2024-12-25, 19:47
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Då fokuserar du på hårdvaran de körs på och inte vilka egenskaper de har.

Med den definitionen säger du att AGI är omöjligt för all framtid, det är bara köttmaskiner som kan uppfylla dina kriterier.

Det var inte vad jag skrev överhuvudtaget.

Citat:
Här visar du upp en stor oförmåga till analys.

Det är högst relevant att för denna fråga jämföra vilken nivå i debatten ChatGPT håller och jämföra det med nivån hos människor. AGI handlar ju just om att den ska vara på minst lika nivå som människor och då ska man jämföra med nivån människor ligger på.

Som jag antydde så är du helt fel person att ens nämna termer som "analys", inte något av de objektiva fakta som lyfts eller frågeställningar som ställts har du bemött. Men nu har jag tröttnat så förvänta dig inga ytterligare svar.
Citera
2024-12-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
En miniräknare är ett verktyg som är bra på att utföra komplicerade beräkningar, många gånger bättre än alla människor. En industrirobot arbetar med högre hastighet, uthållighet och precision än alla människor. Chat-GPT genererar text snabbare och bättre än de allra flesta människor. Likheten är att alla är verktyg som råkar vara bra på specifika saker.

Det har inget med intelligens att göra., du diskuterar något helt annat här.
Citera
2024-12-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Allmänkunskap då båda är enkla program som körs på processorer.

Citat:
Det var inte vad jag skrev överhuvudtaget.

Jo du fokuserade på att det är program som körs på processorer.
Du fokuserade inte på vilka egenskaper som miniräknare, ChatGPT och människor har.

Baserat på det anser du att ChatGPT ligger närmare miniräknare än människor.
Citera
2024-12-25, 19:54
Medlem
Citat:
Det har inget med intelligens att göra., du diskuterar något helt annat här.
Det är precis det som är poängen. Det är ingen intelligens, bara algoritmer.

Sluta tramsa.
Citera
2024-12-25, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det är precis det som är poängen. Det är ingen intelligens, bara algoritmer.

Sluta tramsa.

Vad tror du krävs för att intelligens ska uppstå?

Du underkänner egenskaperna som ChatGPT visar upp baserat på din ogrundade tro om vad som krävs för att intelligens ska uppstå. Du gör inte ett Turing-test där du bedömer egenskaperna utifrån hur den uppträder.
Citera
2024-12-25, 20:48
Medlem
Citat:
Du verkar ha lite personliga problem, du kanske kan prova ChatGPT som en terapeut?

Fast ChatGPT har gjort stora framsteg här och utvecklingen kommer bara fortsätta. ChatGPT är också långt bättre än både dvärgschimpanser och människor på en lång rad områden. Det blir snett att bara fokusera på det den ännu inte är lika bra på.

Som sagt, chat gpt kan bli tio gånger bättre och den kommer fortfarande inte vara i närheten av AGI. Den kan generera text baserat på sannolikheter men texten som sådan saknar koppling till den fysiska verkligheten.
Citera
2024-12-25, 20:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Du underkänner egenskaperna som ChatGPT visar upp baserat på din ogrundade tro om vad som krävs för att intelligens ska uppstå. Du gör inte ett Turing-test där du bedömer egenskaperna utifrån hur den uppträder.
Litet tips: Istället för att förolämpa andra till synes betydligt mer kunniga användare vore det nog på sin plats att du själv kommer med annat än helt svepande påståenden. Vi vet alla att GPT är bra på språk (det är trots allt en LLM), men vad menar du konkret gör att den kan anses som en AGI?
Citera
2024-12-25, 20:55
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Vi kan göra en enkel turing-test här på ChatGPT (Som använder GPT 4o nu mera)

Så här har vi ett förhållandevis avslöjande test som demonstrerar algoritmens förståelse.

https://poe.com/s/gS6AqFbhg0ckZEhgTvgO
Citera
2024-12-25, 20:55
Medlem
Citat:

För att vi ens ska börja tala om intelligens så krävs det att maskinen kan göra observationer av sin omgivning och dra slutsatser utifrån det.
Citera
2024-12-25, 22:24
Medlem
Catennes avatar
Citat:

Jag tror du lite har missförstått vad som karakteriserar intelligens. Att ChatGPT kan diskutera med en människa betyder INTE att den är intelligent. Det kan endast betyda att de samtalspunkter som diskuteras och variationer av argument för och emot finns i träningsdata. Man måste därför göra tester som visar om "AI" har robust och generaliserande resonerande förmåga, och inte något som ger illusionen av det, baserat på memorering och mönstermatchning.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är dessa två helt olika saker. Att memorera facit i en mattebok betyder inte att du kan matte. Även om du kan dra logiska slutsatser, som exempelvis om derivatan av 2x är 2, 3x är 3 så är 4x naturligtvis 4, betyder det absolut inte att du kan dra några slutsatser om mer komplexa problem eftersom den saknar riktig förståelse och resonerande.

Här länkar jag ett par artiklar om detta:
https://doi.org/10.48550/arXiv.2407.01687
https://doi.org/10.1073/pnas.2322420121
https://doi.org/10.48550/arXiv.2410.05229
Citera
2024-12-25, 23:16
Medlem
Citat:

Jag behöver inte göra något Turing-test för att kunna avgöra huruvida den är intelligent. Jag har redan beskrivit scenarier där den hittar på funktioner som inte existerar och återupprepar information med lite annat ordval när jag redan förklarat att det den påstår helt enkelt inte stämmer. Modellerna har ingen aning om vad de genererar, det är bara det som råkar vara mest rimligt rent statistiskt. Det är tillräckligt bra algoritmer för att det ska fungera ganska väl när det handlar om sådant det finns mycket korrekt information om. När det handlar om ny information eller problem det inte finnas mycket skrivet om så blottas dess avsaknad av intelligens omedelbart.
Citera
2024-12-26, 00:04
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vi kan göra en enkel turing-test här på ChatGPT (Som använder GPT 4o nu mera)

Så här har vi ett förhållandevis avslöjande test som demonstrerar algoritmens förståelse.

https://poe.com/s/gS6AqFbhg0ckZEhgTvgO
Hej Halmgubben! Varför inte testa GPT 2.0? Det är ju ungefär lika sakligt som ditt argument just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in