Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Det finns ganska många människor i Sverige som går till jobbet, och där håller sina egna tankar och idéer för sig själva, eftersom att man som yrkesman förväntas att både uppföra sig och agera proffsigt.
Varför skulle man inte kunna kräva det av journalister för, när det är deras jobb?
Tänk dig själv hur det skulle se ut om allt från gatsopare till läkare skulle tjafsa varje gång som någon som tyckte tvärtom klev in i ett rum? Det är helt absurt att journalisterna har tagit på sig rollen som woke-terrorister.
Jag vill inte veta vad nyhetsuppläsaren har för åsikter, jag vill gärna höra nyheten som de ändå har tagit sig tid att visa upp, tycker du att det är för mkt begärt?
Journalistik är komplicerat. Det handlar inte bara om hur man rapporterar utan vad man rapporterar om. Ifall två afrikanska invandrare begår ett brutalt rån mot en handikappad svensk och polisen i sin efterlysning säger att de letar efter två negrer, måste någon göra bedömningen om det är viktigast att rapportera om rånet eller om att polisen kallat efterlysta för negrer.
Även om man rapporterar om båda sakerna handlar det om vilka resurser som sätts på respektive inslag och hur långt det blir när det sänds. Både du och jag vet vilken prioritering SVT hade gjort idag. Och de gjorde samma prioritering på 1980-talet när de flesta människor fortfarande inte ens ansåg ordet neger kontroversiellt (ja, exemplet är hämtat ur verkligheten). De skapade en nyhet som inte fanns om att det var hemskt att poliser sade "neger", medan ett ovanligt brutalt rån med tortyrinslag mot en rullstolsbunden blev till en fotnot.
Sedan tycks det som om du missuppfattar mig. Självklart ska vi begära en mer opartisk public service och självklart är SVT:s agerande oförlåtligt. Jag menar bara att även de journalister som inte medvetet driver en agenda kommer att göra det oavsiktligt, väldigt få människor klarar av att vara helt objektiva i ett sådant yrke. Ska SVT bli någorlunda opartiskt måste det in människor med högeråsikter, särskilt invandringskritiker.