2024-12-23, 09:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Är man världens största land och inte har råd att bekosta infrastruktur och samhällsservice på sitt befintliga territorium är det inte positivt att skaffa sig ännu mer landareal som man måste investera i (alternativt strunta i).

Naturresurserna är värdelösa även på längre sikt. Den instabilitet som kriget skapat kommer göra det svårt att utvinna resurserna effektivt.

En ökad befolkning är inte alls positivt om befolkningen är negativt inställd till landet. I och med att majoriteten av befolkningen i de aktuella områdena faktiskt är ukrainare så är risken för sabotage och undergrävande verksamhet påtaglig. Ryssland kommer under lång tid framöver ha svårt att lita på lokalbefolkningen.

Sanktionerna är efter det som hänt möjligen tillfälliga, om du med "tillfälliga" menar flera årtionden framöver. Det finns inte en chans att ett fredsavtal häver sanktionerna. De kommer i bästa fall att hävas efter det att Putin avlidit. Vill Ryssland att sanktionerna ska hävas tidigare, så är enda möjligheten till det att man sätter Putin på ett flygplan till Haag.

Att en landkorridor till Krim är positivt för Ryssland är klart. Men även den riskerar ju att bli utsatt för sabotage i och med att man nu gjort ukrainarna så förbannade. Och så hade man ju inte ens behövt den landkorridoren om man hade avstått från att anfalla grannlandet.
Ukraina hade 40 milj innevånare, industri, jordbruk, kustlinjen vid Svarta Havet, gränsar till Vitryssland och Moldavien.
Ukraina under rysk kontroll ökar Rysslands styrka betydligt inom alla områden och Ryssland möjlighet att även annektera Moldavien utan egentligt motstånd.
Citera
2024-12-23, 09:15
Medlem
monken1s avatar
https://youtu.be/hULOZDqxv1Q?si=3pjAi-V3HsIBiSVH
Vlad och några andra vetenskapsmän..
Citera
2024-12-23, 09:26
Medlem
Pebbiss avatar
Fan vad härligt det är att höra Putler gråta när hans tattarland får ta emot EXAKT samma skit som Ukraina. Jävla loser. Han trodde att det skulle bli en promenadseger. Nu visar det sig att det är Ryssland som förlorar och det är helt underbart att beskåda. Vilken jävla totalförnedring av Ryssland som befinner sig i totalt förfall. https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-ord-efter-dronarattacken-kommer-mota-forstorelse/
Citera
2024-12-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ukraina hade 40 milj innevånare, industri, jordbruk, kustlinjen vid Svarta Havet, gränsar till Vitryssland och Moldavien.
Ukraina under rysk kontroll ökar Rysslands styrka betydligt inom alla områden och Ryssland möjlighet att även annektera Moldavien utan egentligt motstånd.

Om man lägger under sig hela Ukraina, ja. Men exportmöjligheterna till annat än betalningssvaga länder i tredje världen och olika auktoritära stater kommer att vara begränsade under överskådlig tid. Och kustlinjen till ett innanhav är trevligt för boende och semester och bra för jordbruket, men i övrigt har Ryssland ingen nytta av den kustlinjen. Ska Svartahavskusten vara riktigt värdefull behöver man också den södra kusten och Bosporen.

Och annektera Moldavien har ju Ryssland absolut inga planer på. Det har mängder med ryssapologeter här i tråden lovat oss dyrt och heligt. Attacken på Ukraina har ju bara att göra med Ukrainas inrikespolitik, förtryck av ryssar, nazism, satanism, Nato anslutning etc och de argumenten kan naturligtvis inte åberopas på Moldavien....
Citera
2024-12-23, 09:30
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagAlskarTjejer
Jaja enligt er är Ryssland inte starkare ens om de har tagit hela landet.
Enligt er har Ukraina segrat och Ryssland har förlorat även om Ryssland har annekterat hela landet.
Det kallas för verklighetsförnekande pga önsketänkande.
Innan detta krig så visste jag inte att folk lider så mycket av det psykiska fenomenet. Jag har lärt mig nåt nytt om människans psyke. Jag har överskattat människor. Ska sänka mina förväntningar.

Det är enkel matematik. Den som totalt sett utökade sitt territorium mest som ett resultat av kriget vann kriget.
Det är nog också den objektiva officiella definitionen av vilken part som vann kriget. Det är väl det som kommer att stå på wikipediasidor och så.
Hört talas om pyrrhusseger?
Wiikipedia
Citat:
En pyrrhusseger avser en dyrköpt seger; en seger med stora egna förluster. Innebörden i uttrycket kan även vara att resultatet av "segern" visar sig leda till en förlust längre fram.

Uttrycket härrör från Pyrrhus, kung av Epirus, som efter sin seger mot romarna i Slaget vid Asculum år 279 f.Kr. skall ha yttrat: "En sådan seger till, och jag är förlorad."[1]
Citera
2024-12-23, 09:35
Medlem
Citat:
Enligt er har Ukraina segrat och Ryssland har förlorat även om Ryssland har annekterat hela landet.
Innan detta krig så visste jag inte att folk lider så mycket av det psykiska fenomenet. Jag har lärt mig nåt nytt om människans psyke. Jag har överskattat människor. Ska sänka mina förväntningar.

Det är enkel matematik. Den som totalt sett utökade sitt territorium mest som ett resultat av kriget vann kriget.
Det är nog också den objektiva officiella definitionen av vilken part som vann kriget. Det är väl det som kommer att stå på wikipediasidor och så.

Ukraina har verkligen inte vunnit. Men Ryssland har förlorat. På själva slagfältet kan Ryssland förvisso vinna, men de har inte gjort det ännu. Men i det större perspektivet har Ryssland förlorat. Ju mer man besegrar Ukraina militärt och politiskt, desto större blir den ryska förlusten. Om Ryssland vinner, så är det en Pyrrhusseger, ingenting annat. Pyrrhusseger är, om du inte vet det, något som ser ut som en vinst men som i praktiken blev så dyrköpt att egentligen är en förlust. Ryssland kommer att vara utfryst i årtionden framöver och framtiden om man besegrar Ukraina och framtiden för Ryssland är mörk. Sannolikt kommer Ryssland att bli en kinesisk lydstat längre fram.
Senast redigerad av Auric 2024-12-23 kl. 09:39.
Citera
2024-12-23, 09:42
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Två tjuvar som rånat och bestulit slovakiska och ryska folket träffades i Moskva igår. Video från mötet mellan genomkorrupte slovakiske tjuven Fico och krigsförbrytaren Putin. Nytt lågvattenmärke från den slovakiske skurken som hyllade "ömsesidiga förbindelserna mellan Slovakien och Ryssland".

Fico: "In a conversation with Putin, we exchanged views on the situation in Ukraine, the military developments, the possibility of an early peaceful resolution to the war, and mutual relations between Slovakia and Russia."

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ldwiew6fnk2r

Någon i tråden efterfrågade uppgifter om Slovakien och ryska gasen. Postar en artikel med leaks om hur maffiaverksamheten började för Fico, slovakiska gasbolaget, Gazprom och genomkorrupta ryska KGB-officerar-oligarker. Maffia och ryska geopolitiska påtryckningsupplägget är liknande i skurkstaten Ungern. Helt ofattbart att detta fått fortgå inom EUs gränser.

#BabakovLeaks: former Slovak Prime Minister Fico and the Russian gas needle
https://informnapalm.org/en/babakovleaks-robert-fico/
Citera
2024-12-23, 09:49
Medlem
Citat:

Det är väl ändå ingen här som hävdat nåt sånt? Men det är inte nära att hända, om man säger så. Ryssen är inte ens nära att kontrollera de oblast som man säger sig ha annekterat.

Men hypotetiskt: om Ryssland annekterar/kontrollerar hela Ukraina så har man naturligtvis vunnit kriget. Inte mycket att orda om. Däremot kan man fråga sig vad det egentligen är för slags vinst när man lagt under sig ett sönderbombat land med en hatisk befolkning och samtidigt gjort sig omöjlig i internationella sammanhang och dragit på sig hårda sanktioner som inte lär lyftas i brådrappet. Och dessurom allvarligt försämrat en redan dålig demografisk situation. Inte mycket till vinst, om du frågar mig.

Tror att Putin innerst inne (om det finns nåt sånt i den satans psykopaten) ångrade det här företaget på ett ganska tidigt stadium, men att erkänna misstag finns inte riktigt i hans värld.
Citera
2024-12-23, 09:56
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Putin och hans syltryggar kör bottenskrapet nu. Vad blev det av den Ryska björnen?
En clown som fick Ryssland att se ut som ett skämt?
Citera
2024-12-23, 09:57
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Jag har lärt mig nåt nytt om människans psyke.

Vi har ju redan diskuterat rysslands sk "seger" utan strategiska vinster och kommit fram till att du har noll kunskaper om ämnet samt kom vi fram till slutsatsen att du uppenbarligen är sinnessjuk.

Du har redan framfört att ryssland har vunnit och att du sitter inne med "sanningen" i 100-tals inlägg. Har du något mer att bidra med i tråden?

Detta är inte en chat-tråd där du fritt shitpostar trådförstörande dynga. Detta är en tråd i Politik Utrikes där vuxna diskuterar NUET, aktuella händelser och nyheter från rysslands invasion av Ukraina.
Citera
2024-12-23, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Det är väl ändå ingen här som hävdat nåt sånt? Men det är inte nära att hända, om man säger så. Ryssen är inte ens nära att kontrollera de oblast som man säger sig ha annekterat.

Men hypotetiskt: om Ryssland annekterar/kontrollerar hela Ukraina så har man naturligtvis vunnit kriget. Inte mycket att orda om. Däremot kan man fråga sig vad det egentligen är för slags vinst när man lagt under sig ett sönderbombat land med en hatisk befolkning och samtidigt gjort sig omöjlig i internationella sammanhang och dragit på sig hårda sanktioner som inte lär lyftas i brådrappet. Och dessurom allvarligt försämrat en redan dålig demografisk situation. Inte mycket till vinst, om du frågar mig.

Tror att Putin innerst inne (om det finns nåt sånt i den satans psykopaten) ångrade det här företaget på ett ganska tidigt stadium, men att erkänna misstag finns inte riktigt i hans värld.

Instämmer fullständigt. Jag skrev redan för ett år sedan att Putin nog ångrade sitt beslut. Men som sagt, att erkänna misstag är inte något för Putin.
Citera
2024-12-23, 10:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Om man lägger under sig hela Ukraina, ja. Men exportmöjligheterna till annat än betalningssvaga länder i tredje världen och olika auktoritära stater kommer att vara begränsade under överskådlig tid. Och kustlinjen till ett innanhav är trevligt för boende och semester och bra för jordbruket, men i övrigt har Ryssland ingen nytta av den kustlinjen. Ska Svartahavskusten vara riktigt värdefull behöver man också den södra kusten och Bosporen.

Och annektera Moldavien har ju Ryssland absolut inga planer på. Det har mängder med ryssapologeter här i tråden lovat oss dyrt och heligt. Attacken på Ukraina har ju bara att göra med Ukrainas inrikespolitik, förtryck av ryssar, nazism, satanism, Nato anslutning etc och de argumenten kan naturligtvis inte åberopas på Moldavien....
Tvek på den, det Importeras rysk gas och ryska varor fortfarande. Vid en fred så kommer EU tvingas att omvärdera sanktionerna. Ryssland är en viktig marknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in