2024-12-28, 14:20
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Nej, det var inte riktigt så. Hunddamen hörde av sig dagen innan rättegången startade och fick efter ett par dagar se samma videofilm som använts vid fotohandlarparets konfrontation.

Dessvärre hade bilder från just denna konfrontation visats i tidningarna vid denna tidpunkt, med just läkarnas ansikten maskerade, men numren synliga, så det var känt vilka nummer som var de misstänkta.

Ja, så var det ja. Ber om ursäkt om jag förvillat.
Citera
2024-12-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det sista säkra vittnet på Östermalm kontrollerades inte, ingen undersökning av hans bil eller bostad genomfördes trots att hans bostad och bil var de sista två kända platserna där BO befann sig innan hon försvann.

Man kan fråga sig varför?

Ja verkligen. Är man den sista som man vet har träffat brottsoffret är man ALLTID misstänkt!
Citera
2024-12-28, 14:23
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, så var det ja. Ber om ursäkt om jag förvillat.

Det är ju en väldigt positiv egenskap att kunna ta tillbaka och korrigera sig.
Citera
2024-12-28, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Eftersom ingen längre betalade tömdes förvaringsboxen den 12/6. Catrines tillhörigheter förvarades sedan på SL:s hittegodsexpedition, där polisen sedermera kvitterade ut dem.

Hur fungerade effektförvaringen där CDC hade sina tillhörigheter? Betalade man per dag, per vecka, i förskott, i efterskott, hur öppnade och låstes förvaringen, och har det framkommit när CDC senast var där? Har för mig att det låg något kvitto bland hennes prylar.
Kan man dra slutsatsen att sista gången CDC använde sig av förvaringen är den 11-12/6 beroende på när den tömdes och tillhörigheterna hamnade på hittegods?
Om hon var där den 8/6 och lämnade av radion ( Sharp) så är det väl troligt att hon använde förvaringen efter det datumet eller gått och frågat efter sina tillhörigheter på hittegods om hon var vid liv den 12/6-13/6?
Citera
2024-12-28, 14:28
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Om hon var där den 8/6 och lämnade av radion ( Sharp) så är det väl troligt att hon använde förvaringen efter det datumet eller gått och frågat efter sina tillhörigheter på hittegods om hon var vid liv den 12/6-13/6?

För en "vanlig" människa vore det säkert naturligt att omedelbart gå till hittegodsavdelningen och eftersöka sina saker, men jag vet inte om man kan vara säker på det när det gäller människor i missbruk och med en sådan eländig livsstil.
Citera
2024-12-28, 14:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Eftersom ingen längre betalade tömdes förvaringsboxen den 12/6. Catrines tillhörigheter förvarades sedan på SL:s hittegodsexpedition, där polisen sedermera kvitterade ut dem.

Tack costa-mop för att du belyser detta!

Med stor sannolikhet var hon inte i livet efter pingsthelgen eftersom hon inte hämtade ut sina saker den 11/6.
Citera
2024-12-28, 14:32
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det är bara att läsa dessa inlägg. Du uttrycker visst tvivel.

Borde inte du åtminstone förklara varför du hyste dessa åsikter tidigare? Idag låter det helt annorlunda av någon anledning?
Det går tyvärr inte att förklara för någon som inte förstår.

Det roligaste är att du tycker att meningen "Jag är personligen övertygad om att läkarna är oskyldiga" tyder på tvivel samtidigt som du själv knappt har uttryckt en enda egen åsikt på alla år utan bara antyder saker med frågestecken efter varje mening. Om du menar att jag är osäker på vad jag tycker, vad är inte du då?
Citera
2024-12-28, 14:48
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det roligaste är att du tycker att meningen "Jag är personligen övertygad om att läkarna är oskyldiga" tyder på tvivel samtidigt som du själv knappt har uttryckt en enda egen åsikt på alla år utan bara antyder saker med frågestecken efter varje mening.

Den sortens ohederliga debatteknik förklaras bra här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Just_Asking_Questions
Citera
2024-12-28, 15:12
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Den sortens ohederliga debatteknik förklaras bra här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Just_Asking_Questions
Exakt. Kallas ibland "JAQing off" på engelska.

Och i da Costa fallet är det rättshaveristernas snuttefilt att just slänga ur sig "frågor" och sedan svamla kring de eventuella svaren eller ickesvaren. Taktiken går ut på att underminera redan fastslagna sanningar långt efter att alla redan är övertygade om en viss sak. Och sedan bara upprepa och upprepa..

Som t.ex. Thomas Allgéns medverkan i styckmordet som vi idag vet kokades ihop av en psykiskt labil hustru som en del i en skilsmässa. Men för haveristerna så spelar det ingen roll - Det är bara att upprepa de gamla vederlagda polisteorierna om fotograferande och flinande styckmördarläkare!
Citera
2024-12-28, 15:26
Medlem
Henselons avatar
Så vad har vi?

T.Å och Catrine lämnar in saker, bla en bandspelare på Centralens effektförvaring den 8/6. Som för övrigt är Lördag, Pingstafton 1984. För övrigt den dag som Läkarna, enligt Åklagaren A. Helin´s gärningsmannabeskrivning var just det datum då Catrine skulle blivit mördad och sedan styckad.

Arkitekten träffar Catrine, troligtvis på Söndagen den 9/6 för att dagen därpå släppa av henne i Kungsträdgården den 10/6.

Ragge menar bestämt att Catrine ringt honom nån dag eller två efter hans Födelsedag den 10/6. Hon ville då hyra en stuga i Ösmo.

M.säppele ser/träffar Catrine i Kungsträdgården den 10/6 med två män som antingen försöker eller lyckas få med henne in i en bil. Metallic grön Volvo.

Den 11/6, på morgonen ligger T.Å i sitt hus i Gislaved och inte rest upp till STHLM förrens ett par dagar senare, allt enligt förhör. Sedan händer något.

I ett annat förhör drar sig T.Å till minnes att han träffat "Damen i vitt" den 12/6 tillsammans med B.M
när de letat efter Catrine. Catrine skulle då gått iväg med en nymuckad, manlig person.
Citera
2024-12-28, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amiden
Förhöret med vaktmästaren andas samma upphetsade flockbeteende som andra förhör. Folk som vill "hjälpa till" eftersom de via polisens gripande av TH har övertygats om att han är skyldig och därigenom måste vara en skum typ. Det är häpnadsväckande hur mycket av förhören som är rena skvallret med långsökta kopplingar till det som TH anklagas för. Utredarna bedrev inte en utredning där de samlade bevis, de skrapade ihop material till ett karaktärsmord på TH och TA eftersom det inte fanns någonting som bevisade deras skuld.

Det första förhöret med Werner hölls 1/11 1984, det vill säga åtskilliga veckor innan TH greps. Polisen frågade Werner på slutet om han misstänkte orsaken till att de ställde frågor. Han sade då att han antog att det hade med hustruns död att göra. Werner var alltså inte ens medveten om att TH misstänktes för mordet på da Costa.
Citera
2024-12-28, 15:52
Avslutad
Citat:
Det är ju inte omöjligt att Härm var där för att mata försöksdjuren, som jag minns det uteslöt inte TH att han varit på rättsläkarstationen den dagen, men om det var på förmiddagen så matchar det inte enkelt med att få dit Catrine da Costa och mörda henne mitt på dagen.

Ja, TH sade att han eventuellt kunde ha åkt in en sväng, fast han inte mindes det säkert. Rajs däremot menade att han och TH kommit överens om att Rajs skulle titta till råttorna så det fanns ingen anledning för TH att åka in av den anledningen. Rajs med hustru stötte ihop med TH senare på eftermiddagen inne på rättsläkarstationen (dock osäkerhet i uppgift om datum).
Angående Catrine: vad är det som säger att hon mördades mitt på dagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in