Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagAlskarTjejer
Jaja enligt er är Ryssland inte starkare ens om de har tagit hela landet.
Enligt er har Ukraina segrat och Ryssland har förlorat även om Ryssland har annekterat hela landet.
Det kallas för verklighetsförnekande pga önsketänkande.
Innan detta krig så visste jag inte att folk lider så mycket av det psykiska fenomenet. Jag har lärt mig nåt nytt om människans psyke. Jag har överskattat människor. Ska sänka mina förväntningar.

Det är enkel matematik. Den som totalt sett utökade sitt territorium mest som ett resultat av kriget vann kriget.
Det är nog också den objektiva officiella definitionen av vilken part som vann kriget. Det är väl det som kommer att stå på wikipediasidor och så.

Den som totalt sett utökade sitt territorium mest som ett resultat av kriget vann kriget.

Så då har Ryssland redan vunnit? Naturligtvis inte.

Ukrainas försvar är starkt och obruten. Stödet från väst är, och kommer vara, massivt. Sanktioner och frysta tillgångar skakar Ryssland.

Så sluta dröm att Ryssland är starkt och mäktigt.
Citera
2024-12-23, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tvek på den, det Importeras rysk gas och ryska varor fortfarande. Vid en fred så kommer EU tvingas att omvärdera sanktionerna. Ryssland är en viktig marknad.

Ryssland är en viktig marknad

Va fan, har hört i det oändliga att Ryssland har allt. Råvaror, energi, stark och stabil valuta, högteknologisk industri, etc. Varför i hel..e skulle dom köpa något från väst?!
Citera
2024-12-23, 10:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Ryssland är en viktig marknad

Va fan, har hört i det oändliga att Ryssland har allt. Råvaror, energi, stark och stabil valuta, högteknologisk industri, etc. Varför i hel..e skulle dom köpa något från väst?!
Rysslands industri drivs av tyska maskiner och tyska smöroljor, fordon importeras i huvudsak.
Ryssland har råvaror men inte så mycket högteknologi.
Hade Ryssland valt en annan öppnare väg hade BNP varit det dubbla eller mer och flera världsföretag hade haft sin bas i landet.
Med ett uselt och orättvis rättssystem är det ointressant för många rika ryssar att ha sina pengar i landet.
Citera
2024-12-23, 10:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Det var nog västs stora misstag. Hade de satt ner foten redan då hade vi kanske sluppit den fullskaliga invasionen.
Nja, då hade det säkert blivit större krig då istället. Vet inte om jag tror det gjort så stor skillnad. Nu fick Ryssland dessutom åtta extra år på sig att förfalla medans väst kunde steppa upp.
Citera
2024-12-23, 10:29
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Tvek på den, det Importeras rysk gas och ryska varor fortfarande. Vid en fred så kommer EU tvingas att omvärdera sanktionerna. Ryssland är en viktig marknad.

Marknadsekonomi handlar om förtroende. Förtroende skapas inte genom att trycka på en on-off-knapp. Ett stilleståndsavtal kommer inte leda till att EU omvärderar sanktionerna. Förtroendet för ryska diktaturen och maffiaregimen kommer aldrig att återkomma då regimen de facto är kriminell och leds av en efterlyst krigsförbrytare. Finlands statsminister sa senast igår att hotet från ryssland är permanent.
Citera
2024-12-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Ingen har ännu kunnat förklara varför Ryssland skulle anfalla Sverige. Var skulle motivet vara?

Ptja, vad ska vi dra till med? Vad kan vi hitta i svepskälstombolan? Vi kör på biolabb och nazister tycker jag.
Citera
2024-12-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nja, då hade det säkert blivit större krig då istället. Vet inte om jag tror det gjort så stor skillnad. Nu fick Ryssland dessutom åtta extra år på sig att förfalla medans väst kunde steppa upp.
Får vi naturligtvis aldrig veta. Tyckte inte väst steppade upp så mycket. Men Ryssland förberedde sig.
Citera
2024-12-23, 10:40
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Ptja, vad ska vi dra till med? Vad kan vi hitta i svepskälstombolan? Vi kör på biolabb och nazister tycker jag.
Eller Putte blir uttråkad. Enligt Sydkorea har 1100 nordkoreanska soldater blivit dödade eller skadats i samband med kriget mot Ukraina
Citera
2024-12-23, 10:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fråga dem. Ryssland har ju anfallit Sverige åtskilliga gånger.
Vän av ordning kan ju dock konstatera att när ryssland anföll Sverige så såg Sverige annorlunda ut. Vinhade tex en landgräns till Ryssland på den tiden.

Having said that så kan man ju konstatera att ryssarna faktiskt både hotat oss otaliga gånger och dessutom kränkt våra gränser vid ett antal tillfällen genom åren.

Jag tror personligen inte vi har något att oro oss för så länge håller igång Ukraina samt är med i Nato och har ett dugligt försvar.

Det roliga med rysstrollen är ju att de ofta säger att sverige inte behöver lägga sig i för ryssland är inget hot mot oss. Men de säger också ofta att ryssland är världens bästa land och att de är starkare än Nato vilket såklart gör dom till ett hot mot Nato och Sverige. Rysk logik är spännande ibland.
Citera
2024-12-23, 10:52
Medlem
Citat:

På vilket sätt menar du att Ryssland är en viktig marknad? Hela ekonomin (före kriget) var som Belgiens och byggde nästan helt på leverans av fossila bränslen. Är det sannolikt att Europa plötsligt skulle gå tillbaka till fossila bränslen nu när omställningen snarare accelererats?

Vad i övrigt är Ryssland viktigt för?
Citera
2024-12-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake65
Eller Putte blir uttråkad.

Det där med uttråkad låter som en rysk grej. Har lite svårt att tänka mig att massmördare som Pol-Pot, Haile Selassie, Mao Zedong mördade sina egna för att dom var uttråkade och befolkningen skulle "få lite action". Josef Stalin däremot, kan jag tänka mig beordrade ett massmord på 100.000 medborgare en fredag eftermiddag för att han var uttråkad.

Massmördaren Stalin är en mycket populär ledare bland ryska folket då han idag upplevs som en "stor" ledare efter att ha massmördat miljontals medborgare. Här avtäcks senaste Stalin-statyn i ryssland och man håller inte tillbaka hyllningarna av massmördaren. Tydligen är Stalin ryska folkets "grund, minne och styrka".

Video med invigningen av Stalin-staty ackompanjerad av hammaren & skräran-flaggor 21:e december 2024.

It is difficult to overestimate the role of Joseph Vissarionovich Stalin in the history of our country.

We are completely proud of [our history] because it is our foundation, it is our memory, it is our strength.”

- Georgy Filimonov, the governor of the Vologda region at the opening ceremony for the monument of Stalin.

x.com/NatalkaKyiv/status/1870943506006716571
Citera
2024-12-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Instämmer fullständigt. Jag skrev redan för ett år sedan att Putin nog ångrade sitt beslut. Men som sagt, att erkänna misstag är inte något för Putin.

Nej, nej, nej. Precis som med alla andra ofelbara och självupplevt överintelligenta tyranner är det double-down som gäller. Nya budet kom i Direktlinjen med ryska folket. Han har räddat ryssland och rysslands suveränitet. Den enda "självkritiken" han "delar med sig" till undersåtarna är att han skulle dragit igång SMOn mycket tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in