2024-12-22, 13:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är väl inte trams att slå fast att Engström och Lisbeth måste påbörja sitt samtal ca 45sek efter skotten ?

Det är ju därför jag menar att det är osannolikt för vi har andra vittnen som lämnar vittnesmål om Lisbeth

Det blir såklart trams när du ställer en fråga(påstående) som jag redan svarat på.
(Vidare att du försöker klamra dig fast vid dessa 45 sekunderna, vilket jag också redan kommenterat)
Citera
2024-12-22, 13:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nieminen var alkoholpåverkad och gav ett snurrigt intryck enligt Håkan Ström. Som vittne observerades SE med all sannolikhet av Nieminen nära mordplatsen. Hon kan ha blandat ihop signalementet på SE och DBG-mannen en aning. Hon är helt ensam om väskan – Zahir nämner den inte.

Jag vill inte gå så långt som att trolla bort DBG-mannen helt och hållet. Men genom att tillämpa lite ”källkritik” som det så fint brukar heta här i tråden kan man faktiskt börja fundera på om inte Nieminen blandat ihop signalementen lite. Hon vore långtifrån ensam i så fall.

Som alla vittnen kan YN ta fel. Jag tror hon förväxlat LJs väska med en inbillad väska på DBG.

Om något pekar bort från att SE är skyldig är "lösningen" ofta att vittnen sett fel eller kommer ihåg fel. Passar det inte in, går det bra att tolka pusselbiten "tvärtom".

Därför är det rimligt att YN kan ha tagit fel på väskan. Ingen behöver bli ledsen för det. Det går ändå att gå runt och mysa lite av att trivselmisstänka SE. Allt hänger inte på väskan. SE kan vara skyldig ändå om man blundar för fakta och tänker till några varv extra!
Citera
2024-12-22, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det blir såklart trams när du ställer en fråga(påstående) som jag redan svarat på.
(Vidare att du försöker klamra dig fast vid dessa 45 sekunderna, vilket jag också redan kommenterat)

Klamra mig fast ?

Det är väl logik att ändå fastslå ca 45sek just pga av tiden då LJ blir synlig..

Om LJ senast kan bli synlig 55sek efter skotten så måste ju Engström och LP samtal börja något tidigare...!?

Detta menar jag är en väldigt sårbar tid om man läser hur dom tidiga vittnena som anländer till mordplatsen inom 20-50 sek efter skotten...

Jag finner det väldigt osannolikt att dom haft detta samtal i samband med att LJ är synlig...
Citera
2024-12-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Genom att slå hål på Engströms berättelse är ju en väg att gå om man vill påstå att han är misstänkt !
Citera
2024-12-22, 14:09
Medlem
Klas-Vegass avatar
Om man tror se är gärningsman är man lätt utvecklingsstörd. Och det finns det naturligtvis många som är i vårt land.

Att denna skamtråd inte självdött.
Citera
2024-12-22, 14:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Som alla vittnen kan YN ta fel. Jag tror hon förväxlat LJs väska med en inbillad väska på DBG.

Om något pekar bort från att SE är skyldig är "lösningen" ofta att vittnen sett fel eller kommer ihåg fel. Passar det inte in, går det bra att tolka pusselbiten "tvärtom".

Därför är det rimligt att YN kan ha tagit fel på väskan. Ingen behöver bli ledsen för det. Det går ändå att gå runt och mysa lite av att trivselmisstänka SE. Allt hänger inte på väskan. SE kan vara skyldig ändå om man blundar för fakta och tänker till några varv extra!

Precis. Man har ju tappat räkningen på hur många gånger SE-kramarna själva stoppat ner nästan alla vittnesmål i en postmodernistisk trollerihatt och halat upp GM-SE genom ivriga ”sammanblandningar” och ”falska minnen”. Man trollar bort alla misshagliga uppgifter genom ”missförstånd” och ”suggereringar”. Och sedan klappar de sig själva på axeln och ropar ”källkritik!”.

Då får de faktiskt finna sig i att få en liten släng av sleven själva.

Att YN blandat ihop lite är långt mer sannolikt än den långa kedja av missförstånd och falska minnen som måste staplas på hög för att GM-SE ens ska komma ur startgroparna.
Citera
2024-12-22, 14:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Om man tror se är gärningsman är man lätt utvecklingsstörd. Och det finns det naturligtvis många som är i vårt land.

Att denna skamtråd inte självdött.

Nu har väl inte någon påstått att SE verkligen är skyldig på riktigt.

Det räcker att trivselmisstänka SE lite grann. Det värmer ungefär som när man kissar i byxorna. En ganska behaglig känsla precis för stunden.

Dessutom lockar det de med "enkla sinnen" lite extra, då de får känna sig "smartare än polisen", när då "lyckas" misstänka SE lite mot bättre vetande.
Citera
2024-12-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Precis. Man har ju tappat räkningen på hur många gånger SE-kramarna själva stoppat ner nästan alla vittnesmål i en postmodernistisk trollerihatt och halat upp GM-SE genom ivriga ”sammanblandningar” och ”falska minnen”. Man trollar bort alla misshagliga uppgifter genom ”missförstånd” och ”suggereringar”. Och sedan klappar de sig själva på axeln och ropar ”källkritik!”.

Då får de faktiskt finna sig i att få en liten släng av sleven själva.

Att YN blandat ihop lite är långt mer sannolikt än den långa kedja av missförstånd och falska minnen som måste staplas på hög för att GM-SE ens ska komma ur startgroparna.

Nope han ska misstänkas på 3 punkter..

23:19
Keps och handledsväska
Ljuger i förhör...

Resten är såklart bara spekulationer i en tråd 40år senare...

En tråd du finner sjukt intressant att skriva i dessutom
Citera
2024-12-22, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kan SE "speglat GM" om han korsade Sveavägen? Många menar att även GM korsade Sveavägen vid något tillfälle. Ännu lite grovkalibrigt bränsle till "speglingsbrasan" som ändå inte riktigt verkar vilja ta sig.

Jag gillar speglingsteorin, men ser inte kopplingen till hypotesen att efterspelsvittnet(God jul ) närmade sig mordplatsen, undvek att gå fram och sneddade över Sveavägen och observerade LJ från den Västra sidan.
Citera
2024-12-22, 14:53
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag gillar speglingsteorin, men ser inte kopplingen till hypotesen att efterspelsvittnet(God jul ) närmade sig mordplatsen, undvek att gå fram och sneddade över Sveavägen och observerade LJ från den Västra sidan.

Vad jag minns var det väl någon på Skandia som uppgett att SE faktiskt sagt så en gång? Vilket TP sedan fått reda på.

Det är onekligen en intressant teori och jag köper inte riktigt KP:s ”bilargument” om jag ska vara ärlig.

Senast redigerad av Knattarna 2024-12-22 kl. 14:55.
Citera
2024-12-22, 15:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Klamra mig fast ?

Det är väl logik att ändå fastslå ca 45sek just pga av tiden då LJ blir synlig..

Om LJ senast kan bli synlig 55sek efter skotten så måste ju Engström och LP samtal börja något tidigare...!?

Detta menar jag är en väldigt sårbar tid om man läser hur dom tidiga vittnena som anländer till mordplatsen inom 20-50 sek efter skotten...

Jag finner det väldigt osannolikt att dom haft detta samtal i samband med att LJ är synlig...

Min poäng är att vi inte kan veta om det är 45 sekunder.
Jag är öppen för att iakttagelsen skulle kunna ha gjorts även runt 60sekunder efter skotten. När gärningsmannen lämnat trappkrönet.
Citera
2024-12-22, 15:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Genom att slå hål på Engströms berättelse är ju en väg att gå om man vill påstå att han är misstänkt !

Kanske var just därför jag reagerade som jag gjorde. Genom att dra slutsatser(som jag inte anser att man kan dra) och därigenom påstå att man slagit hål på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in