2024-12-26, 18:52
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Läs tidigare inlägg, det handlar om olika punkter mellan ögonens höjd - horisont - hinder och avstånd mellan skymmande objekt och tornet (i ditt ex).

En våg endast 10cm hög kan skymma tornet.
Hur långt från betraktaren befinner sig denna lilla våg för att skymma detta torn?
Citera
2024-12-26, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Eftersom du inte har en susning om vad ordet kontinent ska jag hjälpa dig med det. Kontinent = Större sammanhängande landmassa. Såsom Antarktis avbildas på en jordglob alltså.
Inte som den isring vissa förståndshandikappade fått för sig att Antarktis är.

Du ska få ett nytt ord att grunna på - Faktakontroll.
Om du någon gång lyckas lista ut vad det ordet betyder kan du ägna dig åt det.

Och på vilket sätt tycker du att det du skrev besvarar det jag skrev nedan?

Citat:
Vad är källan som fastslår att Byrd medvetet ljugit om resan över Nordpolen och vad är bevisen?

Och skulle det ha något samband mellan hans upptäckter på Antarktis menar du?
Citera
2024-12-26, 18:55
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Och på vilket sätt tycker du att det du skrev besvarar det jag skrev nedan?
Varför ska jag svara på det.
Du har inte med en enda bokstav kommenterat ordet kontinent. Trots flera påminnelser.
Citera
2024-12-26, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej jag blandar inte ihop något.

Och nej, självklart kommer inte någon på en platt jord skymmas av "horisonten", allt på en platt jord kommer ligga ovanför marken och du kommer självklart ha fri sikt till det.

Vad skulle skymma ljuset menar du?

Konstant avrundad? Vad fan betyder det? Jorden är en rotationsellipsoid.

Även om jorden skulle vara platt så är den fortfarande kuperad samt består av hinder och en närliggande horisont.

Ja ni påstår ju att horisonten är en tangent som praktiskt sett kan uppstå överallt, dvs varje meter av jorden är rundad då?
Citera
2024-12-26, 19:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej!

Låt säga att dina ögon är på en höjd på 2m, och du står vid strandkanten och blickar mot en vid horisonten utan "hinder", så är det uträknat 5.1 km dit. Dvs vid den punkten så har synfältets riktning mot punkten planat ut mot värdet/höjden 0.

Vid den punkten kommer du fortfarande se hela båten.

Men om vi tar hänsyn till en våg på ca 1m, så kommer du inte kunna se förbi den vågen pga synens riktning planat ut mot vattnet. Det betyder att ju längre båten åker från den punkten, ju mer kommer den punkten/vågen att täcka båten. När båten är tillräckligt långt bort och tillräckligt liten kommer vågen skymma hela båten.

Om du hade varit en myra på 1cm så hade den punkten varit redan uppstått efter 400m.

Slutsats. När utplaningen av synens riktningen nått värde ner mot 0, så kommer minsta lilla våg eller grässtrå tillslut att skymma ett större objekt som är tillräckligt långt bort.

På en rund jord ja. På en platt ser en tvåmetersmänniska över en en meter hög våg oavsett avstånd.
Citera
2024-12-26, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Varför ska jag svara på det.
Du har inte med en enda bokstav kommenterat ordet kontinent. Trots flera påminnelser.

Varför ska jag kommentera något jag varesig påstått eller håller med om? Är du onykter?
Citera
2024-12-26, 19:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På en rund jord ja. På en platt ser en tvåmetersmänniska över en en meter hög våg oavsett avstånd.

Nej, och det beror på som sagt var punkten (hindret) uppstår där linjerna mellan synens riktning mot "underlaget" möts.
Citera
2024-12-26, 19:23
Medlem
Citat:
Tittar du utåt mot en plan yta så kommer riktningen från din ögonhöjd mot horisonten tillslut planat ut, som en rätvinklig triangel.

Nopp. Vinkeln till tornet kommer alltid vara större än noll. Din rätvinkliga triangels ena bas kommer att vara tornet höjd.

Om du påstår att vinkeln är noll så är det faktiskt du som inte förstår grundläggande geometri. En triangel har alltid tre vinklar större än noll.
Citera
2024-12-26, 19:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej, och det beror på som sagt var punkten (hindret) uppstår där linjerna mellan synens riktning mot "underlaget" möts.

Nej men sluta. Men som sagt, presentera en liten skiss och låt oss häpnas. Väntar med spänning.
Citera
2024-12-26, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nopp. Vinkeln till tornet kommer alltid vara större än noll. Din rätvinkliga triangels ena bas kommer att vara tornet höjd.

Om du påstår att vinkeln är noll så är det faktiskt du som inte förstår grundläggande geometri. En triangel har alltid tre vinklar större än noll.

Om du kan läsa så har jag skrivit "ner mot noll".

Om man utgår från två rätvinkliga trianglar där ena representanter avstånd mellan dina ögon, horisonten och havet, och den andra triangeln mellan dina ögon, båten och havet.

Då kommer värdet på vinkeln på triangel 1 avstanna vid horisonten. Om vi låter båten åka förbi den punkten så kommer den tillslut bli så liten att den inte syns. Det beror helt enkelt på att värdet på vinkeln på triangel 2 kommer kunna nå lägre värde än triangel 1 och därmed kommer de hinder/vågor som finns vid horisonten att tillslut skymma båten då.
Citera
2024-12-26, 19:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om du kan läsa så har jag skrivit "ner mot noll".

Om man utgår från två rätvinkliga trianglar där ena representanter avstånd mellan dina ögon, båtens mast och havet, och den andra triangeln mellan dina ögon, horisonten och havet.

Då kommer värdet på vinkeln på triangel 1 avstanna vid horisonten. Om vi låter båten åka förbi den punkten så kommer den tillslut bli så liten att den inte syns. Det beror helt enkelt på att värdet på vinkeln på triangel 2 kommer kunna nå lägre värde än triangel 1 och därmed kommer de hinder/vågor som finns vid horisonten att tillslut skymma båten då.

Skissen baby, skissen! Vill verkligen se detta illustreras
Citera
2024-12-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag måste säga att du är extremt dålig på att ta till dig ny information och granska den ärligt. Du håller hårt i vad du tror är sant, och bryr dig inte för fem öre att tänka utanför dina ramar. Är du autistisk?

Du har inte presenterat någon ny information.

Och det är ju inte bara jag som har svårt att ta till mig din alternativa fysik. Du kan inte hitta en enda fysiker eller ingenjör som håller med om ditt svammel.

Du och andra dårar har fått för er att anledningen ingen tar er på allvar är att vi inte kan tänka. Men så är det inte, anledningen till att ingen tar er på allvar är att inget ni säger är vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in