2024-12-26, 11:28
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarlingtonCounty
Man blir ju nyfiken på vem som döljer sig bakom pseudonymen.

Förlaget är Carlsson, alltså samma förlag som gav ut Hanna Olsssons bok.

Det skulle ju vara oerhört sorgligt om den är skriven av dottern. Det skulle påvisa att en total hjärntvätt fortsatt äga rum under hennes barndom och tonår.
Citera
2024-12-26, 11:45
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Och köper man till hundra procent att Teet och da Costa någon gång setts tillsammans är det absolut inget bevis på att han styckat henne.

Det ger ju en fingervisning till hur pass svagt hela rättsfallet var när ett "tungt bevis" var att en polis, flera år efteråt, säger sig kunna intyga att de två personerna åtminstone träffats.

Att vara bekant med en annan människa > måste ha styckat densamma = en logisk slutsats där många led saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det var kammarrätten dom jag var ute efter. Skulle verkligen uppskatta om någon kunde länka den.

Jag känner mig rätt säker på att jag nyligen läste just kammarrättens dom. Tyvärr hittar jag just nu inte länk varifrån den kom.
Citera
2024-12-26, 12:04
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det ger ju en fingervisning till hur pass svagt hela rättsfallet var när ett "tungt bevis" var att en polis, flera år efteråt, säger sig kunna intyga att de två personerna åtminstone träffats.

Att vara bekant med en annan människa > måste ha styckat densamma = en logisk slutsats där många led saknas.
Det är till och med så illa att även om man skulle tro att Marie Rådén såg rätt och att personerna hon iakttog var Härm och da Costa vittnar hon endast om att de satt bredvid varandra på tunnelbanan, iförda liknande kläder. Rådén drog därför slutsatsen att de var i sällskap.

Kontentan blir därmed att var och en som råkar sitta bredvid en senare styckmördad person på tunnelbanan är den skyldige.
Citera
2024-12-26, 12:10
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du medger alltså att du är okunnig samtidigt som du vägrar att erkänna (ignorerar) att jag skrev redan för 10 år sedan om de alternativa läkarna i utredningen.

Den nya dokumentärserien har tagit upp 4 av de alternativa läkarna i utredningen men det fanns fler läkare som hade kontakt med BO. Det fanns dessutom flera mycket intressanta tips om helt andra okända äldre läkare. Skicka PM om du vill veta mer.
Nej. Nu brister du i läsförståelse igen. Jag är fullt medveten om de olika läkare som bevisligen träffade da Costa och förklarade enbart varför jag aldrig skulle hänvisa till dina uppgifter. Det beror på att du är en ohederlig debattör.
Citat:
Nej det är sant men du har inte heller svarat på mina frågor. Din parhäst Eremona har dessutom fått hundratals frågor, hittills har vi inte sett några svar.
Då tycker jag att vi gör så här: jag lovar att svara på samtliga av dina funderingar och spörsmål om du besvarar en enda frågeställning som du ständigt klipper bort:

Anser du att Teet Härm och/eller Thomas Allgén är skyldiga till att ha styckat Catrine da Costa?
Citera
2024-12-26, 12:15
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det är till och med så illa att även om man skulle tro att Marie Rådén såg rätt och att personerna hon iakttog var Härm och da Costa vittnar hon endast om att de satt bredvid varandra på tunnelbanan, iförda liknande kläder. Rådén drog därför slutsatsen att de var i sällskap.

Ja, det är ju en full möjlighet att även om det var rätt personer - vilket det sannolikt ej var - så kanske de bara satt nära varandra och sedan adderades minnesbilder gradvis hos denna poliskvinna Marie R.
Citera
2024-12-26, 12:16
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
I obduktionsrapporten framgår det att kroppen angripits från flera håll. Magen och brösten har angripits. Skulderbladen har angripits. Ett lårben och ryggraden har angripits bakifrån. Lårbenshalsarna har delats. Höftböjarna är borttagna. Det låter verkligen inte ensidigt. Och man måste ju vrida och vända på kroppen för att göra allt detta, oavsett var kroppen ligger.
Utifrån kvarlevornas skick är det jättesvårt att avgöra vad kroppen låg. Ingen kan gissa om det var på en diskbänk, i ett badkar eller på ett golv.
Det är en märkligt teori, eftersom GM parterade kroppen grundligt från två håll (framsida och baksida).
Och i obduktionsrapporten finns ingen beskrivning av ensidigt arbete.
Och även om kroppen låg i ett badkar eller på en diskbänk (vilket gör att man inte kan gå runt kroppen) förhindrar ju inte detta att GM vrider och vänder på kroppen, i alla möjliga vinklar.
Jag fattar faktiskt inte vad GW pratar om i detta fall.
Eventuellt långsökt tanke: jag undrar om GW föreställer sig att styckningen var ensidig eftersom den ena sidan av kroppen har beskrivits som mindre skickligt styckad?

Det vill säga att om kroppen befann sig i ett badkar skulle den sida som var längst in mot väggen vara svårast att nå, och därför skulle styckningen per automatik blir sämre utförd där?

Jag tycker själv att det är en märklig förklaring - varför som sagt inte vända på kroppen? - men möjligen är det så GW har resonerat.
Citera
2024-12-26, 12:25
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Ja, det är ju en full möjlighet att även om det var rätt personer - vilket det sannolikt ej var - så kanske de bara satt nära varandra och sedan adderades minnesbilder gradvis hos denna poliskvinna Marie R.
Ja. Jag ser det dock som mest troligt att Rådén såg Härm med fästmö, reagerade på fästmöns exhibitionistiska yttre och tolkade henne som prostituerad. När åren sedermera går och Rådén får intrycket att det är belagt att Härm och da Costa kände varandra växer övertygelsen om att det var just da Costa hon såg.

Men som sagt, om man vill vara generös skulle man eventuellt kunna tänka sig att Härm kanske befann sig i samma tunnelbanevagn som da Costa en gång. För de - förvånansvärt många - personer som framför teorin att Härm skulle vara ensam skyldig kan det vara värt att begrunda att detta i sådana fall skulle utgöra ett av de starkaste indicierna mot honom.
Citera
2024-12-26, 13:11
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja. Jag ser det dock som mest troligt att Rådén såg Härm med fästmö, reagerade på fästmöns exhibitionistiska yttre och tolkade henne som prostituerad. När åren sedermera går och Rådén får intrycket att det är belagt att Härm och da Costa kände varandra växer övertygelsen om att det var just da Costa hon såg.

Ja, absolut, utifrån att händelsen utspelade sig vid en station nära där de bodde och att fästmön enligt uppgift till och med kunde misstas för en prostituerad så är det absolut troligaste att polisen helt enkelt såg de två i en naturlig situation. Eftersom vittnesmålet kom flera år efteråt finns alla möjligheter för en från början alldaglig minnesbild att gradvis justeras/smälta ihop och sedan förmodligen helt ärligt vittna om att hon sett Teet Härm och Catrine da Costa tillsammans.
Citera
2024-12-26, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7

Anna Hedenmo skriver om sin roll i mediedrevet, och jämför med metoo:

https://www.expressen.se/kultur/ide/jag-drogs-med-i-det--blodtorstiga-drevet/

Dock kan Anna Hedenmo inte låta bli att på typiskt journalistvis upphöja sig själv:
Erfarenheten på Ekot blev för mig ett journalistiskt uppvaknande. Livrädd att gå i samma fälla igen har jag med åren blivit känslig för när alla rusar åt samma håll.
Har hon?
Jag har inga minnen av att Hedenmo någonsin gått mot strömmen.
Framförallt har hon väl aldrig berättat om sitt ”uppvaknande” för över 30 år sedan gällande drevet mot läkarna.
Senast redigerad av Varglig 2024-12-26 kl. 13:29.
Citera
2024-12-26, 13:23
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Framförallt har hon väl aldrig berättat om sitt ”uppvaknande” för över 30 år sedan gällande drevet mot läkarna.

Nej, hade hon skrivit om sitt påstådda uppvaknande för bara ett halvår sedan hade det haft lite tyngd. Att nu, när i princip hela Sverige är varse om rättsskandalen, är det ganska kostnadsfritt att "ta ställning".
Citera
2024-12-26, 13:38
Medlem
swimp78s avatar
Det bekymrar mig lite att man är så beroende av det som läggs framför en just nu, om man som jag inte har som hobby att vara insatt i varje detalj av detta fallet.

Skulle någon kunna lista några märkligheter och detaljer kring läkarnas liv och värv, från förhör eller vittnesuppgifter osv som rent karaktärsmässigt talar emot deras hygglighet?

T ex om TH: Det har nämnts saker om skallar i arbetsrummet som dekoration ,
Att TH inför studenter raljerar om hur han utan egentlig orsak sågat ut fitta och anus på en kvinnokropp för att förevisa nån viss speciell teknik.
En docka med strypsnara.
Att TH av en hora påståtts tagit stryptag

Fyll på!

Finns det liknande karaktärssvärtande vittnesmål om TA som kan lyftas fram. Utöver mammans fantasier ?

Observera:
Jag tror inte alls på läkarnas skuld men det blir mer balanserat om man ändå har sånt som tidigare vöckt folks misstankar i ljuset. Bilden blir tydligare då.
Citera
2024-12-26, 13:42
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag tror inte alls på läkarnas skuld men det blir mer balanserat om man ändå har sånt som tidigare vöckt folks misstankar i ljuset. Bilden blir tydligare då.

Fast det finns en hel massa människor som är lite "konstiga" på det ena eller andra sättet. Rättegångarna gällde ju dock ej eventuella dåliga karaktärsdrag utan mord och styckning, varvid det enda som rimligen är av intresse vilket bevis för detta dåd som finns.

Det finns nog få människor i landet som fått sina båda äkta och påhittade dåliga egenskaper uthängda som dessa två läkare - i rikstäckande press som frossade i att göra samma sak som du nu vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in