Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-29, 17:55
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Jag tror de blev fartblinda. Enligt mäklarbyrån där huset låg ute för annons så är det gångavstånd till Northvolt. Dem, precis som alla andra anställda och investerare, blev lurade. De trodde säkert att de kommer bo där resten av livet.

Sen håller jag med om att de antagligen fått jobb för att fylla ut en plats, inte nödvändigtvis pga deras kompetens. Sedan har de fått fantasilöner i förhållande till deras utbildningsnivå.

Som jag skrev tidigare sä blir detta en viktig lärdom för de båda två att inte ta sådana livsförödande risker.

Behöver väl inte vara livsförödande. Pengar de investerat i bostaden kommer de förstås bli av med, men en motgång klarar väl de flesta, och de är ju unga fortfarande.
Citera
2024-12-29, 18:10
Medlem
Imnshos avatar
Tre års pappersvändande på ett dysfunktionellt företag som inte producerat ett skit lär inte vara nån speciell merit i CV:t. Snarare ses det som en lucka i karriären. Hon måste väl mest ha rullat tummarna under de tre åren.

Det blir ett bryskt uppvaknande för Moa och Lukas. Att stoltsera i slaskpressen med att man inte tar vilket jobb som helst lär vara avtändande för alla presumtiva arbetsgivare hon söker jobb hos.
Citera
2024-12-29, 18:12
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Behöver väl inte vara livsförödande. Pengar de investerat i bostaden kommer de förstås bli av med, men en motgång klarar väl de flesta, och de är ju unga fortfarande.
Jag hade nog kallat risk att bli hemlös och svårt för att hitta ny bostad för livsförödande. Men vad vet jag. De kanske har en rik farbror de kan snylta av.
Citera
2024-12-29, 18:19
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joanna
I en annan artikel står att hon hade ingångslön på 26 och med 11 tusen mer nu än när hon anställdes bör hon ha 37 nu.

Då är ju media helt ute och cyklar när de påstår att hon har långt över medianlönen allt för att få mer klickningar på artikeln
Citera
2024-12-29, 18:51
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Har du svårt att läsa mellan raderna?
Du förstår inte att det var sarkasm när jag inkluderade citationstecken?

Återigen: suck....
OK men de som drabbas suckar nog tyngre
Citera
2024-12-29, 18:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Då är ju media helt ute och cyklar när de påstår att hon har långt över medianlönen allt för att få mer klickningar på artikeln

Vad som är långt över kan man väl diskutera, men median 2023 låg på 35600:

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...e_1210924.html

Som 22-åring utan utbildning har hon ändå en lön i linje med många runt 30 som har pluggat 4-5 år. Skaffar hon sig inte något slitigt kneg blir det nog svårt att komma över 30 igen

Undrar vad det är i hennes livsstil som hon vill hänga kvar i? Ser ju ut som ett soc-fall i en rivningskåk så fattar inte vad de två behöver 60-70k netto per månad för att uppnå.
Citera
2024-12-29, 19:01
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Jag har inte läst hela tråden, men hur kunde en kreditgivare ens bevilja lån tilll: ett par som arbetar på samma arbetsplats - en helt oprövad högrisk-arbetsgivare, och de saknar utbildning för att kunna ta ett likvärdigt betalt arbete. Jag minns när jag sökte bolån som egenföretagare, och då var det precis sådana aspekter som togs i beaktning.

Dom som gav lånet var väl förblindad som dom flesta andra över " miraklet från ovan", dvs northvolt. Vilket senare visade sig vara ett luftslott och ett bedrägeri mer eller mindre. Men dom har ju en kåk, och även om läget att sälja inte är det bästa så har ju bostäder alltid ett visst substantiellt värde till skillnad från aktier ( eller tulpanlökar). Folk kommer ju alltid att behöva någonstans att bo.
Citera
2024-12-29, 19:04
Medlem
Fojoss avatar
"– Alltså, jag vet ju att det låter konstigt men jag kan inte ta vilket jobb som helst. Jag kan inte börja jobba inom restaurang igen till exempel, säger Moa Olsén."

Jo det kan du.
Citera
2024-12-29, 19:13
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Bimbo som vill tjäna mycket pengar på att göra så lite som möjligt. Om hon och de andra arbetarna på Northvolt hade kompetens och arbetsmoral hade kanske arbetet där sköts ordentligt så hade vi inte varit i den situationen vi befinner oss i nu. Om Moa är representativ för de som jobbar på Northvolt är det ju väldigt förståeligt att fabriken gått åt fanders. Hon behöver arbeta sig fram till en god lön, gärna ett arbete med fysiskt ansträngning för det ser hon ut att behöva. Samma sak gäller hennes toffelhjälte till pojkvän som säkerligen lägger sig som en dörrmatta för Moa - för att hon omgivs av sådana ”ja”-sägare är enda förklaringen till varför hon kan vara verklighetsfrånvänd nog att gå ut och tycka synd om sig själv i Aftonbladet på detta sättet.
Citera
2024-12-29, 19:27
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det var bara ett exempel för att visa att en kåk i sig inte behöver ha något värde i sig, En fastighet som ligger på fel ställe kan snabbt bli en belastning istället för en tillgång om man inte har råd med den.

Visst är det så men skellefteå är väl ingen typisk utflyttningsort. Städerna kring norrlandskusten har ju alltid haft stabil bostadsmarknad vad jag vet.
Citera
2024-12-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkaszorulo
Visst är det så men skellefteå är väl ingen typisk utflyttningsort. Städerna kring norrlandskusten har ju alltid haft stabil bostadsmarknad vad jag vet.

Har du missat artiklarna i AB senaste dagarna om lägenheter som inte för så länge sedan kostade 1:- nu kostar >1 miljon ?
Citera
2024-12-29, 19:32
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vad som är långt över kan man väl diskutera, men median 2023 låg på 35600:

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...e_1210924.html

Som 22-åring utan utbildning har hon ändå en lön i linje med många runt 30 som har pluggat 4-5 år. Skaffar hon sig inte något slitigt kneg blir det nog svårt att komma över 30 igen

Undrar vad det är i hennes livsstil som hon vill hänga kvar i? Ser ju ut som ett soc-fall i en rivningskåk så fattar inte vad de två behöver 60-70k netto per månad för att uppnå.

Det är naturligtvis hetskonsumtionen. Den är verkligen en pest i den moderna tiden.
Hon måste ha den senaste iphone modellen. Byta bil var tredje år (ny naturligtvis, annars får man ingen "status"). Märkeskläder. Restaurangbesök, Resa till thailand MINST en gång om året. Helst två.
konsumtionshetsen är total bland de yngre generationerna. Den är rätt utbredd bland de äldre också.
Det är deras primitiva instinkter, de försöker köpa sig status genom idiotkonsumtion. Det är deras primitiva samlingsinstinkter, de här människorna ligger på samma nivå som en chimpans.

Det är inte att ta ett sämre jobb hon är rädd för i första hand (även om det naturligtvis inte är roligt, det förstår ju jag också) utan det är hennes upplevda status hon är rädd att förlora. Dagens unga förstår inte att det går att skaffa status bland sina medmänniskor utan vettlös konsumtion. Har hon inte lika fin iphone som sin väninna förlorar hon genast status i sin grupp, samma med bilen, kläderna...huset. Hon konsumerar stort för hon tror det är det hon är till för, hon förstår inte att det finns andra saker i livet som kan ge status eller livskvalitet.
Senast redigerad av KaninHitler 2024-12-29 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in