2024-12-29, 17:36
Medlem
Du menar ett obackat Ryssland i sitt nuvarande bedrövliga militära skick? Nja, jag tror att de skulle få det svårt mot starkt motiverade finländare.
Citera
2024-12-29, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay
Har du precis som den andra autisten fortfarande svårt att förstå förhållningsreglerna? Vi utgår från ett scenario där Finland står ensamma, fast med politisk och materiell stöttning av andra länder. Hur svårt ska det vara?

No shit sherlock, hade ryska truppförflyttningar observerats av satellit, och hade FN haft flera sammanträden innan? Vilket geni du är. Det kunde jag inte luskat ut. Men som den autist du är så ville du givetvis skina i en tråd som utgår från fantasi, genom att vara en tråkig svennebanan som MÅSTE, bara MÅSTE blanda in verkligheten när man för en gång skull tillåts tänka utanför ramen. Enbart för att ge sken av att vara professor i geopolitik.

Fast hur ska du ha det? Du skriver i trådstarten om att du vill ha realistiska svar, men samtidigt får vi som svarar inte blanda in verkligheten i scenariot. Det blir rätt motsägelsefullt som du kanske förstår.
Citera
2024-12-29, 17:53
Bannlyst
Citat:
Vad är då meningen med att Finland ska gå med i NATO om de nu är så jävla bra och ryssarna så jävla dåliga att de inte ens kan nå gränsen?

Att rysarna inte ens ska försöka?
Citera
2024-12-29, 18:14
Medlem
Scenariot är ju redan prövad i verkligheten.
Finland är duktiga på o slåss men det hjälper inte om fienden har fler soldater.
Till slut så blir det övermäktigt och Ryssland kommer att vinna.

Sist tappade Finland 1/3 av landets yta.
Citera
2024-12-29, 18:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Scenariot är ju redan prövad i verkligheten.
Finland är duktiga på o slåss men det hjälper inte om fienden har fler soldater.
Till slut så blir det övermäktigt och Ryssland kommer att vinna.

Sist tappade Finland 1/3 av landets yta.
11%, men det är bara tillfälligt ryskt.
Och Sovjet var såklart en annan fiende än Ryssland med många gånger så stark armé. Är ju lite skillnad om man går in med en miljon man som under Vinterkriget eller knappa 200K som vid invasionen av Ukraina.

Om Ryssland vinner beror på hur högt pris dom är redo att betala.
Citera
2024-12-29, 18:37
Medlem
Giant Squids avatar
Omöjligt att jämföra då och nu
Det vore som att jämföra nordvietnam vs, USA i nutid.
Landområdena som Finland fick ge bort var pga, svek ifrån nuvarande FN och väst med dess allierade

Back in the days när Sovjetstyrkorna som bestod av en Sovjetisk/Ukrainsk division (Suomosalmi) som aldrig åkt skidor fick möta guerillafinnar iofs, lika underutrustade men de var födda i omgivningen och mötte motståndet med högafflar, asymmetrisk krigsföring och ett jävlar anamma så fanns det inget att sätta emot.
I nutid finns inget sånt hittepå i strategier, då alla ska följa order enligt ett schackspel.
Man var övergivna ifrån rikemännen i Helsinki från starten och fick improvisera.
Det är svårt för motståndarna att stratigera imot. Samma i Vietnam. Man följer inte spelets regler.
I nutid så har motståndet säkert blivit starkare på pappret men svagare i verkligheten.
Senast redigerad av Giant Squid 2024-12-29 kl. 18:41.
Citera
2024-12-29, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Fast hur ska du ha det? Du skriver i trådstarten om att du vill ha realistiska svar, men samtidigt får vi som svarar inte blanda in verkligheten i scenariot. Det blir rätt motsägelsefullt som du kanske förstår.
Jag pratar om att man ska vara realistisk utifrån det scenariot jag målade upp. Inte att man ska blanda in NATO eller att alla ryssar kommer dö som flugor första sekunden dom når finsk mark.

Vad är det du inte förstår?
Citera
2024-12-29, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Att rysarna inte ens ska försöka?
Det har dom ju inte gjort en endaste gång efter andra världskriget
Citera
2024-12-29, 19:51
Medlem
Citat:
Jag pratar om att man ska vara realistisk utifrån det scenariot jag målade upp. Inte att man ska blanda in NATO eller att alla ryssar kommer dö som flugor första sekunden dom når finsk mark.

Vad är det du inte förstår?

Okej, du vill ha realistiska svar på en fullständigt orealistisk frågeställning. Jag hajar. Då lämnar jag din skojiga lilla proryska tråd som aldrig kommer att leda någonvart. Hejsvejs!
Citera
2024-12-29, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
11%, men det är bara tillfälligt ryskt.
Och Sovjet var såklart en annan fiende än Ryssland med många gånger så stark armé. Är ju lite skillnad om man går in med en miljon man som under Vinterkriget eller knappa 200K som vid invasionen av Ukraina.

Om Ryssland vinner beror på hur högt pris dom är redo att betala.
Men om Ryssland kan ta över Finland om dom vill, till vilket högt pris som helst, varför var Finland aldrig oroliga för Ryssland? Nu pratar jag om tiden från 1950-2022 (alltså när Finland inte var med i NATO).

Varför angriper Ryssland Ukraina men inte Finland? Varför är Ukraina viktigare för Ryssland än Finland?
Citera
2024-12-29, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Du menar ett obackat Ryssland i sitt nuvarande bedrövliga militära skick? Nja, jag tror att de skulle få det svårt mot starkt motiverade finländare.
Nej. Läs min jävla trådstart. Jag snackar om ett Ryssland som har en helt fräsch laguppställning, där kriget i Ukraina aldrig skett.
Citera
2024-12-29, 20:00
Medlem
Innan man hänvisar till historien så bör man ha i åtanke att även finska män och ungdomar är väldigt fredsskadade, precis som ungdomar i Sverige. Nu har dock Finland, tillskillnad från oss, inte rustat ner på samma sätt så ryssarna hade nog fått det väldigt väldigt jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in