2024-12-29, 02:03
Medlem
Hoppas de går bakåt i tiden med.
Citera
2024-12-29, 02:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-blir-det-svarare-att-fuska-med-vab-ersattningen

[b]

Det här blir bra...800 miljoner till fuskande föräldrar... Helt sjukt.
Bra lag säger vi eller? Kommer det att hjälpa F-kassan? Återigen...800 mil som går bort helt onödigt.. Skattepengar helt enkelt.
"– Det vanligaste är att man begär ersättning för vab trots att man har jobbat och då får man dubbelersättning, säger Alexandra Wallin, försäkringsdirektör på Försäkringskassan."

Ganska korkat av dom som gör så ändå, då FK likt fler andra myndigheter har tips verksamhet samt stickkontroller. Har dessa satt det i system och gjort så i flera år så är det inget "oj jag råkade kryssa i fel". Det är grovt bedrägeri i min bok och kan ge några år skulle jag gissa på.

Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Låt folk fuska lite och vara lediga ibland, vafaan.
Ja. Men varför både vabba och jobba på samma dag. Det är ju bara korkat.
Citera
2024-12-29, 04:24
Medlem
Ett annat fusk är att ta ut vab bara för att få lite ledighet.
Citera
2024-12-29, 04:52
Medlem
Citat:

Vi som inte har barn, fick jobba hela tiden, medan mina kollegor var hemma och fuskade, så jag fick göra både mitt jobb och deras.

Tycker du verkligen att det är bra?

Jag tycker att det är förjävligt.
Citera
2024-12-29, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet420
Alltid tagit ut 60 dagar per år per barn. Alltså varför ska jag åka på jobbet om det är +25 grader ute eller mina barn ens sitta inne i skolan nä det har blivit stugan i lomma och bättre lära ut saker själv till sina barn
VAB är inte något som man ”ska” ta ut utan finns som ett stöd när barnen faktiskt är sjuka. Ovan beteende är det som föranleder högre kostnader för andra, hårdare granskning/regler och i slutändan att VAB-systemet kommer förändras till det sämre.
Citera
2024-12-29, 09:05
Medlem
Att brott ska beivras är väl självklart.
Men några 800 miljoner kommer man ju inte få tillbaka.Bra och ganska lätt att jämföra om man vabat och jobbat samtidigt.Men det är ju många som jobbar hemifrån och många F-skattare och ensamföretagare.Inte lätt att kolla dem.
Och om man vabar och barnet sover.Kan man då svara på ett jobbmail?Eller ta ett samtal?
Citera
2024-12-29, 09:07
Medlem
Måste va rena guldgruvan för staten att gå bakåt i tiden...
Citera
2024-12-29, 09:14
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns någon idé varför folk fuskar? Om det är för att de är slutkörda så borde de ju ta sjukdag,

Den enda person jag känner som öppet sagt varför den fuskade var just en person som var på gränsen till utbränd men inte ville skylta med saken. Det kan ha spelat in att egen sjukdom ger en karensdag, personen hade en väldigt ansträngd ekonomi också.
Citera
2024-12-29, 09:24
Medlem
Staten blåser ju oss hela tiden, och vi får knappt ut något av den höga skatten vi betalar för längre.
Låt vanligt folk få ha möjligheten att få dra ihop lite extra pengar när det är så tufft som det är nu!
De enda som inte gillar t.ex den här lagen är de utan barn som inte har en aning om hur tufft och dyrt det är, och de rika.
Folk fuskar ju uppenbarligen för att något är fel i systemet och att pengarna inte räcker till!
800 miljoner är dessutom ingenting i sammanhanget.
Det bränns hundratals miljarder på ren skit.
800 miljoner hade de byggt en parkeringsplats eller lekplats för efter att vissa har roffat åt sig det som de vill ha.

Jag verkligen fullkomligt hatar den nya regeringen, de har inte gjort något bra över huvud taget för vanligt folk!
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2024-12-29 kl. 09:32.
Citera
2024-12-29, 09:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Varför skulle jag betala skatt för att folk vill vara lediga lite?

Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Staten blåser ju oss hela tiden, och vi får knappt ut något av den höga skatten vi betalar för längre.
Låt vanligt folk få ha möjligheten att få dra ihop lite extra pengar när det är så tufft som det är nu!
De enda som inte gillar t.ex den här lagen är de utan barn som inte har en aning om hur tufft och dyrt det är, och de rika.
Folk fuskar ju uppenbarligen för att något är fel i systemet och att pengarna inte räcker till!
800 miljoner är dessutom ingenting i sammanhanget.
Det bränns hundratals miljarder på ren skit.
800 miljoner hade de byggt en parkeringsplats eller lekplats för efter att vissa har roffat åt sig det som de vill ha.

Jag verkligen fullkomligt hatar den nya regeringen, de har inte gjort något bra över huvud taget för vanligt folk!
Folk fuskar för de har ingen moral och för de kan, många har upptäckt att det går att fuska och då sätter de det i system. Varför i helvete skall mina skattepengar gå till folk som fuskar? De stjäl, först stjäl staten mina pengar och sedan stjäl någon som fuskar pengar från staten så staten börjar stjäla mer pengar från mig?!?! Sätt dit de som fuskat 10tals år tillbaka med betalningsplan plus ränta!

Bästa vore om alla betalade sitt, inga jävla skatter alls!
Citera
2024-12-29, 09:49
Medlem
Onanikrems avatar
Inte för jag är någon höginkomsttagare... ALLS! Men, det här är vad jag känner när jag läser om folk som fuskar. Vad får jag för mina skattepengar då?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kqz5k/svenskt-naringslivs-ordf-vad-fan-far-jag
Citera
2024-12-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns någon idé varför folk fuskar? Om det är för att de är slutkörda så borde de ju ta sjukdag, men kan förstå att vab inte känns lika pinsamt. Mental ohälsa får man inte prata om, och många arbetsgivare tror inte på den.
Egen sjukanmälan=karensdag.
Vab=ingen karensdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in