2024-12-27, 01:32
Medlem
Vart kan man läsa mer om övriga människor i utredningen, arkitekten, polska styckmördaren och övriga stamkunder hos Da Costa?
Citera
2024-12-27, 01:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Säckarna ser dock nya ut. Så nej det har jag svårt att tänka mig. Lite slarvigt utplacerade men det gäller ju att inte bli sedd.
Men säckarna bör ha tagit slut då han bara dubblar två säckar. Eller så har dom läckt. En bil full med förruttnelsevätska har förmodligen funnits.

Men dumpningen indikerar på att försvåra identifieringen. Styckningen är offensiv vilket borde tala för typen av gärningsman.

Nej varken styckningen eller dumpningen kan ha haft som huvudsakligt syfte att försvåra identifieringen.

Om CdC styckades av någon som kände till hennes levnadsstil - vilket är det mest sannolika - måste denne naturligtvis också känt till att CdC var känd av polisen, bl a hade gripits för stöld etc och fanns registrerad med fingeravtryck.
Vill man dölja identiten av en kropp, avlägsnar man naturligtvis som första åtgärd möjligheten att identifiera fingeravtryck.
Den tiden bästa identitets verifikationsmetod, känd av alla.

Trots att man stympat kroppen i så många delar och huvudet också är borta, fanns båda händerna och alla fingrar med fingeravtryck kvar.

Att stycka upp en kropp i flera delar och sprida ut dem ökar - inte minskar - sannolikheten att någon del ska upptäckas av förbipasserande hundägare, som också skedde här, och polisen börjar utreda. Att sprida ut styckade delar ökar risken för upptäkt.

Att delarna ändå spreds har sannolikt mer att göra med att de dumpades vid olika tillfällen där man inte ville återvända till samma plats och avslöjas in flagrante med nya säckar. Eller att något just då hindrade dumparen från att dumpa ytterligare säckar på samma plats.
Senast redigerad av coli 2024-12-27 kl. 01:55.
Citera
2024-12-27, 02:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Du har verkligen problem med läsförståelsen.Jag skrev att avsaknaden av DNA på handduken inte uteslöt TH och TA, men att det starkt talade för att de inte hade med saken att göra. Dessutom talade att de själva ville testas till deras fördel enligt mig då det annars hade varit en väldigt stor chansning när opinionen redan hade börjat vända.

Tack men ibland är det faktiskt svårt att försöka uttolka vad du skriver. Du talar liksom med kluven tunga från tid till annan.

Du skrev trots allt tidigare att avsaknaden av DNA på handduken inte uteslöt dem? Har du ändrat åsikt nu helt plötsligt vad gäller just detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Vad i det får du till att jag inte uteslöt att läkarna var skyldiga?? Om du inte själv förstår det så är det naturligtvis så att just avsaknaden av hårstrån från läkarna på handduken i sig inte utesluter läkarna, men att det tillsammans med alla andra saker som talar till fördel för läkarna ger en ganska entydig bild av att de absolut inte hade något med CdC:s död att göra. Detta tyckte jag alltså redan 2007.

Du menar alltså att andra skribenter har missförstått dig när du skrev att avsaknaden av hårstrån i sig inte utesluter läkarna?

Borgnäs å andra sidan verkar ha uttryckt det hela på ett mer lättfattligt sätt när han sa att frånvaron av DNA kan rimligen inte fria någon? Det är inte friande för någon person enligt honom.

Du kan kanske lära dig lite av Borgnäs så slipper det uppstå
missförstånd i fortsättningen?
Citera
2024-12-27, 02:08
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingLegLock
Vart kan man läsa mer om övriga människor i utredningen, arkitekten, polska styckmördaren och övriga stamkunder hos Da Costa?

Borgnäs bok om fallet har ett långt intressant kapitel om arkitekten, uppsatsen Styckmordsmålet tar upp alternativa gärningsmän.
Citera
2024-12-27, 02:24
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Ja, i Nazi-Tyskland eller Stalins Sovjet.

Några av aktörerna hade säkert passat utmärkt där, som välanpassade medborgare.

Kan du ge exempel på en utredning där sämre än denna utredning?

Citat:
Ursprungligen postat av FlyingLegLock

Därt.
Citera
2024-12-27, 02:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Som du säkert känner till blev fotohandlarfrun tydligt vägledd av polisen, vilket kan höras på inspelningen av konfrontationen.

På vilket sätt blev hon vägledd? Kan du ge ett exempel?

Citat:
Jag vet inte om hunddamens utpekande finns inspelat och tillgängligt för allmänheten, men det hade givetvis varit intressant att ta del av.

Jag vill minnas att hon uttalade sig efter tingsrätten och sa då att i rättssalen förstod hon att hon hade sett rätt, den ene av männen hade enligt henne ett nervigt sätt att gå på som hon kände igen. Det fanns tidigare ett urklipp om detta från Aftonbladet eller om det var Expressen som låg uppe för ca 10 år sedan på da Costa arkivet/photobucket.
Citera
2024-12-27, 03:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja självklart var det så Alla hade ångest över kvaliten
Det där var något av det dummaste du har skrivit gräsflyttarmannen och det säger inte lite det.

Det är ingen större skillnaden i den där och D*n Jos*fssons, största skillnaden är att nu finns det färre som försvarar sina karriärer med näbbar och klor.

Faktum är att Jos*fssons dokumentärserie känns betydligt mer seriös än den tidigare dramadokumentären från början av 2000-talet som var illa spelad, osaklig och konstigt klippt, man utelämnade dessutom en rad omständigheter som man helt enkelt inte ville belysa.

Rajs utlåtande tex hade stöd av höftledskirurgen Anders Wykman och ett flertal andra obducenter men i den djupt oseriösa dramadokumentären så fick man det istället att framstå som att Rajs var den enda som ansåg att styckningen utförts professionellt. Det stämde alltså inte.

.
Citera
2024-12-27, 04:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
I mina inlägg har jag nog låtit hård mot vittnena, men det är givetvis polisväsendet och åklagare Helin som är ansvariga för att uppenbart otillförlitliga vittnesmål fick spela en avgörande roll. De borde ha insett vilka grava problem dessa vittnesutsagor hade och vänligt avvisat dem. Genom att istället ta dem på allvar och låta dessa vittnen delta i konfrontationer med ledande frågor blev konsekvensen att de naturligt övertygades än mer om vad de trodde sig ha sett.

Har du aldrig funderat över om inte du kan ha dragit fel slutsatser angående vittnenas trovärdighet?

Tänk om de såg rätt och du har fel?
Citera
2024-12-27, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtefar2024
Tio år förtal... Vinof....

Som om du brydde dig 🙄

Jag har aldrig påstått att han är skyldig till någonting specifikt. Jag har sagt att han och hans bekanta borde ha förhörts på hösten 1984, av uppenbara skäl.
Vinof dog fö 2005 och har inga anhöriga i livet som är engagerade i hans eftermäle. Han är ju inte justitiemördad heller. Han är är inte anklagad för något specifikt brott och han är inget känsligt fall

Nemas problemas. Och det vet ju du också.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-27 kl. 06:18.
Citera
2024-12-27, 07:27
Medlem
Citat:
Eventuellt långsökt tanke: jag undrar om GW föreställer sig att styckningen var ensidig eftersom den ena sidan av kroppen har beskrivits som mindre skickligt styckad?

Det vill säga att om kroppen befann sig i ett badkar skulle den sida som var längst in mot väggen vara svårast att nå, och därför skulle styckningen per automatik blir sämre utförd där?

Jag tycker själv att det är en märklig förklaring - varför som sagt inte vända på kroppen? - men möjligen är det så GW har resonerat.

BO:s kropp var inte klumpigare behandlad på ena sidan.
Allt är påfallande symmetriskt utfört.
Allt är såklart groteskt och det är hemskt olustigt att granska, som vanligt, men.. kroppen kunde ju vridas enkelt runt lodaxeln (axeln från huvud till fötter)
Och om BO låg i ett badkar, är det ju typ världens enklaste ställe att utföra den manövern.
Kroppen kunde snurras flera gånger.
GW är fö jägare och han borde veta bättre.

"Jag styckade ett vildsvin i badkaret, så jag kunde bara jobba från ett håll...." Hur låter det? Ganska konstigt.
Citera
2024-12-27, 07:51
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
BO:s kropp var inte klumpigare behandlad på ena sidan.
Allt är påfallande symmetriskt utfört.
Allt är såklart groteskt och det är hemskt olustigt att granska, som vanligt, men.. kroppen kunde ju vridas enkelt runt lodaxeln (axeln från huvud till fötter)
Och om BO låg i ett badkar, är det ju typ världens enklaste ställe att utföra den manövern.
Kroppen kunde snurras flera gånger.
GW är fö jägare och han borde veta bättre.

"Jag styckade ett vildsvin i badkaret, så jag kunde bara jobba från ett håll...." Hur låter det? Ganska konstigt.
Nej, jag vet. Du och jag har ju tidigare diskuterat att de prövande, klumpigare manövrarna där styckaren tycks osäker, återfinns på både höger och vänster sida.

Egentligen försöker jag bara förstå vad GW kan tänkas grunda sin uppfattning i. När jag söker (förvisso lite snabbt och slarvigt) hittar jag inte något uttalande från GW där han nämner att den här styckningen skulle vara ensidig. Du har inte möjligen en länk? Eller kan det stå i hans GMP?

Det låter udda och jag hade önskat läsa det i sitt sammanhang, så att uttalandet kanske blir något mer begripligt.
Citera
2024-12-27, 08:38
Medlem
I Dag skrivs det om da Costa i det goda samhället. En artikel av jur docenten gunnilla edelstam https://detgodasamhallet.com/2024/12/27/gunilla-edelstam-om-rattsstaten-och-de-tva-lakarna/#more-98990
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in