Det verkar - medvetet eller omedvetet - finnas en viss överlappning mellan ämnena som SwebbTV behandlar i sina ekonomimagasin och de ämnen f d SwebbTV-medarbetaren Magnus Stenlund behandlar i sina ledare och ekonomiprogram i Sveakanal på Rumble.
Magnus Stenlunds senaste ledare (Ledaren 60 om the "Everything Bubble") hade nog lämpat sig som ämne för SwebbTV:s ekonomimagasin. Jag tror det eftersom Hamberg brukar anstränga sig för anpassa framställningen till en mindre insatt publik. Jag noterar också att om Hamberg skulle säga ungefär samma sak som Stenlund så skulle Stenlunds riskscenarios korroberas.
Kontentan av det Stenlund säger i sin senaste ledare är att den amerikanska statens ökande skuldsättning och räntebetalningar garanterar att det förr eller senare kommer att bli en finansiell härdsmälta som ger en värre depression än på 1930-talet. Det finns enligt Stenlund, hur man än vrider och vänder på det, inget sätt att komma undan detta resultat i slutändan. Han verkar utgå ifrån att skuldsättningen kommer att hanteras via sedelpressarna snarare än genom drastiskt höjda skatter, vilket i och för sig verkar rimligt i ett land som USA där höjda skatter är snudd på tabu. Det finns dock ett alternativscenario som Stenlund inte diskuterar och som man skulle kunna skönja konturerna av i den här artikeln på SwebbTV:
Juristen: ”Kommunister” försöker utplåna västvärldens bönder
4 november, 2024 Huvudnyheter, Sociala medier, Utrikes
https://nyheter.swebbtv.se/juristen-kommunister-forsoker-utplana-vastvarldens-bonder/
I artikeln nämns att den nya Labour-regeringen skall införa en 20-procentig arvsskatt på jordbruksfastigheter. Ponera nu att man i stället inför typ en 80-procentig fastighetsskatt på jordbruksmark och annan mark i glesbygd i USA. Sätter man gränsen för denna skatt på en nivå typ markägande om minst 50-100 hektar så kommer detta nästan uteslutande att drabba white gentiles, alltså en grupp man redan demoniserat genom Critical Race Theory (som är obligatorisk hjärntvätt i den amerikanska krigsmakten och skolor i delstater styrda av partiet Demokraterna) och som under 60 år kunnat diskrimineras inom andra områden genom affirmative action. Varför inte gå ett par steg längre? En 80-procentig fastighetsskatt införd över en natt skulle påminna om den konfiskering av guld och bankkonton i problembanker som genomfördes under Roosevelt-administrationen. En del förlorade allt de ägde när staten plötsligt bommade igen en del banker som ännu inte gått i konkurs. David Rogers Webb upplyste om det sistnämnda för runt 1 månad sedan i det här SwebbTV-programmet:
Hur ekonomiska systemet har förändrats och vad händer i en bankkrasch - David Webb i Fjärde Statsmakten 217
https://swebbtv.se/w/dLt3gmt9Gzi1AJ7cX2m3CR
Så varför inte något liknande typ det Roosevelt-administrationen gjorde år 1933, fast litet mer drastiskt och mer fokuserat mot en viss samhällsgrupp (white gentiles)?
Och varför inte göra något liknande beträffande fler tillgångsslag med siktet inställt på samma grupp i samhället - white gentiles, som ju enligt Critical Race Theory representerar ondskan?
Jag tillåter mig här att spåna litet om hur man skulle kunna gå till väga.
Man skulle t ex kunna besluta om en 80-procentig skatt även på s k family trusts (familjestiftelser) som under lång tid varit ett sätt för rika amerikanska familjer att komma undan arvsskatt. Roosevelt-administrationen införde en arvsskatt på hela 77% för mångmiljonarv. Den här skattesatsen fanns kvar ända till 1977 innan den började trappas ned (så sent som 2007 var den dock fortfarande 45 % om man inte använde sig av family trusts). I och med att det antagligen kan vara knepigt att snabbt avveckla family trusts och dela ut pengarna för vidarebefordran ut ur USA till förhoppningsvis säkrare länder så är antagligen tillgångar i family trusts "sitting ducks" för sådana hör operationer. Notera också att det skulle vara möjligt att i det finstilta i en executive order som skulle föreskriva frysning av sådana här tillgångar och i en bill (motion/proposition) som skulle föreskriva konfiskation av de 80 procenten skulle kunna vara möjligt för personer som inte omfattas av affirmative action eller är en skyddsvärd grupp av andra skäl (t ex p g a att man är en Holocaust survivor eller ättling till en sådan) att ansöka om ett undantag för konfiskationen. Det skulle också under en "grace period" (frist) kunna vara möjligt för sådana här stiftelser att överföra sitt säte till andra länder som har ett speciellt dubbelbeskattningsavtal med USA (Israel skulle kunna ha ett sådant dubbelbeskattningsavtal). Man skulle också enligt en executive order enligt ovan kunna göra det möjligt att frysa tillgångar för personer som t ex FBI anser utgöra en "national security risk", vilket väl skulle kunna utgöra en förevändning för att frysa tillgångar tillhöriga Elon Musk och Trump-donatorn Tomothy Mellon.
Det finns säkert fler varianter på hur man skulle kunna gå tillväga.
På det här viset skulle det antagligen kunna gå att trimma ner USA:s statsskuld till, låt säga, 60 % och sedan hålla den där genom en på nationell nivå införd moms (USA har idag inte en sådan på federal nivå utan bara på delstatsnivå).
Förutom att på det här viset lösa USA:s skuldproblem skulle man på det här viset också eliminera en potentiellt konkurrerande donator-klass till politiska kampanjer samt eventuellt konkurrerande ägare av medier och annonsörsföretag. Man skulle bli garanterad ensam herre på täppan på det här viset.
En annan variant skulle ju i och för sig kunna vara att man låter Trump vinna presidentvalet och låter honom få skulden för en bubbla som smäller under hans presidentskap. Jag tvivlar dock på att man tänker ta risken att låta Trump vinna. I teorin skulle ju Trump kunna få ekonomin på rätt köl genom att sparka ut alla papperslösa, och därmed få betydligt bättre reell sysselsättningsgrad, höja tullarna i kombination med tax breaks för återetablering av produktion i USA och genom ett i praktiken brutet vallöfte genom att införa en moms på federal nivå. Detta i kombination med ett välvilligt inställt Fed som håller nere räntorna och mindre militärspenderande utomlands skulle kanske kunna vara nog för att få skuldökningen att avstanna. Mitt intryck är väl också att man inte tänkt låta Trump vinna eftersom man på delstatsnivå i en del fall legaliserat valfusk. I Kalifornien har man t o m förbjudit valfunktionärer att kräva ID-kort av de som röstar. När jag läser vad Paul Craig Roberts, Reagans vice finansminister, skriver på sin webbsajt så tycker jag att det framstår som väldigt osannolikt att man tänkt låta Trump vinna, se:
https://www.paulcraigroberts.org/
Om man låter Trump vinna så skulle detta kunna tas som indikation på att man tänkt låta det scenario Magnus Stenlund målar upp brisera under Trumps mandatperiod. Om man inte låter Trump vinna så skulle detta kunna tolkas som att man tänkt sig en lösning av den typ jag skisserar ovan.
Jag tror inte att man tänkt låta Trump vinna.
Undrar om inte SwebbTV borde försöka locka tillbaka David Rogers Webb tillbaka till studion och höra med honom hur en ny, modifierad variant av Roosevelts finansiella kupp av år 1933 skulle kunna ta sig ut och om de varianter jag skisserar skulle vara möjliga.