2024-12-29, 11:54
Medlem
bithaxs avatar
Härligt för egenföretagare.
Då får de först en blankett att fylla i för vab och sen en annan blankett att fylla i där de bekräftar sin egen arbetstid.
Citera
2024-12-29, 12:02
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Bra, sätt åt de självutnämnda primadonnorna som föräldrar ofta är - de tror de gjort något fantastiskt och skapat något "unikt", iom att de reproducerat sig. Något även en amöba kan ordna... Föräldrar tror mången gånger de står ovan lagen - sätt dit dem så det förslår - låt dem lida och tappa sin extrainkomst...
Citera
2024-12-29, 12:09
Medlem
Distads avatar
Jag fick smak av detta för någon vecka sedan när FK tvingade mig att skicka in lönespec för att styrka en ansökt VAB-dag.
Citera
2024-12-29, 12:10
Medlem
Någon som vet om det gjorts en studie på inom vilka grupper i samhället där fuskandet är vanligast. Jag har aldrig gjort det och jag aldrig har aldrig hört talas om att någon i min närhet gjort det. Rent spontant känns det som att fusket är begränsat till en relativt liten skara individer. Att dela tips om hur man ska lägga upp föräldradagar är en sak men att utnyttja systemet till att begå bedrägeri är något helt annat. Jag ställer mig positiv till att fusket följs upp.
Citera
2024-12-29, 12:12
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
VAB är inte något som man ”ska” ta ut utan finns som ett stöd när barnen faktiskt är sjuka. Ovan beteende är det som föranleder högre kostnader för andra, hårdare granskning/regler och i slutändan att VAB-systemet kommer förändras till det sämre.

Nä såklart det inte ska tas ut men lycka till att söka ledigt dan innan för att det är en kanon dag. En förmån man har som förälder 8ch är nog vanligare än man tror att folk utnyttjar
Citera
2024-12-29, 12:13
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-blir-det-svarare-att-fuska-med-vab-ersattningen

[b]

Det här blir bra...800 miljoner till fuskande föräldrar... Helt sjukt.
Bra lag säger vi eller? Kommer det att hjälpa F-kassan? Återigen...800 mil som går bort helt onödigt.. Skattepengar helt enkelt.
Mycket bra!

Hoppas i slutändan att de fuskande föräldrarna även får betala tillbaka retroaktivt.
Har vi något förslag på hur en sådan åtgärd skulle kunna implementeras? Göra så att arbetsgivare rapporterar även för arbetstid bakåt i tiden?
Vad tycker ni?
Utbetalningsmyndigheten borde kunna göra en sådan kontroll bakåt i tiden.
Citera
2024-12-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Arbetsgivare har under lång tid duckat sitt ansvar. De har anmälningsplikt gentemot social myndigheter om någon har sjuka barn som de behöver vab:a för varje vecka år ut och år in. Man låtsas som det regnar och låter övriga medarbetare dra lasset på arbetsplatsen. För att inte tala om de stackars barnen som uppenbarligen far illa både fysiskt och i förlängningen även socialt. En fin tanke i grunden men totalt missbrukad av ett stort antal individer. Reformera kraftigt eller ta bort.

Mvh

Arbetgivare får inte ifrågasätta vab.
Citera
2024-12-29, 12:16
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Låt folk fuska lite och vara lediga ibland, vafaan.
Precis. Låt folk göra vad dom vill så att hela samhället till slut kollapsar...
Citera
2024-12-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Stod ju i det jag citerade att folk går till jobbet får lön och samma dag plockar ut cash för vab.

Om du ändå får betalt, varför inte passa på att vara hemma istället?

Jag må vara trög, men fusket är väl att du går till jobbet (och får betalt) samtidigt som du tar ut VAB (och får betalt). Dvs dubbla ersättningar?
Citera
2024-12-29, 12:25
Medlem
S.Jorgens avatar
Har ett svagt minne av att detta varit uppe tidigare, att Försäkringskassan tidigare jagade skol/dagispersonal för kontroll om barnet varit sjukanmält eller haft närvaro.
När skol/dagispersonal tillslut slog larm om hur resurskrävande detta var började Försäkringskassan istället ge sig på arbetsgivaren för kontroller hur vida arbetstagaren anmält VAB eller varit på jobb.

Någon här skrev att kollegan haft 70 dagar kvar att ta ut VAB.
Tolkade det som att dennes barn skulle fylla 12 om 70 dagar och därefter blir för gammal att VABBA på?

Med läkarintyg kan VAB-åldern höjas.

Samkörda register hade sparat mycket tid för arbetsgivare/skolpersonal/Försäkringkassa, dessutom säkert upptäckt fler tveksamma förehavanden än idag med stickkontroller.
Citera
2024-12-29, 12:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
I dagsläget skickas ju ett brev till arbetsgivaren vid stickprover, som sen ska skickas tillbaka.

Nu kan de bara kolla upp mot Skatteverket. Jag gissar att det helt enkelt kan göras betydligt fler kontroller. Egentligen borde det ju nästan vara 100%.
Vad är skillnaden exakt? att dom ringer skatteverket istället för AG? Det har väll ingen betydelse igentligen, dom får ju reda på om personen jobbat oavsett.
Citera
2024-12-29, 12:37
Medlem
Eftersom vabbfusk ökar skatten för oss som inte fuskar borde det va fängelsestraff för fusk, egoistiskt tänkande å med stor sannolikhet redan bidragstagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in