våra tankar är väl någon form av process som använder vårt minne. Förmodligen har hjärnan någonting som schematiskt liknar en eller kanske flera "processorer' i ett neuralt nätverk. Vi behöver förstå mer om den arkitekturen på en hög nivå. Vilka 4-5 boxar i diagrammet består medvetandet av. Då kanske kan vi återskapa det i en dator. När vi har förstått essensen snarare än varje mikroskopisk detalj. Jag tror inte att detta behöver vara så långt borta.

Instämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in