2024-12-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Men enligt dig så skulle det vara uppenbart om jag tar ett stort klot och sprutar vatten på undersidan, så skulle vattnet ligga kvar då?

Nej verkligen inte. Det avgörs ju av vilka krafter som påverkar vattnet.

Och att du kallar det "undersidan" borde ge dig en fingervisning om att det finns något som avgör vad som är ned på ditt klot. Vad tror du det är?
Citera
2024-12-23, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej verkligen inte. Det avgörs ju av vilka krafter som påverkar vattnet.

Och att du kallar det "undersidan" borde ge dig en fingervisning om att det finns något som avgör vad som är ned på ditt klot. Vad tror du det är?

Vilka krafter dä?
Citera
2024-12-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nej, det är sant. Den som inte är en idiot vet inte vad solen är.
Men du vet också vad solen gör? Och du vet också åt vilket håll den syns? Det har i alla fall alla FE-are gjort förut, eftersom de alltid har hävdat att man inte kan se solen 24 timmar i Antarktis. De har aldrig vetat vad solen är, men de har alltid vetat att den cirklar runt nordpolen. Och när några av oss idioter har hävdat att det inte stämmer med vad vi kan observera har det alltid blivit väldigt tyst bland ni som vet bättre.

Sedan visar det sig att det kanske inte är helt sant at solen sirklar över en flat jord. Precis som vi idioter har tvivlat på hela tiden. Nu råder panik i FE-gemenskapen, och de gör sitt yttersta för att uppfinna ett par nya naturlagar som ingen har hört talas om tidigare.

Är det jag skrev helt idiotiskt, eller ligger det någon sanning i det?

Panik inom FE-gemenskap? Den enda panik som verkar råda är den ni uppvisar i ert maniska iver att få visa upp detta "experiment" i något sorts försök att övertyga människor som redan trodde de bodde på en boll, att de bor på en boll.
Citera
2024-12-23, 14:40
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Men enligt dig så skulle det vara uppenbart om jag tar ett stort klot och sprutar vatten på undersidan, så skulle vattnet ligga kvar då?
Om ditt klot befinner sig någonstans där det inte påverkas av planeters gravitation skulle allt vatten lägga sig runt klotet.
Om ditt klot befinner sig där det påverkas av starkare gravitation skulle det mesta av vattnet rinna av och dras mot den kropp med den starkaste gravitationen. En bråkdel av det påsprutade vattnet hänger kvar på ditt klot på den sida som vätter mot den starkare gravitationen. Tills det avdunstat.
Citera
2024-12-23, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om ditt klot befinner sig någonstans där det inte påverkas av planeters gravitation skulle allt vatten lägga sig runt klotet.
Om ditt klot befinner sig där det påverkas av starkare gravitation skulle det mesta av vattnet rinna av och dras mot den kropp med den starkaste gravitationen. En bråkdel av det påsprutade vattnet hänger kvar på ditt klot på den sida som vätter mot den starkare gravitationen. Tills det avdunstat.

Men jordens yta och klotet befinner väl sig i samma typ av rum med samma krafter?
Citera
2024-12-23, 15:00
Medlem
Citat:
Vilka krafter dä?

Den kraften som gör att du kallar ena sidan av ditt tänkta klot för ned. Hur uppstår riktningen ned enligt dig? Och varför faller klotet nedåt om du släpper det?
Citera
2024-12-23, 15:04
Avslutad
Citat:
Den kraften som gör att du kallar ena sidan av ditt tänkta klot för ned. Hur uppstår riktningen ned enligt dig? Och varför faller klotet nedåt om du släpper det?

Så i samma rum och med samma fysiska lagar så skiljs vattnet från ena klotet men dras till ett annat klot, hur förklaras det?
Citera
2024-12-23, 15:05
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Varför ljuger du? Det är många som köpt sig en rymdresa, både till ISS och små skutt i omloppsbana. Mark Shuttleworth t ex.

Bara för nått år sedan kunde du dessutom betala ryssarna att följa med en MIG-25 på den höjden att du kunde se jordens kurvatur. Många gjorde det.

Ja du är inte lite lättlurad du.
Citera
2024-12-23, 15:11
Medlem
Citat:
Så i samma rum och med samma fysiska lagar så skiljs vattnet från ena klotet men dras till ett annat klot, hur förklaras det?

Det förklaras med att den ena kraften är enormt mycket större än den andra kraften. Den ena kraften är proportionell mot jordklotets massa och den andra är proportionell mot ditt klots massa. Och jag är ganska säker på att jorden har större massa än klotet.

Men det förstår du säkert, du vill bara tramsa en stund eller?
Citera
2024-12-23, 15:14
Avslutad
Citat:
Det förklaras med att den ena kraften är enormt mycket större än den andra kraften. Den ena kraften är proportionell mot jordklotets massa och den andra är proportionell mot ditt klots massa. Och jag är ganska säker på att jorden har större massa än klotet.

Men det förstår du säkert, du vill bara tramsa en stund eller?

Så om jag tar två klot, ett litet och ett stort där det lilla klotet är under det stora och jag häller vattnet på det lilla, så kommer vattnet att rinna uppåt mot det stora klotet då?

Är de det alla borde förstå?
Citera
2024-12-23, 15:22
Medlem
Citat:
Så om jag tar två klot, ett litet och ett stort där det lilla klotet är under det stora och jag häller vattnet på det lilla, så kommer vattnet att rinna uppåt mot det stora klotet då?

Är de det alla borde förstå?

Det beror på vilka övriga krafter som påverkar vattnet, vilken massa kloten har och hur långt det är mellan kloten.`Men nu pratar vi ju mer om den sfäriska jorden och vanlig fysik. Är inte trådens ämne flat earth och dess alternativa fysik?

Varför fallar klotet nedåt på en platt jord?
Citera
2024-12-23, 15:28
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare

Citat:
Men jordens yta och klotet befinner väl sig i samma typ av rum med samma krafter?
Eftersom du troligen inte har möjlighet att placera ditt klot någonstans där det inte påverkas av någon planets gravitation påverkas ditt klot av jordens gravitation.

Citat:
Eftersom du börjar ha insett att Jorden är ett jordklot kan jag upplysa dig om att det är klotet med störst massa som har den starkaste gravitationen. Månen som befinner sig mycket långt från jorden försöker dra vatten från jorden. Men dess gravitation är inte tillräcklig. Den är ändå tillräcklig för att skapa rörelse i havens vatten. Därför uppstår ebb och flod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in