2024-12-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Visst är det så men skellefteå är väl ingen typisk utflyttningsort. Städerna kring norrlandskusten har ju alltid haft stabil bostadsmarknad vad jag vet.

Nej men det spelar ingen större roll, det är väl egentligen bara Stockholm och Göteborg där man kan säga att "folk kommer ju alltid att behöva någonstans att bo", Skellefteå kommer ta en rejäl smäll nu. Det är massor med folk där nu som behöver sälja sina hus,
Citera
2024-12-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darthvader45
Moa vägrar alltså ta ett jobb med lägre lön eftersom hon vant sig med sin nya ”livstil”. Både hon och hennes pojkvän, som hon träffade på en bilträff är riktiga white-trash. Vad är hennes problem? Vem tror hon att hon är?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Det absolut dummaste man kan göra är att göra en artikel (i detta fall rikstäckande) om att du vägrar ta skitjobb, en vacker jävla dag kan vem som helst stå och diska vid ett restaurangkök på ett hotell under en oktoberkväll. Det kan hända vem som helst.

Själv fick jag köra upp ett långfinger i röven på en cp skadad man i 40-års åldern för att stoppa in en slang i rövhålet så att han efter en stund kunde skita.
Citera
2024-12-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Måste säga att det är starkt jobbat att vid den åldern ha skaffat sig så höga fasta kostnader.
Det hon lägger på huset (oklart om det bara är hennes del av huskostnaderna eller bådas) kan jag leva på och ändå lägga undan en bra slant, och då är jag dubbelt så gammal.

Sedan måste väl Northvolt ses som en del av problemet här. Att de gett folk fantasilöner som de sedan inte kan få någon annanstans.

Vad är det för lön det kan ha rört sig om för henne? 40 000 brutto?
Citera
2024-12-29, 19:37
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Har du missat artiklarna i AB senaste dagarna om lägenheter som inte för så länge sedan kostade 1:- nu kostar >1 miljon ?

Ja hetsen med nortvolt drev ju på och det byggdes ju bostäder i sinne men detta är ju ett hus. Det finns väl alltid behov av barnfamiljer som vill flytta till rymligare osv osv?
Citera
2024-12-29, 19:37
Medlem
She should cut her food budget, obv. plenty of room there...
Citera
2024-12-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Intressant att veta vad det är för löner, gissar att även ob m.m. spelar in.
I fabriker är är det oftast 38-40 i grundlön sen närmare 50 med ob m.m. utan någon som helst utbildning, det är hyffsat normalt lön när man kör skift i en fabrik.

Betalar northvolt bättre än det undrar man.

Låter lite som Volvo, unga utan utbildning får en svin bra lön och fastnar där pga det.

Men är det hälsosamt att jobba natt på Volvo i flera år för den lönen?
Citera
2024-12-29, 19:39
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej men det spelar ingen större roll, det är väl egentligen bara Stockholm och Göteborg där man kan säga att "folk kommer ju alltid att behöva någonstans att bo", Skellefteå kommer ta en rejäl smäll nu. Det är massor med folk där nu som behöver sälja sina hus,

Nja, även kuststäderna i Norrland skulle jag säga. Visst detta luftslott med Northvolt har ställt till det men Skellefteå slutar ju inte existera som stad och samhälle för det.
Citera
2024-12-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Ja hetsen med nortvolt drev ju på och det byggdes ju bostäder i sinne men detta är ju ett hus. Det finns väl alltid behov av barnfamiljer som vill flytta till rymligare osv osv?

Du skrev

"Visst är det så men skellefteå är väl ingen typisk utflyttningsort. Städerna kring norrlandskusten har ju alltid haft stabil bostadsmarknad vad jag vet."

vilket var vad jag svarade på inget annat. Är bostäder som ökat 1 miljon ggr i pris tecken på en stabil bostadsmarknad som enligt dig alltid existerat.
Senast redigerad av Josseskristus 2024-12-29 kl. 19:43.
Citera
2024-12-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos

Arbete kräver vissa uppoffringar? Kanske man kan stöta i lilltån...
Citera
2024-12-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rs1un
Hon kan ju alltid studera och skaffa sig en utbildning och sedan hitta ett välbetalt jobb.

Hur ska hon kunna leva på studiemedel när hon inte kan leva på lönen som undersköterska?
Citera
2024-12-29, 19:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Det är naturligtvis hetskonsumtionen. Den är verkligen en pest i den moderna tiden.
Hon måste ha den senaste iphone modellen. Byta bil var tredje år (ny naturligtvis, annars får man ingen "status"). Märkeskläder. Restaurangbesök, Resa till thailand MINST en gång om året. Helst två.
konsumtionshetsen är total bland de yngre generationerna. Den är rätt utbredd bland de äldre också.
Det är deras primitiva instinkter, de försöker köpa sig status genom idiotkonsumtion. Det är deras primitiva samlingsinstinkter, de här människorna ligger på samma nivå som en chimpans.

Det är inte att ta ett sämre jobb hon är rädd för i första hand (även om det naturligtvis inte är roligt, det förstår ju jag också) utan det är hennes upplevda status hon är rädd att förlora. Dagens unga förstår inte att det går att skaffa status bland sina medmänniskor utan vettlös konsumtion. Har hon inte lika fin iphone som sin väninna förlorar hon genast status i sin grupp, samma med bilen, kläderna...huset. Hon konsumerar stort för hon tror det är det hon är till för, hon förstår inte att det finns andra saker i livet som kan ge status eller livskvalitet.

Är det verkligen någon sådan hets i arbetarklassen i Skellefteå? Jaga status som WT-knegare, köra en Ford Kuga, bo i en fallfärdig kåk, ja kanske resa lite men en charter till Mallis är väl flott i deras bekantskapskrets.

Fattar faktiskt inte vilken "livsstil" det är hon försöker bevara. Ingen ny Tesla S/X, var är Chanel-väskan, Rolexen och designerkläderna? De ser ut att leva på 20k/mån, vilket de klarar på a-kassa och deltidsjobb i äldreomsorgen. Är det knark inblandat?
Citera
2024-12-29, 19:45
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos

Ingen aning har aldrig jobbat natt.
Men jag har jobbat på Volvo som ingenjör och då hade de på bandet utan utbildning inte så mycket lägre lön än oss ingenjörer med flera års eftergymnasial utbildning.

Många skiter nog i att det inte är hälsosamt när du får nästan lika hög lön som en ingenjör utan någon som helst utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in