Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-26, 00:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Mycket mer sannolikt att AB var Dekorimamannen än Tensonmannen.

Att AB virrar runt kring Dekorima och uppfattas som en speedad pundare är inget konstigt, han var berusad och letade efter någon.

AB betedde sig som en speedad pundare?

Vet du hur speedade pundare beter sig versus personer som köpt två öl till priset av en på "happy hour" tidigare under kvällen på ett event med jobbet?

Beskrev många som såg Roger Östlund vid Grand honom som ett fyllo eller som en pundare?

SE upplevde OP först som ett fyllo och sedan som ett offer för en knarkuppgörelse (pundare?). När det gäller SEs observationer vet jag inte hur han bar sig åt för att skilja på detta.

SE var däremot tydlig med att han uppfattade AB som berusad och beskriver aldrig AB som en pundare.
Citera
2024-12-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
AB betedde sig som en speedad pundare?

Vet du hur speedade pundare beter sig versus personer som köpt två öl till priset av en på "happy hour" tidigare under kvällen på ett event med jobbet?

Beskrev många som såg Roger Östlund vid Grand honom som ett fyllo eller som en pundare?

SE upplevde OP först som ett fyllo och sedan som ett offer för en knarkuppgörelse (pundare?). När det gäller SEs observationer vet jag inte hur han bar sig åt för att skilja på detta.

SE var däremot tydlig med att han uppfattade AB som berusad och beskriver aldrig AB som en pundare.

Ett bättre ordval från min sida hadde kanske varit «rastlös». Han letade efter någon.
Citera
2024-12-26, 00:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast färgen på jackan och det som NF beskriver är så speciell att det blir en sjuk tillfällighet ..

Många höjer nog inte på ögonbrynen av att NF försöker beskriva en vanlig blå nyans på jackan.

Är man något SE-GM-blockerad i sitt tänkande går det säkert att uppfatta en ganska generisk blå nyans som: "så speciell att det blir en sjuk tillfällighet."

Att en jacka kan ha en färg, är även om du har svårt att inse det, inte ett indicium på att SE mördade OP.

Edit: Du kan säkert diskutera detta med dina olycksbröder på nästa Mensamöte så kanske de kan hjälpa dig att tänka lite här.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-26 kl. 00:48.
Citera
2024-12-26, 00:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, eller något konstigt med Fauzzi.

Kockar brukade kröka ganska hårt på jobbet på 80-talet. Har NFs nykterhet någonsin diskuterats i MOP-sammanhang?
Citera
2024-12-26, 00:30
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ett bättre ordval från min sida hadde kanske varit «rastlös». Han letade efter någon.

Men IM var tydlig med att han uppfattat GM ["Dekorimamannen"] som just pundare. Visserligen fick han ordet "pundare" serverat på silverfat av åklagaren, men ändå?
I klassen jag gick var vi sexton grabbar som följdes åt till nian. Det var jag och tre till som klarade oss från att hålla på med preparat. Så att känna igen en pundare var inget svårt.”

Det här var en pundare?

”Jaja, jaja.”

Edit: Jag förstår nog hur du tänker, med det uppdaterade ordvalet.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-26 kl. 00:32.
Citera
2024-12-26, 05:08
Medlem
Citat:
Läste du min teori ...

Vad anser du om den ?

Skrev en längre teori om hur Engström kan vara GM och Dekorimaman och att AB är Tensonmannen

Bra att du bygger upp en hypotes.

Trött, men läste igenom en gång.

Invändning 1. Hur ska SE se LOP från skandiaentren? Eller mer exakt, hur identifierar han dom borta vid Sari?

Fråga. Var är AB 23:20:40 ?
Citera
2024-12-26, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden

Invändning 1. Hur ska SE se LOP från skandiaentren? Eller mer exakt, hur identifierar han dom borta vid Sari?

Fråga 1 ..

Han har ju först sett LOP vid bion vid 21 och där blivit lite kränkt.....Då har han 2 timmar på sig att fixa vapen !

Han ser dom ju en gång till 23:05 titta in i fönstret i bions foajén och där blir sedd av två kvinnor och ger upp.

Varför ger han upp ? Jo han inser att Mårten med flickvän troligen ska ha följe eller väntar på en taxi...

Så när han kommer ut 23:20:40 från Skandia så känner han ju direkt igen LOP stå där vid Sari ...dels på kläderna och att han ju sett dom 2 gånger..

Fråga 2..

Vart är AB då ?

AB är ju NFs katalog blåa Tensonmannen och går långt ut på trottoaren för han spanar lite åt olika håll och går konstigt för han är rejält full....NF påstår ju att Tensonmannen går märkligt

När Engström ser dom börjar gå mot Skandia så är alltså Engström före LOP...

Nu vet ju Engström att om han väntar på LOP vid lämpligt ställe så kommer LOP gå förbi...Engström ser troligen inte AB för han går bakom !

Engström ställer sig vid Dekorimas hörna ca 23:21:10...vankar lite fram och tillbaka ( här blir han IMs Dekorimaman )

...ställer sig vid annonspelaren så inte LOP ska se honom och laddar vapnet när LOP passerar Annonspelaren så dyker Engström upp bakom...

Nu blir han den man som plötsligt AB ser när han går 7-8 m bakom..

Denna teori förklarar allt
Citera
2024-12-26, 06:14
Medlem
Citat:

Fick faktiskt ett PM på denna teori från 2 personer som annars inte skriver i denna tråd...

Dom skrev grattis...äntligen någon som förklarar hur Engström kan vara vid Grand men ändå inte vara Tensonmannen...

Dem förklarar IM som ser en väntande Dekorimaman...

Den förklarar hur AB plötsligt har GM framför sig..
Citera
2024-12-26, 06:22
Medlem
Citat:

Tillägg också...

Han behöver alltså inte vara Mårtens Grandman utan han ger upp mkt tidigare vid Grand...

Skulle tippa att han ger upp 23:07 - 23:10 vid Grand...Blir sedd av två kvinnor ( ena pekar ut honom 2020 som mannen hon ser )

Då har han gått om tid att traska tillbaka och komma ut 23:20:40...

Varför skriver jag 23:20:40?...Denna tid är relativt bra även för utstämplingstiden om han stämplar ut 23:19:15 och kan faktiskt prata med väktarna i en hel minut och ändå vara ute 23:20:40

Jo för då tror jag att LOP är vid Sari och är tillräckligt långt före att Lisbeth inte märker att någon går just före....Alltså han är ca 30-35 m före...

Plus att han går fortare så han blir lite stående vid Dekorima och blir sedd av IM...Han har också tid att ladda vapnet vid annonspelaren...

När LOP går förbi Annonspelaren så dyker Engström upp just bakom...Därav så stämmer ABs vittnesmål att han "plötsligt" har GM ihop med LOP framför sig !

Ge mig massa feedback så jag kan justera denna hypotes !
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-26 kl. 06:59.
Citera
2024-12-26, 06:45
Medlem
Skriver ut min teori i sin helhet igen

Engström blir alltså "kränkt" redan vid 21 tiden när han dricker middag !

LP sätter inte en liten händelse vid 21 tiden som något hon minns , för antagligen är hon van vid att folk ska "snacka" politik med Olof..

Han har nu tid att fixa fram vapen och bestämmer sig för att möta upp efter bion slut !

Engström blir sedd av två kvinnor när han stirrar in i foajén vid 23:05 men ser då att Mårten med bihang är med....Utanför Grand så inser han att Mårten troligen ska följa med LOP hem eller i en Taxi !

Engström ger upp och traskar med rappa steg tillbaka till Skandia och stämplar ut och har ff kvar vapnet på sig ...

AB vandrar fram och tillbaka på Sveavägen och blir då Tensonmannen i sin telefonkatalog blåa färg som NF ser vid Sari...AB är kraftigt berusad så det är därför NF beskriver hans gångstil som märklig . AB går också rätt långt ut på trottoaren och det är för att han spanar lite åt olika håll efter sina vänner !

När Engström kommer ut från Skandia ca 23:20:40 så ser han LOP någonstans kring Sari och känner såklart igen dom eftersom han redan sett dom vid 21 och 23 ...Han ser dessutom att LOP är på väg mot honom !

Han går fram mot Dekorima hörnan ( blir Dekorimamannen av IM ), tar troligen skydd bakom annonspelaren och laddar vapnet ...

När LOP passerar annonspelaren så kliver Engström upp just bakom och blir då detta sällskap som plötsligt AB ser !

Ge mig gärna både positiv och negativ feedback på denna hypotes
Citera
2024-12-26, 06:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ja såklart...

Är det detta som är "såklart"?

Citat:
"Lösningen" har alltså blivit att SE flyttar tiden för att få alibi från att begå högersväng och hamnar därmed i dilemmat att det innebär att han samtidigt får alibi från att befinna sig vid mordplatsen i skottögonblicket (både utstämpling och mordtid blir 23.20). GM får då panik över att han inte kan spegla GM och forcerar sig därför fram genom att stryka tid för att hinna till mordplatsen i tid för skotten?

Det slår dig inte att detta komplex framstår som mycket forcerat och byggs eftersom det är det enda som går att tråckla ihop utifrån förutsättningen att SE medvetet flyttar tiden av skäl som på något sätt som skulle peka mot honom som GM?

Citat:
Nu svarade jag ju på Engströms märkliga påstående varför han så gärna vill vara ute på Sveavägen 23:20 som eg är för tidigt !

Men om han trodde skotten kom 23:20 så blir det inte lika märkligt att han säger att han stämplar ut 23:20 och sen skyndar sig till Gota Banken på 20sek...

Hans uppfattning om tillvaron är just den. Han har stämplat ut korrekt och korrigerad tid 23.20 och mordet begås 23.20. Det är därför han i efterhand redigerar lite och stryker tid. Man bör kanske erinra om att GM är på det klara med att han befinner sig intill mordplatsen i skottögonblicket och behöver således inte redigera ett enda förhållande för att befinna sig exakt där.

Citat:
Men du anser att lögner som jag kallar det är mer till hans fördel som vittne för du tycker lögnerna är ännu konstigare som GM ...om jag tolkar dig rätt !

Jag menar att de är oförenliga med honom som GM.

Citat:
Jag tror att du någongång i tråden har skrivit att i själva verket så kommer Engström ut vid skottögonblicket...är det rätt uppfattat ?

Om vittnet SE befann sig inne i byggnaden eller hade hunnit ut vet jag inte. Men det han berättar i första förhöret framstår som inte osannolikt.
Citera
2024-12-26, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Är det detta som är "såklart"?

Det slår dig inte att detta komplex framstår som mycket forcerat och byggs eftersom det är det enda som går att tråckla ihop utifrån förutsättningen att SE medvetet flyttar tiden av skäl som på något sätt som skulle peka mot honom som GM?

Hans uppfattning om tillvaron är just den. Han har stämplat ut korrekt och korrigerad tid 23.20 och mordet begås 23.20. Det är därför han i efterhand redigerar lite och stryker tid. Man bör kanske erinra om att GM är på det klara med att han befinner sig intill mordplatsen i skottögonblicket och behöver således inte redigera ett enda förhållande för att befinna sig exakt där.

Jag menar att de är oförenliga med honom som GM.

Om vittnet SE befann sig inne i byggnaden eller hade hunnit ut vet jag inte. Men det han berättar i första förhöret framstår som inte osannolikt.

Har en färdig hypotes på Engström som GM....

Ge mig gärna feedback även om det är negativt..

Du hittar den här i tråden , skrev om den igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in