2024-12-26, 11:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Frågar du mig så skulle kontanter avskaffats för 20 år sedan, de är lika smutsiga och omoderna som bitcoin. Bitcoin var alltså omodernt långt innan det ens skapades.
Ok, men nu funkar det inte så i världen.

Vill du avskaffa fria möjligheter att skicka meddelande information till varandra också? Du ska bara veta hur många kriminella och treerorister som gör det. Än farligare än fria penningtransaktioner ju!
Citera
2024-12-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Vill du avskaffa fria möjligheter att skicka meddelande information till varandra också? Du ska bara veta hur många kriminella och treerorister som gör det. Än farligare än fria penningtransaktioner ju!
Säger sig vilja ha fri informationsspridning men propagerar sedan för att själv begränsa den till 4-7 meddelanden per sekund… make it make sense!
Citera
2024-12-26, 13:06
Medlem
Citat:
Frågar du mig så skulle kontanter avskaffats för 20 år sedan, de är lika smutsiga och omoderna som bitcoin. Bitcoin var alltså omodernt långt innan det ens skapades.

Det är därför kontanter i princip bara accepteras för mindre inköp i dagligvaruhandeln numera, åtminstone i Sverige. Rätt omständigt att tvätta större mängder kontanter med en matvarukorg.

Nej, där är inte därför dagligvaruhandeln har så lite kontanter. Skälet är att det är "smidigare" för konsumenter att använda kort och att handlaren *själv* bestämmer om man vill ta emot kontanter eller inte.
Citera
2024-12-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Denna ”nyhet” är fullständigt irrelevant. Det finns ingen koppling mellan en eventuell försumbart liten handel med bitcoin i Ryssland och de narrativ samt spekulation med bitcoin som har skett i övrigt.

Jag kommer påminna dig om det här inlägget när Kongressen och Vita huset kört igenom en lag som reglerar kryptomarknaden och låter t ex JPM, Blackrock et al att skapa stablecoins som är "peggade" mot USD.

Har läst en hel del av dina inlägg och du är klassiska exemplet på samma slags människor som ca ett decennium efter Ford T-modellen som argumenterade att bilar är onödiga/funkar inte. som borde förbjudas och istället använda häst. Eller samma slags människa som på början/mitten av 90-talet som sa att Internet är en fluga... "few get it, most wont".
Citera
2024-12-26, 13:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Du är alltså helt för att avskaffa alla regleringar kring penningtvätt och sanktioner? Det går inte att tolka ditt inlägg på något annat sätt.
Citera
2024-12-26, 13:17
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiexiemoo
Jag kommer påminna dig om det här inlägget när Kongressen och Vita huset kört igenom en lag som reglerar kryptomarknaden och låter t ex JPM, Blackrock et al att skapa stablecoins som är "peggade" mot USD.
???

Varför ska de skapa en stablecoin när de redan har USD som är digitala?
Citera
2024-12-26, 13:19
Medlem
Citat:

Vad har informationsfrihet med kontanter och bitcoin att göra? Du får väl fråga Stopp.Belägg istället, det är han som hurrar för den ryska förtryckarregimen.
Citera
2024-12-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
???

Varför ska de skapa en stablecoin när de redan har USD som är digitala?

För att pengar skulle flöda mot den marknaden per automatik. I dag finns det miljarder människor som vill använda och ha USD men kan inte av olika skäl. Det skulle också helt och hållet "cementera" USD som världsvalutan närmaste århundraden och skulle öka efterfrågan på amerikanska statsobligationer. Det skulle minska kostnaderna och tiden för alla att överföra pengar från USA till Bolivia, från Australien till Thailand osv.
Citera
2024-12-26, 13:31
Medlem
Citat:
Vad har informationsfrihet med kontanter och bitcoin att göra? Du får väl fråga Stopp.Belägg istället, det är han som hurrar för den ryska förtryckarregimen.

Tycker du inte det är viktigt att medborgarna i skitländer har rätten att själva bestämmer över sina pengar? Vem vill t ex äga argentinska pesos som tappar värde, jag kan garantera att ALLA i Argentina vill istället äga USD trots att även USD är en fiat valuta vars värde minskar med 7-10% varje år.

Om hela världens befolkning fick tillgång till stablecoin som är peggad mot USD skulle jävliga många problem för "vanliga dödliga" helt försvinna alt. minska något oerhört.

Sen att det finns kriminella som skulle utnyttja det är ett väldigt dåligt argument att inte ha stablecoin eller någon annan krypto.
Citera
2024-12-26, 13:39
Medlem
Citat:
Bitcoins avsaknad av ens den mest grundläggande AML-funktionalitet visar åter att den endast hör hemma bland skurkar, terrorister, folkmördare och annat avskum. Jag hade skämts om jag hurrade och propagerade över detta.

Att det finns kriminella som använder "X" är inget argument för att förbjuda "X".

Personligen tycker jag att staten ska skita i var och hur mycket pengar jag har och hur samt när jag använder pengarna.
Citera
2024-12-26, 13:47
Medlem
Citat:
Bitcoins avsaknad av ens den mest grundläggande AML-funktionalitet visar åter att den endast hör hemma bland skurkar, terrorister, folkmördare och annat avskum. Jag hade skämts om jag hurrade och propagerade över detta.

Som fiatmaximalist borde du gå med huvudet ständigt nedböjt i skam. Kriget i Ukraina skulle ha varit över för länge sedan, om det ens hade börjat, om det inte hade varit för fiatpengarna på båda sidor i konflikten. Dessutom pågår betydligt värre saker i bl.a. Gaza som finansieras helt och hållet av nyskapade dollar.

Färre och inte så långvariga krig är en av fördelarna världen kommer att få åtnjuta efter en fullständig bitcoinisering.

Det är illa nog att använda fiatpengar. Men som förespråkare av fiatpengar har du blod på dina händer upp till armbågarna.

AML-hetsen i banksystemet är för övrigt en av de viktiga pådrivande faktorerna bakom bitcoiniseringen, eftersom den gör fiatpengarna allt svårare att använda och allt vanskligare att hålla.

Citat:
I det exemplet så byter dom gas mot IT-tjänster helt enkelt, hur bidrar Bitcoin till något värdeskapande i den transaktionen? I själva verket använder Ryssland bitcoin för att kringgå sanktioner, och IT-tjänsterna används för att bomba civila i Ukraina.

Exemplet var överdrivet förenklat för att även svagt begåvade skulle inse hur handel skapar mervärden och hur handel kan underlättas av bitcoin, särskilt för ett land under sanktioner. Du kan själv lägga till några tänkta företag i de båda länderna och fundera hur de skulle gynnas av att kunna handla med varandra och av att ha tillgång till ett bytesmedel som bitcoin.

Ja, Ryssland använder bitcoin för att kringgå sanktioner som banksystemet, även i länder som inte deltar i sanktionerna, är tvingat att upprätthålla för att inte stängas av från dollarsystemet.

Om de inte hade haft bitcoin skulle de ha fått använda ett annat bytesmedel såsom guld eller ren byteshandel, vilka båda är uppenbart sämre alternativ. Att hindra folk, företag och länder från att handla med varandra är dock omöjligt, om det inte är fråga om ett lilleputtland som kan avskärmas helt från omvärlden.

Citat:
Hittar du på dina egna definitioner så kan du förstås få det till vad du vill, i ditt eget huvud.

Så för varje dollartransaktion som görs så ligger Bitcoin alldeles i kölvattnet?

?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-26 kl. 13:55.
Citera
2024-12-26, 13:59
Medlem
Citat:

Det är därför kontanter i princip bara accepteras för mindre inköp i dagligvaruhandeln numera, åtminstone i Sverige. Rätt omständigt att tvätta större mängder kontanter med en matvarukorg.

Det enda postitiva med er kontrollfreaks är att ni driver på bitcoiniseringen.

Om kontanter förbjuds så kommer andra saker att användas som pengar. Bitcoin ligger närmast till hands i många fall. Även guld skulle åter blomma upp som bytesmedel i den mer lokala, svarta ekonomin. Om guld förbjuds effektivt blir det något ytterligare annat som får ta rollen som bytesmedel.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-12-26 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in