2024-12-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har barn, hon är vuxen nu och det skulle aldrig fallit mig in att fuska.

Allt fusk skall stoppas och beivras! Skattesystemet skulle byggas om totalt!

Så de enda som tillåts att fuska är de redan välbärgade?
För det är ju de som fuskar mest.
Detta är ju egentligen inget att gnälla över.
Men ändå klagas det mest på den lilla människan som vill ha någon extra tusenlapp att köpa mat för som man knappt har råd med längre.

Nä, folket borde ta tillbaka det som är sitt när de som förvaltar ens egna tillgångar inte ens kan hantera de!
Robin Hood ska vi ha! ...Men hade en sådan funnits hade han blivit satt i fängelse med påtryckningar av eliten som hotas..
Citera
2024-12-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-blir-det-svarare-att-fuska-med-vab-ersattningen

[b]

Det här blir bra...800 miljoner till fuskande föräldrar... Helt sjukt.
Bra lag säger vi eller? Kommer det att hjälpa F-kassan? Återigen...800 mil som går bort helt onödigt.. Skattepengar helt enkelt.

Utmärkt. Har trist erfarenhet av kollega som tog ut VAB, sjukskrev sig själv och kompade i en hel månad (svag chef lät det pågå) i samband med ett bostadsbyte för några år sedan. Var helt ensam i bemanningen av en central funktion hela den tiden och var färdig för egen sjukskrivning när kollegan äntligen behagade komma tillbaka. Behöver jag tillägga att han mer eller mindre öppet stoltserade med att ha fixat till en "gratis" semestermånad? Svin! Efter det har jag ledsnat på fusket. Hoppas folk blir återbetalningsskyldiga med ränta när de åker fast.
Citera
2024-12-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du menar förmodligen "risken att åka fast". Hur som helst skulle man kunna stävja fusket genom att inte ha så generösa VAB-regler. Varför inte karensdag?
Man kan ju också tänka sig att sänka alla löner så att det blir mindre attraktivt att arbeta samtidigt som man VAB-ar.
Citera
2024-12-29, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du menar de köper telefoner, bilar, märkeskläder och skit.. på kredit. Och får det inte att gå ihop?
Finns ingen ursäkt att parasitera på systemet för att invandringen osv. gör det. Det blir bara mer patetiskt att klaga på dito invandring som tär på systemet när de själva gör det.

Egentligen har jag inget emot att betala skatt, men när man ser vad det går till blir man mörkrädd!!
Tack vare det har jag givetvis skatteplanerarat en del, men det känns fel och fel från alla håll om du förstår vad jag menar? De som utnyttjar systemet skulle klippas av från systemet på livstid.

Du ska inte fundera över varför folk handlar på kredit? Kan det vara för att de annars inte har råd?
Märkeskläder är skit, men telefoner och bilar är nödvändigt för att leva i detta samhälle.
Testa att ha barn utan bil och testa ett liv utan telefon, lycka till.

Menade mer att det är de kategorier som fuskar, strugglande svenskar och giriga invandrare.
Tycker annars att det finns all rätt att paratisera på systemet ibland när ens egna lilla ekonomi är så hotad som den är idag.
Men för de som har råd eller de som har satt det i system i många år ska det självklart inte parasiteras.
Har inga som helst problem att en barnfamilj som knappt har råd med räkningar och mat tar tillbaka lite av de sjuka summor av skatt som de betalat genom åren som politiker bara slösar på ren skit som ingen skattebetalare ens har godkänt.

Jag håller med om att jag blir mörkrädd när jag ser var mina skattepengar går, men då menar jag inte till de som fuskar på lite bidrag av ens egna pengar ibland inom en ekonomiskt utsatt grupp.
Citera
2024-12-29, 11:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Du ska inte fundera över varför folk handlar på kredit? Kan det vara för att de annars inte har råd?
Märkeskläder är skit, men telefoner och bilar är nödvändigt för att leva i detta samhälle.
Testa att ha barn utan bil och testa ett liv utan telefon, lycka till.

Menade mer att det är de kategorier som fuskar, strugglande svenskar och giriga invandrare.
Tycker annars att det finns all rätt att paratisera på systemet ibland när ens egna lilla ekonomi är så hotad som den är idag.
Men för de som har råd eller de som har satt det i system i många år ska det självklart inte parasiteras.
Har inga som helst problem att en barnfamilj som knappt har råd med räkningar och mat tar tillbaka lite av de sjuka summor av skatt som de betalat genom åren som politiker bara slösar på ren skit som ingen skattebetalare ens har godkänt.

Jag håller med om att jag blir mörkrädd när jag ser var mina skattepengar går, men då menar jag inte till de som fuskar på lite bidrag av ens egna pengar ibland inom en ekonomiskt utsatt grupp.
Lite oftopic. Men jag har två bilar, MC och telefon. Grejen är att jag byter inte dem var eller vart annat år. Om folk rättade mun efter matsäcken skulle de inte ha ekonomiska problem.

Och folks ekonomiska problem resulterar i att de fuskar, och fuskare skall sättas dit! Det är mina skattepengar de fuskar med.
Citera
2024-12-29, 11:18
Moderator
Siegfrids avatar
Slå ihop VAB och föräldraledighet till ett konto och så får man plocka därifrån.
Kanske en säkerhetsventil av typen vård av anhörig för de stackare som har barn med typ cancer.
Citera
2024-12-29, 11:21
Medlem
Oj, trodde fk redan kunde kolla med arbetsgivaren om personen jobbat den specifika dagen. Jättebra att den nya pragmatiska regeringen sätter stopp för sossefusket.
Citera
2024-12-29, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Arbetsgivare har under lång tid duckat sitt ansvar. De har anmälningsplikt gentemot social myndigheter om någon har sjuka barn som de behöver vab:a för varje vecka år ut och år in. Man låtsas som det regnar och låter övriga medarbetare dra lasset på arbetsplatsen. För att inte tala om de stackars barnen som uppenbarligen far illa både fysiskt och i förlängningen även socialt. En fin tanke i grunden men totalt missbrukad av ett stort antal individer. Reformera kraftigt eller ta bort.

Mvh

Mycket skrik för ingenting. Hur kan det upplevas så betungande för arbetsgivaren att dokumentera om arbetstagare är frånvarande? Borde inte ta lång tid.

Förvånande är det då att man har barnen på dagis, vabbar och arbetar.
Citera
2024-12-29, 11:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om man inte själv har barn, eller har vuxna barn, så är man ganska så less på vab. En arbetskamrat sade att hon hade 70 dagar kvar, och nog utnyttjade hon det tills hon kom ner till noll. En annan var med i tidningen när de tittade på en karneval, trots att hon denna dag var hemma för vab. Jobbet skulle alltid vara klart 17.00 oberoende av hur många som var hemma för detta, och vi andra fick dra hela lasset. Många utnyttjar detta för att få lite extra lediga dagar.

Det är i längden orimligt att ha dessa generösa socialförsäkringssystem som läcker pengar. Inför karensdag även för VAB så sparas miljarder.

Och så yras det om sex timmars arbetsdag med bibehållen lön. Det påstås att Sverige är ett rikt land, sedan närdå? Och hur länge till, det är inte av gud givet att Sverige behåller sin position de kommande 30 åren om man inte faktiskt skapar konkret välstånd att fördela.
Citera
2024-12-29, 11:34
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Hur ska det bli svårare att fuska menar dom, dessa kontroller görs ju redan av FK?

I dagsläget skickas ju ett brev till arbetsgivaren vid stickprover, som sen ska skickas tillbaka.

Nu kan de bara kolla upp mot Skatteverket. Jag gissar att det helt enkelt kan göras betydligt fler kontroller. Egentligen borde det ju nästan vara 100%.
Citera
2024-12-29, 11:46
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KyleMilfHunter
Försäkringskassan= Sveriges mest kriminella verksamhet

Förskingringskassan.

Som tidigare sagt så trodde jag också redan FK kunde kolla upp sånt. Låter bara som onödigt extrajobb av arbetsgivare att jaga personnummer på de anställdas ungar.
Citera
2024-12-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Utmärkt. Har trist erfarenhet av kollega som tog ut VAB, sjukskrev sig själv och kompade i en hel månad (svag chef lät det pågå) i samband med ett bostadsbyte för några år sedan. Var helt ensam i bemanningen av en central funktion hela den tiden och var färdig för egen sjukskrivning när kollegan äntligen behagade komma tillbaka. Behöver jag tillägga att han mer eller mindre öppet stoltserade med att ha fixat till en "gratis" semestermånad? Svin! Efter det har jag ledsnat på fusket. Hoppas folk blir återbetalningsskyldiga med ränta när de åker fast.
Hoppas karma har kommit i kapp denna person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in