Resultat: Tummen upp eller tummen ner för denna TV-serie?
Tummen upp
66,72%
399 röster
Tummen ner
33,28%
199 röster
2024-12-26, 00:29
Medlem
Gothenburgers avatar
Man har gjort komik av den allvarligaste händelsen i Svensk modern tid? Eller vad? Är det på Stefan och Krister -nivå?

Jag trodde det var ett drama när jag hörde om det här?
Citera
2024-12-26, 00:38
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Man har gjort komik av den allvarligaste händelsen i Svensk modern tid? Eller vad? Är det på Stefan och Krister -nivå?

Jag trodde det var ett drama när jag hörde om det här?

Samma här. En stor besvikelse.
Citera
2024-12-26, 00:51
Medlem
GeleZachas avatar
Rätt fångande ändå, intressanta val av skådespelare. Har sett två avsnitt och kommer nog se resten imorgon
Citera
2024-12-26, 01:13
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Ambassadören låter som en finne som försöker prata rysksvenska

I övrigt är den väl ljummen, 3/5. Sverige ska inte göra politisk satir, lämna det till Britterna.
Citera
2024-12-26, 01:14
Medlem
AndersABs avatar
Komedi va!
Citera
2024-12-26, 02:12
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Whiskey On The Rocks har filmats i Litauen och Sverige.
Den kommer att ha premiär på SVT i december 2024.
Dramaserien, en satir om när den ryska ubåten U-137 gick på grund i Blekinge skärgård 1981.
Rolf Lassgård axlar huvudrollen som statsminister Thorbjörn Fälldin.

– ”Whiskey on the rocks” är den alternativa sanningen om vad som egentligen
hände när den kärnvapenbestyckade ubåten U-137 gick på grund i svenskt militärt
skyddsområde, säger Anna Croneman, programchef för dramautbudet på SVT"
https://www.filmtopp.se/nyhet/svtplay-disney-samproducerar-svt-s-nya-serie-med-rolf-lassgard-har-ar-whiskey-on-the-rocks
https://www.expressen.se/noje/lassgard-whiskey-on-the-rocks/

Blir nog intressant?

(Förutom Fälldins öööhhh, Lassgårds röst passar nog in där)

Oj shit, första gången på flera år som jag vill titta på något som kommer från SVT. Äntligen lite valuta för TV-licensen!
Citera
2024-12-26, 02:20
Medlem
Ovanligt bra för SVT
Känns lite som som filmen "Jakten på röd oktober"
Exakt samma framställning och syn på stormakterna
Citera
2024-12-26, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Ovanligt bra för SVT
Känns lite som som filmen "Jakten på röd oktober"
Exakt samma framställning och syn på stormakterna

Håller med helt. Har för egen del fimpat svensk television sedan ett 20-tal år tillbaka. Men via svtplay såg jag just alla avsnitten i sträck. Och kan lätt sätta ett åtminstone näst högsta betyg på denna produktion.

Dessvärre överträffar verkligheten fiktionen i vårt land i dessa dagar. Så Lill-Pållen Jonson m.fl. hade varit bättre att se figurera i en komedi som denna, än i - vad som är fallet - en idioti som när som helst kan resultera i en enorm tragedi. Alla vi som inte helt har fått förståndet borttvättat av CIA-styrd, svenskspråkig äckelmedia har stora uppgifter framför oss.

Krigshetsen mot Ryssland måste snarast upphöra. Och de fånar som ändå fortsätter med den, kommer förr eller senare få ångra sig bittert.

Slutar med en liten bonus:
Bresjnev var enligt uppgift - trumvirvel - från Ukraina.
Vilket givetvis emellertid spelar föga roll, men det finns heller ingen anledning till att inte nämna det. Och med så mycket elakartad korruption och svart propaganda som numera finns även i Sverige, så måste vi tillsammans göra ett rejält röj nån jävla gång. Om inte, så lär vårt fagra fosterland med all dess natur och alla historiska minnesmärken spridda över hela landet snart riskera att bli ett rykande, stinkande skräcklandskap.

PS. Den som ansikte mot ansikte skulle drista sig till att kalla mig, med släkt som dokumenterat går tillbaka till den första och vikingatida danska kungaätten, för ett rysstroll eller liknande, skulle jag nog inte kunna låta bli att ge en specialbehandling i någon form. DS.
Citera
2024-12-26, 06:37
Medlem
Töntigt. Lassgård är bra. Jag ser inte mer än ett avsnitt. Det räckte så.

Ryssarna utmålas som suputer och blekingebor som mindre vetande.Stockholmare är smartare än lantisar…
Citera
2024-12-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Kul och bra första avsnitt, det med fiskarbröderna känns nära sanningen. Men Lassgård som Fälldin, nja. "Ryskan" lät fejk, någon som vet?

Nej, ingen hittepåryska i den här serien, som tur är. Det blir extra underhållande att lyssna på den surmulne kapten Peskov och den gaggige Brezjnev om man kan språket och därmed kan uppskatta de ryska kraftuttrycken.

Mustigheten i dessa försvinner tyvärr om man försöker översätta till svenska. Det går såklart att svära riktigt ordentligt på svenska också om man vill, men där ryssen bara behöver sticka in ett fult ord är svensken tvungen att bygga en hel mening av svordomar för att uppnå samma effekt. Och det finns det inte utrymme för i en undertext.
Citera
2024-12-26, 08:09
Medlem
Den var rolig. När Fälldin är hjälte med hjälp av fårfarmarnas förening och unge Putin är med på ett hörn så är det roligt.

Det hela får mig att tänka på Sovjet unionens sämsta militärflygplan, som flygvapnet älskade. Tupolev Tu-22 aka Maneater aka Booze carrier. Det kan bara hända i Sovjet unionen.

Det råder delade meningar om varför ryssarna hamnade på grund. Men deras förklaring om fylla kan vara korrekt. Vi pratar om ryssar. Se bara historien bakom Tu-22. Eller min stackars släkting som åkte till Moskva för sälja lok till Sovjet Unionen. Han höll på dö där. Det samma sak med amerikanernas bombning av Kinas ambassad. USA:s bortförklaring är så amerikansk så den kan vara sann.

PS Brezjnev var troligen så borta vid den här tidpunkten. Han var extremt sjuk
Citera
2024-12-26, 08:18
Medlem
Taufatts avatar
Sett de tre första avsnitten och går att se vidare. En intressant historia som förtjänar en mer allvarlig tolkning. Serien marknadsförs som satir men jag missar vad målet för satiren är. Om det är inkompetenta politiker från alla länder känns det lite ovärdigt eftersom de få som fortfarande lever av personerna är nog minst 80 år gamla. Inkompetent militär, samma för längesedan för att kännas relevant och då hade nog efterföljande ubåtsjakter varit bättre historia. För mig känns det snarare som buskis än som satir men antar att man vill framställa serien som smartare än vad den är. Några buskis moment var lite småroliga men alla personer, möjligen undantaget sekreterarna, framstår som töntar och mindre vetande. Fiskar bröderna lite av höjdpunkten. Jag var född men för liten för att ha eget minne av händelsen och tror de som var med uppskattar serien mer än vad jag gör. Plus också för försöket och namnet på serien.
Stark två grundstötningar av fem i betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in