Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-23, 21:05
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dock har han pratat med väktarna i x antal sekunder som Vittnes-SE så blir inte utstämplingstiden så viktig heller...

Är han på riktigt osäker när han ringer så ger hans utstämplingstiden inte speciellt mkt om väktarpratet ändå har existerat...

Han tackar nej till att RB vill ge tiden direkt till polisen också ...

Jag tycker det finns saker som inte stämmer hur man än vrider på det...

Jag tror att SE tänker att han kan räkna ut om det var skottet han hörde med hjälp av utstämplingstiden.

Säg att han minns att väktarsamtalet var cirka 2 minuter långt. Han får en utstämplingstid som ligger 2 minuter före mordet. Bingo – då var det revolvern han hörde.

Men nu finns det alltså en hel del som tyder på att han trodde att både utstämplingstiden och mordtiden var 23:20. Det blev ett negativt besked för SE och han antog att det var en avgasknall han hörde i alla fall.

Då har han tagit reda på grundförutsättningarna och vet exakt hur han ska kunna massera tidslinjen för att hamna nära mordet. Han behövde den informationen för att veta vad han var tvungen att kapa.

Detta är min hypotes.
Citera
2024-12-23, 21:08
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
När han ringde till polisen den 1 mars hade han fortfarande inte fått utstämplingstiden från Roland.

Därför hade han ännu inte hunnit dra den felaktiga slutsatsen att han kom ut ett par minuter sent. När han ringer polisen första gången är han alltså helt uppriktig med att han är osäker på om smällen var en avgasknall eller ett skott. Han vet ännu inte hur tätt inpå mordet han kom ut på trottoaren. Därför säger han heller inget om något kapat väktarsamtal i första förhöret.

Jag menar att det här går ihop. Om det sedan stämmer och är det sanna händelseförloppet kan jag förstås inte veta. Men det är den bästa gärningsbeskrivningen jag kan komma på för efterspelsvittnet som vill göra sig lite viktig och har ett ledigt förhållande till sanningen.

Det är möjligt förstås. Om han kom ut mellan skotten, så bör det ha gått ca 10 sek innan folk började närma sig mordplatsen. Under den tiden fanns endast OP och LP på mordplatsen efter att AB hoppat undan. Såg han det scenariot tror du, eller var det första han såg att det var folk runtikring?

Om han hörde LP skrika så bör han lyft blicken och sett att endast LP, plus ev AB fanns där om han ska haft anledning att mörka det.

Det är svårt att ta in att han hörde LP skrika, samtidigt som att han endast såg OP och LP på mordplatsen och att han tog fel tid i media och att han därför ljög till RB när han hörde 23.20. Han valde alltså 23.20, istället för 23.19 som var det rätta från RB?

Det är känt ifrån media 1 mars att åtminstone AH och KJ omedelbart rusade fram. I Aftonbladet 1 mars beskrivs mordtiden till 23.30 på första sidan, 23.20 står det på sid 6 som du mycket riktigt påpekade.
Citera
2024-12-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är absolut inte så cirkelresonemang fungerar. Man behöver inte vara ensam om dom för att det ska vara ett. Det kan ha varit ett av de märkligaste resonemangen jag läst på länge.

Jag får det från dig. Det är du som kommer med cirkelsesonemangen.

Nej , min teori bygger inte på ett cirkelresonemang!
Citera
2024-12-23, 21:26
Medlem
Citat:
Det är klart man man kan, om man väljer att göra det.

Det här är en fascinerande variant av cirkelresonemang där du regerar på din egen valda väg att tolka det som en lögn och göra det i sig till misstänkt.

Det misstänkta i det här fallet är alltså din egen misstanke.

Det är här du nämner att det är en fascinerad variant av cirkelresonemang...

Att eftersom jag misstänker att Engström ljuger om sin berättelse så reagerar jag på min egna valda väg att göra det till misstänkt !

Herregud, haha

Jaha så att eftersom jag känner att Engströms berättelse är lögn så gör jag en fascinerad variant av cirkelresonemang
Citera
2024-12-23, 21:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag menar kanske lite enklare..

Ca 30sek efter skotten så kommer KJ fram till brottsplatsen och försöker lugna Lisbeth som är i ett chockad och hysteriskt tillstånd..

Då blir det väl ologiskt om 10sek senare så står hon och Engström och pratar fllykväg och signalement...

Anledningen till 10sek senare är att enligt Engströms egna berättelse så är den kronologiska ordningen att först ha kontakt med LP och sen se LJ..

Nästa person är ju LL som går fram till Lisbeth efter ca 80-90 sek och då är hon okontaktbar igen..

Jag tycker att denna lucka är stängd för Engström...

Jag förstår, men det är ju inte riktigt så enkelt.
Innan "KJ försöker lugna Lisbeth" och om du läser hennes förhör, så har vi dels Ersson och Glantz som har lagt Palme i framstupa sidoläge. (Därefter ska Glantz och Hage ha tagit pulsen.)
Därefter ska Glantz och Hage hjälpt till med upplivningsförsök och samtidigt då som "KJ försöker lugna Lisbeth".
Först ska alla komma fram till mordplatsen, sedan ska olika initiativ tas. Pulstagning är vidare något som brukar ta ett litet tag o.s.v.

Ser inte vad som är ologiskt om SE får kontakt med Lisbeth mellan allt som händer eller innan KJ ska lugna Lisbeth. Vi har inte alls allt "täckt".

Tiderna låter sig inte bestämmas så enkelt.
Det jag jag kan tycka är lite märkligt är att SE får svar på sina frågor. Vi vet dock inte hur samtalet gick till, men möjligen att Lisbeth fick förtroende för en äldre välklädd herre. Till skillnad från LL i blåställ.
Citera
2024-12-23, 21:44
Medlem
Citat:
1. Att det osannolikt faktiskt har skett. Jag har inga problem att säga att det är SE om det faktiskt var han. Men nu misstänks han utan några som helst konkreta grunder. Och trots den stora mängd information som pekar bort från honom.
2. Ingen aning om vem gm är. Jag förstår inte invändningen riktigt. Ska man misstänka någon bara för att man måste misstänka någon? Det finns några kända teorier som absolut är mera intressanta. Men det måste ju inte vara något av de spåren som är lösningen heller.

Och tråden är väl intressant också för att det är fullt med teorier som är fulla av lätta hål att sticka hål på. Det triggar många hobbybesserwissrar såsom jag. Och för att det samlats ovanligt många energifulla beivrare.

Det långa ordet är nog så sant som det var sagt. Och det finns rätt många.
Citera
2024-12-23, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag förstår, men det är ju inte riktigt så enkelt.
Innan "KJ försöker lugna Lisbeth" och om du läser hennes förhör, så har vi dels Ersson och Glantz som har lagt Palme i framstupa sidoläge. (Därefter ska Glantz och Hage ha tagit pulsen.)
Därefter ska Glantz och Hage hjälpt till med upplivningsförsök och samtidigt då som "KJ försöker lugna Lisbeth".
Först ska alla komma fram till mordplatsen, sedan ska olika initiativ tas. Pulstagning är vidare något som brukar ta ett litet tag o.s.v.

Ser inte vad som är ologiskt om SE får kontakt med Lisbeth mellan allt som händer eller innan KJ ska lugna Lisbeth. Vi har inte alls allt "täckt".

Tiderna låter sig inte bestämmas så enkelt.
Det jag jag kan tycka är lite märkligt är att SE får svar på sina frågor. Vi vet dock inte hur samtalet gick till, men möjligen att Lisbeth fick förtroende för en äldre välklädd herre. Till skillnad från LL i blåställ.

Jag förstår vad du menar ...

Men när jag läser förhören så blir min bild av Lisbeth första minuten helt förstörd av vad hon just bevittnat...

Förstå mig rätt om jag målar upp denna bild...

Första minuten måste hon var helt chockad och hysterisk och hennes kära man håller på att dö framför hennes ögon...

Alla dom tidiga vittnena beskriver henne rätt liknande...

Jag har så otroligt svårt att redan 40-50 sek ens bry sig om något annat än sin kära Olof som håller på att dö....

Jag tycker dom tidiga vittnen beskriver detta rätt tydligt och att hon är orolig om ambulansen och dyl .

Men vi behöver inte vara överens..
Citera
2024-12-23, 21:55
Medlem
Citat:
1. Att det osannolikt faktiskt har skett. Jag har inga problem att säga att det är SE om det faktiskt var han. Men nu misstänks han utan några som helst konkreta grunder. Och trots den stora mängd information som pekar bort från honom.
2. Ingen aning om vem gm är. Jag förstår inte invändningen riktigt. Ska man misstänka någon bara för att man måste misstänka någon? Det finns några kända teorier som absolut är mera intressanta. Men det måste ju inte vara något av de spåren som är lösningen heller.

Och tråden är väl intressant också för att det är fullt med teorier som är fulla av lätta hål att sticka hål på. Det triggar många hobbybesserwissrar såsom jag. Och för att det samlats ovanligt många energifulla beivrare.

Att teorin har många hål är det ingen som förnekar...

Dock lite märkligt att du finner det ett nöje att nämna dessa hål ständigt !

När ingen förnekar detta

Om jag får gissa så blir du nästan triggad av att man misstänker honom enligt dig på för lösa grunder ! Kanske nästan lite förbannad

Det du ofta vill komma fram till är att man är dum i huvudet som misstänker Engström...

Samtidigt som jag tror att du är tacksam att denna tråd finns så du kan döda tid

Men även denna analys kanske är ett cirkelresonemang...haha
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-23 kl. 22:04.
Citera
2024-12-23, 22:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Att teorin har många hål är det ingen som förnekar...

Dock lite märkligt att du finner det ett nöje att nämna dessa hål ständigt !

När ingen förnekar detta

Om jag får gissa så blir du nästan triggad av att man misstänker honom enligt dig på för lösa grunder ! Kanske nästan lite förbannad
Nä, jag har inga arga är elaka känslor alls över det. Jag bryr mig inte om SE eller misstankarna mot honom, även om man kan argumentera för att det finns en viss moralisk problematik över det hela.

Jag har bara ett genuint intresse i att peta hål på saker som är byggda på felaktig logik. Och här matas jag så att det räcker och blir över.

Jag skulle snarare vilja påstå att det är du som uppvisar tecken på att bli upprörd.
Citera
2024-12-23, 22:21
Medlem
Citat:
Nä, jag har inga arga är elaka känslor alls över det. Jag bryr mig inte om SE eller misstankarna mot honom, även om man kan argumentera för att det finns en viss moralisk problematik över det hela.

Jag har bara ett genuint intresse i att peta hål på saker som är byggda på felaktig logik. Och här matas jag så att det räcker och blir över.

Jag skulle snarare vilja påstå att det är du som uppvisar tecken på att bli upprörd.

Du missar dock att vi som misstänker Engström inte är medvetna om dessa hål...

Du kräver ofta svar på hål som du finner inte är logiska...När vi sen inte kan förklara så lutar du dig säkert lite nöjt bakåt och tänker : Där fick dom jävlarna

Men det är ju ingen tävling om vem som kommer med den troligaste förklaringen på Engströms beteende utan misstanken på Engström har en större helhet än hans berättelse....
Citera
2024-12-23, 22:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar ...

Men när jag läser förhören så blir min bild av Lisbeth första minuten helt förstörd av vad hon just bevittnat...

Förstå mig rätt om jag målar upp denna bild...

Första minuten måste hon var helt chockad och hysterisk och hennes kära man håller på att dö framför hennes ögon...

Alla dom tidiga vittnena beskriver henne rätt liknande...

Jag har så otroligt svårt att redan 40-50 sek ens bry sig om något annat än sin kära Olof som håller på att dö....

Jag tycker dom tidiga vittnen beskriver detta rätt tydligt och att hon är orolig om ambulansen och dyl .

Men vi behöver inte vara överens..

Lisbeth var säkert "helt förstörd", uppriven, hysterisk, vilket var det folk också uppfattade och därmed också återgivit. Även SE ger en bild av henne som "upphetsad", "ropade efter ambulans en gång i minuten", "hon verkade lite granna virrig"... påstående som aldrig tas upp av en anledning av de som försöker för argumentera för SE's skuld.

Sedan är det också flera som hör Lisbeth prata rakt ut. Även SE.
"Ja hon, det enda jag har över huvud taget hört henne mera säga det är så fort det kommer någon mera till platsen så vädjar hon hela tiden efter att någon skall hjälpa till."

Så SE tar också upp det som du påstår att andra tidiga vittnen uppger.

Att Lisbeth lämnar Olof efter ett tag är just det som vittnena ger. Springer ut i gatan o.s.v. Så även SE.

Nu är det väl så att SE's uppgifter om samtalet med Lisbeth är när hon fortfarande eller återigen sitter på knä?

Nej, vi kommer nog inte att bli överens här.
Jag är dock otroligt skeptisk, då jag tycker det finns för många alternativ och möjligheter till att SE är ett vittne för att ens se honom som skäligen misstänkt i detta läge, med den information vi(jag) har just nu.

Nu fortsätter uppesittarkvällen.
Citera
2024-12-23, 22:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Du missar dock att vi som misstänker Engström inte är medvetna om dessa hål...

Du kräver ofta svar på hål som du finner inte är logiska...När vi sen inte kan förklara så lutar du dig säkert lite nöjt bakåt och tänker : Där fick dom jävlarna

Men det är ju ingen tävling om vem som kommer med den troligaste förklaringen på Engströms beteende utan misstanken på Engström har en större helhet än hans berättelse....
Även i dina hypoteser gällande mig är det rena gissningar. Men nu sitter jag faktiskt med facit, så här vet jag att du är fel.

Jag brukar mest bara fundera på om något av budskapet ska gå fram. Och sedan brukar jag gissa på vilka klassiska invändningar som ska komma.

Sedan får jag såklart en njutning av att se när det blir uppenbart när ni upptäcker att ett logiskt hål inte går att förklara bort. Men då tänker jag snarare "Där lyckades jag", mer än "de jävlarna". Det är mer narscisism än sadism och nedtryckning det handlar om. Vilket du kan se i att jag inte end enda gång under min långa vistelse på flashback har sysslat med personangrepp, vilket jag nog är smått unik i här tyvärr.

Nu handlade det här inte så mycket om SE. Men kul att få en till inblick i den mänskliga hjärnan och se att de tankebanor som används här tyvärr även appliceras på andra områden. Tex nu när det är gissningar utan grund i hur jag är och vad jag tänker.

Vad gäller de hål som ni är medvetna om så är många av er rätt duktiga på att "glömma bort" hålen. Man kan tex visa en citera ett uppslag och visa att det inte står det ni tror att det står. Men bara någon dag senare så upprepas samma sak. Fast det gäller nog i synnerhet Dalulven. Han är svensk mästare i att få saker presenterade för sig för första gången flest gånger i rad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in