2024-12-25, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
På en platt jord? Nej det förstår jag inte, du måste nog rita en skiss och förklara lite mer.

Jag förstår inte ens termen "10 cm i blickfånget". Vad betyder det egentligen?

Jag skriver så en idiot förstår:

Om du har 3m höga vågor 1km längre ut som upplevs som 10cm stora pga avståndet mellan dig och vågorna, så kommer de skymma ett skepp 1 mil ut som är 100m högt men som upplevs som 1cm stort pga det ännu längre avståndet.

Förstod barnet nu?
Citera
2024-12-25, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag tänkte att du skulle få äran att bevisa att uppgifterna inte stämmer.
Tänk om det är så att jag bara hittat på att Fedor Konyukhov har seglat runt Antarktis.

Du har inte kommit med någon bevisning än, ett namn är väl knappast ett bevis eller hur gumman?
Citera
2024-12-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är ju du som hävdar att jorden är ett klot, så bevisbördan ligger hos dig.

Okej... vi kan börja med att visa hur vi vet att jorden inte är platt: Vi vet att avståndet mella nordpolen och ekvatorn är 1000 mil och vi vet samtidigt att ekvatorn är 4000 mil lång.

Nu kan du ju ifs dra igång någon slags vansinnig rant om att det bara är utvalda "organisationer" som vet hur man hittar på jorden men det förstår ju alla hur dumt det är,
.
Citera
2024-12-25, 20:48
Medlem
Citat:
Jag skriver så en idiot förstår:

Om du har 3m höga vågor 1km längre ut som upplevs som 10cm stora pga avståndet mellan dig och vågorna, så kommer de skymma ett skepp 1 mil ut som är 100m högt men som upplevs som 1cm stort pga det ännu längre avståndet.

Förstod barnet nu?

Nej. Rita en skiss så kanske jag förstår.

Och vad i hela världen betyder att vågor upplevs som 10cm stora pga av avståndet?
Citera
2024-12-25, 20:51
Avslutad
Citat:
Okej... vi kan börja med att visa hur vi vet att jorden inte är platt: Vi vet att avståndet mella nordpolen och ekvatorn är 1000 mil och vi vet samtidigt att ekvatorn är 4000 mil lång.

Nu kan du ju ifs dra igång någon slags vansinnig rant om att det bara är utvalda "organisationer" som vet hur man hittar på jorden men det förstår ju alla hur dumt det är,
.

Hur vet vi det?
Citera
2024-12-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superburkeen
Jasså vilket annat ställe har en liknande treaty?
Nu leta jag inte fel, felen var extremt uppenbara

Frågan börja vara mer
Om det nu va så extremt lätt att göra detta experiment, varför väntade man till 2024 för att göra det ?
Då är det väldigt konstigt att du inte kan referera till var i videon felet är. 2024? Poängen var att få med sig FEs för åkturen, annars skulle de bara skrika feik. Nu var det bara tre som följde med på resan. De andra visste att de skulle få problem när de kom hem, så de valde att stanna hemma och därmed behålla sin inkomst. Två av de tre som gick med var bland dem som skrek högst om 24-timmarssol. De har nu erkänt att de hade fel och därmed är deras liv nästan hotade av resten av plattisarna.
Citera
2024-12-25, 20:52
Avslutad
Citat:
Nej. Rita en skiss så kanske jag förstår.

Och vad i hela världen betyder att vågor upplevs som 10cm stora pga av avståndet?

Skojar du nu eller?
Citera
2024-12-25, 20:54
Medlem
Citat:
Hur vet vi det?

Hur vi vet att vi hittar på jorden? Jag kan inte tolka det faktum att vi har åkt kors och tvärs på planeten de senaste 500 åren på något annat sätt. Men du kanske vill föra fram tesen att alla bara har tur när de hittar fram?
Citera
2024-12-25, 20:55
Avslutad
Citat:
Hur vi vet att vi hittar på jorden? Jag kan inte tolka det faktum att vi har åkt kors och tvärs på planeten de senaste 500 åren på något annat sätt. Men du kanske vill föra fram tesen att alla bara har tur när de hittar fram?

Jag var dock genuint nyfiken, när och hur mättes dessa avstånd?
Citera
2024-12-25, 20:55
Medlem
Citat:
Skojar du nu eller?

Så du kan inte rita en skiss över hur en 3m hög våg kan skymma en 100m hög båt? Det är ganska avslöjande.
Citera
2024-12-25, 20:58
Medlem
Citat:
Jag var dock genuint nyfiken, när och hur mättes dessa avstånd?

Varje resa är implicit en mätning av avstånd. I alla fall om man tror på sambandet mellan tid, hastighet och avstånd.

Du tror seriöst att en pilot inte vet hur långt han har flugit?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-25 kl. 21:02.
Citera
2024-12-25, 21:01
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag tänkte att du skulle få äran att bevisa att uppgifterna inte stämmer.
Tänk om det är så att jag bara hittat på att Fedor Konyukhov har seglat runt Antarktis.

Citat:
Du har inte kommit med någon bevisning än, ett namn är väl knappast ett bevis eller hur gumman?
Så du är inte så intresserad av att bevisa att mitt påstående är felaktigt?
Det måste man tolka som att det stämmer att det har seglats runt Antarktis, en kortare sträcka än jordens omkrets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in