2024-12-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hon förlorade vårdnaden tidigt i båda fallen, och då ska man också veta att det är svårt att förlora ett litet barn. SOC brukar inte gripa in utan diskussion. De flesta sköra föräldrar får flera chanser och processen att bedöma en förälder kan ta år. C:s fall verkar ha varit extremt.

Det första barnet förlorade hon direkt. Det andra barnet tog hon med sig till Stockholm från Portugal, i oktober 1981. Då hade barnet inte ens fyllt 1 år. C hade inget jobb, inga pengar och ingen bostad och tog med sig barnet till tillfälliga bostäder, tills SOC grep in. Samtidigt missbrukade C, vilket hon tom gjorde när hon var gravid, enligt vad en släkting till Joao da Costa har uppgivit.

Se vidare "Catrines Portugal" (da Costa-arkivet).

Da Costa var så fast på heroin man kan bli.

Enda trösten i kråksången, är att barnen togs om hand tidigt och de har nog klarat sig bra på grund av det.

Tack för informationen. Antagligen var socialen mindre på bettet då än nu också. Barnen kan ju inte vara ovetandes om vem modern är.
Citera
2024-12-22, 11:33
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Som alla har förstått, följs tråden av passiva läsare, människor som läser noggrant utan att debattera.

Journalister, anhöriga och diverse pensionerade missbrukare läser denna tråd, och det verkar som att en mycket intressant person har följt denna tråd.

Hen har erfarenheter och berättelser som flera av oss letat efter i flera år. Hoppas att hen vill dela med sig.

Detta år har det gjorts en ny dokumentär, som verkligen satt eld i baken på människor som annars brukar ligga lågt. Det surras inte bara på Flashback, utan även i andra stora forum på nätet.

När det gäller Eugeniavägen, mitt favoritämne, är det värt att gräva vidare.

Alla trasiga själar som höll till där, är inte döda.
Det var en jäkla genomströmning av människor på Eugeniavägen, och än idag kan man hitta människor att ställa frågor till och stämma av med.

Ge inte upp.
Det låter hoppingivande. Själv skulle jag, bland många andra, ha önskat att exempelvis SJ-växlaren som såg den märkliga lastbilen vid FP2 berättade om hur det gick till när polisen konfronterade honom med lastbilen och dess förare i Hötorgsgaraget.

En annan röst som hade varit intressant att höra är tipsaren som påstod att Catrine bodde på hotell Gustav Vasa under sommaren 1984, oklart datum.

Att det fortfarande finns människor med information om Eugeniavägen är glädjande och många fler än Gladh borde ha observerat trafiken av prostituterade och missbrukare.
Citera
2024-12-22, 11:45
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Den podden har tidigare publicerat en sammanlagt tre timmar lång intervju med Per Lindeberg, uppdelat i två avsnitt. Rekommenderas också!

https://poddtoppen.se/podcast/1494535659/bildningskomplexet/fallet-catrine-da-costa-del-1-med-per-lindeberg

Dom avsnitten är fan helt superba, klart värda att lyssna på. Per Lindeberg är skarp.

Ska bli intressant att lyssna på det nya avsnittet som kommit ut nu med Josefsson
Citera
2024-12-22, 11:52
Medlem
Citat:
Har man inte en sten i en minneslund?
En minnessida är verkligen ingen dum idé.

Att det saknas en minnessida eller liknande, är lite intressant, med tanke på att detta är Sveriges mest känd kvinnomord, utan tvekan.

Och kvinnorörelsen släppte liksom da Costa som en het potatis, så fort verklighetens vindar började blåsa.

Hanna Olsson sa ju att BO var en symbol.
Hon var helt till sig i trasorna av politisk passion.
Konstig symbol som varken får plakett, staty, minnessida eller liknande.

Ja ytterligare saker att fundera på alltså.

En minnessida tycker jag själv hade varit fint och helande för efterlevande. Dessutom kan alla ta sig dit oavsett avstånd eller fysiska hinder.

Har tidigare själv försökt skapa en åt en släkting men det var via begravningsbyrå och då var det kopplat till dödsannonsen som skulle publiceras.

Det skulle kanske vara möjligt att skapa något i efterhand via kyrkan som minneslunden tillhör? Eller den begravningsbyrå man anlita? Kanske man skulle kunna göra en försiktig förfrågan via hennes anhöriga, systern tillexempel. Får se hur det väger med att kanske skicka ett nyårskort.

BO var nog mer symbol för HO personligen än att hon representera någon rörelse i sig. HO framstår som både osmaklig och egodriven.
Inte helt olik alla andra i fallet som också stuckit ut klorna lite för långt för egen vinnings skull.
Senast redigerad av viperstyle 2024-12-22 kl. 12:01.
Citera
2024-12-22, 11:58
Medlem
Durzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Socialdemokraterna och makten
Borgnäs som delvis framstår som någon sorts hovnarr åt Socialdemokraterna och som även idag fortfarande påstår att de är skyldiga till styckningen har ju själv kopplingar till Socialdemokraterna.

Ja, Borgnäs verkar inte alls trovärdig. Sitter och kallar det här utpekandet av fotoparet för "solitt". Är han helt dum i huvudet?! Det är väl allt annat än solitt. Utpekande hade många brister. Jag skulle aldrig vilja döma någon till mord baserat på det.

En annan sak med allt detta som inte stämmer är hur klumpigt själva dumpandet av kroppen har gått till. Amatörmässigt styckad. Likdelarna utplacerade i två svarta sopsäckar i bebodda områden där folk rör sig. Gjort vid sommartid. Skulle en rättsläkare med sin kunskap verkligen bära sig så dumt åt? Det krävs väl inte mycket kunskap för att förstå att man kan göra sig av med en kropp på bättre sätt än så.

Sönderdela kroppen i mindre delar. Vissa delar måste gå att bara spola ut i toastolen. Den sura miljön i avloppet förstör ändå ganska mycket. Om man har en bil(som Teet hade) kan man köra ut i skogarna och där sprida likdelarna så att djuren äter upp det. Detta borde inte ta alltför lång tid. Ett annat alternativ är att dumpa kroppsdelarna i typ jutesäckar fulla med sten i sjöar/hav. Gärna med hål i så sjödjur kan komma in och äta tills bara benen är kvar.

Nej, mitt intryck av allt detta är att detta inte är något planerat mord där man i förväg planerat att göra sig av med kroppen. Detta är något som har hänt pga någon form av bråk som gått överstyr, perverst intresse med stryplekar eller eventuellt en sexköpare som fått med sig henne och sen av någon anledning styrts av någon slags mordlust. Förövaren har sedan fått panik och förstått att man måste göra sig av med kroppen men ändå inte handlat på ett alltför planerat och smart sätt. Jag tror säkert huvudet finns någonstans nedgrävt eller dumpat i vatten. Förövaren har helt enkelt inte tänkt på att man kunde identifiera henne med hjälp av fingeravtryck. Jag får en stark känsla av att det handlar om någon slags förvirrad knarkare eller annan störd person.
Citera
2024-12-22, 12:00
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
2 cm med en blå ände kan ju indikera på ett djurhår. En halv rot tyckte jag mig se.
Alla detaljer är intressanta. Jag kan också se att man ställer frågan om det går att identifiera vilka djur hårstråna kommer ifrån. Men något svar kan jag inte finna.

Gjorde man ID-tatueringar på katter 1984? Da Costa skulle köpa en kattunge dagarna innan hon försvann.
Citera
2024-12-22, 12:06
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, det har kanske varit uppe här i tråden att hon nyss skrev en debattartikel i GP där hon menade att läkarna fått oerhört stor tillgång till rättsinstanser och den nämns ju i DN-artikeln du tar upp. Hennes poäng där var:
Jag vet inte vem som mördade och styckade Catrin da Costa. Jag vet däremot att det skorrar i mina öron när man i varje ny vända av medial uppmärksamhet omtalar ärendet som förbisett eller illa granskat.

Allmänläkaren och obducenten har haft en omfattande och i princip konstant tillgång till rättsvårdande myndigheter under mer än tre decennier. https://www.gp.se/kultur/kulturdebatt/catrine-da-costa-fallet-inget-justitiemord-.e74d56ff-8878-49ea-bd55-c5949cf39c6b%22]https:/www.gp.se/kultur/kulturdebatt/catrine-da-costa-fallet-inget-justitiemord-.e74d56ff-8878-49ea-bd55-c5949cf39c6b?access=unknown
Resonemanget är konstigt. Hennes poäng är ju att eftersom läkarna fått mycket resurser lagda på sig så kan fallet inte ha varit "illa granskat". Hon verkar helt omedveten om andra sådana fall, till exempel Macchiarini-skandalen vid K.I., där fejk-kirurgen Macchiarini varit granskad i hundratals peer reviewade artiklar, som visade sig innehålla fejk. Människor dog på grund av honom. "Minnesexperten" Sven Å Christianson är ett annat sådant exempel, med omfattande vetenskaplig produktion och inblandning i "seriemördaren "Quick som inte var någon seriemördare, Dan Josefsson har granskat även Christianson: https://omni.se/josefsson-slar-tillbaka-mot-christiansons-kritik/a/cd8ebaeb-7134-4153-868e-f218c6ee36df

Så med det resonemanget är nog Hultegård helt enkelt naiv och ute och cyklar.

I DN-artikeln kommer hon med nya påståenden, här är en fungerande länk:
http://web.archive.org/web/20241221180947/https://www.dn.se/kultur/da-costa-fallet-skapade-sektlika-grupperingar/

En av de saker hon säger här är: "Fel kan ha begåtts, men i debatten verkar man glömma hur många jurister som nagelfarit målet genom åren."

Ja... Hur många jurister är det då? Nämn ett namn då. Hänvisa journalisten till en av dessa jurister som har "nagelfarit" målet.

I DN-artikeln heter det att hon "satte sig in i fallet da Costa i samband med sin avhandling i allmän rättslära, om vittnesmål i fall som rör sexualbrott mot barn." Här är information om disputationen: https://www.gu.se/evenemang/disputation-kristina-hultegard-2

Men nu kommer en konstig sak. I DN-artikeln heter det att Hultegård satte sig in i da Costa-fallet när hon skrev sin avhandling, men här är hennes avhandling och jag har inte läst den, bara sökt på "Costa", "obducenten" och "rättsläkare" och kollat innehållsförteckningen, utan resultat. Verkar inte som hon tar upp detta där. Gör hon inte det så blir det ju märkligt att hon hänvisar till arbetet med sin doktorsavhandling som legitimitet för att uttala sig i da Costa-fallet. Hon har alltså inte ens skrivit om da Costa-fallet efter vad det verkar, men DN-artikeln kan ge sken av det och rent av ge sken av att hennes avhandling tar upp detta: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/78637

Inte heller verkar hon ha skrivit om det i andra artiklar: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/kristinahultegard

Hon kan ha satt sig in i fallet ändå, förstås, men jag märker inte det, tycker det hon skriver i GP och säger i DN låter väldigt svepande och generaliserande och att GP-artikelns resonemang var rent av dumt tänkt och vagt genom att hon inte kommer med nåt konkret. Rent av även obehagligt eftersom da Costa faktiskt blir en personlighet i dokumentären genom vittnesmål och bilder och annat men är en fullkomlig biperson i Hultegårds artikel och intervju. Jag antar att Hultegård tycker att det även lagts tillräckliga resurser på att utreda vem da Costas eventuella mördare kan vara?
Angående Hultegårds avhandling så förekommer åtminstone hänvisningar till en del för tråden välkända figurer: Christian och Eva F Diesen och Frank Lindblad och Anna Kaldal. Hultegård verkar ha studerat artiklar om barnvittnesmål skrivna av dessa.
Citera
2024-12-22, 12:34
Medlem
luxlisbons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har inte själv heller hittat något direkt minnesmärke, det är som hon kom och gick med vinden.

Det skulle vara fint med en minnessida där man kunde tända ljus, lämna tankar och minnen som aldrig bleknar. Vet inte om det enbart är anhöriga som kan skapa dessa? Det kommer kanske en med tiden.

Ja det är väldigt sorgligt. denna sida finns ju där man kan ”lämna blommor” och catrine finns där https://sv.findagrave.com/memorial/228919590/catrine_beatrice-da_costa
Citera
2024-12-22, 13:00
Medlem
Mamma till barnet verkar inte vara särskilt frisk i huvudet och lnte heller "experterna" som följde hennes spår.
Citera
2024-12-22, 13:05
Medlem
swimp78s avatar
Efter Josefssons doku är jag ju övertygad tas om att läkarna är helt oskyldiga

Men för att inte bli samma vindflöjel som dåtidens människor måste jag ändå fråga

Är det så illa som det framställs? Det finns inga fakta Josefsson tonat ner som är till läkarnas nackdel eller som förhöjer trovärdigheten i Rajs utlåtande, mammans misstankar osv?

Om inte är det ju märkligt hur man låter de här uppsatta personerna , Rajs, psykolog åklagare mfl komma undan med "ingen kommentar" ..
Citera
2024-12-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxlisbon
Ja det är väldigt sorgligt. denna sida finns ju där man kan ”lämna blommor” och catrine finns där https://sv.findagrave.com/memorial/228919590/catrine_beatrice-da_costa

Tack snälla för att du posta denna länken 🙏
Så fint och viktigt, detta var precis vad jag hade i åtanke!

Det hjälper att hålla minnet levande och bearbeta sorgen för alla nära och kära samtidigt som många får en möjlighet att skänka en omtanke.

Catrine var så mycket mer än den ”operson” som media och rättssystemet målat upp. Främst kanske en kärleksfull mamma som ville så väl men behövde hjälp, en älskad dotter, syster och vän.

Det är djupt beklagligt hur detta fallet är hanterat, man rent av skäms på statens vägnar och över alla idioter som fortfarande står och skriker falsarier i luckan.

De är för sorgligt men man måste vara stark, ta inre höjd och förlåta andra för att själv få inre frid. Därmed inte sagt att rättvisa är skipad eller att man ger upp för den samma.
Citera
2024-12-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxlisbon

Se där! Tack för att du postade länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in