2024-12-28, 13:35
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Några reflektioner efter genomläsning av materialet moderator så generöst länkar till:

•Var parkerar TÅ sin bil när CDC är på effektförvaringen med radion den 8/6?

• Någon tömmer boxen- effektförvaringen den 12/6- varför och av vem?

• Finns förhör med RL om vad de gör i Ösmo den 9-11/6?

• Hur hamnar CDC:s tillhörigheter i källarförrådet på Jungfrudansen 14, och stämmer det att det är ett giltigt id-kort när CDC är vid liv?

• Den 17/6 åker TÅ till Stockholm för att leta efter CDC, var bor han då?

•Vilket år dör TÅ och har man DNA-testat honom mot fynd materialet från CDC?

• Arkitekten släpper av CDC på Hamngatan omkring 10:30 den 10/6, är det då möjligt att CDC möter TÅ? Enligt hans dotter är TÅ inne i Stockholm och letar efter CDC den 10/6.

• Går det utifrån hugg- karvning och skärspår på CDC:s kvarlevor samt via knutarna på sopsäckarna avgöra om GM är höger eller vänsterhänt?

• Har man säkrat saliv- fingeravtryck på det stora vita kuvertet som återfinns vid en av fyndplatserna?

• Vilken typ av kniv kommer Rajs fram till att CDC:s kvarlevor styckas med utifrån paraffinavgjutningarna?

Hur vet man att förvaringen tömdes just den 12/6?
Var väl bara en nyckel som man kunde hämta godset närsomhelst?
Var det speciella boxar på Centralen?
Citera
2024-12-28, 13:40
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
På sid 697 och framåt i FUP pdf som laddats upp här, kallas Bilaga A-G grund NY (jag kan tyvärr inte kopiera från pdf:en) finns förhör med djurskötaren Bengt Werner. Han kunde från början inte säga exakt datum men visste att det var en måndag som dessutom var helgdag, och att det var på försommaren. Det visar sig efter kontroll i almanackan att den enda dag som kan komma ifråga är den 11 juni, annandag pingst.

Avskrivet: "...kom han som vanligt till KI med buss vid 09.30-tiden, gick in på djuravdelningen och hörde ett skrammel. Han möttes då av TH som kom ut från djurrummet (de djur de använder för forskningen förvaras i detta rum) alldeles grå i ansiktet och verkade "konstig". Werner utbrast "Vad fan gör du här?". Han fick endast ett mummel till svar och TH försvann i korridoren. [...] Werner säger på olika frågor att detta är en klar minnesbild han har och han tar inte fel.

I ett senare förhör anger Werner tidpunkten för mötet med TH till mellan 9 och 11.

Bara detta uttalande av Werner gör ju att man kan bortse från honom:
"I övrigt har Werner lagt märke till att de fall han undervisar i hängning eller vid obduktioner av hängda-strypta personer verkar det som TH får en sexuell tillfredställelse. Werner har flera gånger tänkt för sig själv "snart går det för honom" "

Edit: I övrigt kan man notera i förhöret att det är Rajs som tipsar polisen om att han talat med någon som polisen bör tala med. Man kan ju bara gissa vad Rajs tutat i Werner.
Senast redigerad av habet 2024-12-28 kl. 13:49.
Citera
2024-12-28, 13:44
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
På sid 697 och framåt i FUP pdf som laddats upp här, kallas Bilaga A-G grund NY (jag kan tyvärr inte kopiera från pdf:en) finns förhör med djurskötaren Bengt Werner. Han kunde från början inte säga exakt datum men visste att det var en måndag som dessutom var helgdag, och att det var på försommaren. Det visar sig efter kontroll i almanackan att den enda dag som kan komma ifråga är den 11 juni, annandag pingst.

Det är ju inte omöjligt att Härm var där för att mata försöksdjuren, som jag minns det uteslöt inte TH att han varit på rättsläkarstationen den dagen, men om det var på förmiddagen så matchar det inte enkelt med att få dit Catrine da Costa och mörda henne mitt på dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det sista säkra vittnet på Östermalm kontrollerades inte, ingen undersökning av hans bil eller bostad genomfördes trots att hans bostad och bil var de sista två kända platserna där BO befann sig innan hon försvann.

Man kan fråga sig varför?

Istället för att bara ställa ett tusen insinuanta frågor kan du väl redogöra för vad du själv tror är svaret på frågan.

Mitt eget svar, om det är så att du faktiskt undrar, är att polis tidigt bestämde sig för vem den skyldige var och sedan ägnade all undersökningsverksamhet åt att försöka bevisa den specifika teorin.

Vilket som känt aldrig gav ett enda mikroskopiskt tekniskt belägg för den aktuella hypotesen.
Citera
2024-12-28, 13:46
Medlem
Citat:
Det fetade: ja, där har du en poäng. En sak jag reflekterade över var att hon uppenbarligen var tysk eller från ett tysktalande land ursprungligen. Hon gav ett intryck av tysk noggrannhet, om du förstår vad jag menar. En lite pedantisk äldre dam som liksom registrerar saker och ting som troligen ingen annan skulle notera. Därför är det väl inte orimligt att tänka sig att hon kan ha gjort en iakttagelse av två män med en barnvagn. Det är just identifieringen av männen flera år senare jag finner osannolik, vilket ju även tingsrätten ansåg. Det skulle vara mycket intressant att få ta del av hennes utpekande vid videokonfrontationerna, hur pass säker hon var och så vidare.
Om jag inte minns fel gav hon sig tillkänna först efter att rättegångarna hade startat i tingsrätten och hon hade varit där som åhörare inte så konstigt om hon kunde peka ut dem. Obs det var länge sedan jag läste döden är en man jag kan blanda ihop med något av de andra vittnena.
Citera
2024-12-28, 13:52
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om jag inte minns fel gav hon sig tillkänna först efter att rättegångarna hade startat i tingsrätten och hon hade varit där som åhörare inte så konstigt om hon kunde peka ut dem. Obs det var länge sedan jag läste döden är en man jag kan blanda ihop med något av de andra vittnena.

Det stämmer.
Citera
2024-12-28, 13:52
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:

Avskrivet: "...kom han som vanligt till KI med buss vid 09.30-tiden, gick in på djuravdelningen och hörde ett skrammel. Han möttes då av TH som kom ut från djurrummet (de djur de använder för forskningen förvaras i detta rum) alldeles grå i ansiktet och verkade "konstig". Werner utbrast "Vad fan gör du här?". Han fick endast ett mummel till svar och TH försvann i korridoren. [...] Werner säger på olika frågor att detta är en klar minnesbild han har och han tar inte fel.

I ett senare förhör anger Werner tidpunkten för mötet med TH till mellan 9 och 11.
Bara en sådan sak som att en djurskötare ställer en rättsläkare till svars på ett så aggressivt och otrevligt sätt skorrar falskt. Det brukar finnas tydliga hierarkier inom sjukvården och jag tror knappast att den institutionen var något undantag.
Citera
2024-12-28, 13:53
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Hur vet man att förvaringen tömdes just den 12/6?
Var väl bara en nyckel som man kunde hämta godset närsomhelst?
Var det speciella boxar på Centralen?
Eftersom ingen längre betalade tömdes förvaringsboxen den 12/6. Catrines tillhörigheter förvarades sedan på SL:s hittegodsexpedition, där polisen sedermera kvitterade ut dem.
Citera
2024-12-28, 13:56
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det stämmer.
Var hennes vittnesmål och utpekande dåligt förut så blir det helt värdelöst om det ligger till på det här sättet.
Citera
2024-12-28, 13:57
Medlem
LonoMonos avatar
OM dessa vittnesmål skulle vara sanna skulle det vara det sämst genomförda mordet någonsin. Den tilltänkte mördaren Teet Härm har då blivit upptäckt på den kommande brottsplatsen inte mindre än tre gånger: Jovan Rajs, djurskötaren och damen med hunden.

Trots detta bestämmer han sig för att ritualmörda en kvinna på samma plats strax efteråt.
Citera
2024-12-28, 14:08
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Eftersom ingen längre betalade tömdes förvaringsboxen den 12/6. Catrines tillhörigheter förvarades sedan på SL:s hittegodsexpedition, där polisen sedermera kvitterade ut dem.

Ok, tack för det.
Citera
2024-12-28, 14:09
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Om jag inte minns fel gav hon sig tillkänna först efter att rättegångarna hade startat i tingsrätten och hon hade varit där som åhörare inte så konstigt om hon kunde peka ut dem.

Nej, det var inte riktigt så. Hunddamen hörde av sig dagen innan rättegången startade och fick efter ett par dagar se samma videofilm som använts vid fotohandlarparets konfrontation.

Dessvärre hade bilder från just denna konfrontation visats i tidningarna vid denna tidpunkt, med just läkarnas ansikten maskerade, men numren synliga, så det var känt vilka nummer som var de misstänkta.
Citera
2024-12-28, 14:13
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mililla
Vanligtvis så ligger det något annat bakom Münchhausen by proxy, troligtvis en personlighetsstörning såsom borderline eller narcissism. Kan det ha handlat om svartsjuka? Det är något som följer med iallafall en borderline personlighetsstörning. Jag tycker tecknen tyder på det när hon letar bevis och går igenom Thomas saker gång på gång.
Ja, att det ligger någon slags psykiatrisk problematik i botten är inte osannolikt. När ett barn börjar jollra osammanhängande och prata om märkliga ting - som ungefär alla barn gör - är det inte normalt att börja spekulera om huruvida nämnda barn har bevittnat ett styckmord (eller att barnet har lärt sig japanska, vilket var en annan av CA:s teorier).

Även om CA uppenbarligen var mycket pådrivande kan knappast polisens beredvillighet att bekräfta hennes historier ha gynnat ett mer sunt förhållningssätt. Liksom hos de andra vittnena förstärktes givetvis uppfattningen om de hade sett något viktigt när polisen tog deras uppgifter på allvar.

Att CA fick polisens bekräftelse och dessutom information inifrån utredningen var dock än mer ödesdigert än att hunddamen och MR levde i föreställningen om att de hade gjort korrekta iakttagelser.

Det utvecklades med all tydlighet en slags symbios mellan CA och polisen, som avspeglades i förundersökningen. Bland annat står CA angiven som målsägande i förundersökningsprotokollet, trots att ingen någonsin har påstått att hon utsattes för ett brott. Likaså finns noterat att "fru Allgén" underrättades om resultatet av husrannsakan från Allgéns trädgårdsland där den lönlösa jakten på Catrines huvud ägde rum. Vad mer fru Allgén fick kännedom om utan att det nedtecknades hade ju varit av intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in