Resultat: Tummen upp eller tummen ner för denna TV-serie?
Tummen upp
66,72%
399 röster
Tummen ner
33,28%
199 röster
2024-12-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag muttrade faktiskt till frugan att jag gärna hade läst boken istället för att se serien. Jag utgår ifrån att det hade blivit en läsvärd bok.
Jag är i vart fall nöjd med serien. Den skänkte ljus och mys över mina mellandagar

Jag scrollade mig igenom några sekunder av det första avsnittet och jag höll på spy över hur dåligt det var. Rysk kapten som bryter på svenska Svensk film- och tv-produktion håller så fruktansvärt låg kvalitet.
Citera
2024-12-27, 19:57
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
https://youtu.be/gYw81dNSMWc?si=rpTy24i86XYDAPOK

Ok, ganska artig då?
Men alltså de driver ju med alla i serien. Även Fälldin och Reagan och alla andra.
Citera
2024-12-27, 20:09
Medlem
dajevlars avatar
Tycker först det var lite intressant, men insåg snart att mina dokumentär-förväntningar snabbt förstördes av insikten av att det är mer en komedi-parodi med en bakomliggande AGENDA. T.ex: Sovjets ambassadör hette Michail Jakovlev och var MAN.

Orkar inte ens nämna alla andra fakta-fel, och har inget emot att man kan se detta som enbart underhållning, och ser det som en helt fristående film/serie.

Men, denna produktion har inte mycket med verkligheten att göra mer än det faktum att en sovjetisk ubåt gick på grund på svenska vatten.

Mer fakta finns här: https://sv.wikipedia.org/wiki/U_137, fast i ärlighetens namn är det nog inte hela sanningen heller...

Efter detta (och även innan!) förekom flertalet kränkningar, och hoppas ni även inser att Sverige minsann var över på Sovjetunionens territorium med både (U-/)båt och flyg när det begav sig (utan att pressen rapporterade om det)!

(Fråga nån som vet )
Citera
2024-12-27, 21:14
Medlem
TeEsErs avatar
En helt ok serie att titta genom. Mycket är förstås satir och påhittat men jag tror på allvar att verkligheten var värre än så här. Sovjetunionen var både en genial och idiotisk konstruktion.

Hade jag fått bestämma så hade jag lagt till en extra scen med CIA i slutet där de hade åkt iväg i bilen och bytt till att tala ryska...
Citera
2024-12-27, 21:17
Medlem
kanonkukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Jag scrollade mig igenom några sekunder av det första avsnittet och jag höll på spy över hur dåligt det var. Rysk kapten som bryter på svenska Svensk film- och tv-produktion håller så fruktansvärt låg kvalitet.

Mystiskt att han bryter på svenska när det är en litauisk skådespelare.
Citera
2024-12-27, 21:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonafnorr
Sett alla sex avsnitt nu och är inte jätteimponerad. Bra spänning i början men efter något avsnitt tappar den fart och puttrar mest på. 2 av 5 u-båtar.

+1. Började rejält bra och man trodde detta kan nog tom bli en internationell hit. Sedan blir det bara träligt. Jag menar dessa karaktärer de är ju kul för en scen men hela 6 avsnitt då tröttnar man.
Citera
2024-12-27, 21:19
Medlem
Det är enbart en ny variant på temat Änglagård.
Citera
2024-12-27, 21:36
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Vilken dokumentär kan ni rekommendera att se efter att man sett denna satirserie och vill lära sig lite om vad som egentligen skedde?
Denna ska du lyssna på!
https://open.spotify.com/show/3BlZLlWatXDr7mj85ZXWh7?si=1_GTPUW-SMGroP9CAjfeAw

Det har gjorts rätt mycket dokumentärer om U137 men denna är nog den bästa av dom alla.
Det var långt mer dramatiskt i verkligheten än vad dom visade i serien.
Senast redigerad av wizzman 2024-12-27 kl. 22:08.
Citera
2024-12-27, 21:49
Medlem
flugornass avatar
Nja jag så alla avsnitt men efter del tre börjar det bli för mycket får. Tycker nog att de Baltiska skådespelarna var bäst.
Lite humor när Brezhnev avslutar med att han måste gå och skita mitt i krisen.
Lassgård spelar just Lassgård, så han var fel castad, den rollen skulle passat Claes Malmberg bättre.
Citera
2024-12-27, 21:49
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Tycker först det var lite intressant, men insåg snart att mina dokumentär-förväntningar snabbt förstördes av insikten av att det är mer en komedi-parodi med en bakomliggande AGENDA. T.ex: Sovjets ambassadör hette Michail Jakovlev och var MAN.

Orkar inte ens nämna alla andra fakta-fel, och har inget emot att man kan se detta som enbart underhållning, och ser det som en helt fristående film/serie.

Men, denna produktion har inte mycket med verkligheten att göra mer än det faktum att en sovjetisk ubåt gick på grund på svenska vatten.

Mer fakta finns här: https://sv.wikipedia.org/wiki/U_137, fast i ärlighetens namn är det nog inte hela sanningen heller...

Efter detta (och även innan!) förekom flertalet kränkningar, och hoppas ni även inser att Sverige minsann var över på Sovjetunionens territorium med både (U-/)båt och flyg när det begav sig (utan att pressen rapporterade om det)!

(Fråga nån som vet )

Du är ryss va?
Citera
2024-12-27, 21:58
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
+1. Började rejält bra och man trodde detta kan nog tom bli en internationell hit. Sedan blir det bara träligt. Jag menar dessa karaktärer de är ju kul för en scen men hela 6 avsnitt då tröttnar man.
Jag säger tvärtom, höjer mitt tidigare betyg från en två till en trea. När jag accepterat att det är parodi/buskis blev det lite roligt. Men visst blev det lite löjligt ibland.
Det jag inte riktigt gillade och kändes lite malplacerat var att CIA dödade KGB agenter framför Ullsten. Tycker de skulle tagit en mer töntig lösning som passat bättre in i resten av töntigheten.

Fortfarande har jag svårt för att kalla det satir som jag tycker behöver vara smartare och ha någon angreppspunkt på samhällsdebatten.
Citera
2024-12-27, 22:09
Medlem
Upplyftens avatar
Var det någon annan som spottade en ung Putin kring KGB Chefen, och näste president, Andropov (Putins store idol) där Putin satt på en bänk och talade om sin vision om vilken väg Ryssland ska ta framöver ?

Han fick rätt. Hela det jävla pisslandet Ryssland är 80% Gamla och Nya KGB och FSB efter att gammelkommunisterna röktes ur fullständigt

Fiskargubbarna var roliga att lyssna på.
En jävligt roligt serie ..

Kul också att se så många Vatniks blev kränkta här på tråden, ni är patetiska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in