2024-12-24, 10:18
Medlem
Har bilen växlat felfritt i ett år sedan du köpte den kan du nog utgå från att den var felfri när du köpte den och gått sönder nu.

Hade Mecatronicen knasat från början hade du märkt det direkt, så i detta fall blir det nog tyvärr ägaransvar.
Jag förstår att man till varje pris vill välta över kostnaden på någon annan. Men ju äldre bilen blir desto svårare är de att lyckas med detta.

Det är nackdelen med en gammal bil. Ibland blir de en nitlott.

Du kan ju försöka att kriga med bilhandlaren och ARN, men det kostar det med i form av tid och energi.
Citera
2024-12-27, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Mycket intressant. Hittade inget just om begagnade fordon. Men om detta gäller även för dessa så slår det förstås mina förslag.

Kanske du kan länka lite specifikt om dessa i KKL?

Det är inga speciella regler för begagnat utan man har 3år reklamationsrätt för fel utöver vad man kan förvänta sig utifrån ålder, pris och varudeklaration.

Men bara om man köper bilen av en professionell handlare, inte av en privatperson eller av ett företag som inte har handel med bilar som huvudsyssla.
Citera
2024-12-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är inga speciella regler för begagnat utan man har 3år reklamationsrätt för fel utöver vad man kan förvänta sig utifrån ålder, pris och varudeklaration.

Men bara om man köper bilen av en professionell handlare, inte av en privatperson eller av ett företag som inte har handel med bilar som huvudsyssla.
Blir lite konstigt med tanke på nybilsgarantin bara sträcker sig 2 år.
Hade själv en ny X3, det dök upp fel, gick under nybilsgarantin, efter två år gick lager sönder o remskiva från motor som driver generator separera, bilen gått 1200mil, Bmw hänvisa nybils garanti gäller inte, LF, uppgav det samma, men eftersom bilen är så ny o gått så kort har du låg självrisk. Själva repet gick på 25000kr, skulle det gälla som ni skriver skulle inte LF erbjuda sig betala o jag betala enbart en låg självrisk på 1500kr
Senast redigerad av hjorten16 2024-12-27 kl. 19:01.
Citera
2024-12-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Blir lite konstigt med tanke på nybilsgarantin bara sträcker sig 2 år.

Beror väl på vad dr är för bil. Min hade 4år eller 8000mil.

Sen är skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt att reklamationsrätt gäller bara fel som är ursprungliga.
Citera
2024-12-27, 19:06
Medlem
Citat:
Beror väl på vad dr är för bil. Min hade 4år eller 8000mil.

Sen är skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt att reklamationsrätt gäller bara fel som är ursprungliga.
Oftast är dom ursprungliga, spec på en ny bil som knappt har några mil, bmw själva förklara detta är mycket ovanligt, måste ha uppstått isamband med montering av bilen.

Men har haft nytta av motor försäkring många gånger, hade en relativt nu M3, även den fick fel som inte var vanliga, där man hänvisa försäkring gäller, oftast handlar det om dyra reparationer.
Citera
2024-12-27, 19:12
Medlem
Citat:
Oftast är dom ursprungliga, spec på en ny bil som knappt har några mil, bmw själva förklara detta är mycket ovanligt, måste ha uppstått isamband med montering av bilen.

Ja, men tredje året är det du som måste visa att det är ursprungligt.
Citera
2024-12-27, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Har bilen växlat felfritt i ett år sedan du köpte den kan du nog utgå från att den var felfri när du köpte den och gått sönder nu.

Hade Mecatronicen knasat från början hade du märkt det direkt, så i detta fall blir det nog tyvärr ägaransvar.
Jag förstår att man till varje pris vill välta över kostnaden på någon annan. Men ju äldre bilen blir desto svårare är de att lyckas med detta.

Det är nackdelen med en gammal bil. Ibland blir de en nitlott.

Du kan ju försöka att kriga med bilhandlaren och ARN, men det kostar det med i form av tid och energi.

Citat:
Ursprungligen postat av askum
Mycket intressant. Hittade inget just om begagnade fordon. Men om detta gäller även för dessa så slår det förstås mina förslag.

Kanske du kan länka lite specifikt om dessa i KKL?

Du har redan fått ett mycket bra svar, det är bara att glömma allt vad reklamationer och allmänna reklamationsnämnden heter.

(Obegripligt att så många tomtar till efterblivna och okunniga flashbackare alltid samlas i den här typen av trådar. När de sitter och klipper texter från olika artiklar och tror att de har uppfunnit ljuset).

Säg att du själv skulle ha sålt en bil, privat, till någon snubbe som du inte känner. Sen kommer snubben tillbaka efter ett år, och nu har både motor och växellåda rasat. Och nu tycker han att du ska ta tillbaka köpet

Skulle du verkligen acceptera det?

Hade det varit fel på bilen vid inköpstillfället, vilket är en viktig förutsättning för att en reklamation överhuvudtaget ska vara aktuell, så hade du märkt det, dagen efter, veckan efter, eller veckorna efter.

Om du ska hålla på med så här gamla bilar, så är min rekommendation att du lär dig att utföra de enklaste reparationerna själv. Arbetskostnaderna för relativt enkla ingrepp, relativt enklare reparationer, som kommer med ålder, slitage och miltal, bli så jävla stora annars.

Det finns jättebra klipp på nätet. Som visar hur man byter bromsbelägg, bromsskivor, avgassystem, osv. Att ens betala för batteribyte? Har du aldrig hållit i ett verktyg?

Efter lite googlande får du tag på en adapter som du själv kopplar till uttaget i bilen, så kan du med hjälp av en bärbar dator själv tolka felkoder. Om Audi vägrar ge ett mer precist förslag åker du runt till några verkstäder en ledig dag, tills du får napp.

(Audi borde kunna ge ett förslag på en felsökning, för en tusenlapp, när de verkligen tränger ner i vilket fel det är. Men med förslag som jag har fått nu, så är de ju ute för att skörta upp dig. Ordentligt. De vill förbereda dig mentalt på att du kommer att få en faktura på 25 000, för ett ”megainterferensfel i korsbytesramen”. Som var väldigt komplicerat att lösa.).

Edit:
https://motorbranschen.mrf.se/expert...mekatronik-ar/

https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=55441
Senast redigerad av Specsavers65 2024-12-27 kl. 19:22.
Citera
2024-12-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ja, men tredje året är det du som måste visa att det är ursprungligt.
Fast man klarar inte av o bevisa materialfel som Bmw:s mekaniker uppgav, man uppgav materialfel och att plattor separerat, denna kräver försäkringsbolag in för att försäkrings ska gälla.

Minns jag snackade med skadekillen på LF, var isamband med Tesla strejken, där jag uppgav, nu är det inte första gången en ny bmw går sönder för mig, blir el bil framöver, samtliga har fått motorproblem som lämnat en efter vägen, viss Bmw assistans är mycket bra, men en ny bil ska man kunna lita på.

Där han uppgav vad en tesla kosta o försäkra hos dom, spec den jag gav reg-nummer på.

Nu köper jag inte en Bmw igen, tre har rasat, anser inte att det är en slump, utan kvalitén är dålig även på deras flagg skepp som M utgör.
Citera
2024-12-27, 19:41
Medlem
Citat:
Fast man klarar inte av o bevisa materialfel som Bmw:s mekaniker uppgav, man uppgav materialfel och att plattor separerat, denna kräver försäkringsbolag in för att försäkrings ska gälla.

Om BMW:s egen tekniker hävdar materialfel, och du har det dokumenterat så har du ju ett case?
Citera
2024-12-27, 19:45
Medlem
Citat:
Där han uppgav vad en tesla kosta o försäkra hos dom, spec den jag gav reg-nummer på.

15k i helförsäkring 2500mil/år betalar jag. Men bor i en del av landet där många kör som biltjuvar, det var säkert billigare i din landsända.
Citera
2024-12-27, 20:03
Medlem
Citat:
Om BMW:s egen tekniker hävdar materialfel, och du har det dokumenterat så har du ju ett case?
Fast samtidigt handlar det om 1500kr i självrisk, ska jag börja processa lär jag få vänta länge på bilen.
Försäkrings killen berätta 60 dagar betalar man stillestånd, därefter får man inget mer, lite det som kom fram när vi snacka tesla o deras kunder som inte fick sina bilar repade.

Tycker mer försäkringsbolaget ska reagera, det är dom som betalar helheten. dom har skaderapporten där allt står.
Citera
2024-12-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Du har redan fått ett mycket bra svar, det är bara att glömma allt vad reklamationer och allmänna reklamationsnämnden heter.

(Obegripligt att så många tomtar till efterblivna och okunniga flashbackare alltid samlas i den här typen av trådar. När de sitter och klipper texter från olika artiklar och tror att de har uppfunnit ljuset).

Säg att du själv skulle ha sålt en bil, privat, till någon snubbe som du inte känner. Sen kommer snubben tillbaka efter ett år, och nu har både motor och växellåda rasat. Och nu tycker han att du ska ta tillbaka köpet

Skulle du verkligen acceptera det?

Hade det varit fel på bilen vid inköpstillfället, vilket är en viktig förutsättning för att en reklamation överhuvudtaget ska vara aktuell, så hade du märkt det, dagen efter, veckan efter, eller veckorna efter.

Om du ska hålla på med så här gamla bilar, så är min rekommendation att du lär dig att utföra de enklaste reparationerna själv. Arbetskostnaderna för relativt enkla ingrepp, relativt enklare reparationer, som kommer med ålder, slitage och miltal, bli så jävla stora annars.

Det finns jättebra klipp på nätet. Som visar hur man byter bromsbelägg, bromsskivor, avgassystem, osv. Att ens betala för batteribyte? Har du aldrig hållit i ett verktyg?

Efter lite googlande får du tag på en adapter som du själv kopplar till uttaget i bilen, så kan du med hjälp av en bärbar dator själv tolka felkoder. Om Audi vägrar ge ett mer precist förslag åker du runt till några verkstäder en ledig dag, tills du får napp.

(Audi borde kunna ge ett förslag på en felsökning, för en tusenlapp, när de verkligen tränger ner i vilket fel det är. Men med förslag som jag har fått nu, så är de ju ute för att skörta upp dig. Ordentligt. De vill förbereda dig mentalt på att du kommer att få en faktura på 25 000, för ett ”megainterferensfel i korsbytesramen”. Som var väldigt komplicerat att lösa.).

Edit:
https://motorbranschen.mrf.se/expert...mekatronik-ar/

https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=55441

Du verkar helt bortse från KKL, dessutom ställer du en öppen fråga om en privat försäljning med fel som visar sig efter ett år. Ts har köpt bilen av en handlare, inom två år så presumeras att felet är ursprungligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in