Resultat: Tummen upp eller tummen ner för denna TV-serie?
Tummen upp
66,72%
399 röster
Tummen ner
33,28%
199 röster
2024-12-26, 18:15
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Spontant så känns det dumt med halvtimmesavsnitt som snarare brukar vara 24 minuter eller så. Om tanken med en serie är att det ska komma ett avsnitt varje vecka så hinner man knappt starta innan det är slut. På en vecka hinner man ju glömma bort rätt mycket och med korta avsnitt hinner man ju inte komma in i handlingen igen.

Lösningen är då att vänta tills alla avsnitt är släppta så att man kan sträckköra en hel säsong under en helg.
Tycker att det är synd att man släpper en storsatsning på detta sätt. Hade heller sett entimmesavsnitt eller kanske till och med ännu längre.

Öh, det fanns 6 avsnitt att streama rakt av.
Citera
2024-12-26, 18:20
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Man har gjort komik av den allvarligaste händelsen i Svensk modern tid? Eller vad? Är det på Stefan och Krister -nivå?

Jag trodde det var ett drama när jag hörde om det här?

Mer "Åsa-Nisse eller Fabian Bom".

Ja, det var känslan jag fick efter att ha sträckkollat på de 6 avsnitten.

Här kunde man gjort något spännande och det blev bondkomik.

Men det kunde varit värre.
Citera
2024-12-26, 18:20
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Utveckla. Hade Whiskey-ubåtar uran istället för ballastvattentankar för att balansera den? Varför? Källa?

"U238 har används till många andra applikationer än som en tamper i kärnladdningar. Ett exempel är dess höga densitet lämpar sig väl för att exakt balansera olika farkoster."

https://sv.wikipedia.org/wiki/U_137#%C3%96vrigt
Citera
2024-12-26, 18:31
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Håller med helt. Har för egen del fimpat svensk television sedan ett 20-tal år tillbaka. Men via svtplay såg jag just alla avsnitten i sträck. Och kan lätt sätta ett åtminstone näst högsta betyg på denna produktion.

Dessvärre överträffar verkligheten fiktionen i vårt land i dessa dagar. Så Lill-Pållen Jonson m.fl. hade varit bättre att se figurera i en komedi som denna, än i - vad som är fallet - en idioti som när som helst kan resultera i en enorm tragedi. Alla vi som inte helt har fått förståndet borttvättat av CIA-styrd, svenskspråkig äckelmedia har stora uppgifter framför oss.

Krigshetsen mot Ryssland måste snarast upphöra. Och de fånar som ändå fortsätter med den, kommer förr eller senare få ångra sig bittert.

Slutar med en liten bonus:
Bresjnev var enligt uppgift - trumvirvel - från Ukraina.
Vilket givetvis emellertid spelar föga roll, men det finns heller ingen anledning till att inte nämna det. Och med så mycket elakartad korruption och svart propaganda som numera finns även i Sverige, så måste vi tillsammans göra ett rejält röj nån jävla gång. Om inte, så lär vårt fagra fosterland med all dess natur och alla historiska minnesmärken spridda över hela landet snart riskera att bli ett rykande, stinkande skräcklandskap.

PS. Den som ansikte mot ansikte skulle drista sig till att kalla mig, med släkt som dokumenterat går tillbaka till den första och vikingatida danska kungaätten, för ett rysstroll eller liknande, skulle jag nog inte kunna låta bli att ge en specialbehandling i någon form. DS.

Skulle vara intressant om hur du fört i bevis att du är släkt med den vikingatida danska kungaätten.

Du menar att du bevisat att du är släkt med Harald Blåtand?

Om du inte menar rakt nedstigande led så är du ute och far på mycket tunn is.

Tio generationer tillbaka så har du = 1024 förfäder. Om man räknar med ett snitt på 30 år per generation i snitt då är du tillbaka kring år 1700 om du är född kring år 2000. Med tanke på hur få som bott i norden så är alla i norden släkt med alla.

Tycker du ska lugna ned dig med din Putinpropaganda!

Rätt så genomskinlig.
Citera
2024-12-26, 18:38
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
I serien är Leonid Brezjnev småpackad hela tiden, men i verkligheten var han kraftigt dement vid tidpunkten.

Tycker att de framställer honom som dement och alkoholist.
Citera
2024-12-26, 18:42
Medlem
Torr humor som blir skön humor.
Har ej satt mig in i verkligheten historia än.
Citera
2024-12-26, 18:42
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ligger filmen på en annan "kanal" än SVT eller har den inte haft "premiär" än?
Kollade SVTplay nyss, fanns inget.

Länk:
https://www.svtplay.se/lista/svtId_8p5o9vo/rolf-lassgard

Öh, hur fan lyckas du missa SERIEN?

Den är det första man ser när man loggar in på SVT Plaÿ.
Citera
2024-12-26, 18:43
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Ähh, serien är väl helt OK för att vara mellandagsunderhållning.

Synd att serien blev typ någon form av buskis/lyteskomik, den är tekniskt sett såpass välgjord att man kunde gjort en thriller av den istället.

7/10.
Citera
2024-12-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Mer "Åsa-Nisse eller Fabian Bom".

Ja, det var känslan jag fick efter att ha sträckkollat på de 6 avsnitten.

Här kunde man gjort något spännande och det blev bondkomik.

Men det kunde varit värre.
Jag trodde att det var en seriös serie men efter 5 minuter konstaterade jag snabbt att du hade helt rätt.

OK, man kan skämta om det mesta men man dumt att förlöjliga händelsen. Var en av de känsligaste händelserna efter andra världskriget. Mycket nära att det kunnat smälla. Antagligen en förbaskad massa tur i kombination med bra diplomati. Oavsett hur man förlöjligar de inblandade så var resultatet det bästa tänkbara för Sverige och Sovjetunionen.

Tack Försvarsmakten och Regeringen för att ni löste situationen utan blodspillan!
Citera
2024-12-26, 18:53
Avslutad
Mycket intressant, kul med lite sovjetiskt/ryskt inehåll på tvn. Är själv väldigt intresserad kring detta område!
Citera
2024-12-26, 19:04
Medlem
gunnarks avatar
Det kändes som att det var 3 roliga scener under 3 timmar, och det säger väl hur dåliga skådespelare vi har i Sverige
Citera
2024-12-26, 19:06
Medlem
Y-FRONT.GROOVYBABYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Ähh, serien är väl helt OK för att vara mellandagsunderhållning.

Synd att serien blev typ någon form av buskis/lyteskomik, den är tekniskt sett såpass välgjord att man kunde gjort en thriller av den istället.

7/10.

Det hade varit intressant att se en realistisk skildring av det hela. Så jävla rolig var inte den sovjetkommunistiska imperialismen. Det var en omskakande händelse för oss som var med.
Så det ligger i sakens natur att SVT vill tramsa bort det och göra en egen ”Death of Stalin” (som däremot är sevärd). Nej inte ens Lassgård fixar biffen när staten ska göra bondkomik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in