Resultat: Tummen upp eller tummen ner för denna TV-serie?
Tummen upp
66,72%
399 röster
Tummen ner
33,28%
199 röster
2024-12-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Något som vet om Breschnev brukade prata sådär med sina kollegor och andra han hade att göra med?
https://youtu.be/gYw81dNSMWc?si=rpTy24i86XYDAPOK
Citera
2024-12-27, 18:41
Medlem
Arkiaters avatar
Tycker detta var en lite smårolig serie. Lagom att slötitta på under julhelgen. Rolf Lassgårds gestaltning av Fälldin var bäst, skådespelaren som spelade Leonid Brezjnev var näst bäst. Ger serien 3 av 5 u-båtar. Tycker svenska regeringen var alldeles för mesiga och visade ryssarna alldeles för stor hänsyn. Det självklara hade varit att omedelbart borda U-137, arrestera besättningen samt söka igenom hela u-båten och därefter beslagta denna. En tanke som dök är vad som hänt om U-137 gått på grund utanför Karlskrona om vi varit med i NATO redan 1981? Vad tror ni att ryssarna hade gjort med en svensk u-båt som "navigerat fel" och gått på grund hos dem?
Citera
2024-12-27, 18:48
Medlem
Each1Teach1s avatar
Ännu en serie där humorn genomgående är att män är priviligierade inkapabla idioter och kvinnor är förtryckta och vettiga.
Citera
2024-12-27, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Each1Teach1
Ännu en serie där humorn genomgående är att män är priviligierade inkapabla idioter och kvinnor är förtryckta och vettiga.

Tycker du själv receptionisten på regeringskansliet framstod som ett geni? Likaså de manliga fiskarna? Sammanfattningsvis kan man säga att mer eller mindre alla i serien var idioter.
Citera
2024-12-27, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Tycker detta var en lite smårolig serie. Lagom att slötitta på under julhelgen. Rolf Lassgårds gestaltning av Fälldin var bäst, skådespelaren som spelade Leonid Brezjnev var näst bäst. Ger serien 3 av 5 u-båtar. Tycker svenska regeringen var alldeles för mesiga och visade ryssarna alldeles för stor hänsyn. Det självklara hade varit att omedelbart borda U-137, arrestera besättningen samt söka igenom hela u-båten och därefter beslagta denna. En tanke som dök är vad som hänt om U-137 gått på grund utanför Karlskrona om vi varit med i NATO redan 1981? Vad tror ni att ryssarna hade gjort med en svensk u-båt som "navigerat fel" och gått på grund hos dem?

Det sistnämnda vet vi svaret på, det hade blivit Gulag i några år. Till Fälldins försvar så var hans första reaktion "håll gränsen!".

Sen finns det en lite rolig teori om felnavigeringen och det är att någon flyttade på en rysk signalboj för att jävlas, som skulle kunna vara en möjlig förklaring till den ytterst klantiga grundstötningen.
Citera
2024-12-27, 18:58
Medlem
Citat:

Eller nej, männen är också förtryckta. Underställda män är förtryckta. Se på ryssarna.

Kvinnorna i filmen är viktiga och kloka sidekicks, som bromskuddar.
Men nuförtiden är kvinnorna i toppen inte så. Ryskan Maria Zacharova är troligen jordklotets häxa nr 1.
Citera
2024-12-27, 19:04
Medlem
Each1Teach1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Tycker du själv receptionisten på regeringskansliet framstod som ett geni? Likaså de manliga fiskarna? Sammanfattningsvis kan man säga att mer eller mindre alla i serien var idioter.

Ja men dåså, du fångade receptionisten som är den enda kvinnliga karaktären som är undantaget i typ 20 sekunder. Då gills ju inte att varenda övriga sekund visar motsatsen.
Citera
2024-12-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ja men dåså, du fångade receptionisten som är den enda kvinnliga karaktären som är undantaget i typ 20 sekunder. Då gills ju inte att varenda övriga sekund visar motsatsen.

Sluta vara så kränkt över en komedifilm
Citera
2024-12-27, 19:09
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ja och när jag tänker efter lite längre så skulle jag inte bli förvånad om Jonas Jonasson läste Statsrådet-böckerna tidigare i livet. Det finns en viss beröringspunkt. Blir inte förvånad om det kommit en del inspiration därifrån. Men i en mycket mer välutvecklad och elegant tappning.

Jag håller med, böckerna är vad du kallade: mysiga.
Även B.B Statsrådet-böckerna är mysiga (men enklare).
Man blir på gott humör mitt i allt elände!

Whiskey on the rocks hade säkert kunnat bli ännu bättre om de jobbat lite mer på den.
Då särskilt med tanke på att Jonas Jonasson är original-författare.
Den blev okej men hade kunnat bli riktigt, riktigt bra.

Jag muttrade faktiskt till frugan att jag gärna hade läst boken istället för att se serien. Jag utgår ifrån att det hade blivit en läsvärd bok.
Jag är i vart fall nöjd med serien. Den skänkte ljus och mys över mina mellandagar
Citera
2024-12-27, 19:11
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Vilken dokumentär kan ni rekommendera att se efter att man sett denna satirserie och vill lära sig lite om vad som egentligen skedde?
Missa inte den här pärlan.

https://open.spotify.com/show/2HVDL8kAIJ9zWMsWUIR3Kj?si=AiiIE_N8RzG91vtdzDQOtA
Citera
2024-12-27, 19:12
Avslutad
Anders Jallai har skrivit några böcker. Tycker de var intressanta för han som militär vet vad han skriver om, och blandar fiction och verklighet på ett bra sätt. Rekommenderas!
Citera
2024-12-27, 19:13
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:

Ja, Jonas Jonasson och SVT.

Kan det bli något annat då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in