Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Okej , jag läser och förstår vad du menar !
Men då har jag en fråga till dig !
Blir det inte lite märkligt att försöka ge Engström "alibi" på hans berättelse genom att föröka att inte misstänka honom !
Vi leker med tanken att dessa saker är påhittade !
Han vet att RB säger 23:19 och "ljuger" om 23:20 och senare 23:21
Han ljuger om klockan och vart han befinner sig när skottet kommer...
Han ljuger om att han ser LJ i gränden..
Han ljuger om språngmarschen...
Han hittar på en märklig förväxling och "supervittnet"...
Vad blir då kvar av hans berättelse ?
Inte mkt...Eller hur ?
YN ser faktiskt en väska av samma mått som Engström faktiskt använder...
Några nämner keps....
Min fråga till dig blir då ...
Varför krånglar du till det ?
Vill du inte att det kanske är lösningen ?
Det var ju en ganska rolig fråga faktiskt, med tanke på hur mycket du själv krånglat till det hela för att ens komma fram till den punkt där du kunde ställa frågan!
När allt kommer omkring tror jag att "Tjänste-SE" med den syntetiske Jeppsson i gränden ändå är den enklaste förklaringsmodellen. En renodlad "Vittnes-SE" som utgår från hans egna uppgifter stöter på problem med att han missar så pass grovt på allt som händer under den första minuten efter skotten. Så mycket fel har man nog inte om man var där och såg det hela med egna ögon. Det är ju det som är utgångspunkten för vår gemensamma ståndpunkt, nämligen att han inte var där då.
Men när vi tittar på vad som sedan följer så prickar ju Engström rätt på väldigt mycket saker. Man kan då hävda att alltihop är "syntetiskt" och att han sytt ihop alla de uppgifterna från vad han läst i tidningar och sett på tv. Det blir ju väldigt mycket som måste totas ihop i så fall, och då är det väl mer naturligt att utgå från att han varit där och sett åtminstone en del av de saker han berättar om med egna ögon. Sedan kan han ha "kryddat upp" det med överdrifter och lagt in en del grejor som han inte själv sett eller gjort utan som han läst om i tidningarna. Då får man en "delsyntetisk" story om Engström på mordplatsen. Den varianten är jag med på som bästa och enklaste förklaringsmodell, även om det är väldigt svårt att leda något i bevis.
Så du ser, att den tuffa delen för "Vittnes-SE" handlar om den första dryga minuten efter skotten, som de går bet på att förklara. Den tuffa delen för "GM-SE" handlar istället om de följande minuterna, alltså tiden efter kanske 90 sekunder efter skotten. Där har "Vittnes-SE" ändå ett bra övertag i förklaringskraft. Och då ser du, att den tredje varianten som jag kallat "Tjänste-SE", den undviker svagheterna med "Vittnes-SE" under den första dryga minuten efter skotten, men samtidigt behåller den styrkorna i "Vittnes-SE" gällande minuterna som följer efter det. Som sådan har Tjänste-SE högre total förklaringskraft och bäst passform. Den är den enklaste och naturligaste förklaringsmodellen.
Precis som med alla förklaringsmodeller finns det svaga punkter även i Tjänste-SE, och då handlar den just om (den påstådda) iakttagelsen av Jeppsson inne i gränden. Här måste man ta till en "delsyntetisk" förklaring av det slag jag redan skissat upp i förra inlägget och redovisat i detalj i många tidigare inlägg här i tråden. Här måste man komma ihåg, att det handlar om EN ENDA besvärlig punkt som måste förklaras, medan både Vittnes-SE och GM-SE har drösvis med sådana besvärliga punkter som måste förklaras – eller förklaras bort. Just därför blir det lite konstigt när folk som själva är beredda att svälja kameler i sina egna modeller sitter och silar mygg i andras.
Summa summarum så är Tjänste-SE inte alls någon tillkrånglad modell utan den är den i särklass enklaste och mest rättframma förklaringsmodellen. Att man får båda sidorna emot sig när man föreslår ett tredje medelvägsalternativ är kanske inte så konstigt, men samtidigt tycker man kanske att de borde plocka bjälkarna ur sina egna ögon innan de börjar peka på grandet i mitt. Saken är ju, att det ledigt går att förklara den påstådda iakttagelsen av Jeppsson inne i gränden även fast den inte ägt rum. Därmed är ju saken egentligen avklarad, men då duger det ändå inte.
Avslutningsvis, om Roland Bergströms och Engströms respektive bud rörande utstämplingstiden, så innebär korrigeringen av mordtiden till 23.19.00 att Engström har kategoriskt tidsalibi. Inte ens om man tänjer på den tidigaste föreslagna utstämplingstiden 23.19 till (säg) 23.18.45 så hinner Engström ner till mordplatsen i tid för mordet. Men även om man utgår från den officiella mordtiden är det i praktiken omöjligt att få ner honom dit i tid, med tanke på att han först måste ta höger och gå norrut på Sveavägen för att möta paret Palme, sedan vända om och följa efter och skjuta. Det går varken att få ihop tidsmässigt eller förloppsmässigt, vilket jag visat i ett antal tidigare inlägg.
Sammantaget tycker i alla fall jag att det ser förkylt ut för "GM-SE". Ur bevissynvinkel ser det också förkylt ut för "Vittnes-SE" i så måtto att halten i uppgifterna om Engströms "varande på mordplatsen" inte är tillräckligt hög för att ge honom fullgott vittnesalibi. Just därför har jag föreslagit tidsalibit som en alternativ och mer framkomlig väg än ett traditionellt vittnesalibi.