2024-12-23, 19:15
Medlem
Hej, Jag har en väldigt viktig fråga som gäller en maskinskada försäkring hos Länsförsäkring. Och hoppas ni tar tid och besvarar mina frågor så mycket ni kan.
Jag köpte min bil föra året Volkswagen
jetta hybrid och bilen är från 2013-2014 och har gått 96456. Bilen har fått underkänt under besiktning och jag fixade bilen och får nu godkänt. Sammanlagt har jag lagt under denna vecka 13000kr bland annat service på Volkswagen, både fram vänster och höger fjäder, och sen bromsbelägg samt bromsskivor bak + 12 volt batteri. Problemet är att bilen under vecka får en motor lampa och vid felsökning hos Volkswagen har de konstaterat att det är felkod på ”Mekatronik” vilket kommer kosta upp mig 20000 kr enligt deras prisförslag. Jag blev paff när jag hörde priset, och nu min försäkring har tagit beslut och kommit fram att ge avslag på maskinskada på grund av att bilen är 11 år gammal. Bilen går att köra men snart måste jag göra åt saken.

Har kontaktat bilföretaget jag köpte bilen ifrån, och enligt de så har jag haft bilen i ett år sen jag köpte den och om jag hade kunnat hittat befintliga felet när jag köpte den så kunde jag reklamera bilen inom två månader, så där är det kört också.

1, Vet ni hur stor sannolikhet eller chans har jag att vinna över min försäkring?
2, hur funkar det med reklamation och garanti på bilar man köpte från bilhandlaren?
3, hur på bästa sätt fixar bilen med så låga priser som möjligt och slipper betala 20000kr?
Tack för svart och God jul på er.
Citera
2024-12-23, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av missmole26
Hej, Jag har en väldigt viktig fråga som gäller en maskinskada försäkring hos Länsförsäkring. Och hoppas ni tar tid och besvarar mina frågor så mycket ni kan.
jetta hybrid och bilen är från 2013-2014 och har gått 96456. Bilen har fått underkänt under besiktning och jag fixade bilen och får nu godkänt. Sammanlagt har jag lagt under denna vecka 13000kr bland annat service på Volkswagen, både fram vänster och höger fjäder, och sen bromsbelägg samt bromsskivor bak + 12 volt batteri. Problemet är att bilen under vecka får en motor lampa och vid felsökning hos Volkswagen har de konstaterat att det är felkod på ”Mekatronik” vilket kommer kosta upp mig 20000 kr enligt deras prisförslag. Jag blev paff när jag hörde priset, och nu min försäkring har tagit beslut och kommit fram att ge avslag på maskinskada på grund av att bilen är 11 år gammal. Bilen går att köra men snart måste jag göra åt saken.

Har kontaktat bilföretaget jag köpte bilen ifrån, och enligt de så har jag haft bilen i ett år sen jag köpte den och om jag hade kunnat hittat befintliga felet när jag köpte den så kunde jag reklamera bilen inom två månader, så där är det kört också.

1, Vet ni hur stor sannolikhet eller chans har jag att vinna över min försäkring?
2, hur funkar det med reklamation och garanti på bilar man köpte från bilhandlaren?
3, hur på bästa sätt fixar bilen med så låga priser som möjligt och slipper betala 20000kr?
LF är generösa och har upp till det att bilen är åtta år gammal. De flesta har sju år. Jag är inte helt säker på om det var LF som hade åtta men det kan du nog läsa i dina försäkringsbesked.
Så, lycka till.
Citera
2024-12-23, 20:10
Medlem
Enligt LF maskinskadaförsäkring gäller för personbil som är högst tio år gammal, räknat från första registreringen som körts högst 15 000 mil, dessvärre min bil ingår ej i denna kategori som beskrivs.
Citera
2024-12-23, 20:50
Avslutad
Citat:
Enligt LF maskinskadaförsäkring gäller för personbil som är högst tio år gammal, räknat från första registreringen som körts högst 15 000 mil, dessvärre min bil ingår ej i denna kategori som beskrivs.
Ok. De har höjt åldern men du såg min poäng
Citera
2024-12-23, 21:28
Medlem
Ja det var tuffa bud.

Med såna pengar inblandade kan man kosta på sig några telefonsamtal och kanske några ytterligare verkstadsbesök.

VW i Sverige har ett grundmurat uselt rykte om kundvård. Prisförslaget du fått, felkod på ”Mekatronik” vilket kommer kosta 20000 kr, är så ospecat och grovt att det verkar helt oseriöst. Fråga dem exakt vad de avser att göra som summerar till 20tkr? Och är det bara till att börja med och kan de behöva att gå vidare? Kanske har de ingen aning eller drar till med att de behöver byta en viss ”modul”.

Kontakta sedan en annan VW-verkstad och be om råd och kanske ett specat kostnadförslag.

Ring sen till VW Sverige o prata dig fram till någon tekniker på och hör vad han säger. Troligen inget av värde, men man vet aldrig. Det kan resultera i nya infallsvinklar, eller inte.

Hör dig sen för hos enskilda verkstäder som servar VW. Besök, och tjöta med dem en stund.

Även om du vet att du är utanför maskinskadegaranti så skadar det inte att be en skadereglerare på LF om råd om vad du eventuellt kan göra.

Kanske blir du förvånad över de olika besked du får.

Och kanhända har du nu tillräckligt underlag för att förstå hur du kan gå vidare, eller om det bara är att bita i det sura äpplet. Men då har du åtminstone gjort vad du kan och lärt dig lite om att prata med verkstäder.

Och kanske kan du få någon att beskriva vad de tror händer om du kör vidare med samma felkod – om något?

Låt oss väldigt gärna veta hur det går.

Lycka till och God Jul!
Citera
2024-12-23, 21:34
Medlem
Du köpte en 10-11 år gammal bil och tror att du har motorförsäkring efter ytterligare ett år. Du måste väl ändå vara läskunnig så att du kan läsa villkoren? Lägg inte mer pengar på bilen, är mitt råd!
Citera
2024-12-23, 21:36
Medlem
Citat:

Är bilen inhandlad för ett år sedan och du gjort det som privatperson så har du tre års reklamationsrätt varav två presumerar att felet fanns innan köpet. Detta enligt KKL.
Citera
2024-12-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är bilen inhandlad för ett år sedan och du gjort det som privatperson så har du tre års reklamationsrätt varav två presumerar att felet fanns innan köpet. Detta enligt KKL.

Mycket intressant. Hittade inget just om begagnade fordon. Men om detta gäller även för dessa så slår det förstås mina förslag.

Kanske du kan länka lite specifikt om dessa i KKL?
Citera
2024-12-23, 22:23
Medlem
Citat:

Men som ni var inne på ämnet angående KKL så har jag ställt frågan via nätet och de besvarade och gav mig ledtråd samt hänvisat mig till min kommun för att få en skriftlig ansökan om att kräva en reklamation. Och jag tänker hur långt kan jag gå för att komma fram med alla bevis och underlag att felet fanns innan jag köpte den. Det blir säkert en tvist mellan mig och företaget.
Sedan är det lättnad att jag betalde bilen direkt och har inga skulder men är det värt att satsa 20 tusen kr och behålla bilen? Men även om jag ska sälja den så kommer den dra ner priset pågrund av denna fel. Plus att hybrid batteri vet jag ej hur långt kommer räcka tills jag byter ut den. Har jag otur i livet som nu så hybrid batteri gör mig orolig framöver, vad jag läste batteri kan gå upp till 20k också.
Citera
2024-12-23, 22:28
Medlem
Citat:
Men som ni var inne på ämnet angående KKL så har jag ställt frågan via nätet och de besvarade och gav mig ledtråd samt hänvisat mig till min kommun för att få en skriftlig ansökan om att kräva en reklamation. Och jag tänker hur långt kan jag gå för att komma fram med alla bevis och underlag att felet fanns innan jag köpte den. Det blir säkert en tvist mellan mig och företaget.
Sedan är det lättnad att jag betalde bilen direkt och har inga skulder men är det värt att satsa 20 tusen kr och behålla bilen? Men även om jag ska sälja den så kommer den dra ner priset pågrund av denna fel. Plus att hybrid batteri vet jag ej hur långt kommer räcka tills jag byter ut den. Har jag otur i livet som nu så hybrid batteri gör mig orolig framöver, vad jag läste batteri kan gå upp till 20k också.

Då det presumeras att felet fanns vid köpet så ligger bevisbördan på säljande företag.
Citera
2024-12-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Mycket intressant. Hittade inget just om begagnade fordon. Men om detta gäller även för dessa så slår det förstås mina förslag.

Kanske du kan länka lite specifikt om dessa i KKL?

KKL gäller det mesta som du köper som privatperson från en handlare. Sök på "konsumentköplagen" förslagsvis.
Citera
2024-12-23, 22:40
Medlem
Citat:
KKL gäller det mesta som du köper som privatperson från en handlare. Sök på "konsumentköplagen" förslagsvis.
Viktoria från Konsumentverkets vägledning har svarat på:
Bil köpet från bilhandlaren
Hej Meri,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Du har rätt att reklamera i 3 år om det är fel på bilen (oavsett om du har fått en garanti eller inte). Att reklamera innebär att du klagar på felet. Du måste klaga så snart som möjligt, senast inom 2 månader från att du upptäckte felet.

Du har rätt att klaga om
bilen inte stämmer överens med vad du blivit lovad innan köpet
bilen är i sämre skick än vad du ska kunna räkna med.
Bilhandlaren är skyldig att hjälpa dig om det är ett ursprungligt fel. Alltså ett fel som fanns redan när du köpte bilen, även om det visar sig först senare. Felen ska inte bero på normalt slitage eller på att du hanterat bilen på fel sätt. Det är bilhandlarens ansvar att bevisa att felet inte skulle vara ursprungligt.

Finns det ett ursprungligt fel på bilen kan du kräva att bilhandlaren åtgärdar felet utan kostnad för dig. Även om du hellre vill lämna tillbaka bilen har bilhandlaren oftast rätt att först försöka åtgärda felet.

Går inte felet att åtgärda kan ett prisavdrag bli aktuellt. Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag.

I tredje hand kan du kräva att köpet hävs. En hävning betyder att köpet återgår, alltså att du lämnar tillbaka bilen och får pengarna tillbaka. För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt. Eller så ska bilhandlaren ha försökt rätta till felet flera gånger utan att lyckats.

Tänk på att sköta kontakten med bilfirman skriftligen så att du har bevis för vad som sagts mellan er. Mejl fungerar bra.

Mer om problem med bil köpt av bilhandlare

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in