2024-12-25, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja han dog drygt ett år efter sin färd till Nordpolen, ett annat militäriskt hårt bevakat område.

Byrds upptäckter är högst relevant även i denna tråd.

Varför är hans "upptäckter" mer relevanta än att vi har vrålkoll på avstånd och riktningar på jorden? Och alla andra bevis vi har för jordens form?

Du är fortfarande en stolle som inte ser skogen för alla träd. Du kan hålls på och fjanta runt om ett enskilt träd hur länge du vill men det förhindrar inte det faktum att du står mitt i en skog.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-25 kl. 20:13.
Citera
2024-12-25, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du är uppenbarligen en idiot. Nej havet är inte alltid fritt från vågor. Tror du det innebär att vi inte har koll på hur höga vågorna är och att vågor på något magiskt sett kan förklara att havet inte är platt?

Om du ställer dig ca 1km ifrån ett stort träd på en lång plan yta, så att trädet upplevs som 1 cm i blickfånget, och sedan ber en person ställa sig 10m framför dig och riktning framför trädet, tror du att du kommer se trädet då?

Samma princip blir det över havet då vågor närmre en kommer tillslut skymma allt längre bort.

Har du ens gått ur lågstadiet?
Citera
2024-12-25, 20:15
Medlem
Citat:
Om du ställer dig ca 1km ifrån ett stort träd på en lång plan yta, så att trädet upplevs som 1 cm i blickfånget, och sedan ber en person ställa sig 10m framför dig och riktning framför trädet, tror du att du kommer se trädet då?

Samma princip blir det över havet då vågor närmre en kommer tillslut skymma allt längre bort.

Har du ens gått ut lågstadiet?

Om du tittar på solen och ser den sjunka ned under horisonten så tror du att det beror på att en 2km meter lång jätte har ställt sig i vägen?

Citat:

Jag tror inte riktigt på konceptet med 2km höga vågor på Östersjön. Har du en källa?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-25 kl. 20:18.
Citera
2024-12-25, 20:17
Avslutad
Citat:
Om du tittar på solen och ser den sjunka ned under horisonten så tror du att det beror på att en 2km meter lång jätte har ställt sig i vägen?

Ja vågor och kuperad mark kommer tillslut skymma något som är tillräckligt långt bort. Är du efterbliven?

Och på vilket sätt skulle solen vid solnedgång förklara att jorden är ett klot?
Senast redigerad av billigost 2024-12-25 kl. 20:21.
Citera
2024-12-25, 20:22
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag googlade på Lisa Blair och fann ett tjugo minuters klipp på Youtube, där hon 90% av filmen filmar sig själv i hytten samt lite vågor, vad skulle det bevisa?
Det bevisar att du är oförmögen att förstå annat än att titta på film.

An annan som seglat runt Antarktis är Fedor Konyukhov. Distansen han seglade runt Antarktis var 16 400 sjömil.
Det blir ungefär 3 037 mil. Jämför det med jordens omkrets, som är ungefär 1 000 mil längre.
Om Jorden vore platt borde det väl blir väldigt mycket längre längs Antarktis än runt Jorden.
Citera
2024-12-25, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Det bevisar att du är oförmögen att förstå annat än att titta på film.

An annan som seglat runt Antarktis är Fedor Konyukhov. Distansen han seglade runt Antarktis var 16 400 sjömil.
Det blir ungefär 3 037 mil. Jämför det med jordens omkrets, som är ungefär 1 000 mil längre.
Om Jorden vore platt borde det väl blir väldigt mycket längre längs Antarktis än runt Jorden.

Du verkar inte greppa något alls om diskussionen, vem som helst kan påstå vad som helst, när det inte finns tillförlitlig bevisning.
Citera
2024-12-25, 20:26
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du verkar inte greppa något alls om diskussionen, vem som helst kan påstå vad som helst, när det inte finns tillförlitlig bevisning.
Jag påstår att Jorden är sfärisk.
Finns det något som bevisar att jag har fel?
Citera
2024-12-25, 20:28
Avslutad
Citat:

Jag tror inte riktigt på konceptet med 2km höga vågor på Östersjön. Har du en källa?

Men är du såhär korkad som du verkar? Även mindre vågor och kuperad mark kommer skymma större föremål tillslut när avståndet dem emellan är tillräckligt långt.
Citera
2024-12-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ja vågor och kuperad mark kommer tillslut skymma något som är tillräckligt långt bort. Är du efterbliven?

Det gäller ju knappast om vådorna är 30 cm höga och det dolda objektet är 100 meter högt.

Citat:
Och på vilket sätt skulle solen vid solnedgång förklara att jorden är ett klot?

Det visar inte att jorden är ett klot, det visar bara att solen ligger lägre än horisonten.
Citera
2024-12-25, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Jag påstår att Jorden är sfärisk.
Finns det något som bevisar att jag har fel?

Det finns inget som bevisar att du har rätt.
Citera
2024-12-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Ja, och vad så? Ska de släppa någon idiot lös i världens mest ogästvänliga region och sedan inleda dyra räddningsaktioner? Det är inte bara Antarktis som har restriktioner för den fria rörligheten.

Varför började du leta efter fel i videon? Den enda anledningen att göra det är om du tvivlar på att det finns midnattssol i Antarktis, och det är bara FE'ers som tvivlar på det. Vissa platser i Antarktis? Midnattssolen är överallt söder om polcirkeln. Du förstår det va?

Jasså vilket annat ställe har en liknande treaty?
Nu leta jag inte fel, felen var extremt uppenbara

Frågan börja vara mer
Om det nu va så extremt lätt att göra detta experiment, varför väntade man till 2024 för att göra det ?
Senast redigerad av Superburkeen 2024-12-25 kl. 20:33.
Citera
2024-12-25, 20:31
Medlem
Citat:
Men är du såhär korkad som du verkar? Även mindre vågor och kuperad mark kommer skymma större föremål tillslut när avståndet dem emellan är tillräckligt långt.

Nopp det kommer vågorna inte att göra. Om betraktaren befinner sig på 2m höjd och det skymda objektet är 2 meter högt kommer inte 1 meters vågor att skymma sikten. Betraktaren har fri sikt till de övre delarna av objektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in