Citat:
Ursprungligen postat av
Boibuss
Har bilen växlat felfritt i ett år sedan du köpte den kan du nog utgå från att den var felfri när du köpte den och gått sönder nu.
Hade Mecatronicen knasat från början hade du märkt det direkt, så i detta fall blir det nog tyvärr ägaransvar.
Jag förstår att man till varje pris vill välta över kostnaden på någon annan. Men ju äldre bilen blir desto svårare är de att lyckas med detta.
Det är nackdelen med en gammal bil. Ibland blir de en nitlott.
Du kan ju försöka att kriga med bilhandlaren och ARN, men det kostar det med i form av tid och energi.
Citat:
Ursprungligen postat av
askum
Mycket intressant. Hittade inget just om begagnade fordon. Men om detta gäller även för dessa så slår det förstås mina förslag.
Kanske du kan länka lite specifikt om dessa i KKL?
Du har redan fått ett mycket bra svar, det är bara att glömma allt vad reklamationer och allmänna reklamationsnämnden heter.
(Obegripligt att så många tomtar till efterblivna och okunniga flashbackare alltid samlas i den här typen av trådar. När de sitter och klipper texter från olika artiklar och tror att de har uppfunnit ljuset).
Säg att du själv skulle ha sålt en bil, privat, till någon snubbe som du inte känner. Sen kommer snubben tillbaka efter ett år, och nu har både motor och växellåda rasat. Och nu tycker han att du ska ta tillbaka köpet
Skulle du verkligen acceptera det?
Hade det varit fel på bilen vid inköpstillfället, vilket är en viktig förutsättning för att en reklamation överhuvudtaget ska vara aktuell, så hade du märkt det, dagen efter, veckan efter, eller veckorna efter.
Om du ska hålla på med så här gamla bilar, så är min rekommendation att du lär dig att utföra de enklaste reparationerna själv. Arbetskostnaderna för relativt enkla ingrepp, relativt enklare reparationer, som kommer med ålder, slitage och miltal, bli så jävla stora annars.
Det finns jättebra klipp på nätet. Som visar hur man byter bromsbelägg, bromsskivor, avgassystem, osv. Att ens betala för batteribyte? Har du aldrig hållit i ett verktyg?
Efter lite googlande får du tag på en adapter som du själv kopplar till uttaget i bilen, så kan du med hjälp av en bärbar dator själv tolka felkoder. Om Audi vägrar ge ett mer precist förslag åker du runt till några verkstäder en ledig dag, tills du får napp.
(Audi borde kunna ge ett förslag på en felsökning, för en tusenlapp, när de verkligen tränger ner i vilket fel det är. Men med förslag som jag har fått nu, så är de ju ute för att skörta upp dig. Ordentligt. De vill förbereda dig mentalt på att du kommer att få en faktura på 25 000, för ett ”megainterferensfel i korsbytesramen”. Som var väldigt komplicerat att lösa.).
Edit:
https://motorbranschen.mrf.se/expert...mekatronik-ar/
https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=55441